Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
"Nederlandse" modellen door TonM
Vandaag om 14:00:40
Piko lok digitaal rijdt direct weg door henk
Vandaag om 13:32:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: Discussie over Fremo in Rijswijk  (gelezen 5619 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Discussie over Fremo in Rijswijk
« Gepost op: 17 januari 2023, 15:30:26 »
(Mod) huishoudelijk: dit draadje is (op een redelijk willekeurig punt) afgesplitst uit het algemene Rijswijk-draadje



Je argumenten kloppen helemaal hoor ;) Ik heb persoonlijk helemaal niks tegen Fremo, ik heb er alleen niks mee qua visie. Ben vaak op US fremo treffens geweest en vond leuk wat zij deden maar het was niet wat ikzelf wilde. Tuurlijk moet iedereen doen wat hij of zij wil, dat maakt onze hobby zo divers. Alles is daarin keuze, zo ook rails. Als je die code 83 inbed en die MeinGleis ook zie je op 50cm afstand als leek geen verschil meer. Jij of ik als bouwer weten dat het er allemaal op en aan zit, de kijker niet. Die ziet alleen treintjes rijden in een mooi landschap. En op shows en tentoonstellingen is mijn lange ervaring toch dat men graag iets wil zien rijden :) En dat zij weglopen als er te lang niks meer gebeurd, hoe fraai ook een modelbaan is.

Elitair? Weet ik niet, dat kunnen alleen zij zelf vertellen. Blijft dat op een TT interactie met publiek leuk is en er eigenlijk wel bij hoort. En met wat ik persoonlijk ervaren heb op zondag ontbrak het daar in dit geval wel een beetje aan ;)
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2023, 14:56:35 door Reinout van Rees. Reden: Afsplitsing aangegeven »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2023, 08:19:42 »
Zaterdag een behoorlijke tijd rondgehangen bij de Fremo baan, genoten van de detaillering.
Als je op die modules te weinig ziet en te weinig geduld hebt, kijk je niet goed.
Ook ik zie graag wat rijden, maar wat er rijd ziet er uitermate prima uit. Dit is modelbouw, daar zie ik niets elitairs in. ;D Voorlopig zou ik willen dat ik zo iets kon bouwen.
Discussie gaat ook niet over de baan zelf. Die zag er zeker mooi uit.
Maar op een grote publieksbeurs verwacht je toch wel dat er iets rijdt.
Ik snap het Fremo concept wel. En kan me zeker voorstellen dat de leden er veel plezier in hebben.
Maar de paar keer dat ik er ben wezen kijken reed er steeds niets. Zelfs geen aanstalten om überhaupt maar iets te laten rijden. Er werd bij de eindpunten wat rondgehangen en gekletst. Dan moet je veel geduld hebben. Zeker als er nog genoeg andere banen staan waar wel wat gebeurd.
Op een beurs als deze zou je ook een wat aangepaste werkwijze kunnen hanteren door wat te laten rijden zonder dienstregeling.
Zoals anderen ook al aangaven trek je hiermee niet veel mensen. En kan je nog steeds aan belangstellenden het concept van Fremo uitleggen.
Ik vindt het persoonlijk een gemiste kans.
Gr.
Eric

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2023, 20:49:21 »
Hoewel ik er het afgelopen weekend niet bij was, en eigenlijk dus geen recht van spreken, valt het me op dat het negatieve commentaar op de Fremo-ModuleBaan vooral gericht is op het ontbreken van veel rijdende treinen.
Jammer eigenlijk dat de focus niet is komen te liggen op de vaak superieure kwaliteit van de scenery. De ambitie is daarbij immers “zo echt lijkend mogelijk”. Als je dat vergelijkt met de positieve respons op de (prachtige) diorama’s in een andere stand, is dat eigenlijk wel vreemd. Want als het goed is zijn die Fremo-bakken doorgaans heel goed uitgewerkte diorama’s.

Zou het ontbreken van achtergrond en goede belichting er de oorzaak van zijn, dat dit door het publiek niet opgemerkt wordt?

Gr, Hans

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2023, 21:35:32 »
Bij een goede modelbaan is een goede scenery en een goed spoorbedrijf aanwezig die samen een verhaal of doel van een spoorbaan vertellen.
In het geval van de Fremo baan was de scenery op een absoluut top niveau. Het spoorbedrif was daarintegen van een laag niveau.
Het contrast was tussen deze twee was, helaas, opvallend groot.

Men heeft zich zeer veel moeite gegeven om de vele bakken te maken, er mee naar een beurs te gaan, ze zelfs aan elkaar te maken tot een grote baan, en vervolgens afgezien om er iets op te laten rijden. Het verhaal wordt niet verteld. Het is alleen scenery of modelbouw zoals iemand vermelde. Ik vond het echt zo jammer.

mvg spock

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2023, 13:28:55 »
@Ad, je zou ook een Fremo-module kunnen proberen ;).

@Ferdinand,

Hij zou op zijn BNLS-module ook een aantal elementen van Fremo mee kunnen nemen.
Met name op het gebied van scenery, om maar iets te noemen.

Gr, Hans

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2023, 22:04:40 »
Ik ben dan wel benieuwd wat specifieke fremo-scenery-elementen zijn ?
Mvg Marty,

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2023, 23:13:52 »
@Marty,

Twee dingen:

  • Je kunt je qua uitvoering van de scenery aansluiten op wat binnen Fremo (Proto-87) gebruikelijk is.
  • Je kunt modules uitvoeren met een rangeer terrein, en afspreken een trein van het ene naar het andere rangeer terrein te sturen. Dat kan gewoon op zicht, dus zonder dienstregeling. Als er plek is tussen doorgaande treinen verlaat je het rangeerterrein, en voeg je in

Je combineert als het ware de leuke dingen van beide benaderingen. Leuker voor de rijders om er mee bezig te zijn, en leuker voor de kijkers, omdat er meer rijdt.

Al besef ik dat je dit ook kunt bereiken door bij een Fremobaan de dienstregeling achterwege te laten.
Het voordeel van de BNLS of BMB modules blijft echter het gebruik van achtergrond, hemel en goede belichting.

Just my 2cts.., Hans

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2023, 00:17:13 »
Hans, ik denk dat je mijn vraag niet goed leest.



Modbreak: deze post is wat vriendelijker gemaakt. het is niet nodig om mensen persoonlijk af te branden!
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2023, 11:06:15 door Duikeend »
Mvg Marty,

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Carpe diem
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2023, 04:18:17 »
Ik ben dan wel benieuwd wat specifieke fremo-scenery-elementen zijn ?

Die bestaan niet. Hooguit de gebruikte rails en kop profielen van de modules.
Carpe Diem

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2023, 12:03:24 »
Je kan Fremo eerder beschrijven als sterk thematisch ipv specifieke scenery.
De betreffende scenery voor dat thema moet dan wel kloppen.

Ook kun je niet zomaar afwijken van thema of andere invulling.

Blijkbaar kwam dat in Rijswijk minder sterk over.
Ik heb het voor de Coronatijd als mooi ervaren in Houten toen.
De heren waren 'druk' met de treindienst en.
Maar er was zeker ook wel tijd voor een praatje.

Het heeft zijn voordelen en kansen dat er ook deelnemers mee kunnen doen met relatief kleine modules, handig als je weinig ruimte of tijd hebt.

Zo heeft elke club/vereniging zijn presentatie.

Volgens mij zit er geen vertegenwoordiging op het forum.

Weet dat hier wel wat fremobouwers zitten, of in ieder geval 1 😀.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2023, 12:06:22 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Carpe diem
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2023, 12:22:00 »
+1
Carpe Diem

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2023, 18:35:35 »
Ik vind het Fremo concept wel leuk... maar heb ook een dagje mee mogen doen bij een Fremo meeting in Duitsland   :angel:
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2023, 18:44:20 »
Volgens mij is het Fremo concept best wel oké, vooral voor de deelnemers. Maar als je op een beurs gaat staan dan moet  je anders denken en je verplaatsen in de positie van de bezoekers. Dus doen wat de bezoekers willen, en dat is dat er niet te veel tijd zit tussen treinpassages. Van mij hoeven treinen niet op zichtafstand achter elkaar aan te hobbelen, maar er moeten geen 10 minuten verstrijken voordat er weer iets gebeurt.
Het landschap is ook wel oké, en behoorlijk realistisch, maar vanwege de matige verlichting heb ik er niet lang bij stilgestaan.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2023, 18:55:11 »
mod:reactie op weggehaalde reactie weggehaald

Dat ik het op een niet zo vriendelijke manier gezegd heb, dat zou kunnen , maar ik loop al sinds de oprichting van de eerste benelux mee, en degene die hier mee gemoeid zijn kennen mij al heel lang en goed genoeg
Dat ik het wat vriendelijker had kunnen zeggen ben ik het mee eens
Ik hou het hierbij, ik ga er geen welles nietus spelletje van maken, daar is een fremo draadje veel te interessant voor om die verder te vervuilen. maar als je van de hoed en de rand wil weten, spreek me gerust live aan, dan zal ik het je in alle vrede uitleggen.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2023, 22:18:31 door Reinout van Rees. Reden: reactie op weggehaalde reactie weggehaald »
Mvg Marty,

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
  • Aachenau West
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2023, 21:38:50 »
Ik vind dat er altijd een weldadige rust uitgaat van Fremo-banen.
Je hebt alle tijd om de baan te bekijken en ook om de vaak heel mooi gesuperde modellen te bekijken. (En er vragen over te stellen.)
Ja, je moet soms geduld hebben voordat er eindelijk eens wat rijdt. Net of je in het echie treinen aan het spotten bent ;)

Wat mij vooral weerhoudt om ook deel te nemen, is de hiërarchie onder de deelnemers (zo lijkt het mij althans).
Ik vind het niet fijn om gecommandeerd te worden (en ook niet om zelf te commanderen trouwens).
En ook dat administratieve gedoe en die regeltjes, daar moet ik weinig van hebben.

Maar de sfeer van die banen, die vind ik prachtig.

Groet, Bas