Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 09:55:13
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
  

Auteur Topic: Discussie over Fremo in Rijswijk  (gelezen 5584 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25271
    • Pagina van klaas
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #15 Gepost op: 21 januari 2023, 21:46:30 »
Ik kan wel met Marty meevoelen, vooral omdat door het ontstane tumult zijn originele vraag nog steeds niet beantwoord is. Dus laat iemand antwoord geven op die vraag, dan kunnen we dat deel van de discussie afsluiten.

VvKan

  • Gast
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #16 Gepost op: 21 januari 2023, 21:49:41 »
Ja, ineens weer afgesplitst met heel veel eruit geknipt..... en ik heb het niet eens gestart ;)
Ik vroeg me al af:  waar gaat dit over.   Hangt volkomen los in de lucht te bungelen. Vooral jouw "opening" .

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #17 Gepost op: 21 januari 2023, 22:06:12 »
Volgens mij is het Fremo concept best wel oké, vooral voor de deelnemers. Maar als je op een beurs gaat staan dan moet  je anders denken en je verplaatsen in de positie van de bezoekers. Dus doen wat de bezoekers willen, en dat is dat er niet te veel tijd zit tussen treinpassages. Van mij hoeven treinen niet op zichtafstand achter elkaar aan te hobbelen, maar er moeten geen 10 minuten verstrijken voordat er weer iets gebeurt. Het landschap is ook wel oké, en behoorlijk realistisch, maar vanwege de matige verlichting heb ik er niet lang bij stilgestaan.


Inderdaad Klaas. Algemeen over Fremo: Het concept is niet geschikt voor een publieksbeurs. Dit omdat ze volgens dienstregeling rijden. En ze hebben niet vaak Utrecht CS als station maar een landelijk lijntje waar nauwelijks een trein in het uur rijdt  ;D Op een beurs willen de mensen vooral treintjes zien rijden. Of dat nu wel of niet volgens dienstregeling is maakt niet zoveel uit. De meeste mensen zijn met 5 - 10 minuten weer weg.

Hij zou op zijn BNLS-module ook een aantal elementen van Fremo mee kunnen nemen. Met name op het gebied van scenery, om maar iets te noemen.

En nu maar eens zeggen wat je echt bedoeld met elementen van Fremo. Het onderstaande citaat uit het antwoord van Hans komt zo uit de koker van een marketing-medewerker die van niets af weet maar toch iets moet antwoorden om er vanaf te proberen te zijn.

Je kunt je qua uitvoering van de scenery aansluiten op wat binnen Fremo (Proto-87) gebruikelijk is.

Want Hans wat bedoel je met "Aansluiten op wat binnen Fremo gebruikelijk is"? Wat is dat dan?

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1124
  • Spoor N
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #18 Gepost op: 21 januari 2023, 22:22:05 »
Op een beurs willen de mensen vooral treintjes zien rijden. Of dat nu wel of niet volgens dienstregeling is maakt niet zoveel uit.
Dat idd. Overigens wel in een aansprekende scenery. Op een houten plaat of een grasmat vind ik niet zo interessant.

Op een Fremobaan zijn er denk ik ook wel kansen om een wat meer aansprekende dienstregeling te maken, bijvoorbeeld met een buurtgoederentrein die op elk station wat wagens moet afgeven en ophalen. Volgens mij kun je met zo'n trein best een uurtje bezig zijn. Zeker als die op een of enkele stations ook nog moet wachten op een voorbijkomende reizigerstrein.

Rangeren vind ik ook wel leuk om naar te kijken :)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #19 Gepost op: 21 januari 2023, 22:24:52 »
Driekwart pagina aan onderlinge irritaties weggehaald. Marty's "spreek me gewoon live een keertje aan" lijkt me een prettige oplossing :)

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3505
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #20 Gepost op: 21 januari 2023, 22:26:06 »
Was de hele discussie niet begonnen met de vraag 'Hoort een Fremo-baan wel op een publieksbeurs thuis'?
Dan is waarschijnlijk niet begrepen dat de Nederlandse Modelspoordagen in Rijswijk geafficheerd is als;

'De Nederlandse Modelspoordagen is hét event dat nagenoeg alle facetten van de modelspoor wereld beslaat! Twee dagen lang modelbanen kijken, modeltrein-trends ontdekken, modeltreinen en toebehoren kopen en leren!'

Dus ik begrijp alle kritiek over de aanwezigheid van Fremo in Rijswijk niet.
Wanneer je kritiek op de aanwezigheid van Fremo op Rijswijk hebt weet je eigenlijk niet waar je naar toe bent gegaan.  ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4846
  • Modelspoor is emotie...
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #21 Gepost op: 21 januari 2023, 22:42:18 »
Ik denk dat iedereen die in Rijswijk is geweest wel een of meerdere banen heeft gezien die niet in de smaak vielen bij de betreffende bezoeker. Zoveel mensen zoveel smaken. Laten we het daarbij houden. Prettig weekend allemaal.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • Carpe diem
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #22 Gepost op: 22 januari 2023, 02:56:44 »
Op een Fremobaan zijn er denk ik ook wel kansen om een wat meer aansprekende dienstregeling te maken, bijvoorbeeld met een buurtgoederentrein die op elk station wat wagens moet afgeven en ophalen. Volgens mij kun je met zo'n trein best een uurtje bezig zijn. Zeker als die op een of enkele stations ook nog moet wachten op een voorbijkomende reizigerstrein.

Rangeren vind ik ook wel leuk om naar te kijken :)

Je omschrijft hier vrij sterk waar het fremo om te doen is.
Met je eigen station mag je ook nog eens rangeren om die goederentrein op tijd te laten rijden zodat deze niet in de knoop komt met de rest van de dienstregeling.

Een dagje meedoen met het "spel" en je snapt waarom het zo leuk is.

Ik ben wel eens te ver doorgereden bij zo'n wit stopbalkje op het perron.
De quasi boze stationschef gaf mij niet eerder het sein groen voordat ik een stukje naar achteren was gereden.
We hebben hier beiden vervolgens hard om gelachen.

Ik heb hem later terug gepakt door te stoppen voor het rode inrijdsein, welke hij vergeten was op groen te zetten.  ;D
Veiligheid voor alles (y)

Hiërarchie?  Ja! Behorende bij het spelletje.

En 10x langs al die mooie modules lopen met een treinbesturing in je hand is geen straf hoor.
Carpe Diem

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1221
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #23 Gepost op: 22 januari 2023, 07:16:41 »
https://youtu.be/Dn7pEmOCvhk

Even een ouderer filmpje van YouTube voor de sfeer op een Fremo treffen in Nederland.

Fremo is niet alleen 1:87 puristen maar je hebt ook N, TT, spoor1 en H0m.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1124
  • Spoor N
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #24 Gepost op: 22 januari 2023, 07:32:47 »
Je omschrijft hier vrij sterk waar het fremo om te doen is.
Met je eigen station mag je ook nog eens rangeren om die goederentrein op tijd te laten rijden zodat deze niet in de knoop komt met de rest van de dienstregeling.

Alleen op een beurs trekken ze toch weinig aandacht. En de aandacht die ze trekken is vooral negatief.  In het Rijswijktopic schreef ik al:
Ik kan me wel herinneren (ik dacht op Rails) ooit eens een Fremobaan gezien te hebben waar ze wel een A-4tje met de dienstregeling hadden opgehangen. Daar stond dus bij elke station iets als:
trein A (uit X naar Y)11:00
trein B (uit Y naar X) 11:45
trein C (uit X naar Y) 12:15
etc

Ik kan me niet herinneren dat er iets van een goederentrein tussen zat, of kruisende treinen. Maar het was Rails 2012 of zo, dus weet 't niet meer zo precies (en dacht ik  eigenlijk dat ik dat de frequentie tussen de treinen dichter bij of zelfs over het uur zat, dus nog minder frequent dan ik hierboven aanhaal). In ieder geval was het toen volslagen oninteressant, want er gebeurde vooral héél veel niets. Nou is dat wel realistisch op een zijlijn, maar niet interessant voor een beurs.

Ik heb een sterk vermoeden dat er op Rijswijk ook geen buurtgoederentrein reed die rangeerde op de stations, want dan had vast wel iemand dat gemeld.

Nou snap ik best dat bij Fremo het concept realisme is, maar zoals anderen ook al zeiden: als je op een beurs mensen wil trekken, zorg dat er iets gebeurt. Dus maak je dienstregeling een beetje drukker. Laat bijvoorbeeld dat er die dag een paar goederentreinen rijden. Zo'n buurtgoederentrein is wel een tijdje bezig. Kan zelfs dusdanig lang zijn dat de bestuurder op één van de stations koffie-of lunchpauze moet instellen.

Verhoog de reguliere dienstregeling wat, zodat er in ieder geval bijna altijd iets rijdt, want serieus: die keer dat ik een Fremobaan zag, ben ik er twee keer langsgelopen (best een eind) en gebeurde er hélemaal niets.

En stop er misschien nog een extra trein tussen.

En maak voor de bezoekers duidelijk wanneer er iets gaat gebeuren dmv een duidelijke dienstregeling.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #25 Gepost op: 22 januari 2023, 07:35:45 »
Snap best dat fremo leuk is voor de deelnemers.
De vraag is of het bij een lage treinenfrequentie ook leuk is voor de betalende bezoeker.

Indien deze vraag negatief beantwoord wordt, is het voor fremorijders de uitdaging om de volgende keer voor meer beweging op het spoor te zorgen.

Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom men die uitdaging niet zou kunnen aangaan.

(Zo, even het meel uit mijn bek schrapen.)

Voor Jip en Janneke:
Het volk wil rijdende treintjes zien!!@!

DEUVM
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #26 Gepost op: 22 januari 2023, 08:05:52 »
Hoi, laat ik een duit in het zakje doen.
Na alles gelezen te hebben.

Fremo is uitgenodigd door de organisatie om daar te komen. In dat kader had de organisatie vooraf al kunnen weten dat zij volgens een dienstregeling rijden. Ook het hoge niveau.
Het lijkt me dus dat het aan de organisatie te bepalen is, of dit een succesvolle deelname geweest was.

Alhier vinden wij (ik ook) dat er gewoon meerdere treintjes behoren te rijden, althans dat dat aantrekkelijker is voor publiek. Je kunt dus ook een conclusie trekken van de publieks-aantrekkingskracht van een/ welke baan dan ook.

Wat ze doen vind ik ronduit schitterend, maar zoals eerder al aangegeven, je loopt er kijkend langs en huppekee door naar de drukke kermis van de lego treinen. Ook schitterend. Aldaar stonden de mensen rijen dik. En hier klopt dus werkelijk niets van. Tijdperk gericht 0, Schaal getrouw 0, aantrekkelijk schouwspel 10 met een griffel. Knappe (lego)bouwwerken 10 met een griffel.
Dus vanuit een publieksbeoordeling is de kans aannemelijk dat Lego met grote stappen van Fremo zal winnen. (of misschien toch niet?)
@iHendrik-Jan - inderdaad, de meesten willen treintjes zien rijden. Ik ook.

Dan wat zou het doel zijn van de Fremo-deelnemers. Net als ik, een leuk weekend treintjes freubelen. Voor mij geslaagd en op basis van alle geluiden zullen deze deelnemers het ook wel leuk gehad hebben,
Hun doel - in geval er slechts 1 bezoeker besluit om ook zo te gaan bouwen, dan slagen ze 100%. Dik compliment dan.

Ben van mening dat het niet aan mij is om te beoordelen of dit HET is, of dat dat anders moet. Voor diegene die op een hornbach plank 122x244 een felgroene grasmat uitrollen, rails op kwakt en de racebaan benaderd. Doen, zolang je maar lol hebt. Op deze beurzen genoeg te koop om het een portemonnee vriendelijke hobby te houden.

De Nederlandse Modelspoordagen, Rail, Houten Digitaal, de Brabanthallen in Leuven, SInsheim. Voor mij is dat een belangrijk gedeelte van de hobby, ik heb maar 1 doel - leren, leren, leren. Wat kan ik ervan opsteken en zorgt de hobby ervoor dat het ontspant.

Groeten Ad

ps.
Ikzelf moet niet zeuren, heb de stenen in Zaandam ook staan natellen om dat kloppend te krijgen.





« Laatst bewerkt op: 22 januari 2023, 08:10:18 door Ad Cleijsen »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #27 Gepost op: 22 januari 2023, 08:35:20 »
Fremo is uitgenodigd door de organisatie om daar te komen. In dat kader had de organisatie vooraf al kunnen weten dat zij volgens een dienstregeling rijden. Ook het hoge niveau.
Het lijkt me dus dat het aan de organisatie te bepalen is, of dit een succesvolle deelname geweest was.

Klopt. De organisatie heeft toch iets van 7000 m2 oppervlakte te vullen. Dan is een grote Fremo-baan een mooie (makkelijke) opvulling. Vaak regelen de heren van Fremo het allemaal zelf dus geen omkijken naar. Daar naast ziet er mooi uit. Ik heb wel eens slechtere banen gezien.

Ben van mening dat het niet aan mij is om te beoordelen of dit HET is, of dat dat anders moet.

Nee, zeker niet. Ook voor mij niet. Normaal staan dit soort banen op locaties die niet echt voor publiek toegankelijk zijn.  Dan is het echt voor de "club". Een weekend lang lekker met zijn allen opbouwen, rijden en weer weg. Alleen als groep (Fremo) kan je wel nadenken over dit soort beurzen. Je hebt nu een publiek en dat is toch anders. Dan in een eigen zaal rijden. Dat is niet erg want bepaalde modelspoorverenigingen / modelspoorclubs begrijpen het ook nog niet altijd  :)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15374
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #28 Gepost op: 22 januari 2023, 08:37:49 »
Ik vroeg me al af:  waar gaat dit over.   Hangt volkomen los in de lucht te bungelen. Vooral jouw "opening" .

Om het even duidelijk te maken; ik ben dit draadje helemaal niet gestart! Het is een ongelukkige afsplitsing uit de Rijswijk draad waar o.a. ik mijn bevindingen beschreef van de tentoonstelling. Een van die bevindingen vond ik de hele mooie maar vreselijk saaie Fremo opstelling. Nu het hierheen verplaatst is wordt de indruk gewekt dat ik de aanstichter van de hele discussie ben. En dat is dus NIET zo. Ik zou het fijner gevonden hebben dat de moderatie dat even in de start van dit afgesplitste draadje vermeld had.

Ieder zijn ding, maar dat duidelijk is hoe de vork in de steel zit in deze.


Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #29 Gepost op: 22 januari 2023, 09:23:08 »
Bovendien snap ik niet waarom dit uit het Rijswijk topic is geknipt, bezoekers van Rijswijk delen in dat topic hun ervaringen en meningen, ook over een Fremo baan waar niets rijdt. Ik heb er ook een poosje naar staan kijken maar ze hadden net zo goed thuis kunnen blijven en een still van een YouTube filmpje met de wereld kunnen delen. Dat zou hetzelfde effect hebben: geen beweging.

Gr, Ben.