Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 17:08:58
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
  

Auteur Topic: Discussie over Fremo in Rijswijk  (gelezen 5586 keer)

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #30 Gepost op: 22 januari 2023, 09:38:34 »
Fremo vond ik een zeer fraaie en mooi gedetailleerde modelbaan. Heb dat uitgebreid bestudeerd. En of een b.v. 2200 dan stil staat of rijdt zal me worst wezen. Hoe zo'n loc er uit ziet weet ik wel.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #31 Gepost op: 22 januari 2023, 11:06:07 »
Hallo,

Sorry maar hier lees ik hoop negatieve commentaren wat Fremo betreft Oke begreep dat weinig tot niets reed , IK zelf ben niet in Rijswijk geweest maar heb in het verleden op Rails wel  Duits -Nederlands Fremo gezien en was altijd zeer onder de indruk van het landschaps bouw op de modulen. Daar werdt wel volop gereden.

Fremo heb je ook in spoor nul sterker nog het geeft mij erg veel plezier om daar na te kijken. Vorig jaar nog op zo besloten bijeenkomst geweest waar ook gereden wordt via een tijdschema.

Zelf heb ik dus besloten om lid te worden van Fremo en vier module bakken te gaan bouwen spoor nul om  af en toe eens mee te gaan doen met Fremo.

Mijn menning is dat je elke form van modelspoor hobby moet respecteren als je op een beurs loopt de bouwers van Fremo stoppen veel tijd in hun mooie landschap modules  boven dien bouwen ze ook nog eens stations of gebouwen na die echt  langs of bij het spoor te vinden zijn.

Als ik na een beurs ga als spoor nuller dan loop ik altijd de race modelspoor banen hart voorbij zo als spoor club Utrecht om voorbeeld te geven.  Ook heb ik eens spoor 1 baan gezien op Rail die bestond uit spaanplaat planken met wat rails er op  en meer niet . IK vroeg mij dus af hoe heeft de beurs organisatie zo iets uit kunnen nodigen.

Zelf vond ik altijd de leuke Engelse baantjes erg mooi zo als het ooit was op Rail of de mooie module banen van modelspoor club Spijkerspoor de Emsland baan of de mooie spoor nul baan waarmee zij ook in Rijswijk hebben gestaan..  Of Bad Wilhemshohe spur 1 baan schitterend gebouwd  dat zijn wat mij betreft top banen.

Ik kijk altijd eerst wat er op een beurs staat voordat ik er na toe ga .  Staat er niks van nul of spoor 1 dan sla ik vaak zo beurs over.  Rijswijk zelf vind ik een goede en mooie beurs dit geld ook voor Eurospoor en Ontraxs.  Buitenlandse beurs blijft als spoor nul rijder Giessen en Intermodellbau.

tot zo ver mijn reactie.

gr Bernhard


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #32 Gepost op: 22 januari 2023, 11:24:18 »
Sorry maar hier lees ik hoop negatieve commentaren wat Fremo betreft Oke begreep dat weinig tot niets reed , IK zelf ben niet in Rijswijk geweest maar heb in het verleden op Rails wel  Duits -Nederlands Fremo gezien en was altijd zeer onder de indruk van het landschaps bouw op de modulen. Daar werdt wel volop gereden.
Ik heb in het verleden op Rail ook wel Fremo banen gezien en zoals je zegt daar reed wel regelmatig wat. Het kan dus wel. Dat trekt toch meer kijkers dan een uitgestorven landschap, hoe mooi dat ook aangelegd is.

Maar uit de meerdere reacties over de baan in Rijswijk is de tendens steeds hetzelfde. Er reed niets (of zeer weinig). En we zullen echt niet heel toevallig allemaal op hetzelfde moment gekeken hebben.
En ik heb het al eerder geschreven, ik ben meerdere keren langs geweest maar helaas.

Als ik na een beurs ga als spoor nuller dan loop ik altijd de race modelspoor banen hart voorbij zo als spoor club Utrecht om voorbeeld te geven.  Ook heb ik eens spoor 1 baan gezien op Rail die bestond uit spaanplaat planken met wat rails er op  en meer niet . IK vroeg mij dus af hoe heeft de beurs organisatie zo iets uit kunnen nodigen.
Over zo'n baan als Utrecht, daar ben ik het volledig mee eens. :angel:
En een spaanplaat baan. Tsja ik denk dat dat in het kader van ruimte vulling gezien moet worden.

Zelf vond ik altijd de leuke Engelse baantjes erg mooi zo als het ooit was op Rail of de mooie module banen van modelspoor club Spijkerspoor de Emsland baan of de mooie spoor nul baan waarmee zij ook in Rijswijk hebben gestaan..  Of Bad Wilhemshohe spur 1 baan schitterend gebouwd  dat zijn wat mij betreft top banen.
Over de Engelse baantjes, dat is inderdaad jammer. De Brexit heeft dat er niet makkelijker op gemaakt. Jammer dat die niet(veel) meer te zien zijn.
Zie de "ellende" in dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105681.0;topicseen
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2023, 11:26:25 door Remunj »
Gr.
Eric

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #33 Gepost op: 22 januari 2023, 12:05:57 »
Bovendien snap ik niet waarom dit uit het Rijswijk topic is geknipt,

Gr, Ben.

Ik ben bang dat dat mijn schuld is  :), lang verhaal en veel gewist

Wat ik niet snap is dat mensen verwachten of zelfs eisen dat de Fremo 87 ( dat is wel wat anders als de gewone fremo die her en der gemeld wordt, en soms het aankijken niet waard is) hun doelstelling veranderen voor het publiek
Het is aan de organisatie om dat te vragen of ze het willen doen, en willen ze dat niet (het blijven autisten  ;D) dan is het aan de organisatie om ze wel of niet uit te nodigen.
Ik heb in een een voetbal stadion ook nog nooit gehoord dat ze scandeerde dat ze de tweede helft moeten gaan handballen, omdat het publiek dat ook een leuke sport vindt om naar te kijken.
Tuurlijk, kleine moeite, net als voor Fremo87 wat vaker met die bakken te gaan crossen, maar kunnen en willen zijn twee verschillende dingen.

En zoals Ronald zegt, dan nodig je ze wel uit, want ze vullen de hal zo lekker op, en de fremo gasten krijgen het wel over hun heen,
Aan de andere kant, Rijswijk wil alle facetten laten zien, en daar hoort fremo ook gewoon bij, net als de eerder genoemde lego, waar ik weer heel hard voorbij loop.
Kortom, ik denk niet dat wij ooit 1 bezoeker gehad hebben die van de eerste tot de laatste minuut met alles 100 % tevreden was en alles kon bekoren, en dat moet je denk ik ook niet willen als organisator, wil je nog kunnen slapen
Mvg Marty,

VvKan

  • Gast
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #34 Gepost op: 22 januari 2023, 12:14:53 »
Om het even duidelijk te maken; ik ben dit draadje helemaal niet gestart! Het is een ongelukkige afsplitsing uit de Rijswijk draad
(y) Snap ik.
Ik ben bang dat dat mijn schuld is  :), lang verhaal en veel gewist
Foei !

Maar even over Fremo:  prachtig.     
Mijn mening:  ik ben bij een yoga club en wij hebben ons ingeschreven voor een demonstratie in Rijswijk op een beurs voor promotie van joggen, sport en ontspanning.  Wij gaan daar sessies doen van een uur yoga-stilzitten en mediteren.  Wij verwachten veel belangstelling.  Héél interessant om te zien, maar vooral leuk voor onszelf.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #35 Gepost op: 22 januari 2023, 12:15:22 »
Sorry maar hier lees ik hoop negatieve commentaren wat Fremo betreft
Er waren ook veel positieve reacties op de Fremo baan vwb de scenery. Er werd echter vraagtekens gezet of dit de beste manier van presenteren is tijdens een publieksbeurs.

De commentaren gaan alleen over de Fremo groep die aanwezig was in Rijswijk (zie het onderwerp van dit draadje).
Ik verbaas me over dat er reacties komen (waarschijnlijk van Fremo leden) die over het concept van Fremo gaan. Het concept van Fremo staat helemaal buiten deze discussie.

Mijn menning is dat je elke form van modelspoor hobby moet respecteren als je op een beurs loopt de bouwers van Fremo stoppen veel tijd in hun mooie landschap modules  boven dien bouwen ze ook nog eens stations of gebouwen na die echt  langs of bij het spoor te vinden zijn.

En de eerst volgende zin van  je is:

Als ik na een beurs ga als spoor nuller dan loop ik altijd de race modelspoor banen hart voorbij zo als spoor club Utrecht om voorbeeld te geven.

Chapeau, lekker respectvol.....

mvg spock

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1221
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #36 Gepost op: 22 januari 2023, 12:34:31 »
Bij Fremo is standaard geen achtergrond en verlichting boven de baan, deze waren wel aanwezig op de baan in Rijswijk. Deze waren speciaal gemaakt om op beurzen te staan.

Volgens mij is de H0 baan van Utrecht geen race baan en is het niveau van de baan de laatste jaren kwa scenery sterk verbeterd.

Ik eet van beide walletjes, vind het spelletje van Fremo leuk maar ook gewoon rondjes rijden.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • Carpe diem
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #37 Gepost op: 22 januari 2023, 13:03:47 »
Als Fremo lid ben ik wel blij met de veelal opbouwende kritiek v.w.b. de deelname aan beurzen.

Duidelijke conclusie lijkt mij. De teleurstelling druipt er bij de meesten vanaf.

Tijdens zo'n beurs zou men zeker kunnen overwegen uit de comfort zone te stappen door water bij de wijn te doen ten gunste van de main-stream beursbezoeker.
Persoonlijk verwacht ik dat "Fremo" dan meer mensen weet te enthousiasmeren voor deze club, zodat we vaker en meer verspreid door het land treffens zouden kunnen gaan organiseren. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

De Fremo deelnemers aan de beurs kunnen dat weekend wel mooi gratis spelen en hebben een heerlijk weekend en misschien zelfs nieuwe dan wel potentieel nieuwe leden . In ruil daarvoor is het wel zo sympathiek om de kijkers ook wat te geven. (zoals in voorgaande commentaren)
Carpe Diem

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • modulebaan.nl
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #38 Gepost op: 22 januari 2023, 14:35:54 »
Er is over geen enkele baan op Rijswijk zoveel gezegd, als over deze Fremo baan. Als het de bedoeling was om Fremo onder de aandacht te brengen, dan is dat gelukt. (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #39 Gepost op: 22 januari 2023, 14:36:00 »
Als Fremo lid ben ik wel blij met de veelal opbouwende kritiek v.w.b. de deelname aan beurzen.

Tijdens zo'n beurs zou men zeker kunnen overwegen uit de comfort zone te stappen door water bij de wijn te doen ten gunste van de main-stream beursbezoeker.
Persoonlijk verwacht ik dat "Fremo" dan meer mensen weet te enthousiasmeren voor deze club, zodat we vaker en meer verspreid door het land treffens zouden kunnen gaan organiseren. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

De Fremo deelnemers aan de beurs kunnen dat weekend wel mooi gratis spelen en hebben een heerlijk weekend en misschien zelfs nieuwe dan wel potentieel nieuwe leden . In ruil daarvoor is het wel zo sympathiek om de kijkers ook wat te geven. (zoals in voorgaande commentaren)

We zitten dus op hetzelfde spoor :)

@Tjalling,
Volgend jaar dus de discussie over onze DUPLO trein. Kan niet wachten op de kritiek :)

In geval kinderen het prachtig vinden, zal het ons een biet interesseren. :)
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2023, 14:38:16 door Ad Cleijsen »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7396
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #40 Gepost op: 22 januari 2023, 14:55:02 »
Bovendien snap ik niet waarom dit uit het Rijswijk topic is geknipt

(Als mod:) a een paar terechte verzoeken om het eruit te knippen omdat het de andere Rijswijk-berichten compleet begon te overschaduwen. 't Waren er zoveel dat het wat veel werk werd om het te splitsen, dus ik had zelf zoiets van "laat maar". Een collega-mod heeft, volledig terecht, het maar redelijk random ergens a/h eind gesplitst. Toevallig bij het eerste bericht van dit draadje; ik zal er nog even bijzetten dat het afgesplitst is.

(Inhoudelijk:) ik ben zelf een van degenen die wel genieten van zo'n Fremo baan. Realistisch rangeren, wissels en stopontspoorblokken afsluiten met sleutels, buurtgoederentrein (ja, die was er): een deel van de hobby dat ik wel kan waarderen. De rijfrequentie is alleen wel dusdanig dat je even op de dienstregeling moet kijken wanneer er wat interessants gaat gebeuren. Een beetje zoals bij de reclame op TV: "oh, dan kan ik op m'n gemakkie naar de WC voordat die buurtgoederentrein weer komt" :D

Een vermoeden van mijn kant: bij het H0pur strakke 1:87 gebeuren is het nog wel te doen om een vrije baan module te maken, maar een station is een enorme stap. Dus is er relatief veel (enkelsporige) rijlengte t.o.v. het aantal stations. Dit was de zoveelste keer dat ik Loenen zag. Met één kruisingsstation en wel een lange enkelsporige lengte is de frequentie automatisch laag.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #41 Gepost op: 22 januari 2023, 15:27:58 »
Als goedwillende bezoeker geweest en ja wat gekocht,rondgekeken,gestemd en wat in een donatiepotje gestopt. Geen fijnslijper maar wat mooi gebouwd kan ik gewoon waarderen. Rijdt op de ene baan alles achter elkaar aan , in een frequentie waar in de reeele tijd NS alleen van kan dromen, dan valt deze baan op doordat er niets reed. Is natuurlijk een keuze maar als ze wel een klok hebben die sneller loopt dan had dat voor deze beurs voor het aanzien best nog een tandje harder gemogen.
Geen fijnslijper want ook LEGO kan mij bekoren en mocht men de BIGBOY als pakket uit willen brengen sta ik op de lijst.
Zie filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=bqXXyX9evr4

 
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2023, 15:31:29 door Luit. Reden: Linkje toegevoegd »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #42 Gepost op: 22 januari 2023, 16:05:33 »
Het draadje loopt zo een beetje door... Maar het belangrijkste waar het eigenlijk om begonnen is:

Hij zou op zijn BNLS-module ook een aantal elementen van Fremo mee kunnen nemen. Met name op het gebied van scenery, om maar iets te noemen.

Marty en Klaas zal de vraag over "wat zijn nu de elementen van Fremo op het gebied van Scenery?" naar aanleiding van bovenstaande bewering wel nooit beantwoord worden. Omdat Hans het gewoon niet weet.

Nog een keertje aanvullend Fremo op een beurs: Het is ook goed dat dit soort groepen hun weg vinden naar de wat grotere beurzen. Er zal altijd wel een publiek voor zijn. Wat al aangegeven is heeft Fremo al wat dingen aangepast / toegepast zoals een achtergrond en verlichting voor deze beurs. Dat is natuurlijk  (y) Of je dan nog een ander principe (tijdelijk) moet verlaten is een vraag die ze zelf mogen beantwoorden. Een alternatief kan zijn om met een versnelde tijd te gaan werken.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gooierhaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #43 Gepost op: 22 januari 2023, 16:22:07 »
Een alternatief kan zijn om met een versnelde tijd te gaan werken.

En dat is dus ook precies wat Fremo altijd doet.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Discussie over Fremo in Rijswijk
« Reactie #44 Gepost op: 22 januari 2023, 18:15:37 »
En dat is nog steeds geen antwoord op de oorspronkelijke vraag.

Just saying.
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly