Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door R v/d Hoven
Vandaag om 16:06:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Corné81
Vandaag om 15:59:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:41:46
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 14:11:06
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:51
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
Vandaag om 14:05:38
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door maartenvdb
Vandaag om 13:40:37
Nijmegen in h0 door 1200blauw
Vandaag om 12:59:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Pescher
Vandaag om 12:34:25
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 12:34:16
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door 1200blauw
Vandaag om 10:26:43
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
27 June 2025, 18:36:51
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rob Ellerman
27 June 2025, 18:16:23

Auteur Topic: wel of geen papieren handleiding bij een modeltrein  (gelezen 2717 keer)

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
wel of geen papieren handleiding bij een modeltrein
« Gepost op: 19 January 2023, 23:19:28 »
Modbreak:

De berichten hieronder zijn afgesplitst van het draadje over de wadloper. Er is een poging gedaan om een scheiding te maken tussen vraag aan fabrikant en de handleiding discussie.
Er is geenszins getracht argumenten of discussie te verbouwen dan wel te beïnvloeden

Duikeend als moderator

originele bericht:

Ook ik vind het een gemis als er geen papieren handleiding bij zit. Ik zie dat toch vooral als dat een fabrikant (van modeltreinen of wat dan ook) zich er makkelijk vanaf maakt. Klinkt ook wel leuk dat je niet onnodig papier gebruikt, goed voor het milieu, etc. Maar Ik denk dat de meerderheid van de klanten de handleiding zelf alsnog print... Dus dat argument gaat niet op.
Het stuk handleiding over garantiebepalingen etc mag van mij wel online. Maar een overzichtje van de standaard decoder instellingen en mogelijkheden is gewoon een must om op papier te hebben.

Een QR code oid naar een webadres is goedbedoeld maar als bedrijf is het gewoon ontzettend lastig om dat over 10 jaar nog steeds in de lucht te houden. Website systemen veranderen natuurlijk, en je moet er dan maar net aan blijven denken dat je die webadressen in de lucht moet houden.

De servicegerichtheid en communicatie van PB is dan wel weer bovengemiddeld goed!

Koen
« Laatst bewerkt op: 20 January 2023, 10:31:03 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Daan!

• Offline Offline
Re: wel of geen papieren handleiding bij een modeltrein
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2023, 23:55:12 »
Maar Ik denk dat de meerderheid van de klanten de handleiding zelf alsnog print... Dus dat argument gaat niet op.

Nee, jij denkt dat dat argument niet op gaat. Dat is wat anders.

Maar ik vind het helemaal niet erg hoor. Gewoon op de ipad. Het is wachten totdat Ikea daar ook mee komt en ik zie in de modeltreinmarkt de rest zo volgen.
Het zou kunnen dat de QR niet meer werkt idd, maar een PDF of een vorm van tekstbestand bestaat over 10 jaar echt nog wel.

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 20 January 2023, 07:28:12 »
Pffffff, wat een uitspraken weer: iemand die zich ergens makkelijk vanaf maakt.

Koen, verwar jouw mening niet met hoe anderen ergens tegenaan kijken. Ik hoef helemaal niks op papier, want ik raak papier kwijt. Ik hoef niks op papier, want ik wordt iebelig van een handleiding in 30 verschillende talen. 70 pagina's papier die ik 1 keer lees. Ik hoef ook niet iets wat tot in lengte van dagen beschikbaar wordt gesteld door een fabrikant, want ik kan niet verwachten dat een fabrikant dat doet.

Dat jij het graag anders ziet, prima. Maar fabrikanten maken, met de huidige stand van zaken, keuzes. Dat heeft niets te maken met makkelijk.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2023, 07:57:15 »
Nou, dat ben ik niet met je eens Martijn. Ik denk dat Koen wel degelijk een punt heeft. hij geeft aan dat hij graag die handleiding wil.
En dat veel klanten hem alsnog zullen printen. Jij geeft aan hem niet te willen. Prima, dat kan. En er zijn ook meerdere mensen die hem wel op papier willen.
Als je gaat kijken naar het bedrijfsleven dan zie je dat ondanks de vergaande digitalisering er nog steeds een hoop geprint wordt. gewoon omdat men dat toch fijner vind om te lezen.
Dat een bedrijf als, ik noem maar wat, ikea zijn handleidingen niet meer print is een pure kosten besparing. Om diezelfde reden zijn ze eerst overgestapt van land specifieke naar generale dan wel meertallige handleidingen. gewoon om dat dit eenheid creëert in de productie. dat weten we allemaal en dit kun je denk ik ook wel zien als "makkelijk" vanaf maken door de ikea..

Nu is een ikea kast toch wel wat anders dan een modeltrein. En ik denk dat je die 2 niet moet vergelijken. Een ikea kast is een gebruiksobject (waarbij er maar weinige zijn die de handleiding zullen bewaren).
Een modeltrein is een verzamel object dat zijn waarde deels ontleent aan de handleiding. immer zijn modellen meer gewild als ze in ovp zitten en compleet met onderdeeltjes EN handleiding.
Blijkbaar vinden verzamelaars het toch erg belangrijk dat het compleet is en hecht men hier waarde aan.
Dit is overigens niet alleen bij treintjes zo. kijk maar eens wat een exorbitante prijzen er soms betaald worden voor lego handleidingen.
En van die modellen zijn de beschrijvingen ook gewoon op internet te vinden.
Er is dus blijkbaar een behoefte aan een papieren handleiding, als is het alleen maar voor de heb.

En wat betreft die digitate handleiding; de handleidingen op lego.com waren altijd een pdf en zijn nu alleen nog maar met de app te bekijken.
Vooruitgang heet dat. maar die app doet het niet op een wat oudere ipad en raad nu eens welke ipad mijn kinderen hebben. precies, de oude van bijvoorbeeld opa en oma.
en die kunnen dus hun sets niet meer bouwen omdat de digitale handleiding niet of lastig toegankelijk is.
En als ik vraag wat ze willen dan geven ze aan dat ze het maar niks vinden als er geen papieren handleiding is.
Kortom, ik denk dat elke verhaal 2 kanten heeft en het is goed om beide kanten te belichten.

« Laatst bewerkt op: 20 January 2023, 07:59:24 door Duikeend »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Ben

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2023, 08:17:10 »

Nou, dat ben ik niet met je eens Martijn. Ik denk dat Koen wel degelijk een punt heeft. hij geeft aan dat hij graag die handleiding wil.

Als Koen z'n trein heeft ontvangen kan hij de handleiding gewoon downloaden. En een modeltrein is geen verzamelobject, het is gewoon speelgoed. Die handleiding die zgn mist doet er niet toe als het gaat om de restwaarde.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2023, 08:33:07 »
Modeltreinen zijn wel degelijk verzamelobjecten. Er zijn legio mensen die ze alleen in de vitrine zetten. En een model is in het algemeen meer waard in de OVP.

Tegenwoordig staat er trouwens vaak juist bij dat het geen speelgoed is.
Grt, Wim

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2023, 08:34:33 »
En een modeltrein is geen verzamelobject

Ow, nou euh, dan vraag ik me af wat ik de afgelopen 30 jaar dan aan het doen ben geweest en al die kasten bij mij in huis betekenen..... :o ::)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #7 Gepost op: 20 January 2023, 08:44:31 »
Hoarding Sicco, hoarding.....  ;D ;)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verzamelstoornis   ;)

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #8 Gepost op: 20 January 2023, 08:45:58 »
Een modeltrein kan wel degelijk een verzamelobject zijn.
Een speelgoedtrein is dat over het algemeen niet, tenzij het een (hele) oude is.
Over het verschil tussen model- en speelgoedtreinen is op dit forum al genoeg geschreven, laten we dat hier verder niet gaan herhalen.
Wel mag duidelijk zijn dat PB Models modeltreinen produceert en levert.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 January 2023, 09:08:35 »
En als iemand zijn Wadloper als verzamelobject wil verkopen, dan is die in originele staat meer waard over het algemeen, dus zonder handleiding? Dus daar hoef je niet voor te printen...

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 20 January 2023, 09:12:49 »
Hi Duikeend

Ik zeg ook niet dat het niet moet, maar ik vind het te ver gaan als iemand zegt dat iemand zich er makkelijk vanaf maakt. De rest van mijn verhaal is precies wat jij zegt (en dus zijn we het eens  ;)): er zijn twee kanten (of zelfs meerdere) en dan is het aan de fabrikant om daar een keus in te maken. Dat hoeft dan niet jouw keus te zijn, maar het is gewoon een keus. Efficiëntie heeft niets te maken met makkelijk eraf maken, ook duurzaamheid niet.  En dat er dingen veranderen, tja...... ik heb ook nog ergens een 6310 liggen.... ;D

Wat verzamelwaarde betreft: een handleiding die er nooit bij heeft gezeten is dus nooit een onderdeel van het product geweest en verhoogt dus geen waarde. Dat veel mensen hem wel zullen printen, spaart iig weer het papier uit van de mensen die het niet doen. Enz enz enz

Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #11 Gepost op: 20 January 2023, 09:14:10 »
De waarde wordt voor verzamelaars bepaald door compleet, staat en verkrijgbaarheid. Een model van PB is compleet zonder papier.
 PB levert geen handleiding  mee op papier maar in pdf. Wil je m op papier, dan print je m uit.
Ik snap werkelijk de fuzz niet.
Overigens wel eens een handleiding voor een decoder uitgeprint? Heb ik m toch liever als pdf.......

Gr/H
« Laatst bewerkt op: 20 January 2023, 09:21:53 door Huup »

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #12 Gepost op: 20 January 2023, 09:16:34 »
Juistem Huub, al was het alleen maar vanwege [Ctrl+f]  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 January 2023, 09:18:42 »
Zo is het Huup. Bovendien daalt de waarde van een modelletje snel als er een nieuwe producent komt.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #14 Gepost op: 20 January 2023, 09:19:53 »
Precies en ook daarom, Eric!.