Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:52:33
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 15:50:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 15:19:54
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Biesje
Vandaag om 15:06:09
Minibaan Visserskaai H0 door defender
Vandaag om 15:05:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:00:55
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eric v C
Vandaag om 14:27:33
Mijn minitrix 2051 hobbelt door spoorijzer
Vandaag om 13:56:07
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:41:19
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:20:07
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:18:56
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 13:08:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:06:19
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 12:40:45
modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:11:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:01:08
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 10:23:37
Nederlands-materieel in Spoor-1 door Kees-Jan
Vandaag om 10:19:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 09:02:22
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 08:58:28
Wat spoor 1 brouwsels door Sikko
Vandaag om 08:58:05
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 08:55:21
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 08:39:56
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 07:36:29
  

Auteur Topic: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots  (gelezen 187396 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26401
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1020 Gepost op: 29 May 2025, 16:37:21 »
Erg leuk en een tikje bijzonder de bouw van de bus.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1021 Gepost op: 29 May 2025, 17:02:54 »
Dank je!

Tussendoor gelijk maar wat restjes opruimen. De eerste versie staanders van de werkspoorloods lag nog in de rommeldoos. Jammer om niet te gebruiken, dus nu constructie nr zoveel aan het maken voor loopplanken langs de locs, wagons en rijtuigen in aanbouw. Lekker doorgezakt, want Werkspoor bestond natuurlijk al langer dan de jaren 50, en kende een grote diversiteit aan hulpmiddelen in de fabriek. Dus deze past er straks mooi bij.



defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1022 Gepost op: 29 May 2025, 17:16:07 »
De voetjes worden natuurlijk nog andere, maar zo ziet die er alvast lekker industrieel uit. Komen ook weer echt houten planken op natuurlijk. Eerst een keer schilderen zodat die niet verteerd.
De 2 enkele rijen op elkaar gezet met wat kleinere tussenstukjes, zodat er een mooi werkplatform ontstaat. De schoren lopen niet helemaal parallel, maar dat mag de pret niet drukken. Straks in een volle ingerichte loods zie je dat niet terug.




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1023 Gepost op: 29 May 2025, 20:28:36 »
De mat '54 ook weer eens opgezocht, lekker weer ff aan de loods bezig. De mat '54 stond aan 1 zijde al op betontegels, maar de andere zijde wachtte nog op bruikbare onderdelen. Daarvoor heb ik de wagonbodem waar ik eerst stelling van gebouwd had, maar toch te grof vind, in stukken gezaagd en met 0,25 mm evergreen de gaten afgedekt. Ze zijn zo even dik als de betontegels aan de andere zijde, en staan mooi nog wat klinknageltjes in ook. Deze moet nu goed drogen, dan wat elektrakabels erin. Van een oude halve schoorsteen een meterkastje erin gehangen. Dan kan daarna de exacte plek in de klinkers worden vrijgemaakt zodat de tegels waar de mat '54 op rust, iets verzonken in de klinkers komen.


defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1024 Gepost op: 29 May 2025, 20:43:32 »
Ik had ergens beloofd om zwart-wit foto's te plaatsen. Hij is natuurlijk nog lang niet af, maar hierbij vast wat foto's. De 1200 van bovenaf, kan je mooi het leidingwerk in zien zitten. De andere 1200 moet nog nooddraaistellen krijgen en 1 zijkant moet totaal gerenoveerd worden ivm dat deze uit inferieure kunststof kwaliteit bleek te zijn, de ene lima 1200 is duidelijk de andere niet. Maar goed, hierbij de plaatjes:

















Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 688
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1025 Gepost op: 29 May 2025, 20:52:48 »
Imposant  (y)
En die zwart/wit plaatjes geven extra sfeer  8)

Groeten,
Jos

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1026 Gepost op: 29 May 2025, 21:16:37 »
Bedankt Jos! (y)

Ook nog even een plaatje met de post plan L gemaakt. De loopplanken die gemaakt zijn van de oude kibri kraan, staan ook vast op zijn plek. Wel net zó, gezet, dat de spaakwielen in het nooddraaistel onder de plan L nog zichtbaar zijn. De mat '54 moet nog ietsje zakken, die staat nog los op de klinkers en dus nog iets te hoog.





Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8921
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1027 Gepost op: 29 May 2025, 22:06:21 »
Gewoon wow. (y)

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3722
  • N Spoor Freak
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1028 Gepost op: 29 May 2025, 22:21:47 »
Heel gaaf dit (y) (y) (y)
Het ziet er netzo uit als in de films uit de oude doos!
Ik vind het echt heel knap gemaakt!

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Frits C

  • FCS Topaka
  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1029 Gepost op: 30 May 2025, 07:53:23 »
Prachtige plaatjes. Hoe verzin je dit allemaal?
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2043
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1030 Gepost op: 30 May 2025, 17:53:22 »
De zwart-wit beelden doen het heel goed.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1031 Gepost op: 30 May 2025, 18:19:13 »
Hartelijk dank voor al jullie complimenten!

Om de vraag van Frits te beantwoorden: ik heb eigenlijk gewoon heel veel foto's bekeken uit die tijd, van HUA tot industriespoor websites, en uit het Werkspoorboek deel treinen wat ik een poos terug gekocht heb. Vanuit al die info kijk ik wat in mijn roots past, zoals de mat' 54 en de 1200. De plan d vind ikzelf erg mooi voor de jaren 50, en de post plan L refereerd aan de plan e die m'n vader al jaren op zolder heeft. Dan kijk ik wat een beetje te behappen maat loods kan zijn en wat ik er allemaal in zou willen. En probeer dan uit o.a. bestaande modellen (lima 1200-en, plan d) en evergreen/ oude lamellen, mat '54 en stalen frames in de ene 1200) (rommeltjes, zoals de inrichting van de stelling en zolder, loopplanken e.d)  wat leuks te bouwen wat op de foto's lijkt. Meer is het eigenlijk niet... :)

Zoals het er nu bijstaat: de loods is op schaal, en betreft een halve lengte van de oorspronkelijk loods. Deze loods bestond uit 6 van deze hallen. Alle 6 wordt teveel, maar ik wil graag nog de TEE motorwagen erin, er komt nog een bruine 1200 hierheen, en er liggen er nog 2 om in aanbouw zijnde 1200 na te bouwen, totaal een stuk of 5 1200-en komen erin. Ook een gs in aanbouw, en 2 bollenwagens wil ik erbij zetten, deze werden buiten de loods de bollen ingehesen. De zhesm noodwoning stond oorspronkelijk ook vlakbij een loods, en om alles tot 1 soort van modulebaan te kunnen combineren, denk ik erover om in ieder geval een stukje emplacement vóór de loods erbij te maken. Met daarop de zhesm noodwoning, bollenwagens mer bijbehorende spoorkraan die de bollen inhijst, en eígenlijk ook een stukje met bovenleiding in aanbouw. Dat wordt denk een los stukje emplacement, zodat ik als ik zin heb, later een 2de deel vd loods kan toevoegen met alles wat er nu niet inpast. Dan kan dat als 1 loods worden gekoppeld zodat op schaal 1 oorspronkelijk hal vd 6 ontstaat, met een stukje emplacement ervoor. Zal er een schetsje van posten.

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1032 Gepost op: 30 May 2025, 18:30:23 »
Hierbij een greep van de foto's die ik gebruik, de bron van herkomst staat erbij:























Daarnaast heb ik talloze screenshots gemaakt van filmpjes van bouw en eerste rit van de 1200.

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1033 Gepost op: 30 May 2025, 18:53:25 »
Hierbij gelijk maar even een schetsje van de plannen tzt. Maar, er staat ook nog een scheepswerf die nog niet af is. Die zal na deze huidige loods eerst mee verder gaan voor ik aan uitbreiding met 70cm begin. Het emplacementje van 30 cm extra zou wel al eerder kunnen, dan weet ik ook meteen beter hoe de inrichting van het huidige deel kan worden qua materieel.


1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2936
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1034 Gepost op: 30 May 2025, 19:28:42 »
En dan te bedenken dat die glasnegatieven destijds gewoon lagen te vergaan tussen de restanten van de al gesloten fabriek in Hengelo. Ik weet niet meer wie zich erover ontfermd heeft destijds, maar het is een held.
Je bent lekker bezig. Ik volg je stilzwijgend, maar met bijzondere interesse! (y)