Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:06:04
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:38:34
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 13:24:31
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 13:20:10
Museumdepot Beekbergen in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:19:59
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:53:11
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
  

Auteur Topic: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots  (gelezen 150575 keer)

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1005 Gepost op: 23 May 2025, 18:20:25 »
De nieuwe aanwinsten voor de werkspoorloods zijn binnen:





De containerwagon en rongenwagon zijn volledig van metaal, dus ook al op leeftijd. Van de plan d's hebben er 2 een interieur. Zo naast elkaar lijkt het al een werkplaats op zich. De rongenwagon zal ook wel ingericht gaan worden voor in of bij de loods. Die is van Technische Lehrmodelle, Werner Ehlcke. Kent iemand dat? Ik kan er zo gauw geen leeftijd over vinden. Ben benieuwd of de wagon zelf ook uit jaren 50 is.


Zelfs de rongen zijn van metaal, en zijn los te plaatsen. Er missen er 3 maar daar valt met een dun evergreen profieltje nog wel wat voor te fabriceren, of ik laat ze eraf zodat het met laden en lossen eruit ziet of ze elders liggen.
« Laatst bewerkt op: 23 May 2025, 18:26:41 door defender. Reden: had naam en info verkeerd dus hersteld »

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1006 Gepost op: 24 May 2025, 07:37:45 »
Net op paar duitse sites zitten zoeken, de rongenwagon moet toch uit de jaren 50 komen (y)  want het bedrijf begon in 1947 in Dresden met messing en ging vanaf jaren 60 over op kunsstof modellen. Past die mooi erbij.

Mvg Koen

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1007 Gepost op: 24 May 2025, 20:35:41 »
De Werkspoor Bedford in wording. Inmiddels de motor+kap ook ingekort, zijkant glad gemaakt met 0,25mm zwart evergreen. Dat blijft een uitdaging om te verlijmen, het evergreen smelt door de weekmaker uit de lijm. Daar hadden de 0.88mm buizen waar ik de loopplanken van maak in de Werkspoorloods, ook al last van. Is daar betere lijm voor? Lijm nu gewoon met Uhu plast of revell, beide lossen de evergreen teveel op voor het mooi.


defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1008 Gepost op: 24 May 2025, 20:49:45 »
Vond deze laatst in een doos met oude huisjes die ik ergens op kon halen. Een merkloos soort van rubberen mini cooper, zit beetje werk aan maar heb hem nagemeten en is keurig 1:87. Aangezien deze vanaf 1957 geproduceerd werden, past 'ie keurig in m'n straatje :D:







Frits C

  • FCS Topeka
  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1009 Gepost op: 25 May 2025, 06:50:35 »
Leuk ding. Ja, als je maar goed zoekt vind je van alles.
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

Oosterspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1010 Gepost op: 25 May 2025, 16:00:44 »
Vwb het smelten van het evergreen; als het te lijmen onderdeel enigszins oppervlak heeft gebruikt ik vaak Kristal Klear. Reageert niet maar plakt als een malle. En wat er tussenuit komt laat zich nat en droog prima verwijderen.
Groeten, Martien

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1011 Gepost op: 26 May 2025, 21:29:16 »
Top bedankt voor de tip! (y)

Mvg Koen

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1012 Gepost op: 26 May 2025, 21:39:52 »
Het raadsel van de plan l postrijtuig is ook opgelost, in de oude railhobby's die ik pas opgehaald heb, vond ik een artikel van Hans Reints, in Railhobby nummer 11, 1988. Daarin staat de beschrijving van de bouw op basis van een lima, met geetste zijwanden van Spoorcuriosa, en onderdelen van o.a. Philotrain. De foto vzn de etsplaat is exact die ik heb gebruikt. Ik wil het wel plaatsen maar vraag me af of dat mag?





defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1013 Gepost op: 26 May 2025, 21:44:37 »
Heb Hans net ff pb gestuurd, wie weet...

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1014 Gepost op: 27 May 2025, 05:04:38 »
Met toestemming van Hans, hierbij het artikel over de plan L etsplaat:





Mvg Koen

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1015 Gepost op: 27 May 2025, 05:07:30 »
Leuk ding. Ja, als je maar goed zoekt vind je van alles.

Zeker waar Frits! Wie zoekt, zal vinden (y)

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1016 Gepost op: 27 May 2025, 18:29:57 »
De spoorcuriosa plan L waar ik een tijdje geleden aan begonnen ben, versus de Mastica plan L die ik afgelopen week binnen kreeg.



Wat opvalt is dat de deuren vrijwel exact overeenkomen, en dat de mastica bij de kleine raampjes is ingekort. Wat op zich bijzonder is, lijkt mij, dat ze beide op basis van een lima plan e bedoeld waren. Maar de spoorcuriosa heb ik een (ca 4 mm ingekort) artitec dak opgezet. Maar voor de mastica zou die dus nog iets verder ingekort moeten worden. Ik heb ook een artitec plan e gehad, maar niet meer in mijn bezit, en die was dus ca 4 mm langer nog dan de spoorcuriosa.

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1017 Gepost op: 27 May 2025, 19:32:12 »
Verder met de 'saurus wordt werkspoor bedford' bus. De coach opstelling verzaagd (uiteraard :o), want ik dacht op foto's te zien dat de banken langszij stonden. Daarbij ben ik vroeger tijdens een opleidingsweek, met onze groep de hele week excursies afgereden met een touringcar met rondzit achterin, die had ook de banken langszij, dus vond dat mooi bij m'n roots passen. De rondzit zelf komt er niet in, want de bedford bus moet nog een achterdeur krijgen. Van restmateriaal een achterwandje gemaakt en ook bij de chauffeur zit een paneeltje tegen de wand.





Let niet op de lijmresten binnen, er komt nog een vloertje in. De buutenzijde is zoals gezegd enigzins gesmolten, dat zal wat schuren worden nog. Al met al veel werk maar begint op een bedford te lijken. De neus en motorkap inmiddels ook ingekort en opnieuw geplaatst. Nu met de voorste wielkasten en voorbumper aan de gang.

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1018 Gepost op: 27 May 2025, 20:26:15 »
Neus nog wat verder ingekort, was toch nog te lang icm wielkasten:



Nu maar eens laten drogen en later weer verder.

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1019 Gepost op: 29 May 2025, 16:31:21 »
Tijdens het drogen van de bus onderdelen, ook de voetjes van de loopplank-staanders maar eens aan het afmaken, die rondom de mat 54 in aanbouw komen. De schoortjes onderin zijn gereed. Vorig jaar had ik andere hemaakt, en kleine gaatjes ingeboord tbv dwarsijzers waar de loopplanken op rusten. Dat bleek te fragiel en met lijmen van de dwarsijzers smolten de buizen. Nu proberen zonder gaatjes, en anders weer gaatjes boren maar dan met kristal clear oid fixeren.