Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
Vandaag om 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
Vandaag om 23:10:28
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 23:01:59
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 23:00:51
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
Vandaag om 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
Vandaag om 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
Vandaag om 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
Vandaag om 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
  

Auteur Topic: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots  (gelezen 187638 keer)

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1005 Gepost op: 23 May 2025, 18:20:25 »
De nieuwe aanwinsten voor de werkspoorloods zijn binnen:





De containerwagon en rongenwagon zijn volledig van metaal, dus ook al op leeftijd. Van de plan d's hebben er 2 een interieur. Zo naast elkaar lijkt het al een werkplaats op zich. De rongenwagon zal ook wel ingericht gaan worden voor in of bij de loods. Die is van Technische Lehrmodelle, Werner Ehlcke. Kent iemand dat? Ik kan er zo gauw geen leeftijd over vinden. Ben benieuwd of de wagon zelf ook uit jaren 50 is.


Zelfs de rongen zijn van metaal, en zijn los te plaatsen. Er missen er 3 maar daar valt met een dun evergreen profieltje nog wel wat voor te fabriceren, of ik laat ze eraf zodat het met laden en lossen eruit ziet of ze elders liggen.
« Laatst bewerkt op: 23 May 2025, 18:26:41 door defender. Reden: had naam en info verkeerd dus hersteld »

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1006 Gepost op: 24 May 2025, 07:37:45 »
Net op paar duitse sites zitten zoeken, de rongenwagon moet toch uit de jaren 50 komen (y)  want het bedrijf begon in 1947 in Dresden met messing en ging vanaf jaren 60 over op kunsstof modellen. Past die mooi erbij.

Mvg Koen

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1007 Gepost op: 24 May 2025, 20:35:41 »
De Werkspoor Bedford in wording. Inmiddels de motor+kap ook ingekort, zijkant glad gemaakt met 0,25mm zwart evergreen. Dat blijft een uitdaging om te verlijmen, het evergreen smelt door de weekmaker uit de lijm. Daar hadden de 0.88mm buizen waar ik de loopplanken van maak in de Werkspoorloods, ook al last van. Is daar betere lijm voor? Lijm nu gewoon met Uhu plast of revell, beide lossen de evergreen teveel op voor het mooi.


defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1008 Gepost op: 24 May 2025, 20:49:45 »
Vond deze laatst in een doos met oude huisjes die ik ergens op kon halen. Een merkloos soort van rubberen mini cooper, zit beetje werk aan maar heb hem nagemeten en is keurig 1:87. Aangezien deze vanaf 1957 geproduceerd werden, past 'ie keurig in m'n straatje :D:







Frits C

  • FCS Topaka
  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1009 Gepost op: 25 May 2025, 06:50:35 »
Leuk ding. Ja, als je maar goed zoekt vind je van alles.
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

Oosterspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1010 Gepost op: 25 May 2025, 16:00:44 »
Vwb het smelten van het evergreen; als het te lijmen onderdeel enigszins oppervlak heeft gebruikt ik vaak Kristal Klear. Reageert niet maar plakt als een malle. En wat er tussenuit komt laat zich nat en droog prima verwijderen.
Groeten, Martien

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1011 Gepost op: 26 May 2025, 21:29:16 »
Top bedankt voor de tip! (y)

Mvg Koen

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1012 Gepost op: 26 May 2025, 21:39:52 »
Het raadsel van de plan l postrijtuig is ook opgelost, in de oude railhobby's die ik pas opgehaald heb, vond ik een artikel van Hans Reints, in Railhobby nummer 11, 1988. Daarin staat de beschrijving van de bouw op basis van een lima, met geetste zijwanden van Spoorcuriosa, en onderdelen van o.a. Philotrain. De foto vzn de etsplaat is exact die ik heb gebruikt. Ik wil het wel plaatsen maar vraag me af of dat mag?





defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1013 Gepost op: 26 May 2025, 21:44:37 »
Heb Hans net ff pb gestuurd, wie weet...

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1014 Gepost op: 27 May 2025, 05:04:38 »
Met toestemming van Hans, hierbij het artikel over de plan L etsplaat:





Mvg Koen

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1015 Gepost op: 27 May 2025, 05:07:30 »
Leuk ding. Ja, als je maar goed zoekt vind je van alles.

Zeker waar Frits! Wie zoekt, zal vinden (y)

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1016 Gepost op: 27 May 2025, 18:29:57 »
De spoorcuriosa plan L waar ik een tijdje geleden aan begonnen ben, versus de Mastica plan L die ik afgelopen week binnen kreeg.



Wat opvalt is dat de deuren vrijwel exact overeenkomen, en dat de mastica bij de kleine raampjes is ingekort. Wat op zich bijzonder is, lijkt mij, dat ze beide op basis van een lima plan e bedoeld waren. Maar de spoorcuriosa heb ik een (ca 4 mm ingekort) artitec dak opgezet. Maar voor de mastica zou die dus nog iets verder ingekort moeten worden. Ik heb ook een artitec plan e gehad, maar niet meer in mijn bezit, en die was dus ca 4 mm langer nog dan de spoorcuriosa.

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1017 Gepost op: 27 May 2025, 19:32:12 »
Verder met de 'saurus wordt werkspoor bedford' bus. De coach opstelling verzaagd (uiteraard :o), want ik dacht op foto's te zien dat de banken langszij stonden. Daarbij ben ik vroeger tijdens een opleidingsweek, met onze groep de hele week excursies afgereden met een touringcar met rondzit achterin, die had ook de banken langszij, dus vond dat mooi bij m'n roots passen. De rondzit zelf komt er niet in, want de bedford bus moet nog een achterdeur krijgen. Van restmateriaal een achterwandje gemaakt en ook bij de chauffeur zit een paneeltje tegen de wand.





Let niet op de lijmresten binnen, er komt nog een vloertje in. De buutenzijde is zoals gezegd enigzins gesmolten, dat zal wat schuren worden nog. Al met al veel werk maar begint op een bedford te lijken. De neus en motorkap inmiddels ook ingekort en opnieuw geplaatst. Nu met de voorste wielkasten en voorbumper aan de gang.

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1018 Gepost op: 27 May 2025, 20:26:15 »
Neus nog wat verder ingekort, was toch nog te lang icm wielkasten:



Nu maar eens laten drogen en later weer verder.

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1019 Gepost op: 29 May 2025, 16:31:21 »
Tijdens het drogen van de bus onderdelen, ook de voetjes van de loopplank-staanders maar eens aan het afmaken, die rondom de mat 54 in aanbouw komen. De schoortjes onderin zijn gereed. Vorig jaar had ik andere hemaakt, en kleine gaatjes ingeboord tbv dwarsijzers waar de loopplanken op rusten. Dat bleek te fragiel en met lijmen van de dwarsijzers smolten de buizen. Nu proberen zonder gaatjes, en anders weer gaatjes boren maar dan met kristal clear oid fixeren.