Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:43:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
  

Auteur Topic: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots  (gelezen 144189 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3273
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #630 Gepost op: 11 July 2024, 12:42:59 »
Leuke en interessante foto verslagen!  (y)
Groeten,
Richard

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2675
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #631 Gepost op: 11 July 2024, 13:23:49 »
Bijzondere foto's, geven een mooi tijdsbeeld zo.

Even een opmerking bij de 1107 met Belgische rijtuigen. Volgens mij werden in 1999 alleen M4 rijtuigen gehuurd, niet meer de M2 rijtuigen? De M2 rijtuigen reden bv op de IJssellijn in de jaren 80.

Groeten,
Rogier

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #632 Gepost op: 11 July 2024, 16:11:16 »
Leuke en interessante foto verslagen!  (y)

Bedankt, heb er nog meer ;) (y) komende dagen verder plaatsen...

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #633 Gepost op: 11 July 2024, 16:19:45 »
Bijzondere foto's, geven een mooi tijdsbeeld zo.

Even een opmerking bij de 1107 met Belgische rijtuigen. Volgens mij werden in 1999 alleen M4 rijtuigen gehuurd, niet meer de M2 rijtuigen? De M2 rijtuigen reden bv op de IJssellijn in de jaren 80.

Groeten,
Rogier

Net ff op railwiki gezocht, idd bij NS werden ze ingezet tot 1994. In de periode daarna, zijn er verschillende tot eind 1998 en enkele tot 1999 bij Lovers ingezet. Wellicht zat deze daar ook bij, en zijn ze middels NS vervoer weer nasr België gegaan. Dit laatste is speculatie maar zou kunnen kloppen met datum van aantreffen in Rotterdam.

Met dank aan info van Rick in later bericht, dit waren 2 typen K4, en geen M2 en M4 zoals in het album vermeld staat.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2024, 10:59:30 door defender »

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #634 Gepost op: 11 July 2024, 16:47:27 »
In 2000 een paar uitstapjes gemaakt, als eerst naar de VSM, hier zien we o.a. de tot meetrijtuig verbouwde beneluxstuurstand, gister heb ik in 19toen daar nog foto's van geplaatst toen deze nog als meetrijtuig in gebruik was achter een 6400.





Een poosje later weer terug op mijn oude stageplek (y), tijdens open dag van onderhoudsbedrijf Leidschendam,
met divers materieel. Ook inzet hiervan op de Hofpleinlijn t.b.v. deze dag, komt hier voorbij.












Het groene hondekop 2tje is weer van de partij, de mat. '46 heb ik nog van lima in model. Met de mat. '46 heeft m'n vader nog gereisd op de Hofpleinlijn.

Met dat ik het zo opschrijf, kom ik tot de ontdekking dat ik in model nu dus de eerste 3 treintypen heb, die  sinds de elektrificatie op de hofpleinlijn langs m'n geboortegrond reden! ZHESM(als noodwoning) daarna mat. '24 ( dat wordt m'n jaren 50 werkplaatsmotorwagen, na WOII was er gebrek aan locs en werden de blokkendoosmotorwagens als trekkracht ingezet), en de daaropvolgende mat. '46.

We zien tevens de 1501 in opzending achter Benelux 1190, geen idee of dat vanwege de open dag was. Op de achtergrond nog een seinhuis en klassieke beveiliging. Roosendaal? Geen idee. Met dank aan Rick in een later bericht, dit was de nvbs koninginnedagrit op 30-4-1994 te Roosendaal.


« Laatst bewerkt op: 12 July 2024, 10:57:09 door defender. Reden: nwe info van forumgenoot »

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #635 Gepost op: 11 July 2024, 16:54:00 »
In 2000 was er ook een open dag op de Kijfhoek, hier mocht je ook in de verkeerstoren. Let op de prachtige lcd schermen van de pc's :D

De SSN reed diverse pendelritten. De 1211 en 1501 van de werkgroep 1501 waren aanwezig, en meerdere locs van ACTS/ Vos Logistics.





















Als ik zo al die 1200-en weer zie, begint te kriebelen om weer verder te bouwen aan m'n 1200-en in aanbouw. Heb de spullen bij me maar eerst maar eens door de foto's heen...

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #636 Gepost op: 11 July 2024, 17:26:18 »
Van 16-8 t/m 19/8 2004 ging de reis naar Duitsland, vertrek vanaf Hengelo CS



Voornamelijk fotoverslag, de plaatsen en soms data staan erbij. Behalve Duitse locs komen er ook Zwitserse voorbij. De foto's van de museumbahn zijn van Lengerich.

Deze reis hebben we kílometers gelopen, hotels zochten we op de bonnefooi, en zelfs terug de grens over hebben we te voet gedaan, omdat we geen zin hadden om op de trein te wachten of dat 'ie niet ging, dat weet ik niet meer. In ieder geval was het resultaat een lange wandeling langs het spoor van Leer naar Nieuweschans :P :D




































Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #637 Gepost op: 11 July 2024, 21:08:00 »
Leuke foto's maar een paar opmerkingen:

In 1996 zijn we in Vorden, waar een DE2 en DE4 als gekoppeld aankomen en weer vertrekken.
Eerst dacht ik dat je een typefout maakte maar wat bedoel je met een DE4? Dat zijn de TEE-stellen die naar Canada zijn verkocht.

Net ff op railwiki gezocht, idd bij NS werden ze ingezet tot 1994. In de periode daarna, zijn er verschillende tot eind 1998 en enkele tot 1999 bij Lovers ingezet. Wellicht zat deze daar ook bij, en zijn ze middels NS vervoer weer nasr België gegaan. Dit laatste is speculatie maar zou kunnen kloppen met datum van aantreffen in Rotterdam.
Dat is inderdaad speculatie, de oplossing is dat het bijschrift bij de foto niet klopt. De NS heeft begin jaren '90 de M2-rijtuigen gehuurd van de NMBS en eind jaren '90 rijtuigen type K4, M4 heeft nooit bij de NS dienst gedaan. Op de foto staan twee rijtuigen type K4 voor instructie, de Lovers-rijtuigen waren allemaal ontdaan van hun NMBS-kleurstelling.

We zien tevens de 1501 in opzending achter Benelux 1190, geen idee of dat vanwege de open dag was. Op de achtergrond nog een seinhuis en klassieke beveiliging. Roosendaal? Geen idee.
Dat was niet vanwege de open dag, de 1190 en 1501 reden de NVBS Koninginnedagrit op 30-04-1994:




N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
  • Klaar voor vertrek
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #638 Gepost op: 11 July 2024, 23:37:38 »
Wauw: ouderwetse fotoalbums, inclusief internationaal treinkaartje! Ik kan me voorstellen dat je er tegenop ziet om dit allemaal te scannen. Zo ook al leuk om digitaal door te bladeren.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #639 Gepost op: 11 July 2024, 23:51:34 »
Ha Ferdinand. Bedankt! Als je het leuk vind, heb nog 2 pagina's vol internationale kaartjes.

Veel scanwerk idd, daarom soms maar per pagina.

Leuk dat er zo meer mensen plezier aan beleven, ligt al 20 jaar op zolder dan heeft niemand er wat aan (y)

Wordt vervolgd.

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #640 Gepost op: 11 July 2024, 23:57:14 »
Leuke foto's maar een paar opmerkingen:
Eerst dacht ik dat je een typefout maakte maar wat bedoel je met een DE4? Dat zijn de TEE-stellen die naar Canada zijn verkocht.
Twijfelde al met plaatsen, maar haal de info uit de albums van 20 jr geleden, zullen w.s. 2 stuks DE2 zijn.


Dat is inderdaad speculatie, de oplossing is dat het bijschrift bij de foto niet klopt. De NS heeft begin jaren '90 de M2-rijtuigen gehuurd van de NMBS en eind jaren '90 rijtuigen type K4, M4 heeft nooit bij de NS dienst gedaan. Op de foto staan twee rijtuigen type K4 voor instructie, de Lovers-rijtuigen waren allemaal ontdaan van hun NMBS-kleurstelling.
Heb nog eens zitten kijken, de voorste lijkt me idd een k4 bij nader inzien. De achterste heeft echter een hoger dak en de deuren lijken anders. Is dat dan ook k4? Hoor het graag dan kan ik de bijschriften aanpassen?


Dat was niet vanwege de open dag, de 1190 en 1501 reden de NVBS Koninginnedagrit op 30-04-1994:
Dat is dan een mooi mysterie, dat zo'n foto 6 jaar later in het album van 2000 terecht is gekomen! Want ze zitten per jaar in de albums. Nou ja, kleinigheidje houd je altijd zullen we maar zeggen, ik zal zien dat dat aangepast wirdt dan kan hij naar 19toen. Wel bedankt voor alle aanvullingen, dan blijft het ook na zoveel jaar nog kloppen! Was het wel Roosendaal dat je weet?

Bvd Koen
« Laatst bewerkt op: 13 July 2024, 00:16:14 door Duikeend »

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #641 Gepost op: 12 July 2024, 08:58:39 »
Kleine update voor we verdergaan met de rest:

De opmerking van Rick over de DE2 in Vorden, heb ik inmiddels in die post aangepast
De opmerking over de M2 achter de 1107, dat moet bij de eerste in ieder geval een K4 zijn.
De 1501 in opzending, heb ik aan moderator gevraagd om die foto's te verplaatsen naar 19 toen.

Speciaal voor Ferdinand, hierbij nog de tickets van de Duitsland reis van augustus 2004.






Mvg Koen

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #642 Gepost op: 12 July 2024, 09:23:51 »
In 2005 kreeg ik van toenmalige collega's een ballonvaart voor onze trouwdag. M'n vrouw ging niet mee dus heb ik met m'n zwager deze ballonvaart vanuit Tilburg ondernomen. Het zijn niet de scherpste foto's, maar van 300 meter hoogte genomen treinenfoto's zie je hier ook niet elke dag dus plaats ze toch maar.

Op madurodam formaat komt er een IRM voorbij, en we kruisen een 16/17/1800 met goederentrein. Ook zie je de sporen en station van een stad in die buurt liggen. Kan Tilburg zijn of een stad ernaast, maar dat weet ik niet meer.







defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #643 Gepost op: 12 July 2024, 09:39:29 »
Van 17 januari t/m 21 januari 2006, ben ik met m'n vader weer naar Duitsland geweest. Dit keer naar Winterberg. Op de kaart zie je de rode lijn, dat was de route. We hebben veel per trein gereisd, maar ook gewandeld. Waarbij je meteen al verschil in landen ziet. Waar de NS vrijwel niet reed met sneeuw, ploegt men in Duitsland gewoon door. Het wás soms ff zoeken naar het juiste spoor, maar we zíjn er gekomen ;)

Er staat helaas geen info per foto in het album, dus we moeten het doen met de foto's.












































Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #644 Gepost op: 12 July 2024, 09:52:05 »
Heb nog eens zitten kijken, de voorste lijkt me idd een k4 bij nader inzien. De achterste heeft echter een hoger dak en de deuren lijken anders. Is dat dan ook k4? Hoor het graag dan kan ik de bijschriften aanpassen?

Dat is dan een mooi mysterie, dat zo'n foto 6 jaar later in het album van 2000 terecht is gekomen! Want ze zitten per jaar in de albums. Nou ja, kleinigheidje houd je altijd zullen we maar zeggen, ik zal zien dat dat aangepast wirdt dan kan hij naar 19toen. Wel bedankt voor alle aanvullingen, dan blijft het ook na zoveel jaar nog kloppen! Was het wel Roosendaal dat je weet?
Beide zijn K4, dat waren verschillende type rijtuigen: https://www.railwiki.nl/index.php/K4_rijtuigen
De 1501 en 1190 staan inderdaad wel in Roosendaal.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.