Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door MOVisser
Vandaag om 10:55:38
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:32:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:46
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:36:30
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 09:33:03
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 09:32:01
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Edelweisz in model door 1200blauw
Vandaag om 09:00:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 August 2025, 23:09:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
10 August 2025, 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
10 August 2025, 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
10 August 2025, 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
10 August 2025, 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
10 August 2025, 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
10 August 2025, 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 August 2025, 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
10 August 2025, 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 August 2025, 19:31:47
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
10 August 2025, 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 August 2025, 16:52:03
  

Auteur Topic: Analoge trafo over verhit  (gelezen 15610 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #15 Gepost op: 24 August 2006, 12:45:38 »
Maarten,
de vraag wat er op aangesloten is lijkt me niet meer zo relevant.
De trafo wordt ook heet als er niks op aangesloten is, dus zit er een fout in de trafo zelf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirkske

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #16 Gepost op: 03 September 2006, 09:15:17 »
Hoi VIRM,

Als je merkt dat een trafo echt "heet" wordt, niet twijfelen maar weg met dat ding.
Het zou niet de eerste keer zijn dat een oververhitte trafo vuur vat, en dat dat zou pas "µ$^"èçà§" zijn.
grtjs Dirk
Je eigen baan, je eigen wereldje.

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #17 Gepost op: 30 October 2006, 21:33:37 »
Misschien een domme opmerking maar is de trafo wel geschikt voor 230 Volt?
Jaap

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #18 Gepost op: 30 October 2006, 21:39:49 »
......is de trafo wel geschikt voor 230 Volt?
Denk je dat het een 110 V trafo is?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #19 Gepost op: 30 October 2006, 21:49:23 »
Hoi Virm,

De trafo die je daar hebt kun je inderdaad weggooien. Deze heeft namelijk het einde van zijn levensduur bereikt. De oorzaak van het warm worden is het volgende: Een trafo is opgebouwd uit 2 afzonderlijke spoelen (secundair en primair) Deze spoelen zijn om een weekijzeren lammellenpakket geplaatst.  Dit lamellenpakket is opgebouwd uit allemaal dune plaatjes metaal welke samen een kern vormen waardoor het magnetische veld wat opgewekt wordt door de primaire spoel (230 Volt kant) naar de secundaire (bijv 14 volt) spoel kan komen. Dit magnetische veld raast dus door dat lamellenpaket heen en wisselt ook nog eens met 50 keer per seconde van richting (wisselspanning).
Als de trafo nou ouder wordt dan wordt ook dit lamellenpakket wat gammeler waardoor deze magnetische velden er moeilijker doorheen gaan en als ze er moeilijker doorheen gaan ontstaat er warmte (soort induktie kookplaat idee). Daardoor wordt jou trafo ook al heb je er niets op aangesloten warm.

Dus helaas zit er  maar 1 ding op en dat is een nieuwe kopen.

Hopelijk is het wat duidelijker geworden.

Groeten bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #20 Gepost op: 30 October 2006, 22:15:28 »
Bart

Jouw uitleg begrijp ik niet helemaal. Vertel Bert, maak me gek  ;D
Het hele verhaal komt op mij over dat er in de secundaire spoel een sluiting zit.
Natuurlijk helemaal maal eens, als een trafo te warm word, niet mee doorgaan maar afvoeren naar de verantwoorde plaats (stort, bij het klein huishoudelijk afval)

Art
« Laatst bewerkt op: 30 October 2006, 22:18:59 door Arthur »
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #21 Gepost op: 30 October 2006, 22:24:11 »
Nee er zit geen sluiting in de secundaire spoel, want dan gaat het goed fout en brand hij door. De hitte onstaat door het magnetische veld en heeft niets met de afgegeven spanning/stroom te maken.

groeten bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #22 Gepost op: 30 October 2006, 22:27:48 »
....maar afvoeren naar de verantwoorde plaats (stort, bij het klein huishoudelijk afval)...

Snoer eraf knippen bij het huis, dan zal niemand anders per ongeluk een brandbommetje in zijn/haar huis halen (hee, wat zie ik daar op het stort; een trafo, da's handig, die neem ik mee...).
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #23 Gepost op: 30 October 2006, 23:58:20 »
..... Deze heeft namelijk het einde van zijn levensduur bereikt.
.........
Als de trafo nou ouder wordt dan wordt ook dit lamellenpakket wat gammeler waardoor deze magnetische velden er moeilijker doorheen gaan en als ze er moeilijker doorheen gaan ontstaat er warmte
Nounou Bart, hiermee suggereer je dat het ijzer slijt door gebruik. Echt niet. Een trafo gaat een levenlang mee als er niks bijzonders gebeurt. Verslechtering van de magnetische eigenschappen door ouderdom is een indianenverhaal.
Het ijzer kan hooguit verslechteren doordat de trafo te warm is geweest.

De meest waarschijnlijke oorzaak van te warm worden is een isolatiedefect waardoor een windingsluiting ontstaat. En het maakt niet uit of dat in de primaire of in de secundaire gebeurt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #24 Gepost op: 31 October 2006, 00:57:44 »
Als het lamellenpakket uit elkaar valt, wat na verloop van tijd gebeurt door het krimpen en uitzetten van de kern door het wisselende magnetische veld, beginnen er lamellen minder goed mee te werken. De overige lamellen krijgen het dan extra hard te verduren, gaan sneller in de magnetische verzadiging en gaan meer primaire stroom trekken en dat omzetten in extra warmte bovenop de normale verlieswarmte (koperverlies).
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #25 Gepost op: 31 October 2006, 08:03:57 »
Zal ik dat verhaal ook gaan weerleggen?
Nee hoor, heb ik geen zin an.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #26 Gepost op: 31 October 2006, 09:18:15 »
Hallo Klaas,

Bij zo'n windingsluiting, verandert dan de uitgaande spanning niet omdat een aantal windingen "niet meer meedoet". Anders gezegd, kun je dit dan niet door meten van de uitgangsspanning vaststellen? Zou dan toch behoorlijk afwijken van wat het moet zijn?

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #27 Gepost op: 31 October 2006, 09:36:38 »
Zal ik dat verhaal ook gaan weerleggen?
Nee hoor, heb ik geen zin an.

Hoeft ook niet, Klaas. Als ik zo'n verhaal lees weet ik weer precies waarom ik mijn huidige sig heb.  ;D

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Analoge trafo oververhit
« Reactie #28 Gepost op: 31 October 2006, 09:39:06 »
Bij zo'n windingsluiting, verandert dan de uitgaande spanning niet omdat een aantal windingen "niet meer meedoet". Anders gezegd, kun je dit dan niet door meten van de uitgangsspanning vaststellen? Zou dan toch behoorlijk afwijken van wat het moet zijn?

Sluiting in de primaire wikkeling verhoogt de uitgangsspanning.
Sluiting in de secundaire wikkeling verlaagt de uitgangsspanning.

Gezien het erg warm worden veronderstel ik een sluiting in de primaire wikkeling.

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #29 Gepost op: 31 October 2006, 10:13:26 »
Dirk,

wat ik me afvraag, zou je een windingsluiting dan wel goed kunnen meten aan de secundaire zijde?
Mijn eigen ervaring met 3 fase transformatoren is dat een kleine windingsluiting al snel voor flinke temperatuursverhoging leidt maar dat de secundaire uitgangsspanning zo weinig afwijkt dat dit niet nauwkeurg meetbaar is.
Natuurlijk spelen bij 3 fase transfo's andere zaken een rol voor die temperatuursverhoging dus vandaar mijn vraag: zou je bij een 1 fase transformator door spanningsmeting vast kunnen stellen of de primaire danwel de secundaire spoel defect is?

Pieter