Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:37:14
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:16
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
Vandaag om 16:30:43
gangelt uithulp verkoop stand door dennie
Vandaag om 15:44:26
Piko blauwe 1000 door Pauldg
Vandaag om 15:37:34
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jelmer
Vandaag om 15:35:39
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
Vandaag om 15:31:54
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 15:25:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 14:20:48
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:19
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Huup
Vandaag om 11:50:18
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
  

Auteur Topic: Analoge trafo over verhit  (gelezen 16287 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #15 Gepost op: 24 August 2006, 12:45:38 »
Maarten,
de vraag wat er op aangesloten is lijkt me niet meer zo relevant.
De trafo wordt ook heet als er niks op aangesloten is, dus zit er een fout in de trafo zelf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirkske

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #16 Gepost op: 03 September 2006, 09:15:17 »
Hoi VIRM,

Als je merkt dat een trafo echt "heet" wordt, niet twijfelen maar weg met dat ding.
Het zou niet de eerste keer zijn dat een oververhitte trafo vuur vat, en dat dat zou pas "µ$^"èçà§" zijn.
grtjs Dirk
Je eigen baan, je eigen wereldje.

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #17 Gepost op: 30 October 2006, 21:33:37 »
Misschien een domme opmerking maar is de trafo wel geschikt voor 230 Volt?
Jaap

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #18 Gepost op: 30 October 2006, 21:39:49 »
......is de trafo wel geschikt voor 230 Volt?
Denk je dat het een 110 V trafo is?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #19 Gepost op: 30 October 2006, 21:49:23 »
Hoi Virm,

De trafo die je daar hebt kun je inderdaad weggooien. Deze heeft namelijk het einde van zijn levensduur bereikt. De oorzaak van het warm worden is het volgende: Een trafo is opgebouwd uit 2 afzonderlijke spoelen (secundair en primair) Deze spoelen zijn om een weekijzeren lammellenpakket geplaatst.  Dit lamellenpakket is opgebouwd uit allemaal dune plaatjes metaal welke samen een kern vormen waardoor het magnetische veld wat opgewekt wordt door de primaire spoel (230 Volt kant) naar de secundaire (bijv 14 volt) spoel kan komen. Dit magnetische veld raast dus door dat lamellenpaket heen en wisselt ook nog eens met 50 keer per seconde van richting (wisselspanning).
Als de trafo nou ouder wordt dan wordt ook dit lamellenpakket wat gammeler waardoor deze magnetische velden er moeilijker doorheen gaan en als ze er moeilijker doorheen gaan ontstaat er warmte (soort induktie kookplaat idee). Daardoor wordt jou trafo ook al heb je er niets op aangesloten warm.

Dus helaas zit er  maar 1 ding op en dat is een nieuwe kopen.

Hopelijk is het wat duidelijker geworden.

Groeten bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #20 Gepost op: 30 October 2006, 22:15:28 »
Bart

Jouw uitleg begrijp ik niet helemaal. Vertel Bert, maak me gek  ;D
Het hele verhaal komt op mij over dat er in de secundaire spoel een sluiting zit.
Natuurlijk helemaal maal eens, als een trafo te warm word, niet mee doorgaan maar afvoeren naar de verantwoorde plaats (stort, bij het klein huishoudelijk afval)

Art
« Laatst bewerkt op: 30 October 2006, 22:18:59 door Arthur »
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #21 Gepost op: 30 October 2006, 22:24:11 »
Nee er zit geen sluiting in de secundaire spoel, want dan gaat het goed fout en brand hij door. De hitte onstaat door het magnetische veld en heeft niets met de afgegeven spanning/stroom te maken.

groeten bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #22 Gepost op: 30 October 2006, 22:27:48 »
....maar afvoeren naar de verantwoorde plaats (stort, bij het klein huishoudelijk afval)...

Snoer eraf knippen bij het huis, dan zal niemand anders per ongeluk een brandbommetje in zijn/haar huis halen (hee, wat zie ik daar op het stort; een trafo, da's handig, die neem ik mee...).
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #23 Gepost op: 30 October 2006, 23:58:20 »
..... Deze heeft namelijk het einde van zijn levensduur bereikt.
.........
Als de trafo nou ouder wordt dan wordt ook dit lamellenpakket wat gammeler waardoor deze magnetische velden er moeilijker doorheen gaan en als ze er moeilijker doorheen gaan ontstaat er warmte
Nounou Bart, hiermee suggereer je dat het ijzer slijt door gebruik. Echt niet. Een trafo gaat een levenlang mee als er niks bijzonders gebeurt. Verslechtering van de magnetische eigenschappen door ouderdom is een indianenverhaal.
Het ijzer kan hooguit verslechteren doordat de trafo te warm is geweest.

De meest waarschijnlijke oorzaak van te warm worden is een isolatiedefect waardoor een windingsluiting ontstaat. En het maakt niet uit of dat in de primaire of in de secundaire gebeurt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #24 Gepost op: 31 October 2006, 00:57:44 »
Als het lamellenpakket uit elkaar valt, wat na verloop van tijd gebeurt door het krimpen en uitzetten van de kern door het wisselende magnetische veld, beginnen er lamellen minder goed mee te werken. De overige lamellen krijgen het dan extra hard te verduren, gaan sneller in de magnetische verzadiging en gaan meer primaire stroom trekken en dat omzetten in extra warmte bovenop de normale verlieswarmte (koperverlies).
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #25 Gepost op: 31 October 2006, 08:03:57 »
Zal ik dat verhaal ook gaan weerleggen?
Nee hoor, heb ik geen zin an.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #26 Gepost op: 31 October 2006, 09:18:15 »
Hallo Klaas,

Bij zo'n windingsluiting, verandert dan de uitgaande spanning niet omdat een aantal windingen "niet meer meedoet". Anders gezegd, kun je dit dan niet door meten van de uitgangsspanning vaststellen? Zou dan toch behoorlijk afwijken van wat het moet zijn?

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #27 Gepost op: 31 October 2006, 09:36:38 »
Zal ik dat verhaal ook gaan weerleggen?
Nee hoor, heb ik geen zin an.

Hoeft ook niet, Klaas. Als ik zo'n verhaal lees weet ik weer precies waarom ik mijn huidige sig heb.  ;D

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
Re: Analoge trafo oververhit
« Reactie #28 Gepost op: 31 October 2006, 09:39:06 »
Bij zo'n windingsluiting, verandert dan de uitgaande spanning niet omdat een aantal windingen "niet meer meedoet". Anders gezegd, kun je dit dan niet door meten van de uitgangsspanning vaststellen? Zou dan toch behoorlijk afwijken van wat het moet zijn?

Sluiting in de primaire wikkeling verhoogt de uitgangsspanning.
Sluiting in de secundaire wikkeling verlaagt de uitgangsspanning.

Gezien het erg warm worden veronderstel ik een sluiting in de primaire wikkeling.

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Analoge trafo over verhit
« Reactie #29 Gepost op: 31 October 2006, 10:13:26 »
Dirk,

wat ik me afvraag, zou je een windingsluiting dan wel goed kunnen meten aan de secundaire zijde?
Mijn eigen ervaring met 3 fase transformatoren is dat een kleine windingsluiting al snel voor flinke temperatuursverhoging leidt maar dat de secundaire uitgangsspanning zo weinig afwijkt dat dit niet nauwkeurg meetbaar is.
Natuurlijk spelen bij 3 fase transfo's andere zaken een rol voor die temperatuursverhoging dus vandaar mijn vraag: zou je bij een 1 fase transformator door spanningsmeting vast kunnen stellen of de primaire danwel de secundaire spoel defect is?

Pieter