Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 12:19:46
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 12:15:54
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald Halma
Vandaag om 12:07:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Stalen rijtuigen van NS door jan47
Vandaag om 11:43:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:09:40
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door bellejt
Vandaag om 11:01:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
Vandaag om 10:33:11
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 09:50:35
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:21:07
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:00:01
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 08:59:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 08:39:45
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Jelmer
Vandaag om 08:28:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 07:29:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
20 August 2025, 20:18:42
  

Auteur Topic: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0  (gelezen 61444 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3986
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #30 Gepost op: 04 January 2023, 22:37:39 »
 Ik kijk naar het Oosten als ik de treinkamer naar binnen ga , langs de opklapbare brug.  ;D
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11333
    • nulpunt
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #31 Gepost op: 05 January 2023, 05:38:01 »
En als je naar de kelder zou moeten.....  ???

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #32 Gepost op: 05 January 2023, 06:35:45 »
Dan ga je naar de onderwereld

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6231
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #33 Gepost op: 05 January 2023, 07:09:51 »
Mooi plan Klaas. Lekker veel baan en rijlengte. Ik zou er persoonlijk wel 1 of 2 passeer-sporen bij leggen zodat er meerdere treinen tegelijk kunnen rijden.

Maar los van dat benieuwd naar de vorderingen van de bouw.

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
    • Lydo.nl
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #34 Gepost op: 05 January 2023, 08:00:04 »
Mooie manier om een baan op te bouwen! Het wordt geheel gedragen door de steunen? Er zitten geen schroeven door de L balk aan de muur?
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #35 Gepost op: 05 January 2023, 08:26:28 »
Heb je al eerder een baan gehad waarbij je zelf in het midden stond Klaas? Ik heb een baan waarbij ik op die manier in het midden kan staan, maar ik ben blij dat ik ook nog ‘voor’ de baan kan staan. Wordt een tikkie tureluurs als ik vanuit het midden het treinverkeer probeer te volgen. Maar dat kan mijn afwijking zijn. En mogelijk is het zicht vanuit één van de hoeken ruim genoeg.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2023, 08:29:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3986
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #36 Gepost op: 05 January 2023, 10:58:51 »
Ik vind het een belangrijke waarschuwing van Henk.
Zelf heb ik in een iets grotere ruimte dan Klaas heeft en   een rondlopende baan in schaal 0 ,maar doordat mijn boogstralen 140 cm zijn ,kan ik eigenlijk niet anders als ik nog wat rijlengte wil hebben.
Maar het effect  ken ik ,als er rijproblemen zijn moet je steeds mee ronddraaien  met de trein , als je  (Klaas) het zou kunnen vermijden zou ik een ander plan maken  en nu ik toch bezig ben  ,ik heb ook een opklapbare brug bij de deur , daar zou ik ook vanaf willen ,maar niet  bij deze 0 baan.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #37 Gepost op: 05 January 2023, 10:59:04 »
@Frank, ik ga geen passeersporen leggen. Die zouden dan allemaal in een helling liggen. Bovendien ga ik bij dit ontwerp uit van "less is more". Zoals eerder gezegd, dit baantje is vooral bedoeld om mijn treinen te zien rijden. Het besturingsconcept wordt ook heel simpel, één trein tegelijk. Maar daarover later meer.

@Gertjan, Die steunen komen niet overal want er is niet overal genoeg vlees om ze aan vast te zetten. Alleen aan de zuidkant is een echte muur. Voor de rest zijn het achtergrondplaten die min of meer zwevend de oversteek maken. Dat komt doordat de baan op een zolder ligt, onder een schuin dak. Op een paar plaatsen zal er een poot onder moeten. Die maak ik heel slank, van een stuk 15 mm stalen CV-buis. De L-frames worden ook niet aan de wand vast gemakt, ze liggen los op de steunen en poten. Ze blijven vanzelf op hun plaats doordat ze tussen de vier vlakken opgesloten worden.

@Henk, ik heb eerder een baan gehad die rondom ging. Die heette Groote Kuvelesse, en was overal 50 cm diep. Die had een uitgebreider station, en maar een enkel spoor rondom. Ik ken daarom het bezwaar, je staat voor het station bij het bedieningspaneel en om de trein te volgen moet je zelf ook rondjes draaien. Dat bezwaar neem ik op de koop toe.
Groote Kuvelesse was ook bedoeld als tentoonstellingsbaan, bediening is het midden en publiek rondom. Die baan heeft twee keer voor publiek gestaan. Daar was hij ook compleet afgewerkt met rokken en lichtfriezen. Het opbouwen kostte 5 uur met 2 man.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 560
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #38 Gepost op: 05 January 2023, 12:57:28 »
De aanduidingen noord-oost-zuid-west gebruik ik al heel lang. In mijn huidige woning klopt het toevallig met de werkelijke richtingen. In mijn vorige woning klopte het niet, maar ik houd gewoon aan dat de toegangsdeur de zuidkant is en als je daar binnenstapt kijk je naar het noorden. Ook als dat in werkelijkheid het oosten is.
Even tussendoor: twee van onze kinderen hadden elk een slaapkamer op zolder. De tussenmuur heb ik na hun uitfladderen eruit gebroken, maar we noemen het nog steeds Anne's zijde en Hugo's zijde. Lekker duidelijk.  :)

Maar een mooie opzet, Klaas. Helaas kan dit bij mij niet, onze zolder ligt onder een schuin dak, dus je zit altijd met een beperkte gebruiksruimte ondanks het grote vloeroppervlak.
Overigens, op de site van Huib Maaskant vind je een mooie en veilige brug tussen twee spoordelen. Maar misschien wist je dat al.
https://www.floodland.nl/aim/lzij_bouwverslag_1.htm zie het kopje "Uitneembare sectie".
Hartelijke groet,
Joop

Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #39 Gepost op: 05 January 2023, 13:11:21 »
De uitneembare sectie van Huib Maaskant ken ik. Op mijn vorige baan had ik dat ook. Niet helemaal hetzelfde, maar wel volgens hetzelfde principe met schuine zoekerkant zodat het stuk vanzelf precies op zijn plek viel. Het nadeel is dat je dan een los ding hebt wat je ergens moet neerleggen. En zoveel "ergens" heb ik op mijn zolder niet. Bij deze baan wordt het een brug die scharnierend opklapt.

Ik zit ook op een zolder met schuin dak maar aan één kant is dat dak opgetrokken, dus als het ware een dakkapel over de hele breedte. Daardoor ontstaat ineens een heleboel bruikbare ruimte
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

  • Online Online
  • Berichten: 2893
  • Aachenau West
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #40 Gepost op: 05 January 2023, 13:53:44 »
Wat zijn eigenlijk de boogstralen in de hoeken?
Mij komt voor dat die niet heel ruim bemeten zijn.
Het voordeel van zo'n rondlopende baan is nu juist dat je ruime boogstralen kunt toepassen (omdat je niet hoeft te keren).

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #41 Gepost op: 05 January 2023, 14:40:21 »
Hoe ruim wil je ze hebben? Op het plaatje dat ik hier heb getoond heb ik ze met een boogstraal van 50 cm getekend. Maar de bogen in de zuidwesthoek worden 60 cm. Voor de andere bogen kijk ik per geval hoe ruim ze kunnen worden.
Ik streef naar 70 cm, met 50 cm als absoluut minimum.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

  • Online Online
  • Berichten: 2893
  • Aachenau West
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #42 Gepost op: 05 January 2023, 17:18:36 »
Als je de ruimte ervoor hebt dan zou ik een straal van 70cm niet onderschrijden.
Dan heb je minder beperkingen qua materieel met bijvoorbeeld zuigerstangbeschermers (en wat dies meer zij).
Bovendien ogen ruime bogen beter, zeker met lange rijtuigen.

Maar heb je ergens een industrieaansluiting in gedachten, dan zou je daar krapper kunnen gaan.

Mochten de bogen zo ruim worden dat je in de problemen komt qua reikwijdte, dan kun je je achtergrond naar voren halen ter plaatse van de bogen.

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #43 Gepost op: 05 January 2023, 20:59:26 »
Die ruimte heb ik dus niet, in ieder geval niet aan de westkant. Daar heb ik het spoorverloop al op papier uitgetekend in schaal 1:10. Als ik daar de bogen groter maak dan 60 cm, dan is er geen lengte meer voor de wisselstraat.
Misschien dat aan de oostkant wel ruimte is voor grotere bogen. Maar dat zien we wel als ik daar aan toe ben. Nu eerst maar de westkant bouwen. Daarna eerst Uit en thuis slopen, want die bezet nog de noord- en oostkant.

Wat de zuigerstangbeschermers betreft, daar heb ik geen last van. ik heb maar 1 stoomloc, dat 3-assige USATC locje.

Hoe kom je bij een industrieaansluiting? Ik heb mijn sporenplan gepresenteerd, en dat wordt het. Diverse lieden proberen me allerlei zaken te laten toevoegen, maar dat gaat alleen gebeuren als iemand met een briljant idee komt. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

  • Online Online
  • Berichten: 2893
  • Aachenau West
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #44 Gepost op: 05 January 2023, 21:30:32 »
Je plan staat vast. Duidelijk.
Lekker simpel. Mooi (y)

Wat boogstralen betreft loop ik er zelf tegenaan dat sommig naderhand verworven materieel niet meer door de boogstralen van mijn meer dan 30 jaar oude baan loopt.
Dan kun je maar beter voorbereid zijn, alhoewel ik me ook best realiseer dat je niet alle toekomstige ontwikkelingen voor kunt zijn.

Minimale boogstralen van 60 cm zijn in ieder geval ruim genoeg voor alle H0-materieel van bijvoorbeeld Weinert. (Jij zult overigens vast geen Weinert-modellen inzetten. Van andere kleinseriefabrikanten weet ik niet direct welke minimumstraal wordt vereist).

Groet, Bas