Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door NS264
Vandaag om 19:41:38
Terschellinger Spoor door Gerrit H
Vandaag om 19:27:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 17:58:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
  

Auteur Topic: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0  (gelezen 84401 keer)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1634
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #240 Gepost op: 22 April 2024, 11:40:18 »

  Indien slechts de wissellengte-op-zich belangrijk is (maar dat zal wel niet):  Peco's Fine Scale wissels (lange versie) zijn 26cm.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #241 Gepost op: 22 April 2024, 11:51:27 »
Dank voor je reactie Klaas. Ik heb tot nu toe alleen met Fleischmann Profi wissels gewerkt. Die zijn 20cm en dat werkt ideaal om een emplacement te maken. Alleen de laatste tijd stoor ik mij wel steeds meer aan de hoekverhouding. Daarom zat ik te denken aan Roco, die hebben sowieso langere wissels in het assortiment ((23 of 34.5cm), met 10 of 15 graden. Alleen vind ik het lastig om die om te rekenen naar de hoekverhoudingen die ik in NL ken (1:7 of liever nog 1:9).

Ik vond je wissels erg slank ogen, maar met 25cm (en 1:5) zijn ze nog relatief kort. Dat valt mij niet tegen. Het zelf bouwen lijkt mij alleen erg lastig, zeker bij bv een Engels wissel.

Groeten,
Rogier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #242 Gepost op: 22 April 2024, 12:43:02 »
In plaats van de bruto lengte van een wissel aan te geven is het misschien zuiverder om de afstand tussen de tongspitsen en de punt van het puntstuk aan te geven. Die is bij deze wissels 16 cm.
De berekende boogstraal is 80 cm.

Een Engels wissel bouwen is inderdaad niet eenvoudig, maar het is me gelukt. Zat op mijn vorige baan (Uit en Thuis) in de flessenhals naar de opstelsporen. Elke in- of uitrijdende trein moest er overheen. Op dit wissel geen enkel ontsporing gehad.
Was wel het tweede exemplaar, de eerste poging voldeed niet en heb ik gedumpt.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1634
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #243 Gepost op: 22 April 2024, 13:35:27 »
Goede middag,

In plaats van de bruto lengte van een wissel aan te geven is het misschien zuiverder om de afstand tussen de tongspitsen en de punt van het puntstuk aan te geven.

Is deze duidelijke 'netto-afstand' ook ergens officieel of officieus in gebruik?  In groot- dan wel modelbedrijf (NEM) ?

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3157
  • DB Tijdperk III
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #244 Gepost op: 22 April 2024, 14:50:05 »
Was wel het tweede exemplaar, de eerste poging voldeed niet en heb ik gedumpt.


Mooi gemaakt (y) (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #245 Gepost op: 22 April 2024, 15:46:33 »
Goede middag,

Is deze duidelijke 'netto-afstand' ook ergens officieel of officieus in gebruik?  In groot- dan wel modelbedrijf (NEM) ?
Niet dat ik weet. Maar het lijkt me logisch om dit als vergelijkingsmaat te gebruiken, omdat dit het eigenlijke wissel is. Alles wat er voor en er achter zit zijn stukjes spoor die de fabrikant naar believen korter of langer kan maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1231
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #246 Gepost op: 22 April 2024, 15:56:07 »
wissels zelf maken is een ding, maar die Engelse wissel is echt heel knap.

Haast geen ruimte bij die tongen en dan twee tegelijk laten aansluiten. heel goed.
en de wissel ziet er erg mooi uit.   (y)
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

https://maps.app.goo.gl/FDugmb1FTxdXz7QW8

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2093
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #247 Gepost op: 22 April 2024, 16:01:08 »
Straffe kost Klaas, ik doe dat niet na.  (y)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #248 Gepost op: 22 April 2024, 18:49:17 »
Knap gedaan,Klaas!
Ik vind wel de scheidingslas  bij het puntstuk  wel wat groot,of wordt die nog opgevuld met iets?
Ik heb in schaal 0 een keer een wissel gebouwd.ik had een soort evenaar gemaakt tussen twee gekoppelde tongen
In het echt zijn beide tongen gekoppeld en onderling afstelbaar met een excentrische bout ,die gefixeerd kan worden, niet zo goed toe te passen in schaal 0 of H0. ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #249 Gepost op: 22 April 2024, 20:50:38 »
Peter, die scheiding is inderdaad wat groot uitgevallen. Maar ik ga er niets meer aan doen. Dit Engelse wissel komt uit mijn vorige baan en ik bewaar het alleen als curiositeit.

Gelijkloop van twee tongen heb ik bereikt door de tongen met een klemmetje vast te zetten en ze daarna via een tussenstangetje aan de trek/duwstang te solderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #250 Gepost op: 23 April 2024, 07:54:53 »
Erg fraai wissel Klaas  (y). En natuurlijk het belangrijkste, mooi dat het goed werkt  ;D.

Volgens mij wordt in het "echt"  gewerkt met hoekverhouding (bv 1:7) en straal van het afbuigende spoor. Overigens werden wissels gebouwd volgens tekening, dus niet volgens een standaard maat. Wel waren er vaak dezelfde onderdelen te vinden (puntstuk, tongbewegingen en strijkregels). De rest werd vaak ter plekke aangepast/aangesloten.

Ik zie de term hoekverhouding zelden terug bij modelspoor. Ik denk dat Klaas een van de eerste was die dat noemde over zijn wissels (1:5)  (y)

Groeten,
Rogier

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #251 Gepost op: 23 April 2024, 10:07:34 »
Ik gebruik altijd al de  hoekverhouding van wissels ,bij mij 1 op 5 ,5 of zo.
Die bouw ik zelf uit los rail materiaal.van Peco (Schaal 0)
Is veel makkelijker bij het tekenen van een ontwerp en ook het tekenen als je een wissel gaat maken.
 Als Anyrail ook zulke hoekverhoudingen zou gebruiken zou dat ook mooi zijn.

De Amerikanen gebruiken  de hoekverhouding   in de vorm van wissel  nr 6  enz ,  i.p.v. wissel met een hoek van 5,5 graden ,want  teken je zo'n hoek ? .
 Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #252 Gepost op: 23 April 2024, 10:31:47 »
Bij een modelspoorwissel van de fabrikanten is het lastig om een hoekverhouding aan te geven. Dat komt doordat ze de boog in en voorbij het puntstuk laten doorlopen. Dus welke verhouding noem je dan? In het puntstuk, of aan het eind?

Bij echte wissels stopt de boog voor het puntstuk, in het puntstuk loopt het afbuigende spoor recht. Dan is het duidelijk, de hoek van het laatste stukje is bepalend. Dat is ook de manier waarop ik mijn wissels bouw, recht door het puntstuk.
Bij het tekenen van een sporenplan (met de hand) is het ook veel eenvoudiger om met de hoekverhouding (tangens) te werken dan met een aantal graden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #253 Gepost op: 23 April 2024, 18:07:29 »
Bij een modelspoorwissel van de fabrikanten is het lastig om een hoekverhouding aan te geven. Dat komt doordat ze de boog in en voorbij het puntstuk laten doorlopen.
Maar er zijn toch ook genoeg "fabriekswissels" te koop die dat niet hebben ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #254 Gepost op: 23 April 2024, 20:59:05 »
Wat noem je genoeg? Ik ken ze alleen van Peco.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.