Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:31:04
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door phdirk
Vandaag om 20:22:19
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
Vandaag om 20:18:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 20:15:58
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
Vandaag om 20:09:27
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 19:54:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:47:21
Probleem met inloggen door VAM65
Vandaag om 19:43:02
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
Vandaag om 19:18:38
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:06:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 18:49:12
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
Vandaag om 18:04:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:59:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
Vandaag om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:49
Goede wensen voor 2026 door Alewijn
Vandaag om 17:22:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:49:24
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 100202 keer)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11611
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #240 Gepost op: 28 April 2023, 12:58:19 »
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61685.msg3222331734#msg3222331734

Ga je de voetplaat demontabel houden of vast. Dat bepaald ook hoe je met de strip om moet gaan.
Het is net een potje schaken...ver vooruit denken. Het is en blijft een bouwproject en geen kit. ;) En hoeveel wegen naar Rome?
« Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 13:02:30 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11611
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #241 Gepost op: 28 April 2023, 13:33:44 »
Een volgend dilemma is het gat in de voetplaat voor de luchtpomp? Rond of ovaal of anders gezegd, hoe ver zakt de luchtpomp door de voetplaat (onderste deel is rond) en bepaald dat de vorm of ...... is er nog een optie?   Wat een dilemma's. En als de voetplaat vast gesoldeerd zit, hoe krijg ik dan netjes een gat geboord? Ik hoor het al gezegd worden...vijlen. ;D





Aan de bovenkant zit in ieder geval niets in de weg.


Aan de onderkant ook niet want de voorste hijs-console is in het grootbedrijf verwijderd.
Die 4 rood omcirkelde positiegaatjes.... ??? kinderziekte zullen we maar zeggen.


Dus dan moeten we gaan bekijken waar de luchtpomp aan de rookkast is bevestigd zodat die loodrecht hangt en waar dat dan op de voetplaat uitkomt. Tja, dat is wel 100 stappen vooruit denken (en bouwen).
« Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 13:58:30 door FritsT »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #242 Gepost op: 28 April 2023, 14:26:41 »
Die rood omcirkelde positiegaatjes, zijn waarschijnlijk de gaten waar de hijsbak mee vast zat, of iets anders, die moet je dus  bij de latere NS versie, zonder hijsbak, niet gebruiken of doordrukken.   Geen kinderziekte maar versieverschillen :angel: :angel:
« Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 14:28:27 door 1795 »
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11611
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #243 Gepost op: 28 April 2023, 14:40:49 »
Ook goed.
Maar we zijn het eens...niet gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 14:48:54 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11611
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #244 Gepost op: 28 April 2023, 19:10:36 »
Die zitten er in. :)
Merk ook op dat op de fret een hele serie putjes zitten. Dat is speciaal aangebracht om de klinknagelpers in te stellen.


Het klinknagelpatroon van de voetplaat heb ik overgebracht/doorgetrokken op de 1/4 ronde plaat.
Horizontale en verticale verdeling apart van elkaar zodat je op "kruispunten" andere maatverdeling ziet.

16548
« Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 19:31:41 door FritsT »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #245 Gepost op: 28 April 2023, 20:41:13 »
Klopt ja, in de rand zitten ook klinknagels, idee was om die te gebruiken om daar de waterbakken in het machinistenhuis van te maken, zit ook vouwnaad in.  Klinknagels gaatjes zitten er meer in, ook inderdaad om te kunnen oefenen, afstellen pers....
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #246 Gepost op: 28 April 2023, 21:25:24 »
Volgens mij is die rand waar de etsplaat doormidden is geknipt. Die rand met putjes is gewoon de onderkant van de etsplaat van de achterwand en de zijwanden van de opbouw. Daar hebben ze de etsplaat gescheiden van de rest. Is in 3 delen geknipt en op beide 3 delen zie je overlap met de andere etsplaten. Dus volgens mij niks extra, maar de manier waarop de etser de grote etsplaat in drieen heeft geknipt/gezaagd. Die randen hebben bij mij in elk geval ook een ruwe rand. Daarom vermoed ik dat ze 3 etsplaten hebben moeten maken om ze zo te knippen. Dus er moet heel veel rest zijn geweest, welke niet geleverd is, maar aardig wat (niet alles) reserveonderdelen had op geleverd. Zal proberen die van mij zichtbaar te fotograferen dan kun je dat zien.

« Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 21:27:08 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11611
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #247 Gepost op: 28 April 2023, 22:13:52 »
Profiel 3x3. Een deel er tussenuit geslepen en daarna over een plat vlak en onder aandrukken gebogen om een boortje 10 mm. Wel vaak uitgloeien ander gaat het barsten en wordt de maat kleiner. Nu heb ik in de boog niet 3,0, maar 2,95 mm. Ik zou zeggen... gelukt. En wil je die 0,05 mm erbij dan met de hamer wat materiaal drijven tot de gewenste maat.









16649
« Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 23:15:41 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11611
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #248 Gepost op: 28 April 2023, 22:33:19 »
De breedte van de strip ...

1:1


Dan is 3x3 ietwat te groot.


« Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 23:39:38 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #249 Gepost op: 28 April 2023, 23:04:45 »
 Heel mooi gedaan Frits  (y). Denk niet dat ik dat ga doen. Misschien een keer oefenen.

Over de etsplaat:

Zo liggen de 3 delen op elkaar



Als je ze uit elkaar schuift dan vind je jullie bedoelde oefenrand voor het afstellen van de klinknagelpers  ;D



Je ziet aan de bovenkant van de onderste plaat dat ze de etsplaat door de voetplaat hebben afgezaagd en aan de onderkant van de bovenste plaat dat ze  de etsplaat hebben doorgezaagd aan de onderrand van de waterkasten/machinistenhuis plaat. Inderdaad, lekkere randen om klinknagels op te oefenen. Ik weet niet hoe ze dat hebben gedaan, of hun etsmachines niet groot genoeg zijn, maar bij mij zijn het duidelijk gezaagde naden, want enigzins gerafeld. Dus hebben ze de andere afgezaagde delen kunnen wegdoen.

Dan de naad tussen het linker en het rechter stuk:



Ook leuk, aan het rechterdeel zit linksonder nog een stuk voetplaat (kan misschien het ontbrekende deurtje uit worden gehaald :) ) en aan het linkerdeel nog een van de dakspanten.

En tussen het rechterstuk en de onderkant zie je ook weer een boeiend snijvlak:



Hier zit ook weer aan de onderkant van het bovenste stuk een stuk van de waterkasten. Nog meer klinknagel oefen stuk. Mijn conclusie ie wel dat ze op deze manier niet 3 maar meerdere etsplaten hebben moeten maken om deze stukken zo te zagen, want de overblijvende stukken kun je niet gebruiken, behalve meeleveren als een aantal reserveonderdelen.

Maar verder mooie plaat.

Deze 6000 heb ik ongeveer in 1996 gebouwd, dus bijna 30 jaar geleden:



Dit was volgens mij mijn eerste DJH kit en ook toen maakte ik het mezelf al moeilijk. De wielen van Alan Gibson gebruikt, de 3 aandrijfassen verend in het chassis gebouwd, gedeelde koppelstangen en het ding rijdt niet goed (nog). Nu weet ik dat die veren veel te sterk zijn en die moet ik korter maken. En toen ook enorm zitten puzzelen met foto's om te proberen een versie te maken met linker en recher zijde die zo gereden heeft. Is redelijk gelukt. En ik had nog niet geleerd dommen te poetsen.

En een vergelijking met de lengte in H0 en 1:



Bouwen maar!
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #250 Gepost op: 29 April 2023, 12:41:33 »
Zag gisteravond laat bij het opruimen van de etsplaat dat er naast de oefenstrips als klinkteststrip ook nog een framerand om de etsplaat zit met klinkpersafstelstrio :) .  Die bedoelden jullie natuurlijk. Mijn handen jeuken wel een beetje om het frame maar vast in elkaar te zetten. Ik moet me inhouden want ik heb de cylinderdeksels nog niet.

Wel nog een vraag: het chassisdeel voor de scharen zit in het frame geklemd met twee onderdelen die met 4 boutjes (in het echt met 8?) vast zitten in de framezijkanten. Dat kan dan voor het spuiten weer eruit? Een en ander moet eigenlijk ook nog staalkleur krijgen en is nu messing.

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11611
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #251 Gepost op: 29 April 2023, 13:36:09 »
Kleine maar belangrijke vorderingen.

1. De klinknagels zitten.


2. de strip wordt 2,5 mm breed.
Aan beide kanten aangebracht dus dat deel is klaar.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11611
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #252 Gepost op: 29 April 2023, 13:56:14 »
Wel nog een vraag: het chassisdeel voor de scharen zit in het frame geklemd met twee onderdelen die met 4 boutjes (in het echt met 8?) vast zitten in de framezijkanten. Dat kan dan voor het spuiten weer eruit? Een en ander moet eigenlijk ook nog staalkleur krijgen en is nu messing.

-Het chassisdeel tussen de frameplaten moet je demontabel houden en heet leiderplaat.
-Er horen inderdaad meer boutjes, 10 stuks. Die zaten er in Vs-1 ook allemaal op, maar je ziet er geen bal van want de zandkist zit er voor. Daarom er op "bezuinigd"
-Vanwege die boutjes moet de zandkist ook demontabel gemaakt worden (met de trap er aan vast)
-En ja alles zou zilverkleurig moeten zijn........

Omdat Shapeways niet in nikkelzilver kan gieten is er begin december een order voor zilverkleurig drijfwerk in Spoor-0 besteld bij een andere gieter. Dat ging om de hele serie in Spoor-0 en Spoor-1 zou daarna gaan komen in kleine oplage, stap voor stap
Lang verhaal kort...het Spoor-0 spul is er nog steeds niet, laat staan die in Spoor-1. Er is overleg gaande, maar opschieten.,..ho maar.
Ikzelf heb besloten om het Spoor-1 spul bij Shapeways in messing te bestellen en dat zilverkleurig te spuiten.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #253 Gepost op: 29 April 2023, 14:44:39 »
Ikzelf heb besloten om het Spoor-1 spul bij Shapeways in messing te bestellen en dat zilverkleurig te spuiten.

Dat zal ik dan ook doen. Denk alleen in eerste instantie aan Alclad steel, hoewel ik dat vrij donker vind, dus misschien toch een iets lichtere variant.

Dit is een kleurenkaart van Alclad. Tegenwoordig verkocht door Mig Ammo:



Hier meerdere kleuren aluminium toegepast op de Uiver:



Is super makkelijke lak in de airbrush bij voorkeur op een zwarte ondergrond. Het enige probleem zal zijn het slijten van de lak op de leibanen en de zuigerstang als je er veel mee gaat rijden. Ik begrijp dat met het demontabel houden van de leiderplaat straks het enige dat echt vast in het model zal zitten de cylinders zijn en de leibanen en de ophanging daarvan. De krukas met excentrieken kan er via de lagers ook altijd nog uit. Die zitten aan de onderkant geborgd toch?

Zal snel de vaste onderdelen bij Shapeways gaan bestellen dan kan de bouw echt beginnen. Ik heb al de neiging om enkele chassis onderdelen eens mooi haaks op een van de chassiszijkanten te gaan solderen  :).

ALs ik op foto's kijk lijken de klinknagels op de bufferbalken zwaarder dan op andere plekken. Ik ga daarom toch meerdere maten bestellen denk ik om te kijken of het zinvol verschil maakt.
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11611
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #254 Gepost op: 29 April 2023, 15:03:50 »
Kijk op de fabriekstekening van het frame. Daar staan de maten op.