Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-02-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Advies loeplamp door bellejt
Vandaag om 15:07:47
Solderen wil maar niet (goed) lukken door Hans van Kampen
Vandaag om 14:56:02
Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide? door ReinBijlsma
Vandaag om 14:55:33
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 14:54:56
Train-o-matic smart power pack aansluiten door Henk Veenstra
Vandaag om 14:50:02
Leiden Centraal op N schaal door Besselspoor
Vandaag om 14:44:58
Verdrahtung CONRAD-Weichenantireb mit ESU-Komponenten door noffie99
Vandaag om 14:30:48
Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0 door orientexpress
Vandaag om 14:27:17
Marklin/Trix koploper door henk
Vandaag om 14:26:31
Ronald bouwt een basic micro van 0,2 m2 voor een demo op OntraXS door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 13:44:28
't Is niets (h0, opp=0,46 m2) door André 1976
Vandaag om 13:24:24
NTM Veewagen. Messing Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:50:31
De Hoekse Lijn nader bekeken. door hrp
Vandaag om 12:45:48
Brand bij VSM, Historische wagons verwoest door Markoes
Vandaag om 12:40:57
Houten op Rail(s) 10-11 februari 2023 door Ronald Halma
Vandaag om 11:53:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
Vandaag om 11:33:21
The Summer of 69 door NS264
Vandaag om 11:02:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:43:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:39
Daz door Huup
Vandaag om 09:55:56
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Eric B
Vandaag om 09:45:09
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:28:54
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 09:05:37
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 09:04:59
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 08:15:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Remunj
Vandaag om 08:02:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door eemstede
07 februari 2023, 23:18:40
19 Toen door GerardvV
07 februari 2023, 23:11:15
Nieuwe baan epoche 2 door Stefan88
07 februari 2023, 22:40:32
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 6110 keer)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #30 Gepost op: 11 januari 2023, 16:56:39 »

Citaat
Dat laatste was precies de reden waarom ik het vroeg. En er is nog een schaal 1 bouwer, dus die 140 pond gaat zeker lukken met een bestelling voor 2 vermoed ik.

Lijkt me een goed idee  ;)

« Laatst bewerkt op: 11 januari 2023, 16:58:44 door MB6400 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8090
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #31 Gepost op: 12 januari 2023, 15:28:35 »
Zojuist ontvangen.....

Asgeleiders 8920 zijn dus helaas niet de vierkante die ik gehoopt had. Moet ik ze toch zelf maken..ook leuk.
Grote wielen: S9872AG
Bogie wielen (10 spaaks !!, 9 spaaks zijn er niet) S9836

diameter as drijfwielen: 6,33 mm (1/4 inch)
diameter as bogie: 4,77 (3/16 inch)



@Ivo en Marc,
handrailhouders Medium en Large kunnen nuttig zijn. Zijn er in messing en staal. Per 12 verpakt,.
S7951M = staal
S7951L = staal
7951M = messing
7951L = messing
advies motor: GB30R-4U Overbrenging 30:1

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8090
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #32 Gepost op: 12 januari 2023, 21:31:09 »
@Ivo, Marc.

H0  en  1 naast elkaar.
is dat even schrikken of toch niet?.



Naast een 5500 in Spoor-1....


en naast de 6000 in Spoor-0


Maak de werktafel maar leeg en langer en een tafeltje op kniehoogte (of lager). Geen luxe.... dan kan je aan de kopwanden werken. (weet ik uit ervaring)


2476
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2023, 22:18:06 door FritsT »

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #33 Gepost op: 12 januari 2023, 22:56:26 »
Bedankt voor het delen van de info over de wielen en aandrijving  (y)

Citaat
is dat even schrikken of toch niet?.

Nee, juist niet.  ;D  Ik vind het vergelijk eigenlijk heel interessant.
Vooral het verschil met de 5500 in dezelfde schaal had ik niet zo verwacht  :angel:

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5263
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #34 Gepost op: 13 januari 2023, 14:22:16 »
Kijk maar hoe groot de 5500 in 1  is tov de 6000 in 0  ;).

Maar goed bestelling gaat eraan komen. En die handrailhouders heb ik mogelijk een paar jaar terug al gekocht ook voor de 5500. Daar heb ik ook nog een draaibank bij nodig, maar niet meer voor de buffers  :) (y).

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8090
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #35 Gepost op: 13 januari 2023, 18:28:30 »
Dat was snel..... :D
Optie die ik gekozen had: print it anyway. Misschien hielp dat.

Je ziet zo op het eerste gezicht niet veel, maar ik verwacht, net zoals bij de waterpomp, dat als je deze prints gaat spuiten, dat de details veel beter zichtbaar worden. Is het buiten goed genoeg weer?.....(morgen denk ik niet)

Een van de twee ga ik eerst nog licht zandstralen.

Duplex pomp.


Met ribben,


Met details,


De Knorr pomp,






De componenten van beide pompen waren zeer makkelijk van elkaar te scheiden. Wegknippen van de centrale as leverde ook geen problemen. Niks gebroken of gebarsten. De afsluitende ringen licht ontbraamt en alles paste perfect in elkaar.


2700
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2023, 18:51:56 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8090
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #36 Gepost op: 13 januari 2023, 19:34:31 »
De zandstralker (Microblaster) er op gezet.
Zie je dat de handel op de kraan (0,25 mm) er nog steeds op zit.....zandstraler hoeft dus niet destructief te zijn.
1,0 bar ook op dat handeltje.

Ziet er al een stuk beter uit.


« Laatst bewerkt op: 13 januari 2023, 19:45:42 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8090
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #37 Gepost op: 14 januari 2023, 16:48:04 »
Tussen de regendruppels door.....een dun laagje Motip primer.

« Laatst bewerkt op: 14 januari 2023, 17:06:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8090
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #38 Gepost op: 15 januari 2023, 12:38:37 »
Gaten 0,8 zonder problemen geboord met de boormachine. Materiaal gaat niet smelten.
Drukventiel en leidingen ingebracht.....

Ik denk dat dit onderdeel heel acceptabel is om op de loc te zetten.
Nu nog onderzoeken of er een messing exemplaar van kan komen, maar ondertussen heb ik de pomp wel en kan de bouw van de 6000 echt beginnen.


2986

Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 4283
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #39 Gepost op: 15 januari 2023, 13:09:24 »
Ziet er weer strak uit Frits (y)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8090
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #40 Gepost op: 20 januari 2023, 22:57:00 »
Ooit de overstap van H0 naar 0 gemaakt en je daarbij 1000x verrekend hebt omdat de "oude" maatvoering tussen de oren zit?  Nou, van 0 naar 1 is dat net zo. De meeste onderdelen kunnen redelijk probleemloos worden omgezet/bijgewerkt, maar zodra er boutjes en moertjes bij gaan komen..........
Heel eenvoudig. M1,4 x 1,36 = 1,90 en dat rond je dan af naar 2,0. Maar wat voor een knoepert van een bout is dat, M2. En daarbij de vraag.. is het benodigde (imitatie)boutje net zo verkrijgbaar als de 0 versie?..........
Kuiskopjes is al zoiets. De serie van Knupfer loopt tot M1,6. Daarboven is de vorm en afmeting (groter) anders. Knopen doorhakken dus, maar welke ???

En deze problematiek openbaarde zich natuurlijk bij het meest complexe onderdeel van de loc, het veersysteem.
We hebben na aanpassen van de grotere maat het werk maar even neergelegd om tot bezinning te komen. Maar na een aantal uur is de kop weer helder geworden en een uitweg is gevonden. ;D (of het de goede uitweg is...gaan we zien)

Een uitweg, die we nu NIET gaan volgen, is een handmonster in de gewenste schaal en dan aanpassen.

Chaos van lijnen en getallen én... (on)mogelijkheden



Heel simpel, een tabel in Excell. Die uitprinten vooral stevig op de werktafel plakken.
en dan de regel....als het kleiner kan, dan doen we dat en dat weet je pas als je op zo'n beslismoment bent gekomen.
Maar M2...dat gaat hem nooit worden.



We zijn overigens ergens op de helft bij het omzetten/aanpassen van de gietdelen. Gaat uren en uren inzitten. Echt niet iets van..x1,36 en klaar.

Waar we ook mee zijn geconfronteerd is het verschil in krimpfactor tussen messing (die Shapeways ook nog eens variabel aangeeft) en de legering voor het drijfwerk die bij een gieter specifiek is bepaald. Dus niet even de STL (in messing) opsturen naar een andere gieter. Omrekenen weer van niet 1 maar 20 onderdelen. Combineren van die twee is dan ook niet aan te raden. Dat wordt een haperend motortje.

Zeker is, het wordt een mooi Nederlands model met een mooi verhaal er achter.  ;D

3210
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2023, 23:07:22 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8090
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #41 Gepost op: 24 januari 2023, 19:53:57 »
De mate van krimp van het messing van aslagers en geleiders kan bij Shapeways iets verschillen dus nabewerken van de gietdelen is waarschijnlijk toch nodig en de onderdelen zijn ook niet echt goedkoop. Reden voor mij om de aslagers zelf te maken. Het is en blijft een bouwproject  ;D
Stuk staf 6x10 in blokken van ruim 12 mm gesneden. Daarna in het midden gaten 4,7 geboord en de blokjes symmetrisch tov het gat gefreesd. Vervolgens met een 4 mm frees (dat is de benodigde breedte in de geleider van het gietstuk) een gleuf in de zijkanten gefreesd.

Voor wie geen frees heeft..Shapeways en vijlen.  ;D

Staf 6x10, gaten in stappen opboren naar 4,7 (asmaat) in de kolomboor/frees-machine.
Hier op de foto ga ik de blokjes handmatig afslijpen.


Met de frees haakse blokjes maken. Maat controleren vanuit het boorgat en daarna met een 4 mm frees een gleuf. Passend maken (in de machineklem) door met het gietdeel telkens te testen.






nog 7 te gaan

3400
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2023, 12:21:56 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8090
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #42 Gepost op: 25 januari 2023, 16:23:00 »
Het was een .......klus om alle beschikbare onderdelen te converteren van 0 naar 1, maar het lijkt gelukt. Zojuist weer een testorder geplaatst.

wat nog moet en "haast" heeft:
-lagers en geleiders drijfwielen. Dat tekenen we pas in 3D na ontvangst van de frameplaten ivm maatvoering.

wat nog moet en geen haast heeft:
-luchtslangen
-koppeling stoomverwarming
-inrichting machinistenhuis: peilglas, vuurkistdeur, injecteur, remkraan, smeerpers, snelheidsmeter, handwielen, (kussen voor het krukje)
-stang smeerpers
-seinijzers voor/achter
-snelheidsmeter onder de voetplaat


Ondertussen is het wachten op de resultaten van het gietwerk in zilverkleuring metaal van het binnenliggend drijfwerk en de koppelstangen in Schaal-0 om daarna te kunnen besluiten om dat voor Schaal-1 ook te overwegen of niet. Hoe dan ook, de uitvoering in messing hebben we inmiddels wel gereed. Nader overleg met de andere bouwers volgt zodra we wat weten (ik heb een levertijd van de gieter doorgekregen: eind februari).



3574
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2023, 20:53:38 door FritsT »

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #43 Gepost op: 25 januari 2023, 21:57:27 »
Mooie stappen Frits  (y)


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8090
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #44 Gepost op: 26 januari 2023, 15:01:16 »
Seinijzers voor op de rookkast en achter bij de kolenbak...
Konden allebei (zonder vertraging) nog net bij de testorder.  :D