Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
  

Auteur Topic: Wohnzimmer Rbf materieelshow  (gelezen 10597 keer)

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Gepost op: 14 december 2022, 10:56:20 »
Met de ingebruikname van Wohnzimmer Rbf wil de Wohnzimmer Eisenbahn Gesellschaft (W.E.G.)* alles uit de kast trekken (letterlijk) om het vervoer van goederen en reizigers in het Wohnzimmertal te kunnen gaan verzorgen. Op dit ogenblik is Wohnzimmer Rbf al aardig gevuld, met het rijvaardige goederenmaterieel:



Wat hier staat wordt nog aangevuld met wagons die op dit ogenblik in het Wohnzimmer Ausbesserungswerk (AW) rijvaardig worden gemaak. Daarna zal het reizigersmaterieel geïnventariseerd worden.

In de volgende afleveringen van de materieelshow zullen verschillende treinsamenstellingen, van oud naar nieuw, hier gepresenteerd worden.

*Een reclamebureau heeft ooit een bedrijfsslogan bedacht voor de W.E.G. Dat leek een goed idee. Maar de reizigersaantallen kelderden echter zodanig dat de slogan, “W.E.G. damit!”, vrij snel weer is verwijderd van al het rollend materieel en andere communicatiemiddelen.
« Laatst bewerkt op: 14 december 2022, 10:58:25 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2022, 13:38:44 »
Volgende week is bij de W.E.G. de “Week van de Reiziger”. In voorbereiding daarop is al het reizigersmaterieel verzameld op Wohnzimmer Rbf, voor de jaarlijkse inventarisatie:



Indien nodig worden rijtuigen doorgestuurd naar het Wohnzimmer AW, voor klein onderhoud, het vervangen van oude wielstellen met hoge flenzen (door sommigen “pizzasnijders” genoemd) en ”Plan Koppeling”.
« Laatst bewerkt op: 21 december 2022, 13:40:58 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2023, 21:58:19 »
Het verhaal van wat, uiteindelijk, de W.E.G. is geworden, begint jaren voor mijn geboorte. Mijn vader koopt zijn eerste Fleischmann-trein ergens begin jaren 60. Op basis van wat er nog is, de Fleischmann HO database en de enige foto van mijn vaders spoorbaan, denk ik dat het het startset 300G was.


(Foto MartOnTheWeb, hier op het forum)

Die bevatte een locomotief en drie blikken goederenwagons:
  • stoomlokomotief 1304
  • hoge bakwagon 1205
  • Shell-ketelwagon 1215 SH
  • Koelwagon "Seefische" 12

Hij bouwt, op de zolder van een bovenwoning in de Duifstraat, Utrecht, een spoorbaan:



Op de foto is vaag de "Seefische"-koelwagon te herkennen, onder de brug ligt de kap van de tender van de lokomotief en rechtsonder hangt vermoedelijk de transformator uit de startset. Daarnaast zijn er allerlei andere dingen waar we later nog wel op terugkomen. Hoe langer ik ernaar kijk, des te meer ik herken.

Dit is ervan over (van de startset):



De koelwagon uit de startset is er niet meer en kan ik me ook niet herinneren uit mijn jeugd. Wel zat in de rommeldoos een dak van zo'n wagon. Maar die heb ik later weggegooid.
Later zijn er nog vier hoge bakwagons bijgekomen; die zijn er al zo lang ik me kan herinneren. Zelf heb ik, toen ik eenmaal handig genoeg was (en geboren, niet te vergeten :)) een lading gemaakt in die wagons, het ketelwagonnetje gebruikt als oefenmateriaal om te verweren en de lokomotief "gesuperd". Maar we lopen vooruit op het verhaal.

Volgens mijn twee oudere zussen sliepen mijn ouders onder de spoorbaan. Waarom mijn vader begon met modelspoor en waarom mijn moeder het goed vond dat dat op de slaapkamer gebeurde, kan ik ze niet meer vragen. In dat huis hebben we gewoond tot en met mijn vierde jaar. Ik kan me er niet veel meer van herinneren dan het licht door de groene gordijnen, wanneer ik, als kleuter, op een ochtend uit bed kruip om naar de spoorbaan te kijken.
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2023, 09:11:29 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2023, 22:28:35 »
Hoi Ferdinand,

Je bent een mooi verhaal aan het schrijven, vol nostalgie.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2023, 10:34:58 »
Inderdaad Dirk,

Al die moeite om twee inklapbare sjoelbakken te bouwen heeft als doel het gevoel terug te halen van het kind dat ik ooit was, spelend met treintjes.

Ik zie in je bijdragen dat jij een brede interesse hebt in de spoorhobby: grootbedrijf, digitaal, elektronica, je bouwt zelf een kruiswissel, een smalspoorbaan én je hebt een heerlijk grote Puttense treinkelder.
Hoe is het daarmee?
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2023, 11:24:07 door Ferdinand Bogman. Reden: Betere verwijzing »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2023, 22:18:55 »
Hallo Ferdinand,

Leuk dat je mijn bijdragen hebt nagekeken.

Met de Puttense treinenkelder gaat het gestaag de goede kant op. De hoofdbaan ligt er en functioneert ook goed. Niet heel spectaculair om er telkens iets over op het forum te plaatsen wat mij betreft.
De bouw van het kruiswissel was wel een lastige opgave, omdat de hoeken niet helemaal klopten. Ik heb er toen maar één besteld bij Weichen-Walter, omdat me de prijs ook erg meeviel. Dat is een keurige kruiswissel geworden, die netjes zijn werk doet in de baan.
Ik begin nu met de scenery, maar het gaat, zoals gezegd langzaam, ook omdat er nog veel andere klussen te doen zijn. Er zijn dagen dat ik niet met de baan bezig ben, maar met andere klussen, zoals reparatie van huishoudelijke apparaten of defecte treinen, modelspoorders helpen met het oplossen van problemen in Koploper enzovoort.

Mocht je eens in de buurt van Putten zijn, dan ben je van harte welkom om eens een kijkje te komen nemen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2023, 23:05:38 »
Ferdinan

Je ouders sliepen onder de treinbaan; was de baan op te takelen.
Een bevriend echtpaar van mijn ouders had een Marklinbaan in hun slaapkamer.
Met bruggen en bovenleiding.
De baan hing aan het plafond, met katrollen voor het hijsen en laten vieren.
Mijn moeder verklaarde geen treinbaan in de slaapkamer te willen.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2023, 23:07:26 door hrp »
Groet,
      Ronald

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2023, 06:56:33 »
Zo te zien aan de foto, Ronald, was het een vaste baan. De manier waarop het landschap en de bebouwing op elkaar “gestapeld” is, lijkt weinig ruimte te bieden om de boel ver omhoog te takelen.

Er staan ook allerlei spullen onder de baan. Het witte ding rechtsonder, net naast het schakelpaneel, zou wel eens een centrifuge kunnen zijn. Verder geen spoor van een bed. Ik weet ook niet wat er verder nog aan vast zat aan de linkerkant; daar zijn geen foto’s van. Ik zal eens aan mijn zussen vragen wat ze zich er verder nog van kunnen herinneren.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2023, 07:48:22 door Ferdinand Bogman. Reden: Autocorrectie gecorrigeerd »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2023, 09:12:18 »
Ferdinabd,

De kraan is van Airfix.
Sint Nicolaas bezorgde ons zo'n kraan in 1959 met zo'n lokje 1306 in de eerste uitvoering: rood.
Zo te zien is de lok op de foto groen?
Verder zie ik op de foto veel Fleischman materieel. Het merkt bracht een deel , wagons, aanzienlijk voordeliger uit als bouwpakket.
We hadden geen zolder, baan lag op twee spaanplaat platen, inclusief brug, op de grond.
Wij hadden wel een sjoelbak: om te sjoelen!

Ronald
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2023, 09:15:40 door hrp »
Groet,
      Ronald

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1160
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2023, 09:23:17 »
Mooi verhaal weer Ferdinand. Bij ons thuis hing de treinbaan aan het plafond boven de keukentafel. Die kon dan met katrollen afzinken en op de eettafel worden gezet.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2023, 11:03:19 »
Leuk die oude foto, echt een ontdek-plaatje. Zo te zien heeft de slaapwagon overleefd, die kom ik ook tegen op Wohnzimmer Rangierbahnhof.
Groeten,
Richard

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2023, 20:48:15 »
Een ontdek-plaatje, dat is een leuke variant op een zoekplaatje of raadplaatje. Ik wist wel dat er mensen op het forum zitten die al zo lang meedraaien dat ze de Airfix-kraan herkennen!

Naast de CIWL-slaapwagon heeft nog meer spul overleefd. Daarmee heb ik een ander plaatje gemaakt. Een soort toen-en-nu, maar dan voor de modelspoorbaan:



(Helaas had ik al twee sjoelbakken volgelegd met rails, anders had ik het baanontwerp wel nagebouwd ;).) Op de foto van toen was in ieder geval nog meer materieel herkenbaar dat de tand des tijds heeft doorstaan, zoals de BR 01 (1361), twee m-rijtuigen 1e klas (1501) en bagage (1504), het - inderdaad groene - O&K-lokje (1306 F), een G10, een drietal Gs, autotransporter, koelwagon, de BR 65 (1324). Van de wagons is een deel, voor zover ik kan beoordelen, een bouwdoos. De platte wagon die voor de twee hoge bakwagons staat, is van Hornby.
Het dak van het Seefische-koelwagonnetje uit de startset blijk ik toch bewaard te hebben!

Op de verkleinde versie van de zwart-witfoto, zoals hier op het forum geplaatst, is niet goed te zien wat er in de verte allemaal nog staat. Bovendien moet je een beetje weten wat je kunt verwachten. Maar er staan in het bergstation drie Jouef-wagons: een grijze schuifdak-wagon en twee Gs-en. Helemaal links vooraan is trouwens nog de bovenkant van een silowagon van Jouef te zien.

(Sinds ik in 2020 tweedehands treinen ben gaan kopen, verbaas ik me erover hoeveel van dat oude spul nog te koop is - en wat er soms voor gevraagd wordt!)

De silowagon en de schuifdakwagon zijn er niet meer maar kan ik me wel herinneren. Ze waren van een zodanig speelgoed-niveau dat ik, klinknagelteller-in-spé, ze uiteindelijk heb weggegooid. Van de twee Gs'en is er een nog rijvaardig (verbouwd, met remmershuis) en van de ander alleen de kap over.
Die drie wagons in de bergen worden getrokken door een blauw lokomotiefje, een Gützold-model van een Tsjechisch dieseltje CN150, als ik het goed heb. En daarachter staan dan weer de vier Pruisische lokaaltreinrijtuigjes (1400 - 1403).

Na lang turen zag ik opeens dat, helemaal in de hoek linksonder, nog het dak te zien is van de Lima NS 1220! Daarvan is de kap nog over. Ik kocht daarom in Houten voor € 5,- de geelgrijze versie, waarvan ik het onderstel wil gebruiken:



Hopelijk vind ik tussen alle bewaarde onderdelen nog meer stukjes stroomafnemer.

Dat is het rijdend materieel. Maar van de gebouwen en overige aankleding is ook nog het een en ander bewaard gebleven. De spoorbrug helaas niet, en dat was zelfbouw, denk ik. Van de Airfix-kraan is alleen de kraanarm over. De Quick kolenlaadinstallatie is nog in ongebouwde staat aanwezig (op de foto heb ik één wandje liggen). Op het seinhuis (van welk merk?) was ik trots omdat ik er binnenverlichting had ingebouwd met een autolampje. Wel is toen het dak een beetje gesmolten  :P. Een laadmal en een gereedschapschuurtje zijn er nog, net als de fabrieksschoorsteen.

Deze drie staan langs de vrije baan op de achtergrond:



Van het tunnelportaal heb ik er nog een paar, en wat losse stukken wand. Schijnbaar kon je daar naar eigen inzicht iets mee maken.


Het station in de bergen is er nog (vind ik terug in de Quick-catalogus als "Waldheim"(B 550) en van het dorp er omheen, zijn ook nog een aantal huisjes over:




Bij dat dorp was zo te zien een klein Bw voor de verzorging van lokomotieven. De kraan van deze kolenlaadinstallatie is op de zwartwit-foto wel herkenbaar, maar de bak zelf niet. Ik vermoed dat het deze was; hij is al aanwezig sinds ik me kan herinneren:




Boven op de berg nóg een bergdorp, met kerk, houtzagerij en de watermolen van Faller. Het pompje ligt ook nog ergens in een rommeldoos:


Veel van die spullen zaten vroeger in de doos die nu de berg voorstelt. Die doos is ook al zo oud als ikzelf, volgens mij.

« Laatst bewerkt op: 20 januari 2023, 20:54:43 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2023, 21:10:37 »
Zou het seinhuis van Faller zijn, S208
Ronald
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2023, 21:14:19 door hrp »
Groet,
      Ronald

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2023, 22:36:24 »
Vanwege het dak dacht ik dat het seinhuis van Vollmer was, Ronald. Maar ik vind inderdaad de juiste plaatjes bij Faller S208 op het internet.

Grappig ook de verhalen over spoorbanen die aan het plafond hingen (Ronald & Erik). Hebben jullie daar nog foto's van?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Wohnzimmer Rbf materieelshow
« Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2023, 22:40:24 »
Nu ik toch de dozen aan het uitpluizen ben - deze kraanarm kwam ik ook tegen:



Herkent iemand deze?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf