Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Eenmalige fotoserie uit Sils/Segl Rhätische Bahn  (gelezen 3881 keer)

Hollandserhbfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Eenmalige fotoserie uit Sils/Segl Rhätische Bahn
« Gepost op: 13 december 2022, 16:36:52 »
Hallo allemaal,

Ik wil graag een nieuw draadje openen. Ik bouwde naast het minibaantje Tiefengraben, sinds 2016 aan een modelbaan die zich in  het Oberengadin bevindt. Aangezien ik de voorkeur geef aan een route die nooit is gebouwd maar gepland is, is Sils/Segl ontstaan. Sils ligt aan de Julierlijn en hier begint ook de (gelijkstroom) Bergeller Bahn.

Tot schrik en onbegrip van mijn clubcollega's bouw ik nog steeds in H0e, ook nadat het oude modelbaan was ontmanteld. Ja, ik weet dat het onbegrijpelijk en niet realistisch  is, maar er zijn redenen voor mij om dat niet te veranderen.

Ik weet niet of iemand van jullie het OOK Blaues Buch kent? Nou, meneer Kurbujuweit heeft me nog iets meer besmet met het modelspoorvirus. Vandaar de het kopstation en vele, ook gebruikte, rangeermogelijkheden.

Het station is ongeveer 400 cm lang. Heeft 2 perrons voor de Bergellerbahn en twee voor de reguliere RhB Stammnetztreinen. Er zijn twee locomotiefloodsen, een dubbelsporige locomotiefloods (MBZ) voor de Bergellspoorweg en een houten loods (die verdacht veel lijkt op die van Filisur) voor het Stammnetzdeel. Klanten van het spoor zijn de bouwmaterialenhandel en een filiaal van Käslin Getränkehande uit Pontresinal. Het station Sils is een Spitzkehrstation (ik weet geen goed NL woord) en start van de Bergellerbahn (gelijkstroomlijn) naar Chiavenna in Italië.

De vrije baanlengte is niet zo groot. Het is immers een rangeer intensieve modelbaan geworden. Het stammnetzlijn gedeelte met de aftakkingen naar Julier en Skt. Moritz meet ongeveer 150 cm. Het Bergell-gedeelte is langer, omdat de baan om het dorpsgedeelte draait  en boven het station weer tevoorschijn komt.

Alle drie de spoorlijnen eindigen in een open fiddle yard. Alle treinen naar en van Sankr Moritz moeten dus kopmaken, maar ik heb (uiteraard) ook wat gewone pendeltreinen in gebruik. Dat scheelt af en toe wat rangeren. Ja ik ben echt niet heiliger als Paus OOK Kurbjuweit.

Rijden en schakelen is digitaal (Lenz Digital Plus) De PC is alleen in gebruik als schakelbordfunctie (koploper). Alle aandrijvingen en elektronica zitten aan de voorzijde van de modelbaan. Niets eronder, de wisselaandrijvingen zijn allemaal aan de voorzijde van de modelbaan geplaatst en met stangen door buizen aan de wissels gekoppeld. Uiteraard zijn ze verborgen onder hoger liggende landschapsdelen

Bijgaande wat foto's van de huidige toestand. Omdat er alweer plannen bestaan om deze modelbaan te vervangen, bouw ik niet meer aan deze modelbaan. Maar er wordt des te meer mee gereden. Dat is ook de bedoeling van een rangeer intensieve modelbaan, maar ik mis wel een beetje de rondjes rijmogelijkheid om gewoon naar rijdende treinen te kijken. Dus dat komt bij de volgende baan wel weer terug. OOK ligt dus.
Veel plezier met de foto's.
Een overzicht van station Sils.







het schematische spoorplan. Duidelijk zichtbaar de Fiddle Yards.



Dan wat actiefoto's uit station Sils:









Bovenstaande foto's tonen de sneltreinen, die een lokwissel ondergaan in Sils. Lok 629 rangeert naar de trein richting Skt. Moritz.

online fotos delen


Het filiaal van Käslin, iedereen die ooit in Pontresina is geweest, kent dat bedrijf met zijn kratten.
Wat foto's van treinen in het landschap.


Trein van de Bergeller Bahn op weg naar Sils.
en weer terug naar Chiavenna



De galerij boven het treinstel hoort bij de Bergellerbahn.


Tunnel boven Sils Dorp


De splitsing naat Julierpass en naar Skt. Moritz. de 706 komt uit Chur, via de JulierBahn.


Weg naar Haltepunt Isola.



En wat dorpsfotos van dorp Sils. Uiteraard niet zoals Sils in het echt is.

upload s


Met in het midden een nagebouwde versie van het echte Nietsche Haus uit Sils.

Dit was even een blik op de modelbaan die je bij het minibaantje ook vaak vaag ziet.

Veel plezier met bekijken.

Groet Aad

Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid: https://www.flickr

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Eenmalige fotoserie uit Sils/Segl Rhätische Bahn
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2022, 17:44:08 »
Aangezien ik de voorkeur geef aan een route die nooit is gebouwd maar gepland is, is Sils/Segl ontstaan.
Sils ligt aan de Julier-lijn en hier begint ook de (gelijkstroom) Bergeller-Bahn.

Aad,
Ik dacht even, heb ik deze lijn gemist, maar ze is helaas niet 1:1 gebouwd maar gelukkig wel bij jou in H0e begrijp ik.
Ik was direct geïnteresseerd in deze geplande lijnen nadat ik jouw fantastische modelbaan in de foto's zag.
Daar heb je vast lang aangebouwd.

Ik zag dat de herinnering aan de Bergeller-bahn in Sankt Moritz dit jaar 2022 verdwenen is.
https://maloja.co.uk/bergeller-bahn/
Het verhaal over de Bergeller-bahn is evenwel smullen zeker waar het gaat over de alternatieven voor de route.
Op Openrailwaymap.org vind ik er ook nog niets over.

Over de Julier-lijn vind ik niets. Zijn die plannen er echt geweest?
Eric
« Laatst bewerkt op: 14 december 2022, 09:51:36 door Reinout van Rees. Reden: link gecorrigeerd »

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: Eenmalige fotoserie uit Sils/Segl Rhätische Bahn
« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2022, 18:05:29 »
Citaat
Tot schrik en onbegrip van mijn clubcollega's bouw ik nog steeds in H0e

Nou, als je zo bouwt dan vind ik het prima! Het heeft een heerlijk Zwitsers sfeertje, ik zou me er zo thuis voelen  ;D
Mooi gemaakt!
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Eenmalige fotoserie uit Sils/Segl Rhätische Bahn
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2022, 19:03:15 »
Op Openrailwaysmap.org vind ik er ook nog niets over.
Er zit een tikfout in de link, de 's' hoort er niet in . . . dus https://www.openrailwaymap.org/ Mod: gecorrigeerd
« Laatst bewerkt op: 14 december 2022, 09:52:22 door Reinout van Rees »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Eenmalige fotoserie uit Sils/Segl Rhätische Bahn
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2022, 22:16:19 »
Prachtig, deze eenmalige serie. En te smal spoor of niet, het is echt de Rhätische Bahn. (y)

Wolter
Moins mais mieux.

Hollandserhbfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Eenmalige fotoserie uit Sils/Segl Rhätische Bahn
« Reactie #5 Gepost op: 14 december 2022, 11:47:02 »
Hallo Allen,

Dank voor jullie reacties. Ik probeer inderdaad zo goed mogelijk de RhB sfeer na te bootsen, maar bij deze modelbaan Sils zal ik bijvoorbeeld de bovenleiding niet meer aanleggen. Bij mijn vorige modelbanen Sertig, Avers en Splügen ben ik begonnen met bovenleiding van Barin Modell uit Zweden. Prachtige masten en portalen, fijne details en mooie fijnheid. Ze staan nu her en der in Sils. Maar om heel Sils met Barin te overspannen werd heel erg duur. En zelf solderen met Sommerfeldt is niet mijn ding en je ziet dan ook verschil in kwaliteit en fijnheid.

@Eric; Ja, ik heb het grote boek van AS verlag met alle geplande, maar nooit gebouwde banen in Zwitserland. Daar staat ook een hoofdstuk over de Julierbahn in. Echter via internet en vooral de Schweizer Bauzeitung heb ik heel veel info m.b.t. geplande maar nooit gebouwde RhB lijnen verzameld. Zo heb ik heel veel info over de Scalettabahn, een spoorlijnplan van onze landgenoot en oprichter van de RhB, Willem- Jan Holsboer.  Ik heb dus ooit al een  modelbaan gehad met als thema Sertig aan de Scalettabahn. Wat ook een hele mooie geplande, en maar deels gebouwde baan is, betreft de San Bernardino Bahn van Thusis naar Bellinzona. Daar heb ik inmiddels 3 Motieven van gebouwd. Andeer, Avers en Splügen. Van zowel de Scaletta als de San Bernardino zijn er landkaarten met het verloop van de spoorlijnen en hoogte tabellen. De BergellerBahn was het vervolg van de Scalettabahn.

Ik vind het een leuke uitdaging om een spoorlijn na te bouwen, welke weliswaar gepland was, maar nooit gebouwd werd. Je hebt dan wat meer vrijheid m.b.t. spoorplan en station, maar je kunt toch gewoon de RhB sfeer en het materieel gebruiken. ik vind dat leuker dan het nabouwen van een echt bestaand motief. Zelfs bij mijn ÖBB mini baantje, elders in het forum heb ik ook gebruik gemaakt van geplande, maar nooit gebouwde ÖBB smalspoorlijnen.

Hartelijke groet Aad

« Laatst bewerkt op: 14 december 2022, 11:59:48 door Hollandserhbfan »
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid: https://www.flickr

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Eenmalige fotoserie uit Sils/Segl Rhätische Bahn
« Reactie #6 Gepost op: 14 december 2022, 12:06:02 »
Dank Aad, ik zal eens doorzoeken met deze tips. Eric

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Eenmalige fotoserie uit Sils/Segl Rhätische Bahn
« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2022, 13:34:00 »
Volgen staat wederom aan.
Schrik en onbegrip van clubgenoten? Echt?  :police:

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Eenmalige fotoserie uit Sils/Segl Rhätische Bahn
« Reactie #8 Gepost op: 14 december 2022, 13:50:10 »
Nou Aad alle onbegrip ten spijt het is een schitterende baan geworden. Mijn complimenten. De sfeer is heel goed getroffen. (y)

Ben nu wel benieuwd hoe je volgende baan eruit gaat zien.

Grt. Ric

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Eenmalige fotoserie uit Sils/Segl Rhätische Bahn
« Reactie #9 Gepost op: 14 december 2022, 14:48:39 »
Mooi gedaan. En "OOK" zou tevreden zijn als hij wist dat je lekker aan het rijden bent op je baan: dan wordt 'ie gebruikt waarvoor 'ie is aangelegd :) Een spoorlijn is er om Betrieb op te hebben, niet om af te breken zodra 'ie klaar is.

Leuk staaltje prototype freelancing, ook!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hollandserhbfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Eenmalige fotoserie uit Sils/Segl Rhätische Bahn
« Reactie #10 Gepost op: 14 december 2022, 15:57:05 »
Dag Allen,


@ Eric: als je wilt en mij een persoonlijk bericht stuurt en je mailadres daar achterlaat dan stuur ik je wel wat materiaal over San B en Scalettabahn. Dat geldt uiteraard voor alle forumleden, stuur een PN en we houden contact.

@ Albert: Ja, Ik rij al vanaf het begin (1973) 9 mm spoor vanwege start met Eggerbahn, Lilliput en Bemo Duits materieel naar RhB materieel. BEMO maakte in begin ook alles op 9 mm. Dus toen Splügen in 2016 werd gesloopt, was het eerste wat de clubcollega's vroegen....  Maar ga maar eens alle loks en wagens omsporen en ik had nog veel voorraad 9 mm rails enz, enz. en speciale bij Walter Weichen gebouwde 9 mm wissels. Nou dan denk je zeker nog wel even na  ;D

@ Reinout, OOK weet het al ;), heb mijn baan ook in Mapud forum voorgesteld, compleet met een foto serie van "Rangierbetrieb" bij de lokwissels van de sneltreinen.

@ Ric Nieuwe baan wordt wel wat kleiner en smaller, ik kan nu niet goed meer bij het dorp, wordt nog iets meer langs de wand gebouwd, maar voorlopig blijft Sils nog gewoon bestaan.

Groet Aad
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid: https://www.flickr

william.

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Eenmalige fotoserie uit Sils/Segl Rhätische Bahn
« Reactie #11 Gepost op: 14 december 2022, 17:49:41 »
 Echt mooi gemaakt (y)

 Zeer realistisch allemaal. Vakwerk

 Zag staat dat je deze baan wil vervangen, zijn er plannen om deze te verkopen?
 
 Zoja dan zou ik wel interesse hebben.
« Laatst bewerkt op: 14 december 2022, 17:51:19 door william. »

Hollandserhbfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Eenmalige fotoserie uit Sils/Segl Rhätische Bahn
« Reactie #12 Gepost op: 15 december 2022, 08:43:02 »
Dag William,

Dank je wel voor je leuke reactie. Weet je, ik bouw de modelbaan zodanig dat hij niet uit elkaar gehaald kan worden om te vervoeren. Ik had geen idee dat er belangstelling zou zijn voor de oude baan. Daar heb ik nog nooit bij stil gestaan of aan gedacht. Tuurlijk lees ik wel dat banen werden verkocht, zodat men weer wat nieuws kon bouwen. Maar dan bouwde de bouwers daar ook speciaal voor, zodat hij uit elkaar te halen was. Eigenlijk goed idee, maar met platen van 1x1 meter, met geen enkele raillas op de plaat overgang, en waarschijnlijk ook wissels op de plaat overgangen is dat niet te realiseren met Sils. Het dorp bestaat uit -tig losse stukken, dat dan weer wel. Ook weet ik nog niet wanneer ik exact deze baan ga afbreken.

Ik weet wel dat de volgende baan smaller en lang de wand gaat lopen, zodat ik overal goed bij kan ( zie mijn ander draadje in dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?PHPSESSID=539f2817018ee170427d34cdba34e7a9&topic=104386.30
Dat is een proefbaantje voor mijn toekomstige RhB baan.  Dus ik moet je teleurstellen, maar je hebt wel mijn ogen geopend om daar in de toekomst rekening mee te houden.   

Groetjes Aad
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid: https://www.flickr

william.

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Eenmalige fotoserie uit Sils/Segl Rhätische Bahn
« Reactie #13 Gepost op: 15 december 2022, 18:00:12 »
Goedendag,

oke jammer maar mocht u zich nog om wat voor reden bedenken dan hoor ik het graag.
Bedankt voor de reactie.
Sucses verder met de prachtige baan (y)

Hollandserhbfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Eenmalige fotoserie uit Sils/Segl Rhätische Bahn
« Reactie #14 Gepost op: 19 december 2022, 12:50:43 »
Dag William,

Zal ik zeker doen. Wellicht lukt het wel. Maar niet eerder dan eind 2023 op zijn vroegst.

Groet Aad
Hartelijk groet Aad
Mijn bijdrage op dit forum https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109487.0
Meer foto's van mijn treinenhobby
Fotos RhB baan und RhB werkelijkheid: https://www.flickr