Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Mischa
Vandaag om 23:24:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
Vandaag om 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
Vandaag om 23:15:21
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 23:14:52
Sfeer op je modelbaan door sneek
Vandaag om 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
Vandaag om 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
Vandaag om 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
  

Auteur Topic: 4 assige coupérijituigen  (gelezen 1341 keer)

Luud H

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
4 assige coupérijituigen
« Gepost op: 04 December 2022, 17:37:18 »

Voor achter deze stoomlok, BR 053, (Roco 72141 DC) drie of vier 4-assige coupérijtuigen tp 2/3 met binnenverlichting.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2022, 17:41:04 door Luud H. Reden: aanvulling »

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 875
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: 4 assige coupérijituigen
« Reactie #1 Gepost op: 04 December 2022, 18:05:49 »
Het is een goederenlok. Na de oorlog trokken loks uit deze Baureihe 50 soms personentreinen, maar in epoche IV eigenlijk niet.
Dit ter info, het staat iedereen uiteraard vrij om samenstellingen te maken die men wil...  :)
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Luud H

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: 4 assige coupérijituigen
« Reactie #2 Gepost op: 04 December 2022, 20:55:09 »
Dank Enrico, en als ze al rijtuigen trokken, welke waren dat dan ??

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2808
  • Duitsland TP III/IV
Re: 4 assige coupérijituigen
« Reactie #3 Gepost op: 04 December 2022, 21:12:09 »


Eigentlich wurde eine Hofer 01 vor E 659 am ehemaligen Bk. Streitmühle auf der Schiefen Ebene erwartet. "Besser eine 50er als gar keine Dampflok" dachte sich wohl der Fotograf und drückte auch bei 053 129 auf den Auslöser. Am Zugschluss hilft eine V 100 mit. (18.05.1969) Foto: Robin Fell.

Achter de loc rijtuigen van de Bauart 221-228 D-Zugwagen 1./2.Klasse en Bauart 231-239 D-Zugwagen 2.Klasse.



053 097-2  mit E 3343 Eutingen - Hausach auf der Kinzigbrücke bei Schenkenzell. (22.07.1974)
Achter de loc rijtuigen van de Bauart 501-533 Umbauwagen 4x(4 assige Umbauers)



053 089-9 vor N 7766 nach Crailsheim auf der Kocher-Talbrücke bei Schwäbisch Hall. (29.04.1975)
Achter de loc rijtuigen van de Bauart 756-766 Umbauwagen 3x(3 assige Umbauers)


Grt, Ronald.

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 875
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: 4 assige coupérijituigen
« Reactie #4 Gepost op: 04 December 2022, 21:16:25 »
Zo vlak na de oorlog hebben loks uit de Baureihe 50 (meer dan 3000 stuks gebouwd) en afgeleide Kriegslok 52 (meer dan 7000 gebouwd!) met rijtuigen gereden. Welke? Nou alles wat toen beschikbaar was....
"Baureihe" 53 is ontstaan omdat er een tekort aan nummers was in de 50 en 52 range. Het is dus eigenlijk geen Baureihe, maar meer een administratieve oplossing van na 1968 toen nieuwe nummering maar 2x 3 posities kon bevatten. Dus: 050 xxx, 051 xxx, 052 xxx.
Aangezien er in 1968 nog altijd meer van deze loks in dienst waren dan nummers beschikbaar waren, hebben ze 77 loks in de 053 range ondergebracht. 053 xxx


De 053 heeft maar sporadisch met personenrijtuigen gereden, het was een goederenlok...
Overigens, Voordat deze lok dit nummer kreeg in 1968, droeg het nummer 50 3129.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: 4 assige coupérijituigen
« Reactie #5 Gepost op: 05 December 2022, 10:06:08 »
Ervan uitgaande dat je na de oorlog wilt rijden zou je kunnen gaan voor 4-assige en 3-assige Umbauwagen, dan zit je altijd goed. Brawa heeft de 4- en 3-assige wagens in zijn assortiment, Roco in ieder geval de 3-assige rijtuigen. Met standaard binnenverlichting zou ik niet weten maar er zijn wel eens dit soort wagens aangeboden hier op het Forum.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: 4 assige coupérijituigen
« Reactie #6 Gepost op: 05 December 2022, 11:17:52 »
de 4 assige DB umbauwagen was een van de eerste rijtuigen die Roco toen heeft uitgebracht . Ze zijn toen uitgebracht met 2 verschillende draaistellen . ( per wagen wel de zelfde )

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2808
  • Duitsland TP III/IV
Re: 4 assige coupérijituigen
« Reactie #7 Gepost op: 05 December 2022, 11:18:40 »
Martijn,
Ik weet het wel zeker dat hij dit gaat doen want anders koop je geen tijdperk IV locomotief. Immers, de loc draagt het computernummer 053 129-3 en deze zijn uitgegeven na 1968. Mijn voorbeelden laten dat zien qua datering dus is het raadzaam om hem alleen tijdperk IV rijtuigen te adviseren.

Om een voorbeeld te geven via foto 2:
053 129-3 - Byg-515 2.Klasse Umbauwagen Roco 44363 - AByg-503 1./2.Klasse Umbauwagen Roco 44369 - Byg-515 2.Klasse Umbauwagen Roco 44363

Of met Brawa rijtuigen:
053 129-3 - Byg-514 2.Klasse Umbauwagen Brawa 46065 - AByg-503 1./2.Klasse Umbauwagen Brawa 46054 - Byg-515 2.Klasse Umbauwagen Brawa 46055
Grt, Ronald.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: 4 assige coupérijituigen
« Reactie #8 Gepost op: 05 December 2022, 12:43:48 »
Ja, weet ik hoor. Mijn reactie moet je ook meer zien als mosterd na de maaltijd  ;D

Luud H

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: 4 assige coupérijituigen
« Reactie #9 Gepost op: 05 December 2022, 16:51:26 »
Ik word steeds wijzer....Dank zover voor jullie reactie's....Ik ben voor wat betreft Nederlands Materieel tijdgebonden( lees: waar ik zelf op gereden heb) het andere materieel koop ik omdat ik het mooi vind.....

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2561
Re: 4 assige coupérijituigen
« Reactie #10 Gepost op: 05 December 2022, 19:50:28 »
omdat dit draadje toch niet echt meer als gevraagd advertentie gezien kan worden heb ik deze verhuisd naar treinsamenstellingen
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re: 4 assige coupérijituigen
« Reactie #11 Gepost op: 05 December 2022, 22:16:00 »
Je kunt er ook nog oude Eilzugwagens achter hangen van het type E30 en E36.
Overigens reden 50ers bij heel veel depots gewoon mee in de personen- en zelfs de eilzugdienst.
Op 29 mei 1976 reden tussen Goslar en Bad Harzburg de laatste door 50ers getrokken personentreinen en dat waren absoluut
geen resevediensten of afscheidsritten maar gewoon volgens de dienstregeling.
Staat zelfs op film: https://www.youtube.com/watch?v=o4NinCTYAQs
Ook 44ers reden soms in de personendienst maar dat kwam veel minder vaak voor....


« Laatst bewerkt op: 05 December 2022, 22:51:46 door rhberk »

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2808
  • Duitsland TP III/IV
Re: 4 assige coupérijituigen
« Reactie #12 Gepost op: 06 December 2022, 01:24:51 »
Of in een zeer bonte samenstelling, dit keer een 052:



052 990 (50 2990) mit dem Frühzug N 3882 von Lebach (ab 6.22 Uhr) nach Wemmetsweiler (an 6.51 Uhr) bei Wustweiler. (21.05.1975) Foto: Wolfgang Bügel.

Deze met Byg-515 2.Klasse Umbauwagen en Bye-670 2.Klasse Schürzeneilzugwagen en goederenwagen:



Die Hofer 052 860 (50 2860) wartet in Bayreuth Hbf auf Ausfahrt. (05.1973) Foto: Will A. Reed.

En met de genoemde Gr 30 of Gr 36 Eilzugwagen:



052 742 (ex 50 2742, Henschel, Baujahr 1942) fährt mit P 2734 (Crailsheim - Lauda) aus dem Bahnhof Wallhausen. (12.10.1969) Foto: Robin Fell.

Al dit moois is te vinden via https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie.
Grt, Ronald.