Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Hoe sluit je Edits booster aan?  (gelezen 3051 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Hoe sluit je Edits booster aan?
« Gepost op: 29 november 2022, 12:42:04 »
Ik ben me aan het verdiepen in die Edits booster, maar om eerlijk te zijn, vind ik het maar een ingewikkelde contraption. De documentatie vind ik ook een beetje schaars. Zelf heb ik niet zo'n booster noch wil ik er een bouwen. En toch wil ik het weten  :police:

Ik heb van MRdirect wel het een en ander gevonden. Maar er staat alleen een mogelijk aansluiting op een een marklin apparatus. Ik heb natuurlijk ook die Lydo CDE interface gevonden, maar bij allles moet je er circuits om heen bouwen en ik zie eigenlijk niet meer hoe ik nu precies dat ding moet aansluiten op bijvoorbeeld op de gemiddelde DCC bus.

Ook de voeding vind ik apart (ik snap wel waarom het nodig is), omdat die die behalve 0V en +20V ook nog eens -20V moet hebben... En ook daar om heen las ik dat je een transformator moet gebruiken en daarom heen nog met 'gekoelde' gelijkrichters en condensatoren moet klooien.

Die + en - voeding, lijkt mij makkelijker op te lossen door 2 identieke geschakelde DC voedingen te gebruiken.



Mijn vragen:
1). Wat moet je precies doen met pen 4, de datapin met railssignalen?



Als ik dat schema goed snap, moet je die met zeker een paar volt in zowel negatieve als positieve richting trekken?

Zelf bedacht ik me om met 2 optocoupler die pin 4 naar +20 en -20 volt te trekken. Ik ben alleen niet 100% zeker of dit zal werken. Met een weerstandsdeler kan ik die spanningen nog verlagen, maar is dat nodig?


2).
Kan dit nog makklijker?


Dan de kortsluiting. Ik weet dat je met een relais de uitgangstrap van de DR5000 kan kortsluiten in het geval dat je kortsluiting heb. Maar dat vind ik een beetje omslachtig. Nu schijnt die edits kortsluit vast te zijn.

3).
Kan je er ook gewoon 'niks' mee doen en niks stuk maken? (zelf zou ik natuurlijk mijn circuit breaker er achter hangen, dat lost dat hele probleem op)

4).
  a). Wat doet dat ding precies bij kortsluiting?
  b). Blijft hij dan continu stroom door je trein heen jassen met of zonder schade?
  c). Hoeveel stroom laat dat ding dan door? Ik vind het een beetje doelloos om er 2x 10A voedingen voor te gebruiken.

5). Kan je buitenste 2 aders van een loconet-B kabel op dezelfde manier aansluiten als die van de DCC uitgang

Die loconet aders 1 en 6 die geven natuurlijk ook spanning door wanneer de railsspanning is afgeschakeld (dat doen ze toch om de aangesloten dingen levend te houden?). Moet je perse iets van een arduino met loconet interface er tussen knutselen om de bus te sniffer voor power off/on commando's zodat je zelf de edits kan killen?

Alvast bedankt aan diegene die mij een of meerdere genummerde antwoorden kan geven  ;).

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2022, 12:58:20 »
De documentatie is best wel uitgebreid maar dateert nog uit het papieren tijdperk: twee boeken met een hoofdstuk over de booster en een handvol artikelen in Elektuur toen Elektuur nog Elektuur heette. In sommige bibliotheken (verzamelplaats van boeken  :)) te vinden.
Dave Hen had een uitgebreide website rond Edits(Pro) maar die kan ik niet meer terugvinden. Te weinig bezoekers denk ik.

De technische kant laat ik aan anderen over. Ik weet wel dat mijn Edits booster bij kortsluiting echt afsloeg en de verbinding met de baan werd verbroken.
Het ontwerp is van eind jaren tachtig toen voeding met trafo's nog de norm was. De dimensies daarvan waren in overeenstemming met de 10A die het ontwerp maximaal kon leveren. Mijn exemplaar had ik gemaximeerd op 5A.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2022, 13:05:33 »
In het originele schema van de Edits booster staat een fout. De nummers 4 en 5 bij de pinnen van de DIN-plug zijn verwisseld. In je eigen tekening is de telling correct.

De voedingen zijn 10A omdat deze booster 10A baanstroom kan leveren. Daarvoor zijn de eindtransistors dubbel uitgevoerd. Je kunt 1 stel weglaten, dan wordt het 5A.

De kortsluitmelding is een geval apart. Die meet niet de stroom, maar de spanningsdaling op de railuitgang. Als die spanning onder een bepaalde waarde komt, gaat er een signaal naar de centrale.

Ik heb zelf het schema gebruikt als basis voor mijn eigen boosters, met enige vereenvoudiging. Ik heb de stroombeveiliging weggelaten, die beveiliging zit in de voeding. En ik gebruik twee schakelende voedingen van Meanwell in plaats van een trafo. Transformatoren zijn achterhaald voor dit doel.

Mijn schema staat op deze pagina van mijn webstek. Daar staat de voeding nog getekend met een transformator, maar dat is inmiddels achterhaald, zoals meer dingen op mijn website achterhaald zijn. Ik moet daar nodig eens de bezem doorhalen.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2022, 13:10:41 door Klaas Zondervan »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2022, 13:47:35 »
Klaas.

Het grootste verschil zie ik hier.



Volgens mij als pen 4 bij de edits 0V zijn zowel T6 als T7 niet in geleiding en doet het ding niks?. Ik denk dat het echt nodig is om bij het originele schema die pen omlaag te trekken naar een negatieve spanning.

Maar volgens mij kan ik een van de 2 DCC draadjes direct in pen 4 douwen en de andere in DCC draad pen 0. Zolang de DCC draadjes niet zelf naar het spoor gaan moet dat kunnen. De massa's van beide systemen zijn immers gescheiden. Dan heb ik die optocouplers ook niet nodig.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2022, 14:04:27 »
Nog wat achtergrondinformatie.
De booster is eind jaren tachtig ontworpen voor gebruik met de Editsprint. Op de Editsprint (een joekel van een ding) zat een deel van de beveiliging. In het Editsboek stond nog wel een interface voor aansluiting aan een Märklincentrale. Meer niet, omdat er verder geen Motorolacentrales bestonden.
In het EditsProboek van eind vorige eeuw staat een meer universele interface om de eenvoudige reden dat de EditsProprint de aanvullende componenten voor de beveiliging niet bezat. Wel was een ingang van de processor gereserveerd voor kortsluitmelding, zodat de centrale ook wist dat de boel stil stond. Maar het was nog steeds de booster met interface die de sluiting zelf detecteerde en ingreep.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #5 Gepost op: 29 november 2022, 14:59:10 »
Bas, scherp gezien dat de 0V bij mij op een ander punt zit dan bij Edits. Het verschil zit hierin: bij Edits varieert het ingangssignaal tussen plus en min t.o.v. 0V. Daarom zit het knooppunt wat je aanwijst aan de 0V.
Bij mij beweegt het ingangssignaal tussen 0V en +12V. Daarom heb ik met de weerstanden van 15k en 10k het knooppunt op +6V gebracht.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #6 Gepost op: 29 november 2022, 15:07:24 »
Maar kan jouw mixer nu ook de booster uitzetten of doe je dat door de voedingsspanning naar de booster te killen?

Was een H-brug voor je 2-rail baan niet makkelijker geweest? In ieder geval wel minder werk met minder componenten?  ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2022, 15:12:24 »
Ik hoef de booster niet uit te zetten. Ik zou niet weten waarvoor dat in mijn situatie nodig is.

Een H-brug is in mijn situatie ook niet handiger. De stroomdetectie loopt niet via een opto, maar is direct gekoppeld met dezelfde 0V. Dat wordt bij een H-brug juist weer veel ingewikkelder.
Kortom, ik heb er goed over nagedacht, euh, ik bedoel voorgedacht.  ;D

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2022, 15:24:19 »
Citaat
Ik zou niet weten waarvoor dat in mijn situatie nodig is.
Geen 5 ampere door een ontspoorde trein te jassen  ;D. Die wielen kunnen heet worden..

Zelf doe ik dan met arduino stroommeten bij een H brug door aan de current-sense uitgang een shunt weerstand te hangen. Mocht het nodig zijn, zou ik er een comperator of opamp tussen hangen. Maar de ADC is nauwkeurig genoeg voor de taak.

Maar je kan ook een transistor over die shunt zetten. Met de transistor kan je dan een kortsluitlijntje omlaag trekken. Met een shunt van 0.14R zou je bij 5A die transistor moeten open sturen.

Dit was dus geen optie? Klinkt ingewikkeld dan  ;D
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #9 Gepost op: 29 november 2022, 15:47:36 »
Hoi Bas,

Nog even een aanvulling (als dat nog niet bekend was), als er geen signaal op de ingang zit, gaan de uitgangstransistoren uit geleiding. Bij een overbelasting van de booster is er een stroombegrensing (tot 10A) en zal de spanning zakken (zoals Klaas al vertelde). Door de spanningsval zal de kortsluitmelding (pin 5) worden geactiveerd.

Het idee van al die interfaces die eraan hangen (edits, mrdirect, lydo cde, etc) is dat direct of indirect bij een kortsluitmelding de data van de ingang wordt gehaald. De schakeling met stop en go knopen werkte bij mij niet met DCC (wel met motorolla, waarschijnlijk omdat die assymetrisch is).
De lydo CDE kan nog wat simpeler, maar ik wilde wat meer opties. Tijdens het bouwen en testen kwam ik achter een aantal eigenaardigheden waar je geen last van hebt met relais en knoppen. Dat vereiste dus wat meer (software) werk…

Met vriendelijke groeten,  Gertjan

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #10 Gepost op: 29 november 2022, 16:00:44 »
En nog een aanvulling met aanname dat je de boel vanuit een arduino wilt besturen: de logica voor de kortsluitingmelding en het signaal stoppen kan je natuurlijk zelf inbouwen in de arduino. De code kan veel simpeler zijn dan ik gebruikte in de CDE interface omdat de arduino al weet of er data wordt verstuurd…

Ik denk trouwens dat de meeste mensen met een Edits booster de voeding al hebben ingebouwd, dus ik zou me niet druk maken om die voeding  ;D
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #11 Gepost op: 29 november 2022, 16:40:11 »
Bedankt voor je antwoord  ;)

Citaat
als er geen signaal op de ingang zit, gaan de uitgangstransistoren uit geleiding
Die had ik al door  ;)

Die van pin 5 heb ik deels door. Ik weet dat die voor de kortsluiting is, maar ik snap (nog) niet dat hele schema er om heen. Ik vermoed dat die een signaal omlaag trekt. Het nut van R11 ontgaat me nog ::)

10 ampere op 1 booster... hoe bedenken ze het ook...  ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #12 Gepost op: 29 november 2022, 16:57:58 »
Geen 5 ampere door een ontspoorde trein te jassen  ;D. Die wielen kunnen heet worden..
Mijn voeding kan helemaal geen 5A leveren, dat is een Meanwell van 3,5A met een eigen stroombewaking. Die 3,5A blijkt ruim bemeten. Achteraf gezien was 2A genoeg geweest. Als die stroombewaking ingrijpt dan gaat de hele baan plat.
Maar dat gebeurt zelden want mijn treinen ontsporen nooit. :angel:

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
    • Lydo.nl
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #13 Gepost op: 29 november 2022, 17:00:57 »
 Uit mijn hoofd: volgens mij is dat samen met C7 een RC om een vertraging te hebben in de kortsluitmelding. Je wilt niet een melding voor elke glitch.

En tja of 10A te veel is, is een waarde oordeel  :D.
Persoonlijk ga ik (zodra de kinderen het huis uit zijn en ik weer een baan kan maken) de edits booster gebruiken voor verlichting en wissels.
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #14 Gepost op: 29 november 2022, 17:01:47 »
heb hier 8 amps boosters van esu staan en nog nooit problemen gehad.Ben zelfs te laat om iets af te zetten als ik zelf kortsluiting maak want is allang afgeschakeld.Bij een sluimer kostsluiting hoor ik zelf het zoemen  want de baan staat enkel aan als ik er zelf bij ben.
Greetings,salutations,groetjes,