Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jan-Peter
Vandaag om 00:57:09
OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express... door Station W
Vandaag om 00:08:14
Botenlak tbv sloot, hoeveel? door Luc2000
27 maart 2023, 23:41:09
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
27 maart 2023, 23:23:19
VERPLAATST: Athaern PA1 of PB1 draaistellen. door Duikeend
27 maart 2023, 23:22:03
Nederlandse Spoordijk in H0 door WouterMarklin
27 maart 2023, 23:18:33
Nieuwe Nn3 modelspoorbaan (vooralsnog naamloos) door Ronald Halma
27 maart 2023, 23:01:37
bouwen met modules in marokko door MOVisser
27 maart 2023, 23:00:07
Testdiorama door Cyril Mariën
27 maart 2023, 22:56:52
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
27 maart 2023, 22:56:09
Artitec Ford 5000 door ex44
27 maart 2023, 22:51:42
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
27 maart 2023, 21:45:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 maart 2023, 21:39:45
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
27 maart 2023, 21:29:08
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
27 maart 2023, 21:18:28
Maasmuiden Haven door Dennis.
27 maart 2023, 21:17:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
27 maart 2023, 21:15:32
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
27 maart 2023, 21:06:44
Digikeijs? door Duikeend
27 maart 2023, 21:03:04
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
27 maart 2023, 20:59:57
Delft NGSF door hrp
27 maart 2023, 20:52:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
27 maart 2023, 20:45:01
Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte) door Roy Hendriks
27 maart 2023, 20:40:21
RhB H0m, Albulisch door Bart Donker
27 maart 2023, 20:19:17
Piko ICR beetje opfrissen. door Sander.
27 maart 2023, 19:47:28
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
27 maart 2023, 19:32:21
Fotoimpressie van mijn HO baan. door Rondje_HO
27 maart 2023, 19:10:11
Stekkerverbinding DR4018 door bellejt
27 maart 2023, 19:05:03
LS Models / Models World 2022, nieuws van de fabrikant. door Edwin2121992
27 maart 2023, 18:53:02
Wageningse gasfabriek 1920 door gdh
27 maart 2023, 18:33:50
  

Auteur Topic: Hoe sluit je Edits booster aan?  (gelezen 695 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 23783
    • Pagina van klaas
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #15 Gepost op: 29 november 2022, 17:02:27 »
10 ampere op 1 booster... hoe bedenken ze het ook...  ::)
Er blijkt een variant te bestaan van de Edits booster waarbij er 4 uitgangen zijn van 2,5A per stuk met ieder een eigen stroombegrenzing. Dus eigenlijk 4 boosters in één. Ik heb dat schema nog niet uitvoerig bekeken, maar volgens mij gaan alle uitgangen plat als er één een overbelasting constateert.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 20987
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #16 Gepost op: 29 november 2022, 17:21:03 »
Je gaat me toch niet vertellen dat je deze bedoelt Klaas?



Overigens wordt al heel lang geadviseerd de booster via apart gezekerde uitgangen op secties van de baan aan te sluiten, maar dan bijvoorbeeld via zelfherstellende zekeringen.

Uit mijn hoofd: volgens mij is dat samen met C7 een RC om een vertraging te hebben in de kortsluitmelding. Je wilt niet een melding voor elke glitch.

Ja, dat klopt. Overigens moest je bij aansluiting op de oorspronkelijke Editsprint C7 en R11 juist niet plaatsen, omdat ook de vertraging op de print was opgenomen. Maar in alle andere gevallen dus wel.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2022, 17:29:57 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2984
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #17 Gepost op: 29 november 2022, 17:32:09 »
Citaat
heb hier 8 amps boosters van esu staan en nog nooit problemen gehad.
Dan zijn je draden dik genoeg. Het gevaar bij een te sterke booster is dat een te dunne draad een dusdanig hoge weerstand kan hebben dat bij een kortsluiting de maximale stroom net niet overschreden wordt. Dat voorkomt dan dat je booster afschakelt, terwijl die wel bijna zijn maximale stroom output richting een kortsluiting aan het sturen is.

Bij ons op de club is dat het geval, daar hebben we de CS3 boosters maar met 'te grote' voeding. Die leveren dus 5A. De ringleiding zelf is dik genoeg, maar de aftakkingen op sommige plaatsen niet en die kunnen nog wel eens lang zijn. Ik kan op sommige plaatsen op de clubbaan bewust een kortsluiting maken zonder dat de booster ooit afschakelt. Je ziet wel alle treinen stilvallen en de spanning kakt in, maar die geweldige marklin booster... schakelt niet af. Dat is dus net afhankelijk van waar het gebeurt.

Ik heb ook wel eens mee gemaakt dat een trein lekker kortsluiting stond te maken voor.. een minuut of twee.. met iets onder de 5A waarschijnlijk. Ik moest even gauw naar het toilet Gevolg was dat ik mijn fikken verbandde aan de kortsluitmakende as. Die heeft meerdere minuten iets van ~5A staan te geleiden.

En wat ik zelf echt spannend vind, is de schade die dat zulke stromen aan je treinen zou kunnen maken. Als de stroom 2x zo hoog is, is de warmte ontwikkeling 4x zo hoog. Ik moet er niet aan denken dat er een 8 ampere vloeit door een stroomafname van een rijtuig door een stroomvoerdende koppeling en via een andere stroomafname weer terug gaat. Dat kan niet mogelijk gezond zijn voor een trein en moet haast dus wel kwaad kunnen. Heb je nooit die foto's gezien van die mat '46 die vlam vatte, welliswaar een andere oorzaak maar toch..

Risico = kans x effect. De kans dat er iets misgaat is misschien heel klein ook met 8A, maar het effect kan heel groot zijn. Dus dat jij (nog) geen problemen ervaren heb, wilt niet zeggen dat het maar veilig is. Het hele idee van die boosters is om meerdere secties te creëeren precies omdat je niet een mega booster wilt gebruiken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2984
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #18 Gepost op: 29 november 2022, 17:33:58 »
Citaat
Overigens moest je bij aansluiting op de oorspronkelijke Editsprint C7 en R11 juist niet plaatsen
Ja die vat ik nu. Zelf doe ik die kortsluit vertraging ook in software oplossen. Mijn PWM regelaar mag maar 50ms overbelast zijn voordat ik hem afschakel.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

GMA70

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
    • Lydo.nl
Re: Hoe sluit je Edits booster aan?
« Reactie #19 Gepost op: 29 november 2022, 22:36:23 »
Als je dit zou willen implementeren, hou er rekening mee dat je vanuit de edits booster een kortsluitmelding krijgt als er geen data op de lijn staat.  Er moet dus echt wat specifieke logica ingebouwd worden om een echte kortsluiting te herkennen en voorkomen dat er dan weer automatisch data op de lijn wordt gezet. Andersom wil je ook niet dat een melding vanwege geen data weer voorkomt dat je data juist op de lijn kan zetten.
Met vriendelijke groeten,  Gertjan