Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Digitaal rijden naar nieuw niveau  (gelezen 3565 keer)

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
  • NS 1960 - heden
Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Gepost op: 24 november 2022, 13:58:38 »
Beste,

Deze vraag is al eens eerder gesteld en ik heb ook al div. artikelen doorgenomen maar ik zie door de bomen het bos niet meer echt. Hopelijk kunnen jullie mij helpen het e.e.a. duidelijk te krijgen.

Ik zit namelijk met het volgende. Ik heb een relatief kleine baan welke ik aanstuur met een Roco z21 (wit) en Multimaus. Ik maak gebruik van Trix C Rail en mijn wissels zijn voorzien van Marklin wisselaansturing. Nu jeukt toch al een tijdje het idee om de baan volledig te automatiseren zodat ik alles kan aansturen via de computer en niet meer alles handmatig hoef te laten lopen.

Ik zal dan met bezetmelders, wisseldecoders en sein aansturing moeten gaan werken. Nu lijkt het mij dat de producten van Digikeijs in al deze behoefte voorzien echter zie ik zoals gezegd door de bomen het bos niet meer echt en weet niet zo goed wat ik precies allemaal nodig heb.

Ik heb wel de losse artikelen bekeken en snap bijvoorbeeld de losse aansturing van hoe je seinen op een 4088 decoder aansluit e.d. maar hoe deze in het totaalplaatje vallen is me niet helemaal duidelijk.

Momenteel bestaat mijn baan uit 8 wissels, een station met 4 sporen, een klein stukje dubbelspoor en de rest is enkelspoor. Daarnaast wil ik seinen van Digikeijs gaan aansturen.

Waar dien ik allemaal rekening mee te houden en welke producten heb ik sowieso nodig? Wat is het handigst om eens mee te beginnen. Ik had zelf het programma Koploper in gedachten voor de aansturen.

Concrete vragen die ik heb zijn:

1. Hoe sluit ik de producten van Digikeijs aan op mijn z21 en waar begin je? Met ander woorden waar zit het beginpunt qua communicatie tussen de z21 en de Digikeijs apparatuur?
2. Kan ik de Marklin wisselaansturing direct aansluiten op Digikeijs (4088?) apparatuur of dienen deze intern ook nog voorzien te zijn van een decoder?
3. Wat is de handigste manier om bezetmelding aan te sluiten op Trix C Rails?

Alvast hartelijk dank voor de hulp!

Groet,

Martijn

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2022, 14:27:04 »
Wat jij wilt, noemen we computer rijden. Digitaal rijden != computer rijden, maar ze gaan wel vaak gepaard  ;). Je kan namelijk ook analoge treinen met een computer bedienen.

1). Je hebt 1 of 2 R-bus terugmelders nodig. Deze bekabel je direct op de z21 R-bus aansluiting. De Dr4018 (zie antwoord 2) kan je op de railsspanning aansluiten. Wel raad ik een extra 18V voeding aan om de DR4018 te voeden. De z21 kan je met een ethernet kabel op je thuis router aansluiten waar je computer ook op is aangesloten. Let op dat je computer ook aan de router bekabeld moet zijn (dus geen WiFi, te onbetrouwbaar). Je kan ook een losse router er bij kopen. Internet is niet noodzakelijk.

2). Geen DR4088, maar een DR4018 heb je nog om je wissels mee te schakelen. Je kan er 8 marklin aandrijvingen mee besturen. Je kan dezelfde DR4018 ook gebruiken om seinen mee te bedienen dus heb je seinen? Dan heb je een tweede en misschien een derde nodig.

3). Je neemt een spoorstaaf, daar maak je 2 zaag snedes in, zodat je een geisoleerde staaf krijgt van grofweg ~30cm. En die geisoleerde staaf sluit je aan op een van de zestien ingangen van een R-bus melder. Een blok bestaat doorgaans uit drie secties. De buitenste secties moeten op je terugmelders worden aangesloten, de middensectie is optioneel, anders moet deze op de ringleiding. Met een 16 kanaals R-bus terugmelder kan je dus 8 blokken maken.

Mvg,

Bas

EDIT:
Bij trix C-rails moet je die rode kunststof schoentjes gebruiken om isolatie stukjes te maken. Dan hoef je niet eens in rails te zagen. Desalniettemin zou ik bij de railsovergangen toch even de dremel er langs halen of een stukje kunststof tussen de spoorstaven te doen zodat je er zeker van kan zijn dat ze geen contact maken.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2022, 14:31:02 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2022, 15:10:33 »
Omdat plaatjes meer zeggen, heb ik er even een in elkaar geflanst in paint  ;D

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
  • NS 1960 - heden
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2022, 15:24:18 »
Hallo Bas,

Hartelijk dank voor de zeer uitgebreide uitleg en plaatje  (y) (y)

Dat ziet er een stuk makkelijker uit dan in vreesde, ik ga vanavond eens het e.e.a. uitzoeken aan de hand van jouw uitleg!

Groet,

Martijn

Luud H

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2022, 15:47:31 »
Ook van hier Dank je wel. Ik ben nog niet zover dat ik al materiaal heb aangeschaft, maar wil op de eerstvolgende beurs in Houten dit wel gaan doen. Heb nu alleen de Roco z21 met multimaus en 5 digitale materieelsoorten, maar wil graag verder.....

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2022, 15:55:16 »
Ik heb een videoserie gemaakt 'digitaal modelspoor voor beginners'.
https://youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHw

Ik hoor graag wat je er van vindt.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2022, 17:51:49 »
Voor de z21 start heb je dan wel nog een vrijschakelcode nodig (mocht je inderdaad een start versie hebben en deze code nog niet hebben).

Luud H

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2022, 19:12:21 »
Ik vind ze geweldig Albert, Dank,  ik ga ze zeker gebruiken als ik verder ga met automatiseren....

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
  • NS 1960 - heden
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2022, 20:31:27 »
Ik heb een aantal filmpjes bekeken. Zeer informatief en maakt een hoop duidelijk  (y) Bedankt dat je de moeite hebt gedaan dit te maken!
Groet,

Martijn

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #9 Gepost op: 25 november 2022, 07:59:45 »
Hoi Martijn,
Ik neem aan dat je de video's bedoelt waar ik hierboven naar verwezen heb.
Fijn dat je er wat aan hebt gehad en dat je dat hier laat weten.
Voor vragen kun je altijd hier op het forum terecht.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
  • NS 1960 - heden
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2022, 09:15:42 »
Hoi Albert, dat klopt!

Ik heb gister het e.e.a. uitgezocht aan de hand van bovenstaande uitleg én jouw filmpje. Het is me nu al een stuk duidelijker. Ik heb wel nog een vraagje over de bezetmelding qua aansluitingen.

1. Klopt het dat elk deel van eerder gedeeld plaatje (sectie gedetecteerd, sectie en stuk tussen blok) allemaal volledig los van elkaar zijn gemaakt? Dus elke opening op bovenstaande tekening is ook echt een "sneetje" in de rails?
2. De DR4088 heeft in het midden twee aansluitingen voor de sectie en stukken tussen blok. Deze is verbonden met de 2e aansluiting van de centrale. Zit daar nog een verschil in of dat signaal vanuit de centrale komt of vanuit de DR4088? Want je hebt maar twee aansluitingen terwijl je 16 bezetmelder aansluitingen hebt.
3.Wat is het verschil tussen een "stuk tussen blok" en een sectie? Een stuk "tussen blok" zit toch ook tussen twee melders in? Kan je dat ook gebruiken als sectie?
4. Is het mogelijk een "flexibel" blok te maken? Bijvoorbeeld een stuk langs een perron opdelen in 3 blokken waarbij je ze kan combineren of los kan gebruiken? Want met bijvoorbeeld 1M spoor zou je een intercity met 3 wagons kunnen laten stoppen maar ook twee stoptreinen of 3 locs achter elkaar.

Alvast bedankt weer!








« Laatst bewerkt op: 25 november 2022, 09:33:41 door VulcanRaven »
Groet,

Martijn

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #11 Gepost op: 25 november 2022, 13:31:02 »
1. Klopt het dat elk deel van eerder gedeeld plaatje (sectie gedetecteerd, sectie en stuk tussen blok) allemaal volledig los van elkaar zijn gemaakt? Dus elke opening op bovenstaande tekening is ook echt een "sneetje" in de rails?
Dat klopt. In deze video https://youtu.be/vzSD5WiGif8 leg ik dat uit.
Waar in de tekening de term 'sectie gedetecteerd' staat gebruik ik liever de term 'melder', omdat dat in Rocrail ook zo heet. En een melder kan ook een punt zijn zoals een Hall sensor, Infrarood sensor of Reed relais.
Je verdeelt een blok dus in 3 stukken. Een melder, een ongedetecteerd stuk en weer een melder. 1 railstaaf is dan op 4 plaatsen gescheiden door middel van kunststof lasjes of een zaagsnede in de rails (bij 2-rails) van de rest.
Er zijn andere oplossingen mogelijk maar laten we het eenvoudig houden.

2. De DR4088 heeft in het midden twee aansluitingen voor de sectie en stukken tussen blok. Deze is verbonden met de 2e aansluiting van de centrale. Zit daar nog een verschil in of dat signaal vanuit de centrale komt of vanuit de DR4088? Want je hebt maar twee aansluitingen terwijl je 16 bezetmelder aansluitingen hebt.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt. De signaal aansluiting van de centrale naar de DR4088 heb je nodig om het apparaat te laten functioneren. Ik verwijs je naar de handleiding van de DR4088. Daar staat duidelijk uitgelegd hoe je die aan moet sluiten.

3.Wat is het verschil tussen een "stuk tussen blok" en een sectie? Een stuk "tussen blok" zit toch ook tussen twee melders in? Kan je dat ook gebruiken als sectie?
Ik heb het plaatje niet gemaakt, dus misschien dat je maker er anders over denkt.
Voor een blok heb je steeds een melder, een stuk ongedetecteerd en weer een melder.
Je kunt tussen 2 blokken een stuk spoor hebben liggen zonder melders. Dat kunnen wissels zijn maar ook gewoon een stuk spoor.
Bekijk de video nog een keer.

4. Is het mogelijk een "flexibel" blok te maken? Bijvoorbeeld een stuk langs een perron opdelen in 3 blokken waarbij je ze kan combineren of los kan gebruiken? Want met bijvoorbeeld 1M spoor zou je een intercity met 3 wagons kunnen laten stoppen maar ook twee stoptreinen of 3 locs achter elkaar.

Hoe dat werkt is afhankelijk van welke software je gaat gebruiken. In Rocrail kun je bijvoorbeeld een derde melder in het blok aanbrengen om korte treinen te laten stoppen. Maar met de Block Brake Timer (BBT) kun je met 2 melders een trein ook heel precies daar laten stoppen waar jij dat wil.

Succes.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #12 Gepost op: 25 november 2022, 16:52:26 »
  Let op dat je computer ook aan de router bekabeld moet zijn (dus geen WiFi, te onbetrouwbaar)

daar heb ik geen last van, en de meeste thuis zullen daar ook geen last van hebben ik denk dat het probleem van WiFi  zich het meest zal voordoen op beurzen omdat er daar meerderen door elkaar werken
MVG
Pascal

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #13 Gepost op: 25 november 2022, 18:28:16 »
Probleem met wifi kan thuis ook voorkomen. Heb hier zelf ervaring mee. Daarom hangt bij mij nu alles bekabelt aan elkaar (dan bedoel ik Z21 - router - computer). Vanaf moment dat ik dat heb gedaan geen problemen meer.

VulcanRaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
  • NS 1960 - heden
Re: Digitaal rijden naar nieuw niveau
« Reactie #14 Gepost op: 28 november 2022, 15:11:59 »
Ik heb alles nog eens even doorgenomen en denk dat ik het zo goed als begrijp. Ik kom op 7 blokken uit op mijn baan met een lang enkelspoor ertussenin. Ik zal dan 14 meldpunten moeten maken waarmee ik dus met één 4088RB uit zou moeten komen.

Daarnaast dan 8 wissels en om te beginnen 4 seinen. Dus daarvoor heb ik twee 4018's nodig.

Daar zou ik dan de komende tijd wel even zoet mee zijn met aansluiten. Ik ga het spul bestellen en laat hier weten of alles gelukt is of als er nog vragen zijn.
Groet,

Martijn