Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 10:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:37:11
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 10:28:47
kerstbaan thuis door Keska
Vandaag om 10:26:48
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door RobVille
Vandaag om 10:26:20
Lima 149757 set Erasmus door eichddraig
Vandaag om 10:20:52
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Keska
Vandaag om 10:20:48
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Theo Mol
Vandaag om 10:18:34
Modelwensen 2026 door Gouda
Vandaag om 09:53:00
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:46:46
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 09:19:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:00:52
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door martijnhaman
Vandaag om 08:40:06
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door GerardH
Vandaag om 02:49:04
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
'Permaloog' met electronenbuizen door Martin Hornis
Vandaag om 00:19:41
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
Aachenau West door wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
22 December 2025, 18:57:14
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann door Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
22 December 2025, 18:35:28
  

Auteur Topic: Analoge blokbesturing van Fleischmann  (gelezen 4890 keer)

Klapwijkbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
    • Klapwijkbaan - het leven op het spoor in 1:87
Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Gepost op: 22 November 2022, 21:43:14 »
Heeft iemand ervaring met het inbouwen van de een remweerstand Fleischmann 6954  bij gebruik van blokschakelsysteem Fleischmann 6957 en heeft daarvan een aansluitschema?

Ik heb van beide de gebruiksaanwijzing.


Het leven op het spoor in 1:87 - https://klapwijkbaan.nl

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2022, 22:39:58 »
Lijkt mij dat de rem vertrager tussen de draad van de blokkastje naar de rails komt om te werken, of tussen de trafo en de blok kast,maar dan werkt deze op alle kastjes op het zelfde moment,dus ook als je wilt doorrijden in een blok

VvKan

  • Gast
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2022, 09:07:58 »
De blokmodules schakelen aan (rood/stoppen)  of uit (groen/doorrijden).
Dan is dus de vraag wat de bedoeling is van de vertrager, wat wil je er mee bereiken ?   Waar wil je die plaatsen ?
(Als een volgend baanvak bezet is, staat het voorgaande op rood, dus heeft het geen zin om daar een vertrager in te bouwen, want er staat geen spanning.)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5188
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #3 Gepost op: 23 November 2022, 10:31:31 »
Citaat
Dan is dus de vraag wat de bedoeling is van de vertrager, wat wil je er mee bereiken ?
TS wilt dat een trein langzaam op een rood sein af komt rijden voordat hij spanningsloos wordt gezet. Dit had mij niet duidelijker kunnen zijn.

@andere Bas
Ik moest me even in de materie verdiepen, want ik kende dat hele systeem niet. Wat jij wilt, kan volgens mij wel maar je moet er een monostabiel relais tussen knutselen.


Als je wilt dat treinen langzaam een rood sein benaderen, moet de remweerstand worden aangesloten op de rem sectie voor de stop sectie . Alleen als het sein al op groen staat, moet de trein niet remmen. In dat geval moet je de rem weerstand overbruggen met een relais.

Zelf zou ik een monostabiel relais gebruiken en de relaisspoel direct aansluiten tussen de linker rail (de ongeschakelde) en de rechter rail van de stop sectie. Als de stop sectie spanning heeft (groen sein) dan wordt het relais bekrachtigt waardoor de weerstand wordt overbrugd en de trein ongehinderd door kan crossen.

Als de stop sectie spanningsloos is, valt het relais ook af waardoor de rem weerstand weer zijn werk doet en de trein langzaam laat rijden totdat hij uitvalt op de stop sectie.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

  • Gast
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2022, 11:22:16 »
TS wilt dat een trein langzaam op een rood sein af komt rijden voordat hij spanningsloos wordt gezet. Dit had mij niet duidelijker kunnen zijn.
Dat snap ik ook wel, daar dient dit apparaatje voor.    Maar wat niet gezegd is:  waar wil je dit plaatsen, oftewel voor welk stopstuk ?
Bovendien:  een stopstuk is tevens een baanvak, en in dit systeem is niet voorzien om een baanvak in twee secties op te delen.

Dat is ook wat er in jouw (bask185) oplossing misgaat, voor zover ik kan overzien.
Als het baanvak rechts (buiten beeld) onbezet (groen) is, dan zal jouw opzet inderdaad de remweerstand overbruggen.  Op het moment, dat rechts bezet is, zal het "" stopstuk" geen spanning meer voeren en het relais afvallen, zodat de remweerstand in werking treedt.
Tot zover in orde.
Wat er echter misgaat, is, dat het stuk "langzaam" geen deel meer uitmaakt van het bloksysteem.  Met als gevolg, dat als een trein de remsectie inrijdt, het voorgaande blok geen melding "bezet" krijgt, dus niet op rood gaat.  Dat gaat pas op rood als het "blok" bezet is, in dit geval dus het stopstuk.

VvKan

  • Gast
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #5 Gepost op: 23 November 2022, 11:30:56 »
Naar aanleiding van bovenstaande zou het wel mogelijk zijn om het blok VOORAFGAANDE aan het blok, dat op rood staat, van een remweerstand te voorzien.

Volgorde:       blok3                            blok2           blok1                     
                 remweerstand                   ROOD           bezet

Blok 3  zou in dit geval dus "groen" of "geel" (remweerstand)  moeten krijgen, te realiseren door een schakelaar op een armsein of een extra relais op een lichtsein.

Maar dan herhaal ik mijn vraag:  wat is nou eigenlijk de bedoeling ?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #6 Gepost op: 23 November 2022, 13:23:57 »
Je baan vak is 2 delig
Een deel is stop en stroomloos,aangesloten op de groene sein stand ,dus rijden of stroomloos dus niks aangesloten
Het aanrij baanvak is ook op groen aangeslotenmet de rem 6954 ook aangesloten op dit baandeel
de voeding kan je afhalen van de trafo
Dan heb je dus met een rood sein alles stroomloos,maar de remvertrager zal het stuk voor de stopsectie van stroom voorzien
Als het sein groen wordt zal alles op de groene draad zijn aangesloten

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27069
    • Pagina van klaas
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #7 Gepost op: 23 November 2022, 14:19:20 »
Baanvak is niet hetzelfde als blok.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #8 Gepost op: 23 November 2022, 15:43:10 »
Je baan vak is 2 delig
Een deel is stop en stroomloos,aangesloten op de groene sein stand
Een stop/stroomloos deel aangesloten op een groene sein stand ?  Wat bedoel je hier mee?
dus rijden of stroomloos dus niks aangesloten
Van het veelvuldig gebruik van "dus" snap ik niets.   Dus  ???  Graag enige uitleg, zowel in taal als wat je nou eigenlijk bedoelt.

VvKan

  • Gast
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #9 Gepost op: 23 November 2022, 15:47:38 »
Het aanrij baanvak is ook op groen aangeslotenmet de rem 6954 ook aangesloten op dit baandeel
de voeding kan je afhalen van de trafo
Dan heb je dus met een rood sein alles stroomloos,maar de remvertrager zal het stuk voor de stopsectie van stroom voorzien
Als het sein groen wordt zal alles op de groene draad zijn aangesloten
Als je hiermee bedoelt te verklaren wat de tekening van bask165 betekent, dan snap ik het.  Maar kun je dan ook de vraag beantwoorden hoe het voorgaande blok weet dat de remsectie bezet is ?  Die is namelijk niet meer in het systeem van de Flm. 6957 opgenomen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #10 Gepost op: 23 November 2022, 16:01:17 »
Je hebt 2 delen baan
1 = stopdeel/daar sluit je van de blok kast de stroom op aan als het sein groen is
2= het deel naar je stop deel
dit heeft stroom altijd via de blok kast
Deze draad haal je los van de blok kast en zet je op de rem kast,en van de remkast naar dit baan deel
Dan zet je de draad van groen=stroom naar dit baan deel van af de blokkast

Dan heb je
groen sein gewoon stroom op beide delen
Bij rood sein = stopdeel stroomloos,en aanrij deel stroom via de remvertragings kast
http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/handleidingen/varia/hl-6957.pdf
http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/handleidingen/varia/hl-6954.pdf




« Laatst bewerkt op: 23 November 2022, 16:12:36 door jerrytrein »

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #11 Gepost op: 23 November 2022, 16:36:39 »
Met de inbouw van remweerstand flm 6954 in bloksysteem flm 6957 zit je op het verkeerde spoor.
Je hebt flm 6960, EVA, elektronische verzögerungs automatik nodig.



In het analoge tijdperk reden de treinen in Lenzkirch met het bloksysteem en de EVA's.
Schakelingen standaard zoals in de handleidingen.

Hier een video van de werking van dit systeem:

https://youtu.be/_aSr_QKRokk

« Laatst bewerkt op: 24 November 2022, 01:45:01 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #12 Gepost op: 23 November 2022, 18:56:54 »
In het analoge tijdperk reden de treinen in Lenzkirch met het bloksysteem en de EVA's.
Schakelingen standaard zoals in de handleidingen.

Hans

Wat ik effe niet begrijp, is de aard van de vraag.
Je rijdt toch inmiddels digitaal DCC in Lenzkirch?

Wat wil je dan met deze schuifweerstand?

Wil je de DCC-voeding, ter plekke in dat "onveilig dus remmen"-segment, verlagen als het sein onveilig is?
Dus in dat segment voor alle treinen die daar rijden?
En het volgende segment dus laten stoppen.
En wanneer het weer veilig wordt dus "weer veilig dus weer öptrekken" schakelen?
En dat alles met de EVA's ?

Eric
« Laatst bewerkt op: 23 November 2022, 19:04:02 door Eric v C »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5188
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #13 Gepost op: 23 November 2022, 19:05:09 »
Citaat
Wil je de DCC-voeding, ter plekke in dat segment, verlagen
Sorry maar dit slaat nergens op. DCC voeding is constant.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1229
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #14 Gepost op: 23 November 2022, 20:14:55 »
Daarom begrijp ik ook niet wat Hans wil. Maar dat ligt vast aan mij.