Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 08:54:07
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Montanbahn
Vandaag om 08:47:36
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronaldk
Vandaag om 08:45:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 08:41:57
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Benelux795
Vandaag om 08:40:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 08:34:55
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:17:12
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 08:09:09
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:04:56
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 07:14:31
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 06:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:58:18
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
  

Auteur Topic: Analoge blokbesturing van Fleischmann  (gelezen 4119 keer)

Klapwijkbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
    • Klapwijkbaan - het leven op het spoor in 1:87
Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Gepost op: 22 November 2022, 21:43:14 »
Heeft iemand ervaring met het inbouwen van de een remweerstand Fleischmann 6954  bij gebruik van blokschakelsysteem Fleischmann 6957 en heeft daarvan een aansluitschema?

Ik heb van beide de gebruiksaanwijzing.


Het leven op het spoor in 1:87 - https://klapwijkbaan.nl

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2022, 22:39:58 »
Lijkt mij dat de rem vertrager tussen de draad van de blokkastje naar de rails komt om te werken, of tussen de trafo en de blok kast,maar dan werkt deze op alle kastjes op het zelfde moment,dus ook als je wilt doorrijden in een blok

VvKan

  • Gast
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2022, 09:07:58 »
De blokmodules schakelen aan (rood/stoppen)  of uit (groen/doorrijden).
Dan is dus de vraag wat de bedoeling is van de vertrager, wat wil je er mee bereiken ?   Waar wil je die plaatsen ?
(Als een volgend baanvak bezet is, staat het voorgaande op rood, dus heeft het geen zin om daar een vertrager in te bouwen, want er staat geen spanning.)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #3 Gepost op: 23 November 2022, 10:31:31 »
Citaat
Dan is dus de vraag wat de bedoeling is van de vertrager, wat wil je er mee bereiken ?
TS wilt dat een trein langzaam op een rood sein af komt rijden voordat hij spanningsloos wordt gezet. Dit had mij niet duidelijker kunnen zijn.

@andere Bas
Ik moest me even in de materie verdiepen, want ik kende dat hele systeem niet. Wat jij wilt, kan volgens mij wel maar je moet er een monostabiel relais tussen knutselen.


Als je wilt dat treinen langzaam een rood sein benaderen, moet de remweerstand worden aangesloten op de rem sectie voor de stop sectie . Alleen als het sein al op groen staat, moet de trein niet remmen. In dat geval moet je de rem weerstand overbruggen met een relais.

Zelf zou ik een monostabiel relais gebruiken en de relaisspoel direct aansluiten tussen de linker rail (de ongeschakelde) en de rechter rail van de stop sectie. Als de stop sectie spanning heeft (groen sein) dan wordt het relais bekrachtigt waardoor de weerstand wordt overbrugd en de trein ongehinderd door kan crossen.

Als de stop sectie spanningsloos is, valt het relais ook af waardoor de rem weerstand weer zijn werk doet en de trein langzaam laat rijden totdat hij uitvalt op de stop sectie.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

  • Gast
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2022, 11:22:16 »
TS wilt dat een trein langzaam op een rood sein af komt rijden voordat hij spanningsloos wordt gezet. Dit had mij niet duidelijker kunnen zijn.
Dat snap ik ook wel, daar dient dit apparaatje voor.    Maar wat niet gezegd is:  waar wil je dit plaatsen, oftewel voor welk stopstuk ?
Bovendien:  een stopstuk is tevens een baanvak, en in dit systeem is niet voorzien om een baanvak in twee secties op te delen.

Dat is ook wat er in jouw (bask185) oplossing misgaat, voor zover ik kan overzien.
Als het baanvak rechts (buiten beeld) onbezet (groen) is, dan zal jouw opzet inderdaad de remweerstand overbruggen.  Op het moment, dat rechts bezet is, zal het "" stopstuk" geen spanning meer voeren en het relais afvallen, zodat de remweerstand in werking treedt.
Tot zover in orde.
Wat er echter misgaat, is, dat het stuk "langzaam" geen deel meer uitmaakt van het bloksysteem.  Met als gevolg, dat als een trein de remsectie inrijdt, het voorgaande blok geen melding "bezet" krijgt, dus niet op rood gaat.  Dat gaat pas op rood als het "blok" bezet is, in dit geval dus het stopstuk.

VvKan

  • Gast
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #5 Gepost op: 23 November 2022, 11:30:56 »
Naar aanleiding van bovenstaande zou het wel mogelijk zijn om het blok VOORAFGAANDE aan het blok, dat op rood staat, van een remweerstand te voorzien.

Volgorde:       blok3                            blok2           blok1                     
                 remweerstand                   ROOD           bezet

Blok 3  zou in dit geval dus "groen" of "geel" (remweerstand)  moeten krijgen, te realiseren door een schakelaar op een armsein of een extra relais op een lichtsein.

Maar dan herhaal ik mijn vraag:  wat is nou eigenlijk de bedoeling ?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #6 Gepost op: 23 November 2022, 13:23:57 »
Je baan vak is 2 delig
Een deel is stop en stroomloos,aangesloten op de groene sein stand ,dus rijden of stroomloos dus niks aangesloten
Het aanrij baanvak is ook op groen aangeslotenmet de rem 6954 ook aangesloten op dit baandeel
de voeding kan je afhalen van de trafo
Dan heb je dus met een rood sein alles stroomloos,maar de remvertrager zal het stuk voor de stopsectie van stroom voorzien
Als het sein groen wordt zal alles op de groene draad zijn aangesloten

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #7 Gepost op: 23 November 2022, 14:19:20 »
Baanvak is niet hetzelfde als blok.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #8 Gepost op: 23 November 2022, 15:43:10 »
Je baan vak is 2 delig
Een deel is stop en stroomloos,aangesloten op de groene sein stand
Een stop/stroomloos deel aangesloten op een groene sein stand ?  Wat bedoel je hier mee?
dus rijden of stroomloos dus niks aangesloten
Van het veelvuldig gebruik van "dus" snap ik niets.   Dus  ???  Graag enige uitleg, zowel in taal als wat je nou eigenlijk bedoelt.

VvKan

  • Gast
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #9 Gepost op: 23 November 2022, 15:47:38 »
Het aanrij baanvak is ook op groen aangeslotenmet de rem 6954 ook aangesloten op dit baandeel
de voeding kan je afhalen van de trafo
Dan heb je dus met een rood sein alles stroomloos,maar de remvertrager zal het stuk voor de stopsectie van stroom voorzien
Als het sein groen wordt zal alles op de groene draad zijn aangesloten
Als je hiermee bedoelt te verklaren wat de tekening van bask165 betekent, dan snap ik het.  Maar kun je dan ook de vraag beantwoorden hoe het voorgaande blok weet dat de remsectie bezet is ?  Die is namelijk niet meer in het systeem van de Flm. 6957 opgenomen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #10 Gepost op: 23 November 2022, 16:01:17 »
Je hebt 2 delen baan
1 = stopdeel/daar sluit je van de blok kast de stroom op aan als het sein groen is
2= het deel naar je stop deel
dit heeft stroom altijd via de blok kast
Deze draad haal je los van de blok kast en zet je op de rem kast,en van de remkast naar dit baan deel
Dan zet je de draad van groen=stroom naar dit baan deel van af de blokkast

Dan heb je
groen sein gewoon stroom op beide delen
Bij rood sein = stopdeel stroomloos,en aanrij deel stroom via de remvertragings kast
http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/handleidingen/varia/hl-6957.pdf
http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/handleidingen/varia/hl-6954.pdf




« Laatst bewerkt op: 23 November 2022, 16:12:36 door jerrytrein »

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3308
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #11 Gepost op: 23 November 2022, 16:36:39 »
Met de inbouw van remweerstand flm 6954 in bloksysteem flm 6957 zit je op het verkeerde spoor.
Je hebt flm 6960, EVA, elektronische verzögerungs automatik nodig.



In het analoge tijdperk reden de treinen in Lenzkirch met het bloksysteem en de EVA's.
Schakelingen standaard zoals in de handleidingen.

Hier een video van de werking van dit systeem:

https://youtu.be/_aSr_QKRokk

« Laatst bewerkt op: 24 November 2022, 01:45:01 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #12 Gepost op: 23 November 2022, 18:56:54 »
In het analoge tijdperk reden de treinen in Lenzkirch met het bloksysteem en de EVA's.
Schakelingen standaard zoals in de handleidingen.

Hans

Wat ik effe niet begrijp, is de aard van de vraag.
Je rijdt toch inmiddels digitaal DCC in Lenzkirch?

Wat wil je dan met deze schuifweerstand?

Wil je de DCC-voeding, ter plekke in dat "onveilig dus remmen"-segment, verlagen als het sein onveilig is?
Dus in dat segment voor alle treinen die daar rijden?
En het volgende segment dus laten stoppen.
En wanneer het weer veilig wordt dus "weer veilig dus weer öptrekken" schakelen?
En dat alles met de EVA's ?

Eric

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #13 Gepost op: 23 November 2022, 19:05:09 »
Citaat
Wil je de DCC-voeding, ter plekke in dat segment, verlagen
Sorry maar dit slaat nergens op. DCC voeding is constant.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
« Reactie #14 Gepost op: 23 November 2022, 20:14:55 »
Daarom begrijp ik ook niet wat Hans wil. Maar dat ligt vast aan mij.