BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Bas den Burger op 22 november 2022, 21:43:14

Titel: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: Bas den Burger op 22 november 2022, 21:43:14
Heeft iemand ervaring met het inbouwen van de een remweerstand Fleischmann 6954  bij gebruik van blokschakelsysteem Fleischmann 6957 en heeft daarvan een aansluitschema?

Ik heb van beide de gebruiksaanwijzing.

(https://klapwijkbaan.nl/media//2022/11/FL-bloksysteem.jpeg)
(https://klapwijkbaan.nl/media//2022/11/FL6954.jpeg)
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: jerrytrein op 22 november 2022, 22:39:58
Lijkt mij dat de rem vertrager tussen de draad van de blokkastje naar de rails komt om te werken, of tussen de trafo en de blok kast,maar dan werkt deze op alle kastjes op het zelfde moment,dus ook als je wilt doorrijden in een blok
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: VvKan op 23 november 2022, 09:07:58
De blokmodules schakelen aan (rood/stoppen)  of uit (groen/doorrijden).
Dan is dus de vraag wat de bedoeling is van de vertrager, wat wil je er mee bereiken ?   Waar wil je die plaatsen ?
(Als een volgend baanvak bezet is, staat het voorgaande op rood, dus heeft het geen zin om daar een vertrager in te bouwen, want er staat geen spanning.)
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: bask185 op 23 november 2022, 10:31:31
Citaat
Dan is dus de vraag wat de bedoeling is van de vertrager, wat wil je er mee bereiken ?
TS wilt dat een trein langzaam op een rood sein af komt rijden voordat hij spanningsloos wordt gezet. Dit had mij niet duidelijker kunnen zijn.

@andere Bas
Ik moest me even in de materie verdiepen, want ik kende dat hele systeem niet. Wat jij wilt, kan volgens mij wel maar je moet er een monostabiel relais tussen knutselen.

(https://i.imgur.com/PlI0pOs.jpg)
Als je wilt dat treinen langzaam een rood sein benaderen, moet de remweerstand worden aangesloten op de rem sectie voor de stop sectie . Alleen als het sein al op groen staat, moet de trein niet remmen. In dat geval moet je de rem weerstand overbruggen met een relais.

Zelf zou ik een monostabiel relais gebruiken en de relaisspoel direct aansluiten tussen de linker rail (de ongeschakelde) en de rechter rail van de stop sectie. Als de stop sectie spanning heeft (groen sein) dan wordt het relais bekrachtigt waardoor de weerstand wordt overbrugd en de trein ongehinderd door kan crossen.

Als de stop sectie spanningsloos is, valt het relais ook af waardoor de rem weerstand weer zijn werk doet en de trein langzaam laat rijden totdat hij uitvalt op de stop sectie.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: VvKan op 23 november 2022, 11:22:16
TS wilt dat een trein langzaam op een rood sein af komt rijden voordat hij spanningsloos wordt gezet. Dit had mij niet duidelijker kunnen zijn.
Dat snap ik ook wel, daar dient dit apparaatje voor.    Maar wat niet gezegd is:  waar wil je dit plaatsen, oftewel voor welk stopstuk ?
Bovendien:  een stopstuk is tevens een baanvak, en in dit systeem is niet voorzien om een baanvak in twee secties op te delen.

Dat is ook wat er in jouw (bask185) oplossing misgaat, voor zover ik kan overzien.
Als het baanvak rechts (buiten beeld) onbezet (groen) is, dan zal jouw opzet inderdaad de remweerstand overbruggen.  Op het moment, dat rechts bezet is, zal het "" stopstuk" geen spanning meer voeren en het relais afvallen, zodat de remweerstand in werking treedt.
Tot zover in orde.
Wat er echter misgaat, is, dat het stuk "langzaam" geen deel meer uitmaakt van het bloksysteem.  Met als gevolg, dat als een trein de remsectie inrijdt, het voorgaande blok geen melding "bezet" krijgt, dus niet op rood gaat.  Dat gaat pas op rood als het "blok" bezet is, in dit geval dus het stopstuk.
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: VvKan op 23 november 2022, 11:30:56
Naar aanleiding van bovenstaande zou het wel mogelijk zijn om het blok VOORAFGAANDE aan het blok, dat op rood staat, van een remweerstand te voorzien.

Volgorde:       blok3                            blok2           blok1                     
                 remweerstand                   ROOD           bezet

Blok 3  zou in dit geval dus "groen" of "geel" (remweerstand)  moeten krijgen, te realiseren door een schakelaar op een armsein of een extra relais op een lichtsein.

Maar dan herhaal ik mijn vraag:  wat is nou eigenlijk de bedoeling ?
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: jerrytrein op 23 november 2022, 13:23:57
Je baan vak is 2 delig
Een deel is stop en stroomloos,aangesloten op de groene sein stand ,dus rijden of stroomloos dus niks aangesloten
Het aanrij baanvak is ook op groen aangeslotenmet de rem 6954 ook aangesloten op dit baandeel
de voeding kan je afhalen van de trafo
Dan heb je dus met een rood sein alles stroomloos,maar de remvertrager zal het stuk voor de stopsectie van stroom voorzien
Als het sein groen wordt zal alles op de groene draad zijn aangesloten
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 november 2022, 14:19:20
Baanvak is niet hetzelfde als blok.
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: VvKan op 23 november 2022, 15:43:10
Je baan vak is 2 delig
Een deel is stop en stroomloos,aangesloten op de groene sein stand
Een stop/stroomloos deel aangesloten op een groene sein stand ?  Wat bedoel je hier mee?
dus rijden of stroomloos dus niks aangesloten
Van het veelvuldig gebruik van "dus" snap ik niets.   Dus  ???  Graag enige uitleg, zowel in taal als wat je nou eigenlijk bedoelt.
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: VvKan op 23 november 2022, 15:47:38
Het aanrij baanvak is ook op groen aangeslotenmet de rem 6954 ook aangesloten op dit baandeel
de voeding kan je afhalen van de trafo
Dan heb je dus met een rood sein alles stroomloos,maar de remvertrager zal het stuk voor de stopsectie van stroom voorzien
Als het sein groen wordt zal alles op de groene draad zijn aangesloten
Als je hiermee bedoelt te verklaren wat de tekening van bask165 betekent, dan snap ik het.  Maar kun je dan ook de vraag beantwoorden hoe het voorgaande blok weet dat de remsectie bezet is ?  Die is namelijk niet meer in het systeem van de Flm. 6957 opgenomen.
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: jerrytrein op 23 november 2022, 16:01:17
Je hebt 2 delen baan
1 = stopdeel/daar sluit je van de blok kast de stroom op aan als het sein groen is
2= het deel naar je stop deel
dit heeft stroom altijd via de blok kast
Deze draad haal je los van de blok kast en zet je op de rem kast,en van de remkast naar dit baan deel
Dan zet je de draad van groen=stroom naar dit baan deel van af de blokkast

Dan heb je
groen sein gewoon stroom op beide delen
Bij rood sein = stopdeel stroomloos,en aanrij deel stroom via de remvertragings kast
http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/handleidingen/varia/hl-6957.pdf
http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/handleidingen/varia/hl-6954.pdf




Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: Hans Grasmaijer op 23 november 2022, 16:36:39
Met de inbouw van remweerstand flm 6954 in bloksysteem flm 6957 zit je op het verkeerde spoor.
Je hebt flm 6960, EVA, elektronische verzögerungs automatik nodig.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DF61749C-7210-41FA-9AD1-EBA91E76AC02-637e3cf868456.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DF61749C-7210-41FA-9AD1-EBA91E76AC02-637e3cf868456.jpg)

In het analoge tijdperk reden de treinen in Lenzkirch met het bloksysteem en de EVA's.
Schakelingen standaard zoals in de handleidingen.

Hier een video van de werking van dit systeem:

https://youtu.be/_aSr_QKRokk

Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: Eric v C op 23 november 2022, 18:56:54
In het analoge tijdperk reden de treinen in Lenzkirch met het bloksysteem en de EVA's.
Schakelingen standaard zoals in de handleidingen.

Hans

Wat ik effe niet begrijp, is de aard van de vraag.
Je rijdt toch inmiddels digitaal DCC in Lenzkirch?

Wat wil je dan met deze schuifweerstand?

Wil je de DCC-voeding, ter plekke in dat "onveilig dus remmen"-segment, verlagen als het sein onveilig is?
Dus in dat segment voor alle treinen die daar rijden?
En het volgende segment dus laten stoppen.
En wanneer het weer veilig wordt dus "weer veilig dus weer öptrekken" schakelen?
En dat alles met de EVA's ?

Eric
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: bask185 op 23 november 2022, 19:05:09
Citaat
Wil je de DCC-voeding, ter plekke in dat segment, verlagen
Sorry maar dit slaat nergens op. DCC voeding is constant.
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: Eric v C op 23 november 2022, 20:14:55
Daarom begrijp ik ook niet wat Hans wil. Maar dat ligt vast aan mij.
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: henk op 23 november 2022, 20:17:18
Hans geeft een antwoord op de vraag van Bas.
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: bask185 op 23 november 2022, 20:51:27
Nee volgens mij beantwoordde Hans de TS  ???
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: VvKan op 23 november 2022, 21:20:03
Laat die TS nou voor de spraakverwarring ook Bas heten  ;D
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: Remunj op 23 november 2022, 21:22:31
Nee volgens mij beantwoordde Hans de TS  ???
En de TS heet Bas  ;D
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: bask185 op 23 november 2022, 21:34:17
o ja dat is waar ook, de 'andere'  ;D
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: Hans Grasmaijer op 24 november 2022, 04:35:44
@ Eric: Vòòrdat Lenzich digitaal ging opereren reden de treintjes braaf op analoge elektronen en was er een heusch bloksysteem met rem-en aanzet elektrotechniek. Good old FLM techniek
Voor de duidelijkheid had ik in de aanhef moeten schrijven: "Beste Bas, in antwoord op je vraag over ervaring met het FLM bloksysteem, etc".

Het systeem werkte prima, wel moet je bedenken dat de EVA units ingesteld kunnen worden op mate van afremming en versnelling, maar dat elke lok er ietwat verschillend op reageert.
Een gemiddelde moet worden bepaald. Het werkt niet i.z.m. FMZ of DCC.
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: Eric v C op 24 november 2022, 09:51:24
Oke, nu begrijp ik het, denk ik. ;D
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: Hans Grasmaijer op 26 november 2022, 10:24:50
@Eric: mooi, dat is dan opgelost.

Maar het is nu de vraag of Bas de vraagsteller het heeft begrepen. Ik zie geen reactie.
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: Bas den Burger op 27 november 2022, 14:36:55
Sorry voor de latere reactie, erg druk met mn werk gehad. Maar nu weer tijd voor de hobby :)

Thanks allen voor de uitleg. Ik denk dat ik eerst even met de oplossing van andere Bas ;) aan de slag ga. Gezien dit ook de oplossing is die volgens de handleiding van Fleischmann gegeven wordt (alleen zonder verdere uitleg)

@Hans ik heb zelf nu ook die aangeschaft om eens te experimenteren. Maar heb je hier niet altijd een hoofdsein en een voorsein voor nodig? en Thanks voor het filmpje!

(https://klapwijkbaan.nl/media//2022/11/baanplan-fleischmann-blokken.jpeg)
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: Hans Grasmaijer op 27 november 2022, 17:35:29
Nou, een voorsein erbij is aan jou. Qua schakeling niet noodzakelijk.
Titel: Re: Analoge blokbesturing van Fleischmann
Bericht door: Bas den Burger op 03 december 2022, 15:32:15
Dat is goed te weten. Ik ga eens wat spelen.