Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:24:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R.C.Grootveld
Vandaag om 11:22:06
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Jelmer
Vandaag om 11:01:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:36:20
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:08:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Bouw van materieel 40 treinstellen door cor_b
Vandaag om 09:57:12
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 09:24:47
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
  

Auteur Topic: Holland Rail DE2 ombouwproject  (gelezen 3477 keer)

Matthijs1308

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Holland Rail DE2 ombouwproject
« Gepost op: 30 oktober 2022, 20:48:47 »
Hallo allemaal,

Een tijdje geleden ben ik in het bezit gekomen van een DE2 van Holland rail. Algemeen bekend is de dramatische aandrijving. Met wat inspiratie van oudere draadjes, ben ik begonnen met een ombouw met behulp van een Piko BR218. Ik gebruik hiervoor één motordraaistel en de motor met cardans.
Voor dit project heb ik een houder voor het draaistel laten tekenen in 3D en ingebouwd.
Hieronder het begin van het bouwverslag:

De oude situatie met vele draden voor de stroomafname en verlichting. Ook dit zal nog veranderen. De motor en draaistel heb ik eruit gesloopt.


Het nieuwe onderdeel pasklaar maken. De hoeken aan de kant van de kop moeten een klein beetje rond geveild worden.



Inpassen van het Piko draaistel. Zoals te zien is, rust de wagenbak nu schuin omhoog .Dit is niet de bedoeling. Dit was fout getekend, maar gelukkig te verhelpen.


Onder de houder heb ik 2 profielen van 2mm gemonteerd, zodat de ophanging recht is.


Nu hangt de wagenbak gewoon recht, zoals het hoort.



Nu dat gereed is, wil ik kijken naar de draaistelzijkanten. De zijkanten van Piko heb ik eraf geslepen, glad gemaakt, zodat er geen problemen zullen ontstaan met de draaistelzijkant van de DE2


Vervolgens een klein stukje styreen geplaatst van 2mm dik. Let op in het midden moest ik een gat maken, omdat het zwarte 'lipje' niet verwijderd moet worden. Dit is namelijk de houder van de stroomafnameveertjes.


Met behulp van seconde lijm eventjes laten drogen en vervolgens is kijken hoe het houdt. Dit blijft uitstekend zitten en in de wissels/bogen levert het geen problemen op. Kap heb ik er los opgezet voor de foto.



Inmiddels een motor en cardans besteld. Het is nu wachten tot die binnenkomen. Vervolgens nog een decoder inbouwen en genieten van het eindresultaat. Wordt vervolgd!


Groet,
Matthijs

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Holland Rail DE2 ombouwproject
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2022, 22:08:50 »
De Holland Rail DE2 wordt wel eens beschuldigd van lompheid in de vormgeving. Dat valt op zich wel mee maar het model staat vooral te hoog op de draaistellen.
Als jij van plan bent er ooit een Artitec DE2 bij te nemen dan zou je kunnnen overwegen om het stel wat lager op de draaistellen te zetten, dat zal niet al te ingewikkeld zijn denk ik en je bent toch aan het verbouwen.
Hoeveel lager het moet worden kan ik niet op korte termijn voor je uitzoeken; de baan is hier afgebroken in verband met verbouwing van de modelbouwkamer en niet al het materieel is goed te bereiken. het ging om enkele millimeters als ik het mij goed herinner.
Misschien kan je er wat mee, misschien weet iemand anders hoeveel het moet zijn of misschien stoor je je er niet aan.
Leuk project wel.

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Holland Rail DE2 ombouwproject
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2022, 23:19:02 »
Dit draadje maar even blijven volgen denk ik.
Ik heb plannen met mijn dkm om hem/ haar te verlagen en de neuzen te vervangen door die van artitec. Mij stoort vooral de grove neusramen aan het stel. Verder ( afgezien van de hoogte) kloppen de maten wel aardig met die van artitec. Leuk om je te volgen. Succes!
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6438
Re: Holland Rail DE2 ombouwproject
« Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2022, 08:42:41 »
Dat moet vast minder rigoureus op te lossen zijn dan met het transplanteren van koppen. De grondvorm van de neuzen klopt vrij aardig. Het scheelt denk ik al wanneer het gebied rond de cabineramen glad wordt gevijld en dat extra witte randje is verdwenen. Zou de glasinzet van een lima mat '46 pas te maken zijn? Dan heb je in ieder geval betere cabineraampjes.

Mvg, Paul
Boomshanka!

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Holland Rail DE2 ombouwproject
« Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2022, 10:00:52 »
Ik heb jaren een rode DE2 van HR gehad en een DE1 gemaakt uit een zelfde treinstel.
Na de aanschaf van een blauwe Att DE1 moet ik zeggen dat HR en Att naast elkaar naar mijn smaak toch echt niet kan.

Qua maatvoering en details valt het heel erg mee, alleen de uitvoering van de ramen en dikte van de raamkaders is HR zoveel "lomper" dat ik HR de DE2 snel heb verkocht en van de DE1 de bodem heb gebruikt voor de Kameel (waarschuwing: belachelijk veel werk en uitzoeken. Vooral een goede aandrijving met cardan.)

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6438
Re: Holland Rail DE2 ombouwproject
« Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2022, 12:11:52 »
De HR is inderdaad belachelijk lomp. Echter, omdat de hoofdmaten best redelijk zijn ben ik benieuwd of het mogelijk is om met wat werk toch in de buurt van de ATT te komen. Mocht ik ooit nog eens voor een paar tientjes zo'n HR tegenkom ga ik het nog proberen ook  :)
Boomshanka!

Matthijs1308

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Holland Rail DE2 ombouwproject
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2022, 20:38:06 »
Goedenavond allemaal,

Afgelopen week zijn de nodige onderdelen gearriveerd en dit weekend heb ik tijd gehad om verder te gaan met het project.
Wat het nog leuker maakt, is dat we er met z'n tweetjes aan hebben geknutseld.
Hieronder de bestelde onderdelen:

Een Esu Lopi5 had ik nog liggen.
Artikelnummers:
ET52500-38 (2x cardanassen)
ET52500-47 (motor)

We gaan we verder waar we zijn geëindigd. Om te beginnen heb ik het draaistel weer losgeschroefd en een zwarte en rode draad gesoldeerd.
Om ruimte te maken voor de nieuwe motor, heb ik het interieur verwijderd. Let op, dit is erg bros en breekbaar. De zwarte en rode draad van het linkerdraaistel liepen onder het interieur naar de oude motor. Deze worden later weer aangesloten.


De Piko motor bouw ik in het midden ter hoogte van de deuren in, zodat het interieur evt voor een deel terug kan. Na het passen en meten is het met smeltlijm vastgezet.


Tijd om de cardanas op maat te maken. Hiervoor pak je uit beide zakje de cardanas en snijdt aan één kant het kopje af. Vervolgens schuif je het in een messing buisje. Ik heb het niet verlijmd, omdat je het nog mogelijk een enkele millimeter moet verschuiven.


Vervolgens ga ik het inbouwen. Zoals hierboven geschreven, niet vastlijmen, want misschien moet je het nog een beetje verschuiven. Dit was ook het geval. De piko cardanassen passen uitstekend in het messing buisje, dat het sowieso vast blijft zitten en niet zomaar gaat schuiven.
Belangrijk is dat een klein sleufje in de draaistelhouder wordt gemaakt, zodat de cardanas alle ruimte heeft.


Nu dit in orde is, pak ik de decoder erbij en maken we een printplaatje. Hierdoor bewaren we het overzicht en voorkomen we een onnodige dradenmassa. Verlichting komt later. Voor nu solderen we de grijze, oranje, roden en zwarte draad.


Ziezo, dat is gedaan en nu eens kijken hoe en of het werkt.

Het model rijd zowaar! Echter moet er nog flink wat gewicht in, omdat de bogen en wissels niet altijd als plezierig worden ervaren. Hierover in de toekomst meer.



Dan gaan we door naar de verlichting. Ik heb besloten om de gloeilampen te vervangen door leds. De kap werd mij iets te heet.
Hieronder de oude situatie:


Gloeilampjes eruit en vervangen door leds. Ook de frontverlichting die onder de cabine is, is vervangen. Echter heb ik daar geen verdere foto's van gemaakt.


weerstanden eraan gesoldeerd. Vervolgens een blauwe, witte (front) en gele (sluit) draad gesoldeerd, die naar de printplaat gaat.


Het geheel weer teruggebouwd.


Wederom gaan we testen. Sluitverlichting is uitstekend wat mij betreft. Let op de kap zit er nog los op.


De frontverlichting is ook prima, echter is er wat lichtlekkage. Dit ga ik nog verhelpen. Ook is er boven wat lichtlekkage, waardoor het net is alsof er 4 pitjes branden.


De volgende keer ga ik aan de slag met het aanbrengen van voldoende gewicht. Ook zullen de draaistellen nog een kleurtje krijgen. Al met al vind ik het een ontzettend leuk project.

Tot zover het verslag.



« Laatst bewerkt op: 20 november 2022, 20:41:07 door Matthijs1308 »
Groet,
Matthijs

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25268
    • Pagina van klaas
Re: Holland Rail DE2 ombouwproject
« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2022, 20:51:47 »
Matthijs, Ik zie dat je één draaistel aandrijft, maar je hebt wel 2 cardansets aangeschaft. Wat is daarvan de bedoeling?

Matthijs1308

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Holland Rail DE2 ombouwproject
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2022, 20:59:50 »
Hallo Klaas, dat klopt. Piko levert maar 1 cardanas per setje. Maar doordat je van de as 1 kopje verwijderd, heb je er 2 nodig, waardoor je dus 2 setjes nodig hebt.
Groet,
Matthijs

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25268
    • Pagina van klaas
Re: Holland Rail DE2 ombouwproject
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2022, 21:03:04 »
Aha, ik snap het. Ging er vanuit dat je de cardanas precies in het midden had geknipt zodat er 2 bruikbare delen overbleven.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25268
    • Pagina van klaas
Re: Holland Rail DE2 ombouwproject
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2022, 21:27:25 »
Toch nog een vraag. De cardanas is tamelijk lang geworden. Ik veronderstel dat je dat hebt gedaan om de motor zo veel mogelijk uit het zicht te krijgen. Of is er nog een andere (technische) reden?

Matthijs1308

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Holland Rail DE2 ombouwproject
« Reactie #11 Gepost op: 20 november 2022, 21:36:13 »
Goedenavond Klaas,
Het klopt helemaal wat je al schrijft. Met het oog om het interieur weer voor een deel terug te plaatsen, is dit de meest taktische plek voor de motor
Groet,
Matthijs

Matthijs1308

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Holland Rail DE2 ombouwproject
« Reactie #12 Gepost op: 01 januari 2023, 12:39:47 »
Goedemiddag allemaal,

Allereerst hoop ik dat iedereen een goede jaarwisseling heeft gehad.
Bij deze weer een update.
De afgelopen dagen ben ik druk bezig geweest met het treinstel. Helaas ben ik vergeten om foto's te maken, dit zal ik later nog doen.

A-bak
- Met behulp van een freesapparaat heb ik gewicht op maat kunnen maken. Dit was een oud blok lood dat uit een dummy locomotief van Jouef kwam. Het treinstel rijdt nu uitstekend.
- Bedrading heb ik verder in orde gemaakt.

B-bak
- Gloeilampen vervangen door leds.
- Draden voor de stroomafname richting de A-bak gelegd.
- Bedrading tussen de A- en B-bak provisorisch doorverbonden. Bij Kleinspoor heb ik kleine stekkertjes besteld, zodat je het treinstel altijd uit elkaar kan halen.

Bij alle draaistellen heb ik de draaistelzijkanten een fatsoenlijke kleur gegeven. Dat blauw sloeg nergens op...

Bij deze nog een foto van hoe het treinstel er nu bij staat. Let niet op de bedrading in het midden.


Ik zal vandaag nog proberen om foto's te maken.







Groet,
Matthijs

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7518
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Holland Rail DE2 ombouwproject
« Reactie #13 Gepost op: 01 januari 2023, 13:25:03 »
Ha Matthijs,
Leuk te lezen dat je met een dkm bezig bent. Heb er zelf twee, waarvan 1 verbouwd is naar motorrijtuig. Vraag me wel af waarom je voor een erg conservatieve motorisering hebt gekozen. Een kleinere motor, mss zelfs een motordraaistel, lijken me meer voor de hand liggend.
Verlagen is een goede manier om het lompe enigzins te camoufleren. Ik raad het aan.
Tot slot een vraag van totaal andere orde: Je perronlampen, welk merk levert die? De kapjes zien er redelijk NS uit!

Matthijs1308

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Holland Rail DE2 ombouwproject
« Reactie #14 Gepost op: 01 januari 2023, 14:40:59 »
Hallo Huub,

De keuze om het zo te doen is door een oud draadje op het forum, waarbij er een hondekop draaistel werd toegepast.

De lampjes zijn van Conrad. Eerlijk gezegd weet ik niet of ze nog leverbaar zijn. Ze werden een paar jaar geleden als bouwsetje geleverd. Met behulp van een tang heb ik de ronde boog iets verbogen, waardoor ze een 'NS look' hebben.
Groet,
Matthijs