Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 08:31:16
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:21:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mdjr78
Vandaag om 08:21:01
Sfeer op je modelbaan door SvenW
Vandaag om 07:49:19
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
Vandaag om 07:01:47
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 06:58:44
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 01:55:34
wisselaandrijving MTB door saskia
Vandaag om 00:06:06
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
06 July 2025, 22:54:36
NS stoomlocomotief serie boeken door Modellbahnwagen
06 July 2025, 22:45:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 July 2025, 22:21:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 July 2025, 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
06 July 2025, 21:49:38
oud philotrain nummering systeem door orientexpress
06 July 2025, 21:38:50
Yet Another Servo Decoder door AP3737
06 July 2025, 21:34:33
Station Roodeschool door Torikoos
06 July 2025, 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
06 July 2025, 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paulus
06 July 2025, 20:51:12
Roco Plan T door henk
06 July 2025, 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
06 July 2025, 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
06 July 2025, 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
06 July 2025, 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 July 2025, 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
06 July 2025, 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
06 July 2025, 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
06 July 2025, 18:32:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
06 July 2025, 18:12:37
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
06 July 2025, 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
06 July 2025, 17:02:48

Auteur Topic: Open goederenwagen GL van Seinarm  (gelezen 21901 keer)

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #60 Gepost op: 13 January 2023, 22:38:53 »
Erg mooi geworden!

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #61 Gepost op: 13 January 2023, 22:45:50 »
Mooi geworden wederom Ton (y)
Carpe Diem

TonM

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 14 January 2023, 14:58:29 »
Bedankt voor de complimenten.
En sowieso voor het reageren  (y); dat motiveert om eens vaker te laten zien wat ik aan het knutselen ben.

Grtz, Ton

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #63 Gepost op: 14 January 2023, 20:07:49 »
Wauw die is weer prachtig geworden Ton. Erg leuk om te zien. Complimenten (y)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #64 Gepost op: 14 January 2023, 20:17:22 »
Fraaie (ge)bakkies Ton  (y)

En als je nog meer van dat fraais gaat laten zien is dat een zeer goede reden om je te gaan volgen daarbij  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

TonM

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 15 January 2023, 20:24:34 »
Ook u beiden: dank.

@Eric,

Ik bouw meer dan deze kolenwagens, dus ik denk dat het wel gaat lukken om in de toekomst nog wat te laten zien.
Op dit moment ben ik met nog een paar dingen bezig, dus ik zal eens kijken of daar nog een draadje van te maken is.

Grtz, Ton

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 04 December 2024, 12:28:12 »
Tot die tijd een aansporing voor alle hobbyisten die al een tijdje het gevoel hebben “dat zou ik ook wel willen doen”: gewoon zo’n ding bestellen (en de benodigde onderdelen gaan halen op de beurs in Houten) en beginnen met bouwen. Ik zou het leuk vinden als je dan dit draadje gebruikt om te laten zien wat je vorderingen zijn en om advies te vragen aan andere bouwers.

"Nou dat zou ik ook wel eens willen bouwen!"

Ik ben een beginner wat betreft modelbouw, ik heb wel een startset en wat ander matereel, maar geen serieuze collectie. Mijn interesse gaat vooral uit naar de HSM en SS stoomperiode, dus ik zal ook de SS versie van dit kolenbakje proberen te bouwen. Als tiener heb ik wel wat elektronica gesoldeerd, maar voor een messingset moet ik wel wat nieuwe technieken leren, dus dat ik zal ik zo gaande hopelijk leren.

Dit is de set zoals bij Seinarm besteld, de (achterkant van de) messing etsplaats, 2 profielen, de transfers en wat tekst. De overige onderdelen (fosfordraad, aspotten en buffers) zal ik nog eens ergens moeten kopen (Houten?). Ik heb nog wel wat spaakwielen van Fleischmann GTM's die hopelijk passen.

De eerste stap is het bouwen van de bak, te beginnen met de zijkanten: De popnagels zijn met een priemetje ingeprikt vanaf de achterkant (hopelijk is dit na het verven nog redelijk te zien). Daarna zijn de L-profielen op de kopse kanten gesoldeerd, ik had eerst geen soldeerverf, dus de 1e en 2e profiel waren wat gehannes met flux en soldeer met een veel te grote tip. Na solderverf en een fijnere tip voor de soldeerbout te hebben gekocht gaat het wat beter. Niet alles zit er even recht op en supernetjes gesoldeerd, maar het zit in ieder geval vast! Tegelijk met de T-profielen op de zijkanten heb ik direct de lijst van de deuren vastgezet zodat de deurlijst en T-profielen goed naast elkaar passen. Voor de rest zijn de grendels bovenaan de deuren vastgezet, alsook de handgrepen van de deuren en de kopse kanten (die konden naar beneden geklapt worden om de bak te tippen) en de vergrendelsteun op de kopse kanten. Deze zijn allemaal vastgezet door het gaat in de plaat te ruimen met een priemetjes zodat de handgrepen erin konden worden gestoken om te solderen. Het wordt een SS versie, en die hadden geen sluitseinijzers noch rangeertredes op de kopse kant, want volgens mij was het in die tijd niet de bedoeling dat er een onberemde wagen achterop een trein liep. Dit is het resultaat tot nu toe:

Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag, maar wel graag opbouwend voor deze beginner, want zo moor als Tom's bakje gaat het niet worden.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2024, 12:34:10 door Martijnstein »

TonM

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 04 December 2024, 12:57:11 »
Hoi Martijn,

Leuk dat jij de handschoen oppakt en dit draadje weer tot leven wekt.  (y) En welkom in de wereld van messingbouwen. Als je er half zoveel plezier aan beleeft als ik, dan is het al de moeite waard.

Gelijk even een paar tips naar aanleiding van wat jij schrijft:
- fosforbronsdraad kan je vinden bij GMenS, inderdaad op de beurs in Houten. Als je het alleen wilt kopen voor de grendelstangen kan je jezelf de moeite besparen; ik maak ze gewoon van (hard) messingdraad.
- als buffers kan je het beste de stangenbuffers van MK kopen, zoals ook aanbevolen door Gerard. Inderdaad, ook in Houten.
- als je de goede aspotten wilt, kan je die het beste bij Werps halen (inderdaad: Houten): Staatsspoor type L. Wel wat meer werk, maar supermooi. Als je een makkelijk compromis wilt, heeft MK Staatsspoor-aspotten van een ander type.

Verder lijkt het op de foto dat er wat soldeertin in de planknaden is gelopen. Dat kan je het beste eruit krabben met een hobbymesje of met de priem waarmee je de klinknagels hebt gedrukt. Wel voorzichtig doen om te voorkomen dat je uitschiet en grote krassen maakt.

Succes en ik volg jouw vorderingen graag.

Grtz, Ton

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 04 December 2024, 13:55:42 »
Hoi Ton,

Bedankt voor de extra motivatie en tips! Helaas kan ik zaterdag niet naar Houten, dus dat wordt helaas pas in februari dan. Maar eerst maar eens verder solderen. ;)

Het bakje is in elkaar gevouwen en de vloer ligt erin. De vloer was iets te groot, dus daar moest wat weggevijld worden. Ik heb te veel weggevijld, dus voor de volgende keer moet ik minder enthiausiast vijlen, het gaat natuurlijk maar om fracties van mm's om het passend te maken. Ik dacht dat het handig zou zijn om de handgrepen en vergrendeling te doen zolang de zijkanten nog plat lagen, maar twee daarvan zijn natuurlijk weer afgebroken tijdens het vouwen, dus de volgende keer voorzichtiger doen of de kleine onderdelen pas later eraan zetten.

Zoals Ton zei heb ik ook even met een priem de plekken waar het soldeer dik op de planken zat weggekrast zodat de planken er goed uitspringen.

De resultaten tot nu toe (beide kanten):

Nu eerst even lunchen, en vanmiddag weer verder.

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #69 Gepost op: 04 December 2024, 14:11:03 »
Ik moet je wel waarschuwen, als je eerste messing model lekt, dan volgen er meer!

Je kunt de solderresten op de wand nog goed verwijderen met een glasvezelpen. ik gebruik de 4 mm het meeste, de 2 mm is leuk voor stelbalken en kleine ruimtes. Dan wordt je model nog mooier van.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

TonM

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 04 December 2024, 14:28:56 »
Zoals Ton zei heb ik ook even met een priem de plekken waar het soldeer dik op de planken zat weggekrast zodat de planken er goed uitspringen.

Je kunt de solderresten op de wand nog goed verwijderen met een glasvezelpen. ik gebruik de 4 mm het meeste, de 2 mm is leuk voor stelbalken en kleine ruimtes. Dan wordt je model nog mooier van.

Arjen heeft gelijk. Met die priem bedoelde ik met name het soldeertin tussen de planken, in de naden. De soldeerresten op de planken zou ik als het erg dik erop ligt zoveel mogelijk met een mesje wegkrabben en verder met een glasvezelpen.

En zie ik nou goed dat er een paar T-profielen zijn losgekomen? Niks bijzonders, dat gebeurt bij mij ook wel eens. Gewoon even helemaal losmaken, schoonmaken en opnieuw solderen.
Verder ziet het bakkie er goed uit, zeker voor een eerste keer.

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 04 December 2024, 14:32:01 door TonM »

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 04 December 2024, 17:25:47 »
Met een mesje/priem de soldeer dat te veel opruimen is een goed idee! Waar kan je een glasvezelpen kopen? Het is nog wel lastig om netjes te solderen zonder dat de soldeer overal komt, maar oefening baart kunst hopelijk.

Goed gespot dat er een aantal T-profielen scheef/gedraaid/half los zaten. Ik heb ze even losgebrand en recht weer vast gezet. Het was ook lastig op ze allemaal dezelfde lengte te maken. In Ton's verslag staat al dat je ze eigenlijk beter iets te lang kan maken en dan af kan vijlen, maar ik kan het er helaas niet meer bijvijlen bij twee profielen.

TonM

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 04 December 2024, 18:02:04 »
Waar kan je een glasvezelpen kopen?

Bij GM&S, bij een winkel in schildersbenodigdheden, of via internet.

Het is nog wel lastig om netjes te solderen zonder dat de soldeer overal komt, maar oefening baart kunst hopelijk.

Probeer of je het vastkrijgt met minder soldeertin. Hoe minder je gebruikt des te minder er kan wegvloeien naar plaatsen waar je het niet wilt hebben. Overigens geldt voor vloeimiddel het tegenovergestelde: beter te veel dan te weinig.

... ik kan het er helaas niet meer bijvijlen bij twee profielen.

Heb je nog genoeg voor nieuwe profielen? Anders misschien even naar Gerard mailen of hij nog een stukje kan naleveren.
Of zelf een voorraad van verschillende profielen aanleggen om altijd genoeg te hebben voor al die modellen die je nog gaat bouwen.  8)

Grtz, Ton

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #73 Gepost op: 05 December 2024, 10:16:04 »
Om hoeken aan elkaar te solderen en niet teveel tin te gebruiken:

Knip een slangetje van tin af en leg het in de binnen hoek.
Verhitten (gas...) en het smelt en trekt vanzelf in/richting de verbinding.

Ook bij profieltjes leg je het ernaast.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

frank002

• Offline Offline
  • ** de tweede, dat er nog maar meer mogen volgen
« Reactie #74 Gepost op: 05 December 2024, 10:38:10 »
Profieltjes laten zich goed solderen met soldeerverf.
Beetje verf ertussen, aandrukken en even de vlam.
Soldeerverf is o.a. tekoop bij MK en GM&S.

Mvg, Frank