Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:27:46
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Al mijn goede ideeën... door MOVisser
Vandaag om 08:13:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
  

Auteur Topic: Open goederenwagen GL van Seinarm  (gelezen 8641 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 863
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #30 Gepost op: 07 november 2022, 21:02:50 »
Ton,

Ik ben zelf niet zo kapot van de Phildie lak, ik krijg het niet met fatsoen uit de spuit, of het komt met druppels er op, of het slaat wit uit. Verdunnen is niet goed mogelijk etc. Zal wel aan mij liggen.

Ik heb de ervaring met de Motip lak met enamel rood voor de bufferbalk dat dit niet echt samen gaat, het lijkt meer op verfafbijt.

Zelf gebruik ik tegenwoordig de zijdemat lak van Sencys van de bouwmarkt die kan zowel over enamel, acrylverven, kleinspoorverf en decals of afwrijvers.
Nadeel is alleen dat het een lange droogtijd heeft van ongeveer 24 uur.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #31 Gepost op: 07 november 2022, 21:09:32 »
Aardig tempo Ton (y)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #32 Gepost op: 07 november 2022, 21:15:07 »
Rob,

De lak van Phildie is inderdaad wat lastig te spuiten. Ik gebruik daarvoor een airbrush met een dikke naald. Verdunnen doe ik gewoon met wat water; ongeveer 2 delen lak en 1 deel water.
Over het resultaat ben ik wel tevreden.

Je geeft aan dat je 24 uur een lange droogtijd vindt. Ik weet natuurlijk niet hoe lang jij die rode verf hebt laten drogen, maar ik gebruik diezelfde tijd als minimum om enamel verf te laten uitharden voordat ik de decals opbreng. En dan nog eens 24 uur nadat ik de laatste MicroSol op de transfers heb opgebracht voordat ik de blanke lak er overheen spuit. Een acryl lak zou na die tijd niet meer mogen reageren met een onderlaag.

Grtz, Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #33 Gepost op: 07 november 2022, 21:34:44 »
@Laurence,

Valt mee, de kit is makkelijk te bouwen. En het spuiten stelde natuurlijk niet veel voor met 2 kleuren.
Bovendien: ik moet wel een beetje doorwerken want ik heb nog meer leuke kits liggen waar ik mee aan de slag wil.  ;D

Grtz, Ton

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 863
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #34 Gepost op: 07 november 2022, 21:50:14 »
Ton,

24 uur is niet lang, het is gewoon de tijd die er voor staat. En je hebt gelijk het zou niet mogen reageren maar het doet het toch. Tja al doende leert men.

Had met de mat 46 ook weer zo een soortgelijke ervaring, de Lima neusjes heb ik aan de binnenkant in de primer gezet, komt de groene verf van Lima er gewoon doorheen :o

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3719
    • MCKmodelbouw
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #35 Gepost op: 07 november 2022, 23:01:14 »
Ton, overweeg misschien de grotere decals per plank in stripjes te snijden. Of snij ze in zodra ze op de bak zitten en droog zijn om daarna microsol aan te brengen. Ik kreeg ze niet fatsoenlijk in de plankgroeven ondanks het lange soppen in microsol. Je blijft het nadat de blanke lak erop zit toch zien. Dat was voor mij wel een leermoment. Kijk ook even van tevoren of de decals op de hoeken niet een grendel of handvat tegenkomen. Dan ook insnijden voordat je ze nat maakt. Ik heb bij de zandwagens gemerkt dat het af en toe wat vooruit denken vergt. Meer dan bijvoorbeeld bij een personen rijtuig.

Groet, Mathyn
« Laatst bewerkt op: 08 november 2022, 08:16:35 door MathynK »
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #36 Gepost op: 08 november 2022, 12:42:50 »
Hoi Mathyn,

Dat zijn inderdaad goede punten.

Voor wat betreft de grotere decals is het natuurlijk verleidelijk om een paar opschriften onder elkaar in een keer op te brengen. Grote stappen, gauw thuis. Maar soms heb je een setje waarbij de onderlinge afstand niet helemaal overeenkomt met de plankbreedte en dan vallen de opschriften zelf in de groeven. Dus ieder opschrift apart opbrengen kan om meerdere redenen verstandig zijn. En anders inderdaad insnijden nadat de MicroSet goed is opgedroogd en voordat je de MicroSol er overheen gooit.
Bij dit model komt er nog bij dat sommige opschriften over de diagonale versterkingsstrip vallen. Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken want de tweede "E" van Nederland doorsnijden lijkt mij ook niet goed.

Handgrepen en grendels zijn bij deze kit geen probleem. De handgrepen zitten niet op de hoeken maar iets naar binnen op de kopwand en de grendelstanghaak zit lager dan de plek voor de merktekens op de hoeken.
Bij sommige kits zitten handgrepen inderdaad in de weg. Wat ik dan nog wel eens doe, is de handgrepen apart houden totdat de decals erop zitten. Decal op de gaatjes doorprikken en de handgrepen met secondelijm aanbrengen.
Overigens kan je die blokken op de hoekstijlen weglaten als je een wagen van voor 1930 bouwt.

Grtz, Ton

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Carpe diem
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #37 Gepost op: 08 november 2022, 17:29:44 »
De wagen is intussen gespoten. De bak grijs en het onderstel zwart. Plakbriefhouders op de bak ook zwart. Hiervoor heb ik verf van Phildie gebruikt en de airbrush. Voor wie (nog) geen airbrush gebruikt, staan in de bouwbeschrijvingen suggesties voor spuitbussen in een geschikte kleur. Hoewel….. kleur?



Sorry dat ik nog een keer inbreek op je topic Ton, maar kan iemand mij vertellen welk nummer verf kleiNSpoor voor dit soort wagons hanteert.
Ik probeer namelijk Ton z'n vorderingen te kopiëren op een oud Piko modelletje om ervaring op te doen met de airbrush.

Carpe Diem

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #38 Gepost op: 08 november 2022, 19:42:32 »
Bert,

Ik zie dat helemaal niet als inbreken. Het draadje is zeker niet alleen om te laten zien wat ik doe. Het is ook mijn bedoeling om anderen aan te zetten om dit soort dingen te gaan doen. En vragen hoort daar bij; hoe meer hoe liever dus.

Het antwoord op jouw vraag: Kleinspoor nr. 02. Is niet exact hetzelfde, komt wel dicht genoeg in de buurt.

Grtz, Ton

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
  • Carpe diem
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #39 Gepost op: 08 november 2022, 19:46:46 »
 :-*
Carpe Diem

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #40 Gepost op: 09 november 2022, 19:26:44 »
Het antwoord op jouw vraag: Kleinspoor nr. 02. Is niet exact hetzelfde, komt wel dicht genoeg in de buurt.

@TonM: bedankt, dat is informatie die ik ook wilde weten. Zaterdag in Houten eens rondkijken...

Is er een mogelijkheid om te zien, hoe "dicht genoeg in de buurt" het komt?
Heb je de mogelijkheid een foto te maken van jou wagen samen met een grijze Roco/Fleischmann goederenwagen? Of samen met een grijze Artitec goederenwagen?

Marco.




TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #41 Gepost op: 09 november 2022, 22:01:04 »
Marco,

Plaatje kan natuurlijk wel, maar het heeft beperkingen. In de eerste plaats is het bij kunstlicht. In de tweede plaats zijn kleuren altijd vertekend door de camera en het beeldscherm. En in de derde plaats is de wagen nog niet af. Als de blanke lak erop zit, ziet de kleur er anders uit dan nu.

Maar voor de vergelijking is het waarschijnlijk goed genoeg. Van links naar rechts Artitec, de wagen waaraan ik nu bezig ben, een wagen die ik eerder heb gebouwd, dezelfde verf maar met lanke lak er overheen en tenslotte een Fleischmann wagen.



Dat de Artitec wagen zo licht oogt is geen vertekening of lichtval; hij is echt een stuk lichter dan de andere wagens.

Grtz, Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2401
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #42 Gepost op: 09 november 2022, 22:06:51 »
Het tempo gaat er een beetje uit als je met de decals bezig bent. Bij mij wel tenminste.
Snijden, 2 minuten in het water laten weken, opbrengen, goed positioneren, MicroSet erbij en laten drogen voordat je het opschrift ernaast gaat doen. En dat voor ieder stukje opnieuw. Monnikenwerk dus.

De opschriften in het linker vak waren toch wel bijzonder. Deze zijn in vijf delen opgebracht! Zoals vaker gebeurt vielen de onderlinge afstanden van de opschriften niet goed samen met de plankbreedtes. Ook is de hoogte van de letters en cijfers niet helemaal goed op schaal waardoor bijvoorbeeld de typeaanduiding GL niet onder het wagennummer past en de plakbriefinstructies niet goed boven de plakbriefhouder. Maar ja, zie maar eens opschriften te printen die wel exact verschaald zijn…….
Het was in ieder geval een stevige klus om ze er behoorlijk op te krijgen. Voor een deel heb ik dat over mijzelf afgeroepen; als ik de plakbriefborden niet had gemaakt zou er ruimte zat zijn geweest.
Nog zo eentje: sommige opschriften vallen over de klinknagelimitaties en komen daardoor wat verfrommeld over. Hopelijk wordt dat nog beter na de behandeling met MicroSol. En anders jammer maar helaas.
Klinkt allemaal misschien een beetje negatief, maar dat is het natuurlijk niet. De opschriften zijn haarscherp. Zelfs de kleinste lettertjes zijn leesbaar, al heb ik er wel een loupe voor nodig.   (y)



En uiteindelijk zitten ze erop. Nu moet de boel 24 uur drogen en dan kan ik met de MicroSol aan de slag. Dan weer minstens 24 uur uitdampen voordat ik de blanke lak erop kan gaan spuiten. Dat bedoel ik dus: het tempo gaat er een beetje uit.

Grtz, Ton

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9605
    • nulpunt
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #43 Gepost op: 09 november 2022, 22:19:02 »
Tempo?..mijn 6000 is afgebouwd, maar spuiten kan/doe ik pas volgende zomer als de weersomstandigheden beter zijn. Geduld is een schone zaak.

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #44 Gepost op: 09 november 2022, 22:29:26 »
@TonM: Dank voor de foto en uitleg!

Marco.