BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Werkspoor => Topic gestart door: TonM op 19 oktober 2022, 16:38:40

Titel: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 19 oktober 2022, 16:38:40
Het zal zo’n 25 jaar geleden zijn geweest dat ik mijn eerste messing kit bouwde. Op een beurs in Dordrecht wist Aarnoud Doolaar van AD&TE (later ’t Hollandsch Lokaalspoor) mij te overtuigen dat een open goederenwagen die hij verkocht echt niet moeilijk te bouwen was. Het was een HSM / NS 15 tons wagon type GL en de kit was oorspronkelijk ontworpen door Jos Blatter.
Aarnoud had gelijk: de kit was goed te bouwen, zelfs voor een beginner zoals ik, zonder technische achtergrond en die altijd meer met zijn hoofd dan met zijn handen had gewerkt. Al zou ik nu niet meer heel erg tevreden zijn met het resultaat, het was de eerste van een aardige verzameling messing en witmetalen bouwsels.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1-AD-TE-GL-41426-63500375efcdd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1-AD-TE-GL-41426-63500375efcdd.jpg)

Laatst zag ik in de webwinkel van Seinarm (http://www.seinarm.nl/Webwinkel) een paar nieuwe modellen zag verschijnen. Één van die modellen was een open goederenwagen type GL. Hij leek veel op mijn eerste kit, maar is toch een beetje anders. Het voorbeeld van de wagens van Seinarm is namelijk afkomstig van de SS, bij de NS ondergebracht in een aansluitende nummerserie aan die van mijn ex-HSM wagen. Ik ging onmiddellijk voor de bijl en heb er een paar gekocht. Ook al had ik net daarvoor een paar van de zandwagentjes gekocht, die worden beschreven in dit draadje van MathynK (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102636.0).

Voor wie na de zandwagens van Mathyn nog niet genoeg heeft van dit soort bouwdraadjes, ga ik de bouw van mijn nieuwe aanwinst hierna beschrijven zodat u de bouw kan volgen. En in de wandeling hoop ik nog een paar mensen over de streep te trekken om het ook eens te proberen. Want als ik het kan, waarom u dan niet?

De modellen van Seinarm worden niet geleverd als complete kits. In ruil voor een luttele bijdrage aan de kas van Gerard kreeg ik het etswerk, een paar stukjes messing profiel, veertjes voor de koppelingen en waterslide decals. Wielen, aspotten en buffers en wat draad moeten bij andere leveranciers worden gekocht. Wat u nodig hebt en waar het te koop is staat in de bouwbeschrijving, die u van de website kunt downloaden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/2-Etswerk-635004ca02af2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/2-Etswerk-635004ca02af2.jpg)

Na deze lange inleiding, hoogste tijd om te bouwen. Op de foto hierboven zien we de etsplaat van 1 wagon (mooi hè 8)) en de profielen. De eerste klinknagel-imitaties zijn in de zijwand gedrukt. Dat doe ik met een klinknagelpers, maar het kan ook zonder. Veel bouwers doen het met een puntige spijker of iets dergelijks. Dat laatste staat beschreven in de bouwbeschrijving.

Doordat de etsplaat van deze wagen vrij klein is, kan ik alle onderdelen tijdens het indrukken van de klinknagels in de fret laten zitten. Dat geeft toch wat meer stevigheid en minder kans op ongewenste verbuigingen. De klinknagel-imitaties komen in de zij-en kopwanden, in de stelbalken en in de bufferbalken. Alles is netjes voorgeëtst, dus kikadewado.

Daarna de zijwand uit de ets en de stukjes profiel op maat zagen: 12x 16 mm T-profiel voor de zijwanden en 8x 13 mm L-profiel voor de kopwanden. Die maten neem ik altijd een beetje ruim: een stukje afvijlen kan altijd nog maar bijvijlen heb ik in al die jaren nog steeds niet geleerd. Wel oppassen: de stukken profiel die bij de kit worden geleverd zijn zeker voldoende, maar laten niet al te veel blunderruimte. Daar staat tegenover dat die profielen gewoon in de handel te koop zijn. Zelf heb ik altijd wat op voorraad voor als ik een fout maak, als een stukje bij het afzagen ballistisch gaat, etc.

Volgende stap was het solderen van de profielen op de zij- en kopwanden. Dat heb ik gedaan met soldeerverf en een WSA. Het kan ook met een brander en in plaats van soldeerverf kan je ook de profieltjes vertinnen en daarna vastzetten. Je kan ze zelfs nog lijmen, maar daar ben ik geen fan van. De plek waar alles moet komen is voorgeëtst , dus het kan bijna niet fout gaan. Bij de L-profielen wel opletten dat je de brede zijde van de profielen tegen de kopwand zet en de open zijde naar het midden laat wijzen. Oh ja, wel even die flappen onder aan de kopwanden vast naar achteren vouwen om te voorkomen dat je de onderkant van de profielen daaraan vastsoldeert.

Daarna de deurframes voorzichtig uit de fret halen – het zijn kwetsbare onderdelen – en die op dezelfde manier vastzetten. De gaatjes in de deurframes moeten samenvallen met de gaatjes in de wanden.

Afwassen om het gebruikte vloeimiddel te neutraliseren, restjes soldeer wegpoetsen, profielen aan de bovenkant gelijk vijlen met de ets en dan is dit het resultaat

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/3-Profielen-bevestigd-635005326f295.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/3-Profielen-bevestigd-635005326f295.jpg)

Wordt vervolgd.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: MathynK op 19 oktober 2022, 17:36:10
Leuk Ton! Succes met de bouw en ik ga je volgen  (y)
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Rob Bennis op 19 oktober 2022, 20:39:11
Ton,

ziet er fraai uit!

Vraagje welke soldeerverf gebruik jij?

Rob
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 19 oktober 2022, 21:34:04
Dag Rob,

Ik gebruik deze

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/soldeerverf-635050d18be05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/soldeerverf-635050d18be05.jpg)

Onder andere verkrijgbaar bij GM&S.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 21 oktober 2022, 14:29:23
Eerst een aanvulling op wat ik eergisteren schreef. Seinarm heeft twee varianten van de GL in het assortiment: met en zonder remmershuis. Dit draadje gaat alleen over de onberemde variant, maar met remmershuis is natuurlijk ook erg leuk.

Nu tijd voor wat priegelwerk; als eerste de deurgrendels. Deze bestaan uit een hefboom en een grendelstang. De hefboom zit op de etsplaat. Drie stuks zelfs, dus als er eentje in het hoogpolig tapijt springt hoef je niet een kwartier lang op de knieën te gaan zoeken maar pak je gewoon het reserve exemplaar. In iedere hefboom zitten twee gaatjes die ik opruim tot 0,4 mm. Daarna snij ik ze los en vijl ik het braampje weg.
De grendelstang zit niet op de etsplaat. Dus die buig ik uit messingdraad van 0,33 mm (nog zoiets waarvan het altijd handig is om wat op voorraad te hebben). Tenslotte is er nog een stukje draad nodig voor het draaipunt van de hefboom. Omdat ik nog wat imitatie-klinknagels had liggen die over waren van een ander project, heb ik die gebruikt. Door de kop die erop zit is dat net iets makkelijker bij het in elkaar zetten. Op de foto ter verduidelijking de onderdelen waar ik het over heb.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/4-Onderdelen-deurgrendels-63528d7559d80.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/4-Onderdelen-deurgrendels-63528d7559d80.jpg)

De stukjes draad door de gaatjes in de hefboom en in de zijwanden prikken, zorgen dat alles recht zit en dan vastsolderen. De grootste uitdaging voor mij is altijd om de boel tijdens het solderen ook recht te houden, maar in dit geval is dat aardig gelukt. En zo niet, dan gewoon weer even warm stoken en voorzichtig rechtzetten. Dat is dan weer een voordeel van solderen boven lijmen. Bovendien: op foto’s is te zien dat de hefbomen in het grootbedrijf soms ook nèt niet helemaal recht zaten, dus een klein beetje scheef maakt het model meer realistisch.

Dan de handgrepen op de deuren. Deze zijn ook op de ets te vinden. Alleen, op foto’s en op tekeningen uit het Utrechts Archief is te zien dat ze niet haaks op de deur staan, maar onder een hoek gebogen zijn. Dat gaat wat minder mooi met de meegeleverde exemplaren, dus heb ik nog een paar handgrepen gebogen uit messing draad. De handgrepen op de kopwanden staan wel haaks, maar ik was toch bezig dus die heb ik gelijk ook maar uit draad gebogen. Dan is er tenminste ook geen verschil tussen de handgrepen onderling.
Dit is overigens geen kritiek op de kit. De meegeëtste handgrepen maken het leven van de bouwer makkelijker en bij andere kits heb ik ze vaak wel gebruikt.

Op onderstaande foto is te zien hoe de onderdelen zijn gemonteerd. (Al moet je wel een beetje inzoomen  ;D)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/5-Grendels-en-handgrepen-geplaatst-63528d7500c98.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/5-Grendels-en-handgrepen-geplaatst-63528d7500c98.jpg)

Wat ik bij deze kit nog mis, zijn de plakbriefhouders. Eens kijken in de doos met restanten of daar nog iets ligt waarmee ik het kan oplossen.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 22 oktober 2022, 17:13:45
Gisterenavond nog bezig geweest met de plakbriefhouders. Voor de plakbrieven was in het grootbedrijf was bij de Staatsspoor op iedere zijwand een stuk plaatijzer aangebracht met daarboven een leklijst voor het regenwater. In de NS-periode werd op het plaatijzer een kastje aangebracht waar de ladingbrief in kon worden gestopt.
Op een tekening uit het Utrechts Archief is te zien dat het plaatijzer 2 mm dik was. Vertaald naar schaal h0  is dat iets meer dan 0,02 mm. Een stukje messing van die dikte had ik even niet bij de hand. Daarom heb ik een stukje genomen van 0,15 mm; modelbouwen is per slot van rekening ook compromissen sluiten. De leklijst heb ik nagebootst met een stukje messingdraad van 0,45 mm. In de rommeldoos had ik nog een paar van de benodigde kastjes liggen.
Als je het zo leest een fluitje van een cent, maar voordat ik de twee stukjes messingplaat op maat en redelijk recht had gevijld was ik wel weer even verder.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/6-Onderdelen-plakbriefhouder-63540789083bc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/6-Onderdelen-plakbriefhouder-63540789083bc.jpg)

Op de foto zijn ze niet zo scherp, maar het gaat om de indruk. En zoals ik gisteren al schreef: het is priegelwerk.

De onderdelen één voor één op de zijwand en op elkaar gesoldeerd en dan is het onderstaande het resultaat.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/7-Plakbriefhouder-gemonteerd-6354077de1ace.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/7-Plakbriefhouder-gemonteerd-6354077de1ace.jpg)

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Sikje248 op 22 oktober 2022, 22:42:29
Fraai Ton, de plakbriefhouder ziet er goed uit zo (y)
Fijn uitgebreid verslag ook, succes met de bouw!

Groet, Laurence
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: MathynK op 23 oktober 2022, 15:20:09
Mooi samengesteld! (y)
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 23 oktober 2022, 17:38:16
@Mathyn en Laurence, bedankt voor de complimenten.  :angel:

We gaan weer verder. Volgens de bouwbeschrijving is het nu tijd om de bak te gaan vouwen. Voordat ik dat doe, zorg ik dat de achterkant van de kop-en zijwanden - straks de binnenkant van de bak - goed glad is. Dus de aan die kant uitstekende delen van handgrepen e.d. wegvijlen en eventuele soldeerresten wegpoetsen. Hierdoor gaat de bodemplaat er straks makkelijker in en als het model klaar is oogt het ook een stuk netter. (Als je de bak leeg laat tenminste.)
De flappen aan de kopwanden had ik al eerder naar achteren gevouwen; de daaraan zittende pasnokken volgen nu. Daarna vouw ik de wanden onderling. Tijdens het vouwen dicht bij de naad vasthouden, anders knakt de wand misschien bij een profiel. Dat zijn plekken waar de wand minder stevig is en daardoor tijdens het solderen toch al een beetje verbogen. (Bij mij in ieder geval wel. )
Nu is een “doosje” ontstaan en controleer ik of alle wanden recht zijn en haaks op elkaar staan. Ik neem ruim de tijd om dit goed te doen en waar nodig te corrigeren. Als je hier nauwkeurig werkt, betaalt zich dat ruimschoots terug in de passing straks en in de aanblik van het model. Sommige mensen hebben de gave om het in één keer en snel precies goed te doen; ik moet er wat meer tijd en moeite insteken.
Als alles recht is, de goede positie zoeken voor de beide uiteinden die tegen elkaar moeten komen. Kijken naar de planknaden en de positie van planknaden en klinknagels ten opzichte van elkaar en dat vergelijken met de andere hoeken. Daarna zet ik eerst alleen de bovenhoek vast met een dotje soldeertin (aan de binnenkant) en ga ik nogmaals controleren. Door de wanden maar op één punt vast te zetten, is het zo nodig nog makkelijk te corrigeren.
In dit stadium heb ik ook de passing op het bodemframe gecontroleerd, zoals in de bouwbeschrijving staat. Als alles goed en recht zit, kan de rest van de naad worden gesoldeerd. En weer: kijken – controleren – corrigeren. En dan is dit het resultaat:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/8-Wanden-gereed-63555d194578e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/8-Wanden-gereed-63555d194578e.jpg)

In de perfecte wereld kan nu de vloer precies in de bak vallen. Helaas is mijn wereld niet perfect, dus past het nèt niet. Aan de kopse kanten moet wat materiaal van de vloer weggevijld worden. En ook nu weer voorzichtig en precies werken: een paar streken met de vijl, kijken, passen en dan pas weer vijlen.Net zolang totdat de plaat uit zichzelf naar de bodem zakt. Als je er kracht op moet zetten, gaat de boel wringen en blijft het niet recht.
Daarna heb ik de plaat op een paar punten vastgesoldeerd aan de rest van de bak.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/9-Wagenbak-met-vloer-63555d09bc3e0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/9-Wagenbak-met-vloer-63555d09bc3e0.jpg)

Als laatste moeten nog de grendelsteunen en de sluitseinijzers op de bak worden aangebracht. Daarmee wacht ik tot het laatst, want het zijn nogal kwetsbare onderdelen die makkelijk verbuigen als je nog met de wagen bezig bent.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 24 oktober 2022, 21:04:21
Nu de bak een soort van klaar is, begin ik met het onderstel. Volgens de bouwbeschrijving is de eerste stap het aanbrengen van de ogen voor de grendelstangen. Dat zijn erg kleine onderdelen, dus weer priegelen. Gelukkig zitten er ruim voldoende exemplaren op de ets, voor het geval er weer eens eentje zijn eigen weg gaat.
Ik zet één voor één de ogen in de daarvoor bestemde sleufjes en soldeer die vast voordat ik de volgende plaats. In de bouwbeschrijving staat de tip om een stukje draad door de gaatjes te steken om te zorgen dat alle ogen goed uitgelijnd zijn. Die draad dient dan gelijk om de ogen op de plaats te houden, waardoor je minder van de extra exemplaren nodig hebt. Wel zorgen dat je de draad niet per ongeluk aan de ogen soldeert…..

Door het etsproces heeft elk onderdeel twee helften die nooit 100% gelijk liggen. Gevolg is dat onderdelen als de grendelstangogen niet vanzelf rechtop blijven staan, maar de neiging hebben om naar één kant te zakken. Dat maakt het solderen niet eenvoudiger. Het is dus een kwestie van zo goed mogelijk rechtop houden, solderen, nakijken, weer verhitten, een beetje kantelen, weer nakijken, enzovoort. Met een WSA is het een stuk makkelijker dan met een soldeerbout, tenzij je drie handen hebt.
Met het nodige geduld is het natuurlijk best te doen. En als het even niet lukt, leg ik het werkstuk weg en ga ik later wel weer verder. Uiteindelijk zaten alle acht ogen aan de bufferbalken. Nog even gecontroleerd door de bak op de bodemplaat te zetten en toen bleek dat twee ogen niet goed uitgelijnd waren met de profielen op de kopwand. Dat moest dus nog worden gecorrigeerd.
Toen alle ogen goed zaten, de achterkant glad gevijld en de bufferbalk omgevouwen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/10-Grendelstangogen-aangebracht-6356dbeebe08d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/10-Grendelstangogen-aangebracht-6356dbeebe08d.jpg)

Vanmiddag kwam ook de postbode langs met nog een paar kitjes. Naar aanleiding van dit draadje liet Laurence (Sikje248) mij weten dat hij kitjes produceert van oude NS (HSM) goederenwagens. Toen kon ik niet laten om er een paar te kopen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20221024-191016-6356dee7557fc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20221024-191016-6356dee7557fc.jpg)

Een andere klasse dan de GL waar ik nu mee bezig ben en erg mooi en fijn geëtst. Misschien iets voor een volgend bouwdraadje, dat zie ik later wel. Eerst de GL afmaken.

Laurence leest hier mee en hij was zo vriendelijk om nog iets extra’s bij de kitjes te stoppen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20221024-190356-6356deeaa8503.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20221024-190356-6356deeaa8503.jpg)

Nu hoef ik voorlopig niet meer met losse stukjes te wriemelen als ik plakbriefhouders op een kit wil. Bedankt Laurence!  (y)

Mochten er mensen zijn die ook een GL willen bouwen en deze onderdelen wel handig vinden om erbij te hebben: Als je Laurence gaat mailen om erom te vragen, dan sportief zijn en ook zo’n mooi kitje bij hem kopen, toch?  :angel:

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: MathynK op 24 oktober 2022, 21:58:06
Ja de kitjes van Laurence zijn een feest! Heb er hier ook een aantal op de stapel liggen. Het etswerk ziet er ragfijn uit. Leuk dat je die nu ook hebt, Ton!

Voor wie zich afvraagt wat voor rongenwagens het dan betreft, kijk hier eens onderaan op zijn Flickr pagina: https://www.flickr.com/photos/161746065@N08/albums/72157720112846177

Groet, Mathyn
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 26 oktober 2022, 19:28:05
Verder met het onderstel: de stelbalken. De klinknagelimitaties had ik in het begin al in de stelbalken gedrukt. Nu heb ik ze uit de etsfret gehaald, braampjes afgevijld en vervolgens op de vouwlijn in de lengte haaks gebogen. En toen viel mij iets op: In elke stelbalk zit een half-geëtste uitsparing met een gaatje, voor de bevestiging van een opstaptrede onder de deuren van de bak. Die uitsparing zit iets rechts van het midden, dus onder de rechter deur. Alleen op de foto’s van het grootbedrijf zitten die treden onder de linker deur; vreemd genoeg ook op de modelfoto’s in de bouwbeschrijving en op de website  ???

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/15-Foutje-stelbalk-63596c15d2ed0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/15-Foutje-stelbalk-63596c15d2ed0.jpg)

Hierover heb ik gemaild met Gerard en van hem begreep ik dat de sleufjes voor de treden aan de achterkant horen te zitten. Ze zijn dus door een fout verkeerd op de tekening terecht gekomen. En inderdaad: als je de stelbalken met de pasnokken naar boven 180° omdraait, dan zitten ze aan de achterkant én onder de goede (linker-) deur. Alleen zitten de klinknagels dan aan de verkeerde kant en is de stelbalk naar binnen gevouwen waardoor straks de balansijzers niet meer passen.
Je kan dit oplossen door de klinknagels achterwege te laten en de stelbalken te buigen met de naad aan de buitenzijde. Je hebt dan stelbalken met de trede op de goede plaats, maar in plaats van de bolling van de klinknagels zie je de half-geëtste gaten.
Het is ook mogelijk om het bovenstaande te doen en toch klinknagelimitaties te krijgen. Gewoon de half-geëtste gaten doorboren en daarin imitatie-klinknagels solderen. Het zijn er maar 64, dus een mooie gelegenheid om te oefenen met solderen. ;D Voor de kit waar ik nu mee bezig ben is het te laat voor deze twee oplossingen.
Ik heb gekozen voor de derde oplossing, die overigens ook wordt aanbevolen door Gerard. Eerst heb ik gemeten hoe ver de opstaptrede onder de stelbalk uitsteekt als je hem in de gleuf plaatst (markeren door hem in te krassen) en hoe ver hij naast de pasnok zit. Daarna een stukje messing strip van de goede breedte (restant van een etsfret) in de sleuf gesoldeerd en met een riffler vijl glad gevijld met de stelbalk. Vervolgens de opstaptrede goed gepositioneerd op de gemeten afstand (links) naast de pasnok en onder de stelbalk en daar vastgesoldeerd. Tenslotte nog even gecontroleerd door de tweede stelbalk omgekeerd er tegenaan te leggen: de trede lag in het verlengde van de gleuf op de andere stelbalk en dus goed.

Is het nog te volgen? Zo niet, dan maakt de onderstaande foto het hopelijk duidelijker. Je ziet hier bovenaan de stelbalk met de dichtgemaakte gleuf, daaronder de tweede stelbalk en daaronder de opstaptrede. De tweede stelbalk ligt op de stang van de opstaptrede, die is vastgemaakt aan de bovenste stelbalk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/16-Controle-opstaptrede-63596c8a997ca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/16-Controle-opstaptrede-63596c8a997ca.jpg)

Als ook de tweede stelbalk op deze manier is aangepast, moeten beide onder de bodemplaat worden gezet. Als je dan gaat solderen loop je het risico dat de soldeerverbindingen van de opstaptreden en de vulstukjes weer loslaten. Dat zelfde risico bestaat met de grendelstangogen als straks de bufferhulzen worden aangebracht. Daarom ben ik hier “getrapt” gaan solderen. Tot nu toe heb ik 188° soldeertin gebruikt; de stelbalken heb ik aan de bodemplaat vastgezet met 145° tin.

Hieronder het resultaat:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/17-Stelbalken-aangebracht-63596cc8849e8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/17-Stelbalken-aangebracht-63596cc8849e8.jpg)

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 27 oktober 2022, 13:20:34
Toen de stelbalken er eenmaal onder zaten, viel mij op dat de bufferbalken te ver naar beneden uitsteken. Volgens de tekeningen uit het Utrechts Archief en foto’s uit het grootbedrijf was de onderzijde van de bufferbalken nauwelijks lager dan de onderzijde van de stelbalken. Bij het model is het verschil bijna 1mm. Ook zie je op foto’s en tekeningen dat de onderkant van de bufferplaten nagenoeg samenvalt met de onderkant van de bufferbalk. Bij het model zit er ruimte tussen. Dat is ongetwijfeld met een goede reden gedaan en als je het niet storend vindt kan je het gewoon zo laten. Ik vond het wel de moeite waard om er iets aan te doen door er een stuk af te vijlen.

Hieronder foto’s van een bufferbalk vóór en een bufferbalk na de aanpassing.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/18-Bufferbalk-vooraf-635a682768852.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/18-Bufferbalk-vooraf-635a682768852.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/19-Bufferbalk-aangepast-635a68604b821.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/19-Bufferbalk-aangepast-635a68604b821.jpg)

Nog niet perfect, maar het verschil springt minder in het oog.
Omdat de gaatjes voor de handgrepen onder de buffers nu verdwenen zijn, moet ik die handgrepen op een andere manier aanbrengen. Op de tekeningen is duidelijk te zien dat de handgrepen niet in of op de bufferbalk waren aangebracht, maar eronder. Het eerste is voor de modelbouwer makkelijker, maar het laatste kan ook, zij het met wat improvisatie. Daarvoor moet eerst nog iets anders gebeuren.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 27 oktober 2022, 21:43:21
Ik heb als volgende de koppelingsmechanieken aangebracht. Die bestaan ieder uit twee etsdelen: de koppelingshouder en de afdekplaat. Deze onderdelen vouwen zoals in de bouwbeschrijving is aangegeven. Hierbij kwam ik achter een klein foutje op de ets: bij één van beide koppelingshouders ontbreken een paar (minieme) vouwlijntjes. Iets lastiger om het goed te krijgen, maar zeker niet iets om moeilijk over te doen. Gewoon opletten waar je mee bezig bent. Verder is het ook hier weer een kwestie van goed recht en haaks vouwen en eerst “droog” passen voordat je gaat solderen.
Tip van Flip: het piefje aan de achterkant van het driehoekje pas helemaal omvouwen als alles op zijn plek zit. Dat maakt het makkelijker om de koppelingshouder door het gat in de afdekplaat te steken. Als je goed naar de foto kijkt, kan je zien hoe ik dat weet. En houd er ook rekening mee dat één van die piefjes bij de kantelas komt; die moet wel vrij blijven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/13-Koppelinghouders-635addd4aec36.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/13-Koppelinghouders-635addd4aec36.jpg)

In de bouwbeschrijving staat het advies om de koppelingshouder met wat vet of olie in te smeren voordat je gaat solderen. Dit om te voorkomen dat je per ongeluk dat onderdeel vastsoldeert aan de wagenbodem. Dat is een goed advies waar ik niets op wil afdingen, alleen doe ik het anders. Als je het koppelingsmechaniek onder de wagen hebt zitten en je beweegt de schacht naar rechts, dan beweegt de punt van het driehoekje weg uit de hoek links-achter. Daar kan hij op dat moment niet vast komen te zitten, zodat je bij de twee nokjes links-achter met weinig risico kan solderen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/14-Koppeling-solderen-635addd514359.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/14-Koppeling-solderen-635addd514359.jpg)

Andersom hetzelfde: met de schacht naar links solderen rechts-achter. En met de schacht in het midden is links en rechts de voorkant vrij. Dit werkt alleen veilig als je weinig soldeertin gebruikt (wat overigens altijd is aan te bevelen) en als je het tin niet te lang laat vloeien.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 30 oktober 2022, 21:55:57
Een paar dagen geen tijd gehad voor de modelbouw, maar vandaag kon het weer. Ik ben verder gegaan met het aanbrengen van de bufferhulzen. Er waren bij NS verschillende soorten buffers in gebruik , maar op de foto’s die ik ken van dit type wagon zijn altijd stangenbuffers te zien. In de bouwbeschrijving staat waar je ze kunt kopen. Als je de kit bouwt zoals hij is ontworpen, dan kan je de bufferhulzen ook in een later stadium aanbrengen. Dat ik het nu heb gedaan heeft ermee te maken dat ik het liefst van binnenuit soldeer en met de aanpassing die ik hierna ga doen, is dat een stuk lastiger.
Met de bufferhulzen breng ik gelijk extra bufferplaten aan; ook die komen weer uit de rommeldoos. Op de bufferbalk zitten mooie imitaties geëtst en op de ets zitten nog losse bufferplaten waarmee je kan zorgen dat echt op de bufferbalk liggen, zoals bij het origineel ook het geval was. De exemplaren die ik heb gebruikt lijken in mijn ogen echter net iets meer op het origineel zoals op foto’s te zien is.
Als je de bufferhulzen gaat solderen, ook al doe je dat zoals ik met soldeertin met een lager smeltpunt, is het aan te raden om weer even een draadje door de grendelstangogen te steken. Dat voorkomt dat een paar van die ogen weer scheef zakken en je daar weer mee in de weer moet, zoals bij mij gebeurde…  :-[

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20-Buffers-aangebracht-635ee0d1c2132.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20-Buffers-aangebracht-635ee0d1c2132.jpg)

En als je dan zo’n close-up foto hebt gemaakt, dan zie je opeens dat een bufferplaat scheef zit. Dus die is er weer af gegaan en opnieuw aangezet.  :angel:

Toen de bufferhulzen op hun plaats zaten, ben ik verder gegaan met de handgrepen die eronder moeten komen. U weet nog wel, die van die gaatjes die ik eerder had weggevijld.
De bufferbalk was in het echt geen vlakke plaat zoals op het model (en zoals op heel veel modellen!), maar een U-balk. Die U-balk viel om de stelbalk heen, waardoor het de bufferbalk net iets lager uitstak dan de stelbalk. Aan de onderzijde van de U-balk waren de bedoelde handgrepen aangebracht.
Ik heb die U-balk nagemaakt door een stuk messing strip haaks op de bufferbalk te solderen. Hij rust op de stelbalken. Deze strip mag niet te breed zijn; in werkelijkheid was dit 78mm, dus in h0 krap 1mm. Bovendien mag deze strip de werking van het koppelingsmechaniek niet hinderen. De messing strip die ik gebruikte (0,3mm dik) bleek echter te dun en vooral te slap. Die heb ik er dus weer afgehaald en vervolgens een strip van nieuwzilver (0,4mm dik) gesoldeerd. Die is wel iets breder dan de bedoeling  was (1,2 mm in plaats van 1 mm) maar dat stoort niet.
Als de strip op zijn plaats zit, nog even met de vijl langs de onderkant van de bufferbalk om de zaak mooi glad te krijgen. Daarbij merkte ik, dat ik de volgende keer beter de koppelingsmechanieken pas kan aanbrengen nadat ik de bufferbalken heb gedaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/21-Imitatie-U-balk-635ee0d2240f9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/21-Imitatie-U-balk-635ee0d2240f9.jpg)

Na het aanbrengen van de strips achter de bufferbalk, heb er ik 4x2 gaten in geboord achter de plaats waar de gaten in de bufferbalk zaten. Vervolgens de handgrepen gevouwen uit messing draad en die in de gaten gesoldeerd.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/22-Handgrepen-bufferbalk-635ee0d32748d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/22-Handgrepen-bufferbalk-635ee0d32748d.jpg)

Nu eerst de boel schoonmaken. Daarna de veerpakketten en de scheenplaten met aspotten.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Sikje248 op 31 oktober 2022, 09:25:40
Fraai gedaan (y) Leuke upgrades, dit draadje even opzoeken als ik aan de slag ga met deze kits.
Hoe ga je om met het spuiten van de wagen en de NEM-schachten? Gebruik je wat olie of plak je deze af?

Groeten, Laurence
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 31 oktober 2022, 12:01:18
Hoi Laurence,

Spuiten  ???  Eerst maar eens zien dat ik het bouwen tot een goed einde breng.  ;D

Maar ff serieus: Ik doe bij dit soort kits nooit iets bijzonders met de koppelingsmechanieken. Gewoon meespuiten en als de boel droog is even controleren of ze nog werken. Tot nu toe heb ik daar nooit problemen mee gehad.
Ik gebruik Motip of Alabastine spuitplamuur als primer en kleurlakken van Phildie. En natuurlijk altijd dunne laagjes spuiten.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 01 november 2022, 21:38:53
Over de veerpakketten valt weinig te vertellen: omvouwen met de reliëfzijde naar buiten, beetje soldeerverf ertussen en bakken.  Daarna wat overtollig messing van de buignaad afvijlen en de veerpakketten aan de stelbalken solderen. Ook hier weer met de reliëfzijde naar buiten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/25-Veerpakketten-aangebracht-636181a68199a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/25-Veerpakketten-aangebracht-636181a68199a.jpg)

De kantelas met  scheenplaten heb ik eerst gevouwen en daarna met wat soldeertin in de naden verstevigd. Aan de vaste scheenplaten hoeft niet veel te worden gedaan, alleen de verbindingsstangetjes onderaan naar buiten vouwen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/23-Balansijzers-636181be0c2c6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/23-Balansijzers-636181be0c2c6.jpg)

De kit heeft open scheenplaten, waarmee de wagens bij de SS zijn gebouwd. Bij die scheenplaten horen ook SS aspotten. Later werden de scheenplaten vervangen door geperste / gesloten exemplaren en werden NS aspotten (type W1) aangebracht. Dat is over een langere periode gebeurd en sommige wagens zullen die vervanging nooit gekend hebben. Er zijn foto’s bekend van goederenwagens met open scheenplaten en W1 aspotten, maar dat zie je zelden. Ik hou het dus op de SS aspotten.
Hiervoor kan je kiezen uit twee leveranciers: MK Modelbouwstudio of Werps. MK heeft twee types, waarvan het type voor deze wagen alleen in kunststof leverbaar is. Werps heeft ze wel in messing en die zijn nog erg mooi ook.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/24-Aspotten-636181c56bdef.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/24-Aspotten-636181c56bdef.jpg)

Aan de binnenzijde van de scheenplaten heb ik eerst de lagers gesoldeerd. Hiervoor zijn verschillende soorten en maten in de handel. Ik gebruik de “waisted bearings” die o.a. geproduceerd worden door Alan Gibson (verkrijgbaar bij GM&S). Na het solderen de puntjes afknippen of afvijlen.
De aspotten heb ik voorbereid door ze van de gietboom af te knippen en de aanhechtbramen weg te vijlen. Twee aspotten pasten precies over de ingekorte lagers, bij de andere twee moest ik het gat achterin de aspot met een boortje iets ruimer maken. Helemaal uitboren is niet nodig; het eerste randje is voldoende. Door de lagers liggen de aspotten gelijk op de goede plaats. Daarna rechtop geplaatst en vastgesoldeerd en een nacontrole gedaan om te kijken of alles goed zat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/26-Aspotten-aangebracht-636181d0bbb82.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/26-Aspotten-aangebracht-636181d0bbb82.jpg)

Tenslotte de vaste scheenplaten aan de bodemplaat gesoldeerd, de bevestigingsplaatjes voor de kantelas naar beneden gebogen en met een draadje de kantelas bevestigd.
De wagen staat nu op zijn poten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/27-Op-zijn-poten-636181df67664.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/27-Op-zijn-poten-636181df67664.jpg)

Intussen ligt de wagen weer in bad om de resten vloeimiddel te neutraliseren. Als hij schoon is, ga ik verder met de wielen en de laatste details.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 02 november 2022, 15:43:36
Eerst nog even de uitstekende delen van de diverse pasnokken afgevijld, zodat de bovenkant van de bodem weer vlak is. Wel zo handig als de bak er weer op moet.

Dan de wielen. Volgens de bouwbeschrijving moeten er 8-spaaks wielen onder met een diameter van 11 of 12 mm. Het is echter net als met de aspotten en scheenplaten: in de loop der jaren is er wel het één en ander gewijzigd aan de wagens, waardoor ze later ook met schijfwielen rondreden. Het is alleen moeilijk te zeggen welke wagen wanneer nieuwe wielen kreeg. De vervanging zal geleidelijk zijn geweest. Je kan een wagen dus gerust met schijfwielen uitrusten, vooral als je een voorbeeld uit de jaren 1930 uitbeeldt.
Ik kies deze keer voor de uitvoering met spaakwielen. De 8-spaaks wielen zie je niet veel, maar gelukkig had ik er nog een paar liggen (van Alan Gibson) met een wieldiameter van 12 mm. Die zijn echter gemaakt voor Britse modellen, waarbij de breedte op schaal 1:76 is. De assen zijn daardoor te lang. Het inkorten is gelukkig niet zo moeilijk: wielen van de as af, as inspannen in een boormachine en de punt schuin tegen een vijl aanhouden. Vergelijk het met het slijpen van een potloodpunt, de punt blijft maar het potlood/de as wordt steeds korter. Tussendoor steeds even passen om te kijken of de as makkelijk in de lagers valt en of hij soepel draait. Als de scheenplaten naar buiten zijn gebogen wanneer de as ertussen zit, dan moet de as nog korter worden. Als de as los komt te liggen en “rammelt” in de lagers, dan is er te veel afgehaald.
Als de assen de goede lengte hebben gaan de wielen er weer op. Bij mij zaten ze toen wat los, dus heb ik ze met een afstandsmal weer op de goede afstand geplaatst – en goed gekeken of ze op gelijke afstand van de uiteinden zaten – en met een druppeltje secondelijm gefixeerd.

Toen de wielen waren geplaatst heb ik gelijk gekeken of de buffers op de goede hoogte zaten. De wieldiameter en bufferhoogte schijnen iets met elkaar te maken te hebben.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/28-Op-de-wielen-63628085b6998.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/28-Op-de-wielen-63628085b6998.jpg)

Zo te zien hoef ik niet op zoek naar 8-spaaks wielen van 11 mm.  8)

Nu de bak op het onderstel ligt, is goed te zien dat ik de profielen op de zijwanden iets te lang heb gelaten. Mooi moment dus om ze op maat te vijlen. En dat is gelijk een test of ze goed vastzitten. U raad het al: ik mocht er twee opnieuw solderen. Dat zijn van die momenten dat ik dolgelukkig ben met mijn WSA.

Zo met de bak op het onderstel en de wielen er onder lijkt het al heel wat. Er moet echter nog het nodige aan gebeuren, dus gaan de wielen er weer onderuit en ga ik verder met de laatste details.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 04 november 2022, 22:00:20
De laatste details. Eerst heb ik op iedere kopdeur een haak voor de grendelstang gesoldeerd. Kleine friemeltjes die makkelijk zoek raken, maar gelukkig zitten ook hiervan op de etsplaat extra exemplaren. Daarna van messing draad van 0,45 mm de grendelstangen gebogen. Als de bak op het onderstel staat moeten de grepen van deze stangen precies onder de haak vallen. Na het buigen heb ik de grendelstangen vastgesoldeerd in de grendelstangogen. Dit heb ik gedaan met de bak op het onderstel, zodat de grendelstang in de juiste positie staat onder de haak. De stang hoeft niet in alle vier de ogen vast te zitten; ik heb alleen de twee buitenste gedaan. Daarna heb ik de stang aan twee kanten op maat geknipt.
Tenslotte waren de rangeerderstreden en de sluitseinijzers aan de beurt. Vastsolderen en in de juiste stand buigen; ook de treden die ik eerder aan de stelbalk had gemaakt heb ik nu goed gebogen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/29-Laatste-details-63657b7e920cf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/29-Laatste-details-63657b7e920cf.jpg)

Toen konden de soldeerspullen worden opgeruimd. Ik moest alleen nog de veer voor de koppelingen met een verlengdraad op maat maken. De veer komt aan de kant van de vaste as, zodat hij de kantelas niet hindert.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/30-Veer-koppelingen-63657b7ecf83d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/30-Veer-koppelingen-63657b7ecf83d.jpg)

En daarmee is het bouwen klaar. Het volgende wordt de afwerking: de laatste resten soldeervet en andere troep weghalen in de ultrasoonreiniger, stralen, spuiten en decals aanbrengen.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: roadster36 op 05 november 2022, 01:00:24
mooi geworden (y)
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 05 november 2022, 19:29:30
Dank je wel Jan.

Maar we zijn er nog niet en de prijzen worden pas aan de finish verdeeld  ;)

Vandaag heb ik de wagen gestraald.....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/31-Gestraald-6366aabdd020e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/31-Gestraald-6366aabdd020e.jpg)

... en in de primer gezet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/32-In-de-primer-6366aabd9bc1f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/32-In-de-primer-6366aabd9bc1f.jpg)

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Biessendorf op 05 november 2022, 19:43:50
Ton, dat stralen; Hoe doe jij dat?
Heb je een speciale straatcabine o.i.d.?
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 05 november 2022, 20:35:53
Hallo Bert,

Het stralen heb ik jaren gedaan met een eenvoudig Badger setje en een doos om het straalgrit op te vangen. Dat ging goed maar het was nogal bewerkelijk; vooral het opruimen van de troep na afloop.
Tegenwoordig heb ik deze straalcabine van HBM (https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-sbc-30-straalcabine?_gl=1*1aougxo*_up*MQ..&gclid=EAIaIQobChMI6pGr7uKX-wIVluN3Ch3lewajEAAYASAAEgIZEfD_BwE), in combinatie met een low-noise compressor.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Jint Nijman op 05 november 2022, 20:55:44
Mooi werk! Je zegt je bent een beginner op dit gebied?
Dan zeker een natuurtalent? Het lijkt zeer netjes!

Ik hoop dat ook ooit nog eens te doen...
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Biessendorf op 05 november 2022, 20:58:58
De low noise compressor heb ik al van HBM  ;D

Nu de straalcabine nog dus.

Is er nog een bepaald type/soort grit wat je me kan adviseren?
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 05 november 2022, 21:59:27
@Jint Nijman,

Nee, ik ben geen beginner meer. Misschien een beetje verwarrend dat ik dit draadje begon met mijn eerste kit, maar dat was 25 jaar geleden.

Je schrijft dat je hoopt het ook nog eens te doen. Dat kan ik alleen maar aanmoedigen.  (y)
Een kitje als deze is prima geschikt om het eens te proberen. Je hoeft helemaal niet van alles aan te passen; ook zonder plakbriefhouders een aangepaste bufferbalk wordt het een leuk wagentje. Gewoon doen en accepteren dat de eerste keer niet perfect gaat. Door het te doen leer je vanzelf bij en gaat het steeds beter. En als je ergens tegenaan loopt, knal je dat hier op het forum en krijg je vanzelf adviezen.

@Biessendorf,
Ik werk met HBM Aluminium Oxide (https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-alu-oxide-grof) Fijn K120. Bevalt prima.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 07 november 2022, 20:35:58
De wagen is intussen gespoten. De bak grijs en het onderstel zwart. Plakbriefhouders op de bak ook zwart. Hiervoor heb ik verf van Phildie gebruikt en de airbrush. Voor wie (nog) geen airbrush gebruikt, staan in de bouwbeschrijvingen suggesties voor spuitbussen in een geschikte kleur. Hoewel….. kleur?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/33-In-de-lak-63695d842be33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/33-In-de-lak-63695d842be33.jpg)

Toen de lak was gedroogd, heb ik met een penseel de sluitseinijzers, handgrepen, deurgrendels en grendelstanghaken zwart geverfd. Hiervoor heb ik enamel verf gebruikt (Revell no. 7).

Als die ook is gedroogd, wordt het tijd voor de opschriften.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Rob Bennis op 07 november 2022, 20:38:42
Ton,

Ik weet niet welke blanke lak gaat gebruiken maar die kan gaan reageren met de enamel.

Rob
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 07 november 2022, 20:51:13
Rob,

Bedankt voor de waarschuwing. Ik gebruik meestal de blanke lak van Phildie.
Met spuitbussen van Tamiya of Motip heb ik ook nooit problemen gehad. Zolang het maar een acryl lak of lak op waterbasis is. Is ook veiliger voor de decals.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Rob Bennis op 07 november 2022, 21:02:50
Ton,

Ik ben zelf niet zo kapot van de Phildie lak, ik krijg het niet met fatsoen uit de spuit, of het komt met druppels er op, of het slaat wit uit. Verdunnen is niet goed mogelijk etc. Zal wel aan mij liggen.

Ik heb de ervaring met de Motip lak met enamel rood voor de bufferbalk dat dit niet echt samen gaat, het lijkt meer op verfafbijt.

Zelf gebruik ik tegenwoordig de zijdemat lak van Sencys van de bouwmarkt die kan zowel over enamel, acrylverven, kleinspoorverf en decals of afwrijvers.
Nadeel is alleen dat het een lange droogtijd heeft van ongeveer 24 uur.

Rob
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Sikje248 op 07 november 2022, 21:09:32
Aardig tempo Ton (y)
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 07 november 2022, 21:15:07
Rob,

De lak van Phildie is inderdaad wat lastig te spuiten. Ik gebruik daarvoor een airbrush met een dikke naald. Verdunnen doe ik gewoon met wat water; ongeveer 2 delen lak en 1 deel water.
Over het resultaat ben ik wel tevreden.

Je geeft aan dat je 24 uur een lange droogtijd vindt. Ik weet natuurlijk niet hoe lang jij die rode verf hebt laten drogen, maar ik gebruik diezelfde tijd als minimum om enamel verf te laten uitharden voordat ik de decals opbreng. En dan nog eens 24 uur nadat ik de laatste MicroSol op de transfers heb opgebracht voordat ik de blanke lak er overheen spuit. Een acryl lak zou na die tijd niet meer mogen reageren met een onderlaag.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 07 november 2022, 21:34:44
@Laurence,

Valt mee, de kit is makkelijk te bouwen. En het spuiten stelde natuurlijk niet veel voor met 2 kleuren.
Bovendien: ik moet wel een beetje doorwerken want ik heb nog meer leuke kits liggen waar ik mee aan de slag wil.  ;D

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Rob Bennis op 07 november 2022, 21:50:14
Ton,

24 uur is niet lang, het is gewoon de tijd die er voor staat. En je hebt gelijk het zou niet mogen reageren maar het doet het toch. Tja al doende leert men.

Had met de mat 46 ook weer zo een soortgelijke ervaring, de Lima neusjes heb ik aan de binnenkant in de primer gezet, komt de groene verf van Lima er gewoon doorheen :o

Rob
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: MathynK op 07 november 2022, 23:01:14
Ton, overweeg misschien de grotere decals per plank in stripjes te snijden. Of snij ze in zodra ze op de bak zitten en droog zijn om daarna microsol aan te brengen. Ik kreeg ze niet fatsoenlijk in de plankgroeven ondanks het lange soppen in microsol. Je blijft het nadat de blanke lak erop zit toch zien. Dat was voor mij wel een leermoment. Kijk ook even van tevoren of de decals op de hoeken niet een grendel of handvat tegenkomen. Dan ook insnijden voordat je ze nat maakt. Ik heb bij de zandwagens gemerkt dat het af en toe wat vooruit denken vergt. Meer dan bijvoorbeeld bij een personen rijtuig.

Groet, Mathyn
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 08 november 2022, 12:42:50
Hoi Mathyn,

Dat zijn inderdaad goede punten.

Voor wat betreft de grotere decals is het natuurlijk verleidelijk om een paar opschriften onder elkaar in een keer op te brengen. Grote stappen, gauw thuis. Maar soms heb je een setje waarbij de onderlinge afstand niet helemaal overeenkomt met de plankbreedte en dan vallen de opschriften zelf in de groeven. Dus ieder opschrift apart opbrengen kan om meerdere redenen verstandig zijn. En anders inderdaad insnijden nadat de MicroSet goed is opgedroogd en voordat je de MicroSol er overheen gooit.
Bij dit model komt er nog bij dat sommige opschriften over de diagonale versterkingsstrip vallen. Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken want de tweede "E" van Nederland doorsnijden lijkt mij ook niet goed.

Handgrepen en grendels zijn bij deze kit geen probleem. De handgrepen zitten niet op de hoeken maar iets naar binnen op de kopwand en de grendelstanghaak zit lager dan de plek voor de merktekens op de hoeken.
Bij sommige kits zitten handgrepen inderdaad in de weg. Wat ik dan nog wel eens doe, is de handgrepen apart houden totdat de decals erop zitten. Decal op de gaatjes doorprikken en de handgrepen met secondelijm aanbrengen.
Overigens kan je die blokken op de hoekstijlen weglaten als je een wagen van voor 1930 bouwt.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Biessendorf op 08 november 2022, 17:29:44
De wagen is intussen gespoten. De bak grijs en het onderstel zwart. Plakbriefhouders op de bak ook zwart. Hiervoor heb ik verf van Phildie gebruikt en de airbrush. Voor wie (nog) geen airbrush gebruikt, staan in de bouwbeschrijvingen suggesties voor spuitbussen in een geschikte kleur. Hoewel….. kleur?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/33-In-de-lak-63695d842be33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/33-In-de-lak-63695d842be33.jpg)

Sorry dat ik nog een keer inbreek op je topic Ton, maar kan iemand mij vertellen welk nummer verf kleiNSpoor voor dit soort wagons hanteert.
Ik probeer namelijk Ton z'n vorderingen te kopiëren op een oud Piko modelletje om ervaring op te doen met de airbrush.

Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 08 november 2022, 19:42:32
Bert,

Ik zie dat helemaal niet als inbreken. Het draadje is zeker niet alleen om te laten zien wat ik doe. Het is ook mijn bedoeling om anderen aan te zetten om dit soort dingen te gaan doen. En vragen hoort daar bij; hoe meer hoe liever dus.

Het antwoord op jouw vraag: Kleinspoor nr. 02. Is niet exact hetzelfde, komt wel dicht genoeg in de buurt.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Biessendorf op 08 november 2022, 19:46:46
 :-*
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Marco Staartjes op 09 november 2022, 19:26:44
Het antwoord op jouw vraag: Kleinspoor nr. 02. Is niet exact hetzelfde, komt wel dicht genoeg in de buurt.

@TonM: bedankt, dat is informatie die ik ook wilde weten. Zaterdag in Houten eens rondkijken...

Is er een mogelijkheid om te zien, hoe "dicht genoeg in de buurt" het komt?
Heb je de mogelijkheid een foto te maken van jou wagen samen met een grijze Roco/Fleischmann goederenwagen? Of samen met een grijze Artitec goederenwagen?

Marco.



Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 09 november 2022, 22:01:04
Marco,

Plaatje kan natuurlijk wel, maar het heeft beperkingen. In de eerste plaats is het bij kunstlicht. In de tweede plaats zijn kleuren altijd vertekend door de camera en het beeldscherm. En in de derde plaats is de wagen nog niet af. Als de blanke lak erop zit, ziet de kleur er anders uit dan nu.

Maar voor de vergelijking is het waarschijnlijk goed genoeg. Van links naar rechts Artitec, de wagen waaraan ik nu bezig ben, een wagen die ik eerder heb gebouwd, dezelfde verf maar met lanke lak er overheen en tenslotte een Fleischmann wagen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20221109-215049-636c139d78a8a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20221109-215049-636c139d78a8a.jpg)

Dat de Artitec wagen zo licht oogt is geen vertekening of lichtval; hij is echt een stuk lichter dan de andere wagens.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 09 november 2022, 22:06:51
Het tempo gaat er een beetje uit als je met de decals bezig bent. Bij mij wel tenminste.
Snijden, 2 minuten in het water laten weken, opbrengen, goed positioneren, MicroSet erbij en laten drogen voordat je het opschrift ernaast gaat doen. En dat voor ieder stukje opnieuw. Monnikenwerk dus.

De opschriften in het linker vak waren toch wel bijzonder. Deze zijn in vijf delen opgebracht! Zoals vaker gebeurt vielen de onderlinge afstanden van de opschriften niet goed samen met de plankbreedtes. Ook is de hoogte van de letters en cijfers niet helemaal goed op schaal waardoor bijvoorbeeld de typeaanduiding GL niet onder het wagennummer past en de plakbriefinstructies niet goed boven de plakbriefhouder. Maar ja, zie maar eens opschriften te printen die wel exact verschaald zijn…….
Het was in ieder geval een stevige klus om ze er behoorlijk op te krijgen. Voor een deel heb ik dat over mijzelf afgeroepen; als ik de plakbriefborden niet had gemaakt zou er ruimte zat zijn geweest.
Nog zo eentje: sommige opschriften vallen over de klinknagelimitaties en komen daardoor wat verfrommeld over. Hopelijk wordt dat nog beter na de behandeling met MicroSol. En anders jammer maar helaas.
Klinkt allemaal misschien een beetje negatief, maar dat is het natuurlijk niet. De opschriften zijn haarscherp. Zelfs de kleinste lettertjes zijn leesbaar, al heb ik er wel een loupe voor nodig.   (y)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/34-Transfers-opgebracht-636c155fd447f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/34-Transfers-opgebracht-636c155fd447f.jpg)

En uiteindelijk zitten ze erop. Nu moet de boel 24 uur drogen en dan kan ik met de MicroSol aan de slag. Dan weer minstens 24 uur uitdampen voordat ik de blanke lak erop kan gaan spuiten. Dat bedoel ik dus: het tempo gaat er een beetje uit.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: FritsT op 09 november 2022, 22:19:02
Tempo?..mijn 6000 is afgebouwd, maar spuiten kan/doe ik pas volgende zomer als de weersomstandigheden beter zijn. Geduld is een schone zaak.
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Marco Staartjes op 09 november 2022, 22:29:26
@TonM: Dank voor de foto en uitleg!

Marco.
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 13 november 2022, 21:23:04
“In cauda venenum” zeiden de oude Romeinen al. Oftewel: het venijn zit in de staart. Nu waren het best wel rare jongens, die Romeinen, maar dit hadden ze toch wel goed.

Nadat ik de decals een paar keer had gesopt in MicroSol heb ik de zaak 24 uur laten drogen, helemaal volgens voorschrift. Daarna nog wat langer omdat ik naar Houten ging om onderdelen voor volgende kits te scoren (is trouwens prima gelukt). Gisterenavond en vanmorgen heb ik de spuit met Phildie blanke lak ter hand genomen om het model een mooie halfmatte finish te geven.
Toen dat droog was, bleken er op één stelbalk wat vlekken te zitten. Dan zijn er twee oplossingen: Of het ding in een bad met thinner gooien en opnieuw beginnen, of proberen de vlekken met wat verf weg te werken. Als de tweede oplossing niet zou werken kon ik alsnog de eerste doen, andersom niet. Dus heb ik met wat zware acrylverf (Hataka Jet Black) en een penseel de boel bijgewerkt en toen het droog was nog een laagje blanke lak er overheen gespoten om het verschil in glans op te heffen. Hieronder het resultaat. Niet slecht, toch?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/35-Stelbalk-bijgewerkt-637150299e9a5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/35-Stelbalk-bijgewerkt-637150299e9a5.jpg)

Intussen had ik de bufferstelen/bufferschijven zwart gemaakt met Motip primer. Dit had ik gezien in het draadje over de zandwagens van Mathyn (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102636.msg3222333676#msg3222333676) en leek mij wel een goed idee. Toen ik ze in de bufferhulzen wilde schuiven, schaafde de zwarte verf er weer vanaf. Misschien waren mijn bufferhulzen iets krapper dan die van Mathyn? De bufferstelen dus maar even in de thinner gegooid en daarna chemisch gezwart (Birchwood Casey Brass Black). En omdat de fles met zwartingsmiddel toch op tafel stond, gelijk maar even het draadje gedaan waarmee straks de kantelas wordt bevestigd.

Morgen de boel in elkaar zetten en dan kan ik het eindresultaat laten zien.
Als die Romeinen zich er niet meer mee bemoeien, tenminste.

Grtz, Ton


Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Rob Bennis op 13 november 2022, 21:59:49
Ton ik zei het al over de Phildie lak

Ik ben zelf niet zo kapot van de Phildie lak, ik krijg het niet met fatsoen uit de spuit, of het komt met druppels er op, of het slaat wit uit. Verdunnen is niet goed mogelijk etc. Zal wel aan mij liggen.


Probeer eens andere blanke lak  ;)
Rob
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: MathynK op 13 november 2022, 22:04:37
Tsja die vlekken… gek genoeg heb ik dat met die blanke lak ook wel eens. Zijn kringen, af en toe witte kringen toch? Ik heb het idee dat het vooral ontstaat als de eerste laag wat te dik is. In de beschrijving op het flesje staat ook duidelijk dat je eerst een hele dunne laag moet spuiten en daarna wat dikker. Ik heb ervaren dat je dat heel letterlijk moet nemen. Ik spuit tegenwoordig een eerste hele dunne waas en daarna nog twee dunne laagjes die net aan nat glinsteren. Dan heb je de minste kans op die vlekken/kringen. Ik blijf het een lastige lak vinden, maar geeft wel een mooi resultaat.

Wat betreft de buffers, soms passen ze niet zo goed meer doordat er in de hulzen ook verf zit. Meestal boor ik de buffers weer voorzichtig uit en pas ik dan de stelen. Als ze er makkelijk in glijden gaat het verder altijd goed.

Chemisch zwarten is natuurlijk nog beter, maar dat goedje heb ik (nog) niet.

Al met al wel een mooi resultaat! (y)

Groet, Mathyn
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 13 november 2022, 22:34:09
@Rob,

Waarom denk jij dat het aan de lak ligt? Ik heb het al heel vaak gebruikt en nooit problemen gehad.

@Mathyn,

Nee, het waren geen witte kringen. Het waren wat doffe vlekken, die iets lichter oogden dan de rest van de stelbalk.

Zelf zat ik te denken aan de MicroSol waarvan misschien wat resten waren achtergebleven en met de lak hadden gereageerd. Hoe dan ook, zoals op de foto te zien is zijn de vlekken nu weg. En de blanke lak die ik nu weer overheen heb gespoten vertoont geen vlekken, kringen, witte uitslag of wat dan ook.
Hopen dat het zo blijft  ;)

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Weerd op 14 november 2022, 14:12:35
Ten aanzien van de (verende) buffers, wat ik meestal doe als het onderstel zwart gespoten is een boortje van 0,5 mm doorheen halen voor de achterste gaatjes en een boortje van 1,0 mm voor de voorkant. Dan weet je bijna zeker dat de buffers er zachtjes verend inpassen. De buffers zelf maak ik met een viltstift zwart.

Gerard
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 14 november 2022, 14:33:17
@Gerard,

Bedankt voor de toevoeging.
Leuk om meerdere mogelijkheden naast elkaar te leggen. Zo kan iedereen zijn eigen oplossing kiezen, afhankelijk van de spullen die hij bij de hand heeft.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 14 november 2022, 21:55:20
De bufferstelen aangebracht (let op: ronde en platte buffers niet omwisselen), de kantelas gemonteerd, de veer voor de koppelingen en de wielen er ingezet en tenslotte de bak op het onderstel geplaatst en vastgezet door de doorgestoken lipjes een beetje te verbuigen. En dan is de wagen klaar voor een statieportret.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20221114-141017-6372a7a8a12f7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20221114-141017-6372a7a8a12f7.jpg)

Ik vond het een leuk model om te bouwen. Zoals ik aan het begin van dit draadje als schreef, was mijn eerste messing bouwset een soortgelijke wagen. Natuurlijk, dat was een ontwerp van 30 jaar geleden en de ontwikkeling van messing kits heeft in die 30 jaar niet stil gestaan. Maar voor wie nu een eerste messing kit zou willen bouwen, lijkt deze mij zeker ook geschikt.
Als je het wilt proberen: laat je niet afleiden door mijn gedoe met zelfgebogen handgrepen, plakbriefborden en aangepaste bufferbalken. Ook als je dat niet doet en de kit gewoon bouwt zoals het bedoeld was, wordt het nog steeds een leuk model. De enige echte fout in de kit zat in de stelbalk. Maar ook dat is eenvoudig op te lossen, zoals ik heb laten zien. En geloof me: ik heb veel meer en ergere fouten gezien in messing kits.
De bouwbeschrijving die op de site van Seinarm staat is voor een beginner misschien wat beknopt, maar met dit draadje erbij moet het zeker lukken.

Voor de mensen die wat meer ervaring hebben zijn het juist de verbetermogelijkheden die het aantrekkelijk maken om deze kit te bouwen.  Ik vond het tenminste leuk om een beetje meer te doen dan recht-toe-recht-aan kitbashing. Al kan je jezelf afvragen wie die details ziet als zo’n wagentje in een trein op de baan langs komt rijden……

Zelf heb ik nog een paar etsplaten van dit model liggen. Ik zit er over te denken om daarmee wat varianten te maken met wijzigingen die in de loop der jaren bij de NS werden aangebracht. Schijfwielen i.p.v. spaakwielen is natuurlijk kinderlijk eenvoudig. Geperste i.p.v. open scheenplaten is er eentje waar ik nog over zit na te denken. Ze zitten niet als optie bij de kit (dan was het wel heel erg makkelijk geweest), dus ik moet eens goed nadenken hoe ik dat kan doen. Als ik er uit ben, laat ik t.z.t. hier zien.

Tot die tijd een aansporing voor alle hobbyisten die al een tijdje het gevoel hebben “dat zou ik ook wel willen doen”: gewoon zo’n ding bestellen (en de benodigde onderdelen gaan halen op de beurs in Houten) en beginnen met bouwen. Ik zou het leuk vinden als je dan dit draadje gebruikt om te laten zien wat je vorderingen zijn en om advies te vragen aan andere bouwers.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Sikje248 op 14 november 2022, 22:18:36
Erg fraai geworden Ton! (y)
Geperste asbalansen heb ik nog wel liggen denk ik, zal eens kijken
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 14 november 2022, 22:26:44
Dank je wel Laurence.
Ook voor het aanbod. Ik heb zelf ook geperste asbalanzen liggen, maar ik ben nog aan het nadenken hoe ik ze onder deze kit kan krijgen. En dan zonder de koppelmechanieken te hoeven weglaten en met behoud van de werking van de kantelas.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Biessendorf op 14 november 2022, 22:35:39
In de modelbouwwereld is het woordje fraai zo'n beetje de overtreffende trap voor "verschrikkelijk mooi", "vreselijk mooi", "ontzaglijk mooi" etc. dus zal ik maar met dezelfde wijze mijn bewondering uitspreken Ton.

Zeer fraai geworden.  (y)

En bedankt voor het delen van je kennis en bevindingen.
Ik kijk nu al uit naar het vervolg hierop.
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: thonis op 15 november 2022, 08:43:06
Heel mooi geworden! Ik heb al meerdere kits van Seinarm gebouwd en ik heb er nog een paar liggen. Ze zijn erg goed.
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 03 januari 2023, 21:58:45
Tijd om dit draadje weer naar boven te halen. Zoals ik in mijn laatste post hierboven al aangaf, wilde ik nog een exemplaar bouwen met geperste scheenplaten en W1 aspotten. Omdat die niet op de etsplaat zitten, moest ik een manier bedenken om dat voor elkaar te krijgen. Daar heb ik dus een tijd over zitten nadenken terwijl ik vast begon met het bouwen van een tweede wagen en ik denk dat ik er uit ben.
Het onderstel is gebouwd tot het stadium van post nummer 17 hierboven. Wat ik anders heb gedaan ten opzichte van de eerste wagen, is de bevestiging van de opstaptreden onder de zijdeuren. Bij de eerste wagen heb ik de opstaptreden die in de ets zaten gewoon aan de achterkant van de stelbalk vastgebakken. Bij deze wagen heb ik op de plaats waar ze moeten komen een gaatje geboord in de bodemplaat, daar een stukje 0,5mm fosforbronsdraad in gesoldeerd en aan die draad een vierkant stukje traanplaat gebakken. Op deze manier is de trede wat steviger en lijkt het weer iets meer op het grootbedrijf.
Voor de scheenplaten heb ik bij MK Modelbouwstudio een setje  asbalansen gekocht. Die zijn bedoeld om te vouwen, aspotten op te zetten en vervolgens onder een wagen te bevestigen. Eén as gecompenseerd en één vaste as. Op de foto is het setje te bewonderen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/37-Wagenbodem-met-MK-setje-63b493285fa97.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/37-Wagenbodem-met-MK-setje-63b493285fa97.jpg)

Doordat de wagen erg kort is en de assen dicht bij de bufferbalken staan, is de kantelas van het model ontworpen om in een soort U-vorm om het koppelingsmechaniek heen te vallen. Jammer genoeg is het setje van MK niet zo ontworpen, anders zou het natuurlijk te gemakkelijk zijn. Hieronder kan je zien wat ik bedoel met die U-vorm.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/38-Asbalans-koppeling-63b4948b62833.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/38-Asbalans-koppeling-63b4948b62833.jpg)

De vaste as zit tussen twee losse platen, waar het koppelingsmechaniek tussen ligt. Het is dus kiezen: hetzij de koppelingen weglaten en de MK-asbalansen monteren, dan wel zelf improviseren met de spullen die we hebben en een paar dingen verbouwen. Ik heb gekozen voor het laatste.

Eerst heb ik de vaste as gedaan; die is het meest eenvoudig, dus leuk om erin te komen. De asbalans van MK is smaller dan bij deze kit de bedoeling is. Dat is simpel op te lossen: het middenstuk zit toch in de weg voor de koppeling, dus die gaat er tussenuit. Je houdt dan twee scheenplaten over met aan ieder een stukje van het middenstuk. Dat laatste is handig als soldeervlak om aan de bodem te bevestigen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/39-Scheenplaat-gezaagd-63b494968e15d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/39-Scheenplaat-gezaagd-63b494968e15d.jpg)

De hoogte tot het asgat lijkt gelijk aan die van de oorspronkelijke scheenplaten, dus daar hoeven we geen kunstgrepen voor uit te halen. Eerst één kant zo goed mogelijk uitlijnen met het asgat boven het midden van het veerpakket en dan vastzetten. Daarna de tweede uitlijnen. Daarbij gebruik ik ter controle een staaf van 2mm doorsnee om de haaksheid te controleren. Als de as niet haaks staat op de stelbalken, gaat de boel wringen en loopt de wagen niet lekker.

En dan ziet het er zo uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/40-Vaste-asbalansen-geplaatst-63b494a06a88d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/40-Vaste-asbalansen-geplaatst-63b494a06a88d.jpg)

Binnenkort verder.

Grtz, Ton

Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 05 januari 2023, 19:29:32
De vaste as was natuurlijk simpel; de kantelas was iets meer uitdagend. Eerst heb ik de asbalans die op de etsplaat zit gevouwen. Vervolgens van de kantelas uit het MK-setje één scheenplaat afgebroken op de etsnaad en gladgevijld. De bovenkant  van de MK-scheenplaat (waar ik hem heb afgebroken) moet precies aansluiten op de gesloten balk van de Seinarm-scheenplaat terwijl de asgaten over elkaar liggen.
Daarna heb ik van de Seinarm-asbalans aan één kant de open scheenplaat weggezaagd, net onder de gesloten balk, en de braampjes weggevijld. Voor de duidelijkheid: het zwarte gedeelte op de foto moest eraf.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/41-Scheenplaat-deel-verwijderen-63b714fd23229.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/41-Scheenplaat-deel-verwijderen-63b714fd23229.jpg)

Vervolgens heb ik de MK-scheenplaat aan de gesloten balk gesoldeerd, met een klein strookje messing uit een etsfret als versteviging (aan de binnenkant). Met behulp van de 2mm staf gezorgd dat de boel ook hier weer goed en haaks is uitgelijnd. De 2mm staf ging daarbij door het asgat van de nieuwe scheenplaat en door het asgat van de nog aanwezige Seinarm-scheenplaat. En als het dan goed zit,  ziet het er zo uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/42-MK-scheenplaat-aangebracht-63b714ff0150c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/42-MK-scheenplaat-aangebracht-63b714ff0150c.jpg)

Daarna het feest herhaald met de andere scheenplaat.

Toen beide scheenplaten waren aangebracht en goed uitgelijnd, even de boel schoongemaakt om het vloeimiddel te neutraliseren. Daarna konden de aspotten worden aangebracht. Deze keer W1 aspotten van MK. Wel oppassen: als je bij het solderen van de aspotten op de kantelas de boel te heet stookt, kunnen de scheenplaten weer losgaan. En dan kan je opnieuw beginnen.
Inderdaad, u raadt al waarom ik deze open deur nog maar eens een keer intrap……

Toen de aspotten er op zaten heb ik de wielen geplaatst en gecontroleerd of de wagen waterpas stond en of de bufferhoogte klopte. Niet helemaal dus. Ik had eerder al opgemerkt dat bij de scheenplaten voor de vaste as, de hoogte van het asgat gelijk leek te zijn met die van de oorspronkelijke scheenplaten. Het leek inderdaad zo, maar toch zaten de buffers aan die zijde net ietsje lager dan aan de zijde van de kantelas. Na wat meten en vergelijken heb ik de scheenplaten van de vaste as weer losgehaald, wat reststukjes messing van 0,4mm dik eronder gezet, opnieuw uitgelijnd en vastgezet en nu klopt het.

Op de foto het aangepaste onderstel samen met de originele wagen die we al kenden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/43-Hoogte-gecorrigeerd-63b714fd399cd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/43-Hoogte-gecorrigeerd-63b714fd399cd.jpg)

Nu nog de laatste details aanbrengen en dan kan ook deze wagen worden gestraald en gespoten en kunnen de opschriften worden aangebracht. Als hij helemaal klaar is zal ik hier nog een plaatje laten zien van de beide wagens samen.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 13 januari 2023, 12:18:51
Beloofd is beloofd. Eerst een plaatje van het eindresultaat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/44-Eindresultaat-63c13ce7440e7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/44-Eindresultaat-63c13ce7440e7.jpg)

En een plaatje van beide wagens samen. Deze is een beetje onscherp, maar met mijn telefoon kreeg ik hem niet beter. Het geeft in ieder geval een indruk van het verschil dat je met de aanpassing bereikt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/45-Beide-GL-s-samen-63c13ce719ed8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/45-Beide-GL-s-samen-63c13ce719ed8.jpg)

Ik heb nog een derde etsplaat van dit model liggen. Nog eens nadenken wat ik daarmee ga doen. Misschien kom ik binnenkort ergens een foto tegen van nog een andere variant: met oude aspotten i.c..m. nieuwe scheenplaten of andersom, met andere buffers of zoiets, zodat ik die kan nabouwen. Intussen bouw ik verder aan wat andere modellen.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Sikje248 op 13 januari 2023, 14:00:59
Fraai Ton! (y)
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Noordernet op 13 januari 2023, 22:38:53
Erg mooi geworden!

Wolter
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Biessendorf op 13 januari 2023, 22:45:50
Mooi geworden wederom Ton (y)
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 14 januari 2023, 14:58:29
Bedankt voor de complimenten.
En sowieso voor het reageren  (y); dat motiveert om eens vaker te laten zien wat ik aan het knutselen ben.

Grtz, Ton
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: MathynK op 14 januari 2023, 20:07:49
Wauw die is weer prachtig geworden Ton. Erg leuk om te zien. Complimenten (y)

Groet, Mathyn
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: Eric B op 14 januari 2023, 20:17:22
Fraaie (ge)bakkies Ton  (y)

En als je nog meer van dat fraais gaat laten zien is dat een zeer goede reden om je te gaan volgen daarbij  :)
Titel: Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
Bericht door: TonM op 15 januari 2023, 20:24:34
Ook u beiden: dank.

@Eric,

Ik bouw meer dan deze kolenwagens, dus ik denk dat het wel gaat lukken om in de toekomst nog wat te laten zien.
Op dit moment ben ik met nog een paar dingen bezig, dus ik zal eens kijken of daar nog een draadje van te maken is.

Grtz, Ton