Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Open goederenwagen GL van Seinarm  (gelezen 8481 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #45 Gepost op: 13 november 2022, 21:23:04 »
“In cauda venenum” zeiden de oude Romeinen al. Oftewel: het venijn zit in de staart. Nu waren het best wel rare jongens, die Romeinen, maar dit hadden ze toch wel goed.

Nadat ik de decals een paar keer had gesopt in MicroSol heb ik de zaak 24 uur laten drogen, helemaal volgens voorschrift. Daarna nog wat langer omdat ik naar Houten ging om onderdelen voor volgende kits te scoren (is trouwens prima gelukt). Gisterenavond en vanmorgen heb ik de spuit met Phildie blanke lak ter hand genomen om het model een mooie halfmatte finish te geven.
Toen dat droog was, bleken er op één stelbalk wat vlekken te zitten. Dan zijn er twee oplossingen: Of het ding in een bad met thinner gooien en opnieuw beginnen, of proberen de vlekken met wat verf weg te werken. Als de tweede oplossing niet zou werken kon ik alsnog de eerste doen, andersom niet. Dus heb ik met wat zware acrylverf (Hataka Jet Black) en een penseel de boel bijgewerkt en toen het droog was nog een laagje blanke lak er overheen gespoten om het verschil in glans op te heffen. Hieronder het resultaat. Niet slecht, toch?



Intussen had ik de bufferstelen/bufferschijven zwart gemaakt met Motip primer. Dit had ik gezien in het draadje over de zandwagens van Mathyn en leek mij wel een goed idee. Toen ik ze in de bufferhulzen wilde schuiven, schaafde de zwarte verf er weer vanaf. Misschien waren mijn bufferhulzen iets krapper dan die van Mathyn? De bufferstelen dus maar even in de thinner gegooid en daarna chemisch gezwart (Birchwood Casey Brass Black). En omdat de fles met zwartingsmiddel toch op tafel stond, gelijk maar even het draadje gedaan waarmee straks de kantelas wordt bevestigd.

Morgen de boel in elkaar zetten en dan kan ik het eindresultaat laten zien.
Als die Romeinen zich er niet meer mee bemoeien, tenminste.

Grtz, Ton



Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #46 Gepost op: 13 november 2022, 21:59:49 »
Ton ik zei het al over de Phildie lak

Ik ben zelf niet zo kapot van de Phildie lak, ik krijg het niet met fatsoen uit de spuit, of het komt met druppels er op, of het slaat wit uit. Verdunnen is niet goed mogelijk etc. Zal wel aan mij liggen.


Probeer eens andere blanke lak  ;)
Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3710
    • MCKmodelbouw
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #47 Gepost op: 13 november 2022, 22:04:37 »
Tsja die vlekken… gek genoeg heb ik dat met die blanke lak ook wel eens. Zijn kringen, af en toe witte kringen toch? Ik heb het idee dat het vooral ontstaat als de eerste laag wat te dik is. In de beschrijving op het flesje staat ook duidelijk dat je eerst een hele dunne laag moet spuiten en daarna wat dikker. Ik heb ervaren dat je dat heel letterlijk moet nemen. Ik spuit tegenwoordig een eerste hele dunne waas en daarna nog twee dunne laagjes die net aan nat glinsteren. Dan heb je de minste kans op die vlekken/kringen. Ik blijf het een lastige lak vinden, maar geeft wel een mooi resultaat.

Wat betreft de buffers, soms passen ze niet zo goed meer doordat er in de hulzen ook verf zit. Meestal boor ik de buffers weer voorzichtig uit en pas ik dan de stelen. Als ze er makkelijk in glijden gaat het verder altijd goed.

Chemisch zwarten is natuurlijk nog beter, maar dat goedje heb ik (nog) niet.

Al met al wel een mooi resultaat! (y)

Groet, Mathyn
« Laatst bewerkt op: 13 november 2022, 22:21:09 door MathynK »
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #48 Gepost op: 13 november 2022, 22:34:09 »
@Rob,

Waarom denk jij dat het aan de lak ligt? Ik heb het al heel vaak gebruikt en nooit problemen gehad.

@Mathyn,

Nee, het waren geen witte kringen. Het waren wat doffe vlekken, die iets lichter oogden dan de rest van de stelbalk.

Zelf zat ik te denken aan de MicroSol waarvan misschien wat resten waren achtergebleven en met de lak hadden gereageerd. Hoe dan ook, zoals op de foto te zien is zijn de vlekken nu weg. En de blanke lak die ik nu weer overheen heb gespoten vertoont geen vlekken, kringen, witte uitslag of wat dan ook.
Hopen dat het zo blijft  ;)

Grtz, Ton

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #49 Gepost op: 14 november 2022, 14:12:35 »
Ten aanzien van de (verende) buffers, wat ik meestal doe als het onderstel zwart gespoten is een boortje van 0,5 mm doorheen halen voor de achterste gaatjes en een boortje van 1,0 mm voor de voorkant. Dan weet je bijna zeker dat de buffers er zachtjes verend inpassen. De buffers zelf maak ik met een viltstift zwart.

Gerard

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #50 Gepost op: 14 november 2022, 14:33:17 »
@Gerard,

Bedankt voor de toevoeging.
Leuk om meerdere mogelijkheden naast elkaar te leggen. Zo kan iedereen zijn eigen oplossing kiezen, afhankelijk van de spullen die hij bij de hand heeft.

Grtz, Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #51 Gepost op: 14 november 2022, 21:55:20 »
De bufferstelen aangebracht (let op: ronde en platte buffers niet omwisselen), de kantelas gemonteerd, de veer voor de koppelingen en de wielen er ingezet en tenslotte de bak op het onderstel geplaatst en vastgezet door de doorgestoken lipjes een beetje te verbuigen. En dan is de wagen klaar voor een statieportret.



Ik vond het een leuk model om te bouwen. Zoals ik aan het begin van dit draadje als schreef, was mijn eerste messing bouwset een soortgelijke wagen. Natuurlijk, dat was een ontwerp van 30 jaar geleden en de ontwikkeling van messing kits heeft in die 30 jaar niet stil gestaan. Maar voor wie nu een eerste messing kit zou willen bouwen, lijkt deze mij zeker ook geschikt.
Als je het wilt proberen: laat je niet afleiden door mijn gedoe met zelfgebogen handgrepen, plakbriefborden en aangepaste bufferbalken. Ook als je dat niet doet en de kit gewoon bouwt zoals het bedoeld was, wordt het nog steeds een leuk model. De enige echte fout in de kit zat in de stelbalk. Maar ook dat is eenvoudig op te lossen, zoals ik heb laten zien. En geloof me: ik heb veel meer en ergere fouten gezien in messing kits.
De bouwbeschrijving die op de site van Seinarm staat is voor een beginner misschien wat beknopt, maar met dit draadje erbij moet het zeker lukken.

Voor de mensen die wat meer ervaring hebben zijn het juist de verbetermogelijkheden die het aantrekkelijk maken om deze kit te bouwen.  Ik vond het tenminste leuk om een beetje meer te doen dan recht-toe-recht-aan kitbashing. Al kan je jezelf afvragen wie die details ziet als zo’n wagentje in een trein op de baan langs komt rijden……

Zelf heb ik nog een paar etsplaten van dit model liggen. Ik zit er over te denken om daarmee wat varianten te maken met wijzigingen die in de loop der jaren bij de NS werden aangebracht. Schijfwielen i.p.v. spaakwielen is natuurlijk kinderlijk eenvoudig. Geperste i.p.v. open scheenplaten is er eentje waar ik nog over zit na te denken. Ze zitten niet als optie bij de kit (dan was het wel heel erg makkelijk geweest), dus ik moet eens goed nadenken hoe ik dat kan doen. Als ik er uit ben, laat ik t.z.t. hier zien.

Tot die tijd een aansporing voor alle hobbyisten die al een tijdje het gevoel hebben “dat zou ik ook wel willen doen”: gewoon zo’n ding bestellen (en de benodigde onderdelen gaan halen op de beurs in Houten) en beginnen met bouwen. Ik zou het leuk vinden als je dan dit draadje gebruikt om te laten zien wat je vorderingen zijn en om advies te vragen aan andere bouwers.

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 15 november 2022, 10:24:06 door TonM »

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #52 Gepost op: 14 november 2022, 22:18:36 »
Erg fraai geworden Ton! (y)
Geperste asbalansen heb ik nog wel liggen denk ik, zal eens kijken

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #53 Gepost op: 14 november 2022, 22:26:44 »
Dank je wel Laurence.
Ook voor het aanbod. Ik heb zelf ook geperste asbalanzen liggen, maar ik ben nog aan het nadenken hoe ik ze onder deze kit kan krijgen. En dan zonder de koppelmechanieken te hoeven weglaten en met behoud van de werking van de kantelas.

Grtz, Ton

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1124
  • Carpe diem
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #54 Gepost op: 14 november 2022, 22:35:39 »
In de modelbouwwereld is het woordje fraai zo'n beetje de overtreffende trap voor "verschrikkelijk mooi", "vreselijk mooi", "ontzaglijk mooi" etc. dus zal ik maar met dezelfde wijze mijn bewondering uitspreken Ton.

Zeer fraai geworden.  (y)

En bedankt voor het delen van je kennis en bevindingen.
Ik kijk nu al uit naar het vervolg hierop.
Carpe Diem

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #55 Gepost op: 15 november 2022, 08:43:06 »
Heel mooi geworden! Ik heb al meerdere kits van Seinarm gebouwd en ik heb er nog een paar liggen. Ze zijn erg goed.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #56 Gepost op: 03 januari 2023, 21:58:45 »
Tijd om dit draadje weer naar boven te halen. Zoals ik in mijn laatste post hierboven al aangaf, wilde ik nog een exemplaar bouwen met geperste scheenplaten en W1 aspotten. Omdat die niet op de etsplaat zitten, moest ik een manier bedenken om dat voor elkaar te krijgen. Daar heb ik dus een tijd over zitten nadenken terwijl ik vast begon met het bouwen van een tweede wagen en ik denk dat ik er uit ben.
Het onderstel is gebouwd tot het stadium van post nummer 17 hierboven. Wat ik anders heb gedaan ten opzichte van de eerste wagen, is de bevestiging van de opstaptreden onder de zijdeuren. Bij de eerste wagen heb ik de opstaptreden die in de ets zaten gewoon aan de achterkant van de stelbalk vastgebakken. Bij deze wagen heb ik op de plaats waar ze moeten komen een gaatje geboord in de bodemplaat, daar een stukje 0,5mm fosforbronsdraad in gesoldeerd en aan die draad een vierkant stukje traanplaat gebakken. Op deze manier is de trede wat steviger en lijkt het weer iets meer op het grootbedrijf.
Voor de scheenplaten heb ik bij MK Modelbouwstudio een setje  asbalansen gekocht. Die zijn bedoeld om te vouwen, aspotten op te zetten en vervolgens onder een wagen te bevestigen. Eén as gecompenseerd en één vaste as. Op de foto is het setje te bewonderen.



Doordat de wagen erg kort is en de assen dicht bij de bufferbalken staan, is de kantelas van het model ontworpen om in een soort U-vorm om het koppelingsmechaniek heen te vallen. Jammer genoeg is het setje van MK niet zo ontworpen, anders zou het natuurlijk te gemakkelijk zijn. Hieronder kan je zien wat ik bedoel met die U-vorm.



De vaste as zit tussen twee losse platen, waar het koppelingsmechaniek tussen ligt. Het is dus kiezen: hetzij de koppelingen weglaten en de MK-asbalansen monteren, dan wel zelf improviseren met de spullen die we hebben en een paar dingen verbouwen. Ik heb gekozen voor het laatste.

Eerst heb ik de vaste as gedaan; die is het meest eenvoudig, dus leuk om erin te komen. De asbalans van MK is smaller dan bij deze kit de bedoeling is. Dat is simpel op te lossen: het middenstuk zit toch in de weg voor de koppeling, dus die gaat er tussenuit. Je houdt dan twee scheenplaten over met aan ieder een stukje van het middenstuk. Dat laatste is handig als soldeervlak om aan de bodem te bevestigen.



De hoogte tot het asgat lijkt gelijk aan die van de oorspronkelijke scheenplaten, dus daar hoeven we geen kunstgrepen voor uit te halen. Eerst één kant zo goed mogelijk uitlijnen met het asgat boven het midden van het veerpakket en dan vastzetten. Daarna de tweede uitlijnen. Daarbij gebruik ik ter controle een staaf van 2mm doorsnee om de haaksheid te controleren. Als de as niet haaks staat op de stelbalken, gaat de boel wringen en loopt de wagen niet lekker.

En dan ziet het er zo uit:



Binnenkort verder.

Grtz, Ton


TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #57 Gepost op: 05 januari 2023, 19:29:32 »
De vaste as was natuurlijk simpel; de kantelas was iets meer uitdagend. Eerst heb ik de asbalans die op de etsplaat zit gevouwen. Vervolgens van de kantelas uit het MK-setje één scheenplaat afgebroken op de etsnaad en gladgevijld. De bovenkant  van de MK-scheenplaat (waar ik hem heb afgebroken) moet precies aansluiten op de gesloten balk van de Seinarm-scheenplaat terwijl de asgaten over elkaar liggen.
Daarna heb ik van de Seinarm-asbalans aan één kant de open scheenplaat weggezaagd, net onder de gesloten balk, en de braampjes weggevijld. Voor de duidelijkheid: het zwarte gedeelte op de foto moest eraf.



Vervolgens heb ik de MK-scheenplaat aan de gesloten balk gesoldeerd, met een klein strookje messing uit een etsfret als versteviging (aan de binnenkant). Met behulp van de 2mm staf gezorgd dat de boel ook hier weer goed en haaks is uitgelijnd. De 2mm staf ging daarbij door het asgat van de nieuwe scheenplaat en door het asgat van de nog aanwezige Seinarm-scheenplaat. En als het dan goed zit,  ziet het er zo uit:



Daarna het feest herhaald met de andere scheenplaat.

Toen beide scheenplaten waren aangebracht en goed uitgelijnd, even de boel schoongemaakt om het vloeimiddel te neutraliseren. Daarna konden de aspotten worden aangebracht. Deze keer W1 aspotten van MK. Wel oppassen: als je bij het solderen van de aspotten op de kantelas de boel te heet stookt, kunnen de scheenplaten weer losgaan. En dan kan je opnieuw beginnen.
Inderdaad, u raadt al waarom ik deze open deur nog maar eens een keer intrap……

Toen de aspotten er op zaten heb ik de wielen geplaatst en gecontroleerd of de wagen waterpas stond en of de bufferhoogte klopte. Niet helemaal dus. Ik had eerder al opgemerkt dat bij de scheenplaten voor de vaste as, de hoogte van het asgat gelijk leek te zijn met die van de oorspronkelijke scheenplaten. Het leek inderdaad zo, maar toch zaten de buffers aan die zijde net ietsje lager dan aan de zijde van de kantelas. Na wat meten en vergelijken heb ik de scheenplaten van de vaste as weer losgehaald, wat reststukjes messing van 0,4mm dik eronder gezet, opnieuw uitgelijnd en vastgezet en nu klopt het.

Op de foto het aangepaste onderstel samen met de originele wagen die we al kenden.



Nu nog de laatste details aanbrengen en dan kan ook deze wagen worden gestraald en gespoten en kunnen de opschriften worden aangebracht. Als hij helemaal klaar is zal ik hier nog een plaatje laten zien van de beide wagens samen.

Grtz, Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #58 Gepost op: 13 januari 2023, 12:18:51 »
Beloofd is beloofd. Eerst een plaatje van het eindresultaat.



En een plaatje van beide wagens samen. Deze is een beetje onscherp, maar met mijn telefoon kreeg ik hem niet beter. Het geeft in ieder geval een indruk van het verschil dat je met de aanpassing bereikt.



Ik heb nog een derde etsplaat van dit model liggen. Nog eens nadenken wat ik daarmee ga doen. Misschien kom ik binnenkort ergens een foto tegen van nog een andere variant: met oude aspotten i.c..m. nieuwe scheenplaten of andersom, met andere buffers of zoiets, zodat ik die kan nabouwen. Intussen bouw ik verder aan wat andere modellen.

Grtz, Ton

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: Open goederenwagen GL van Seinarm
« Reactie #59 Gepost op: 13 januari 2023, 14:00:59 »
Fraai Ton! (y)