Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
  

Auteur Topic: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)  (gelezen 15688 keer)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #30 Gepost op: 31 oktober 2022, 19:49:07 »
... Joswood kijken...

En dat stel je voor aan een meneer die zelf
de mooiste pandjes van karton maakt.
Mvh Steef

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #31 Gepost op: 31 oktober 2022, 21:14:31 »
Ik weet het.
Maar Joswood heeft zeer fijn gedetailleerd spul.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #32 Gepost op: 01 november 2022, 08:15:00 »
... Joswood kijken ...
En dat stel je voor aan een meneer die zelf
de mooiste pandjes van karton maakt.
Dankjewel meneer Steef.

Maar inderdaad, als het zoiets wordt, dan wordt het wel zelfbouw, al is het maar om de kosten te sparen en te bekijken wat ik van wat liggende rommel kan maken.

Joswood heeft inderdaad leuk spul, maar op dit forum bouwen er al genoeg direct vanuit de folder. Daar hoef ik niet aan mee te doen. Voor mij zou het zelfs leuker zijn als ik er een artikeltje uit kan halen (en met mij, waarschijnlijk ook wel een gerenommeerd tijdschrift).

Schrijvend over een artikeltje, weer even een berichtje.


Want deze dagen gaat de eerste laag groen erop. Op een avond ben ik begonnen met het strooien van fijne turf van Woodland Scenics. De eerste dunne laag is een restje divers (van een vorige baan) en de donkerste versie.

Daarna volgt de lichtgroene fijne en de beige turf. Ook worden de kleine kieren in het beton niet vergeten. Alles wordt gewoon gestrooid in 1 laag houtlijm. Even aandrukken en een nachtje laten drogen.


's Ochtends haal ik het overtollige turf er van af. Dit verdwijnt in het potje, goed voor een volgende onderste laag.


Daarna dot ik met een penseel enkele druppels lichtverdunde houtlijm over deze turf. Hierin strooi ik de grovere bladeren van Polak. Dit is ooit een miskoop geweest, maar nu ik het kan gebruiken als basis voor wat onkruid is ook dit een geliefd strooisel.


In de middag verwijder ik de losliggende blaadjes en kan ik even losgaan met het 2mm. gras. Met een penseel breng ik de dunne lijm aan en daarin schiet ik met mijn WWS grasmaster het strooisel. Het is de eerste laag en een mengsel van WWS patchy mix, een onbekend donkergoene vezel en 02-002 van Silhouette/Mininatur.


Per keer doe ik een aantal vierkante centimeter. Dan blijft de lijm nog lekker vochtig en kan het gras er goed in vallen. Als er een klein laagje in de lijm ligt, dan schud ik de rest uit mijn grassmaster en ga er nog eens overheen om de losliggende vezels richting lijm te sturen. Bij deze beweging richten de reeds vastzittende vezels zich ook nog een keertje op.

En zo krijg je binnen een aantal uur al een leuk landschap. Voor dat ik verder ga met de volgende laag moeten de meeste vaste elementen wel klaar zijn. En dat betekent dat ik me nu echt moet gaan richten op het bouwen van de toegangspoort. Als deze staat en werkt kan ik ook weer verder met het gras. Maar vooral een werkende poort bouwen, dat is nog wel een dingetje..

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 01 november 2022, 08:19:35 door tothebeach »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #33 Gepost op: 05 november 2022, 15:08:07 »
Om het spelen met de treinen iets aangenamer te maken, vond ik dat er een Fiddle Yard bij moest komen. Een Fiddle Yard is eigenlijk niets meer dan een plank met rails waarop je treinen kunt plaatsen. Nou, die was zo gebouwd.


Want uit de plank die ik als voor de baan gebruikt had, had ik een stuk resthout dat prima gebruikt kon worden als Fiddle Yard.


Ook hierop is zachtboard gelijmd en deze goed afgedekt met verf, zodat de vezels niet meer los kunnen laten. Daarna zijn er twee stroken schuim op geplakt, zodat de rails op de Fiddle Yard even hoog ligt als op de baan.

Ik ga de Fiddle Yard gebruiken voor het samenstellen van de treinen die de baan op gaan. Gewoon met de hand, de lokomotief moet op zijn hoogst van achter naar voren gaan rijden, als ik de wagons van het spoor gehaald heb. De twee sporen die er liggen krijgen daarom geen secties, ze kunnen alleen aan of uit.

Deze keuze maakt het monteren lekker eenvoudig. Elk spoor heeft dus zijn eigen aan/uit schakelaar. En de aansluiting aan de modelbaan gaat via een 5 polige DIN stekker die achterin de Fiddle Yard gestoken kan worden.



Dat laatste was nog wel een dingetje. Het betrof een inbouw stekker, dus moest ik een gat maken van ongeveer 16mm doorsnede in een plank van ongeveer 18mm dikte. Ik koos er voor om de boor iets hoger te zetten zodat het gat zowel in de plank als ook in het zachtboard zit. Daardoor zit de stekker op een goede hoogte. De bedrading lopen door de plank heen naar voren. Ik heb daarvoor een gat van voor naar achteren geboord.



En door datzelfde gat lopen ook de aansluitdraden van de sporen. Dat was even een gedoe, maar uiteindelijk wel gelukt.


En na het aansluiten van de draden kon er gelijk gereden worden. Lekker zonder andere poespas, geen geleidesysteem, een kwestie van de Fiddle Yard goed aanleggen bij het aansluitspoor van de baan en rijden maar. En het werkt prima.


Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #34 Gepost op: 08 november 2022, 10:34:41 »
Tussen de grotere karweien door fröbel ik ook wat kleine dingetjes in elkaar. Zo heeft de losweg bestrating gekregen en wordt de fabrieksmuur opgetrokken.


En bij beide zaken had ik van te voren niet goed nagedacht. Zo bleek de zijkant van de losweg, waar de rails voorzien van ballast en plantjes reeds ligt, nog niet geschilderd te zijn. Met een fijn penseel is deze eerst grijs gemaakt. Vervolgens is de rand aangebracht, en daarna is met een wash de boel bijgekleurd. Dat oogt al weer beter.


De losweg zelf heb ik voorzien van stelconplaten. Deze zijn gesneden uit 1,4mm dik karton. De platen zelf zijn geschilderd en licht vervuild, de rand is met een verfstift er op getekend. Al met al ziet het er best wel aardig uit, er moet nog wel een laag smurrie overheen, zodat het echt een los- en laadweg is.



De fabrieksmuur had ik reeds gemaakt. Met wat Vollmer of Auhagen muurplaten is de muur gevormd. Een kwestie van twee platen met de rug tegen elkaar aanlijmen en daaroverheen dunne strips muurplaat op vastplakken. Die stellen de stevigere delen voor. Vervolgens zijn er twee lagen verdunde houtlijm en gips overheen gegaan. De muur is lichtgrijs geschilderd en door middel van diverse washes verouderd.

De muur kon ik nog niet plaatsen. Want er moest natuurlijk nog een toegangshek voor. Door middel van een bouwbeschrijving op het BNLS-forum, van wijlen Hollandsbouwwerk (Peter), was dat vrij eenvoudig.


De aandrijving moest ik zelf verzinnen. Want deze hekken moesten natuurlijk wel open en dicht kunnen. De scharnieren, die bij Peter van kunststof zijn, zijn bij mij uitgevoerd als messingbuis met verenstaal als kern. Het verenstaal heb ik aan de bovenzijde van de buis kunnen solderen, het zit voldoende vast.


De messingbuis met kern is met contactlijm aan het hekwerk geplakt, wat het ook weer makkelijk maakt met het schilderen.


Dit verenstaal loopt door een buisje door de plank van de modelbaan. Daaronder maken ze een hoek van 90o. Door middel van twee stangen zijn de hekken nu te bedienen en vast te zetten. Hetgeen ook wel zo makkelijk is tijdens het rangeren. Ik wil niet dat een hek dichtzwaait, terwijl er een trein langsrijdt.



Het geheel beweegt door middel van een eenvoudige techniek. Het rangeren wordt weer wat grappiger, want bij aankomst en vertrek moet de rangeerder nu uitstappen om het hek te openen respectievelijk te sluiten.

Groet,
michel

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #35 Gepost op: 08 november 2022, 17:00:34 »
Leuk!

Gaan we die rangeerder ook zien lopen? Of moeten we dat er bij denken?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #36 Gepost op: 08 november 2022, 17:13:39 »
Ik vrees dat we die er bij moeten gaan denken. Ik ben niet zo technisch aangelegd, en om nou een preisertje met de hand heen en weer te gaan bewegen vind ik nou ook niet zo'n geweldig idee. Er is nog wel een kans dat het hek (het mechanisme wel te verstaan) op slot kan. Dus dat je voor het rangeren nog even het hek van het slot moet halen, voordat je het hek kan openen.

Maar goed, eerst eens kijken of ik wat materiaal kan ombouwen voor Kadee koppelingen. Onlangs eens bij Floris mogen spelen en dat beviel eigenlijk wel heel erg goed.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 08 november 2022, 17:36:14 door tothebeach »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #37 Gepost op: 08 november 2022, 17:28:12 »
Kadees zijn er toch gewoon met nem-schacht?

Floris heeft lang geleden hier op het forum laten zien dat je met een scharnier en een magneet van de bouwmarkt een ontkoppelpunt onder je baan kunt bouwen. Ben je dat ook nog van plan?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #38 Gepost op: 08 november 2022, 17:35:57 »
Heel veel van mijn materieel heeft geen NEM-schacht. Ik koop best wel wat ouwe meuk, blijkt maar weer. Het ontkoppelen gaat waarschijnlijk gebeuren door kleine magneetjes aan de zijkant onder de ballast. Volgens mij moet dat wel werken.

Overigens zijn we nu redelijk bij qua berichtgeving. Met deze baan ben ik op 7 juli jl. begonnen met bouwen. Het laatste bouwbericht geeft de stand van zaken begin september weer. Tussendoor heb ik nog de tijd gehad om een artikel te schrijven. In die twee maanden heb ik ook gewoon gewerkt, gesport en wat kleine huishoudelijke klusjes gedaan. Daarna ben ik op vakantie gegaan. De laatste tijd gaat het iets langzamer, maar ook dat komt omdat ik weer wat extra modelspoordingen doe.

Wat ik hiermee wil illustreren is, dat het bouwen van dit soort baantjes lekker snel gaat. Binnen een korte tijd heb je een leuk resultaat. Mijn vrouw is er ook helemaal happy mee. Dit vind ze veel leuker om te zien, dan dat kale hout en de plannen in mijn hoofd :)

Groet,
michel

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #39 Gepost op: 08 november 2022, 17:40:54 »
Bij de Oude haven, tentoonstellingsbaan van MSC Maas en Waal hebben we slechte ervaringen met vaste magneten. Vandaar mijn suggestie.

Leuk om te zien hoe snel je iets leuks kunt bouwen.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #40 Gepost op: 08 november 2022, 17:51:17 »
Goed om te weten, maar bij dit baantje vrees ik dat er geen andere oplossing mogelijk is. Onder de plank (van 18mm dik) is er slechts 18mm ruimte.
Ik ga gewoon eens experimenteren op een volgend baantje met enkele methodes :)

Groet,
Michel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #41 Gepost op: 10 november 2022, 22:04:43 »
Bedankt voor de uitgebreide foto's van de hek-aandrijving. Ik heb ook nog een hekje op de verlanglijst staan :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 2961
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #42 Gepost op: 11 november 2022, 07:46:25 »
Ik vind het hek ook een leuke toevoeging. Het prikkelt de nieuwsgierigheid: wat ligt achter het hek?

Wolter
Moins mais mieux.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #43 Gepost op: 12 november 2022, 11:36:13 »
Achter het hek ligt de grote wijde wereld:



@ Reinout: graag gedaan, het is eigenlijk niets anders dan een wisselaandrijving alleen met een grotere uitslag.

Groet,
michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #44 Gepost op: 19 november 2022, 10:56:06 »
Een aflevering begroenen:

We gaan verder op de basis. Een deel van het lage gras wordt onkruid. Hiervoor tippen we de grasvezeld licht aan en strooien er vezels overheen.




een ander accent krijg je als jet het gras eerst nog wat verkleurt met verdunde verf:


Ook poten we hier en daar wat andere bosjes gras. Het resultaat mag er zijn:


Meer plaatjes en toelichtende tekst, zie mijn blog.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 19 november 2022, 10:58:32 door tothebeach »