Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 19:46:10
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:40:30
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:39:14
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Falkenberg
Vandaag om 19:36:20
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:10:30
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
19 Toen door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:59:38
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
  

Auteur Topic: H0llandsBouwwerk: Wat gaan we bouwen?  (gelezen 32909 keer)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: H0llandsBouwwerk: Wat gaan we bouwen?
« Reactie #30 Gepost op: 21 december 2014, 18:08:52 »
Prima workshop! Stond op het punt om begin volgend jaar bouwpakket aan te schaffen van dit model maar ga nu jouw voorbeeld volgen. Veel leuker om zelf te bouwen.

Hoi Peter,
Ik heb al heel veel bouwpakketten gekocht, maar ben daar nu ook mee gestopt. Ga eerst eens proberen om zelf gebouwen te bouwen via jouw methode en je tips en truuks.
Ik heb nog een bouwpakket liggen van deze haltes, dus die ga ik niet zelf bouwen. Maar andere gebouwen probeer ik eerst wel. Goeie workshop!
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: H0llandsBouwwerk: Wat gaan we bouwen?
« Reactie #31 Gepost op: 11 januari 2015, 12:46:58 »
Een toegangshek dat open en dicht kan.

Een nieuw doe-het-zelf-project. Een tijdje geleden kreeg ik een PB’tje, met de vraag, hoe ik dat hek had gemaakt, wat op het A4-diorama stond. Dus leek het mij wel leuk om dit in een aantal stappen te laten zien. Het hek werkt als het ware scharnierend (handmatig). Hieronder één van mijn modellen.

Open.......


... en dicht.


Wat hebben we nodig.

Styreenplaat:
0,3 mm dik en 1 mm dik.

Evergreen profiel:
0,5 x 0,75 mm
0,75 x 1,5 mm
Buis rond: 2,4 mm doorsnee
Staaf rond 1 mm doorsnee
Staaf rond 0,5 mm doorsnee.

Stap 1.
Teken onderstaande hulplijnen op een (het liefst) stukje mdf of een ander vlak stuk materiaal, zodat je strak kunt werken.



Stap 2.
Snij nu 2 stukjes profiel van 0,5 x 0,75 mm, met een lengte van ongeveer 13 cm en zet deze 2 stripjes (blauwe lijntjes) tegen de hulplijnen vast met een stukje plakband.



Stap 3.
Snij 28 stukjes profiel (rond) van 0,5 mm dik met een lengte van 27 mm en lijm deze, met een klein puntje lijm, op de liggende profieltjes en op de rode hulplijnen. Zorg dat de ronde profieltjes gelijk zitten met de onderzijde van het onderste profieltje. Zitten alle 28 profieltjes er op, ga dan even koffie drinken, zodat het geheel even goed kan drogen  ;)



Stap 4.
Na de koffie snijden we de liggende profieltjes door op de blauwe hulplijnen. De vier overgebleven stukjes profiel van 0,5 x 0,75 mm gaan we gebruiken voor de andere zijde van het hek.



Stap 5.
De nu losse hekken keren we om en lijmen nu de 4 overgebleven profieltjes precies op de hoogte van de reeds gelijmde profieltjes.
De profieltjes die we er nu op lijmen zijn langer. Dit is handig want je hoef nu alleen maar op te letten dat zij precies op de andere gelijk zitten qua hoogte.
Is dat gedaan dan keren we het hek weer terug en snijden de te lange stukjes profiel precies gelijk met de eerst geplaatste profieltjes.
Op de bovenaanzicht tekening kun je zien hoe het er dan uit moet zien.



Stap. 6.
Neem een stukje styreenplaat van 0,3 mm dik van ongeveer 120 mm x 20 mm en teken de hulplijnen op het plaatje.
We gaan op deze plaatjes suggereren dat er klinknagels op zitten. Vind je dit te priegelwerk dan kan het ook zonder klinknagels en dan snij je 4 stukjes van 28 x 9 mm.
Heb je de hulplijnen gezet, neem dan een priem of iets anders met een fijne scherpe punt en prik om de mm in het materiaal. LET OP: eerst de klinknagels prikken en dan pas de plaatjes snijden. Waarom? Als je eerst de plaatjes zou snijden en dan gaat prikken, dan duw je het materiaal naar buiten en krijg je een lelijke rand te zien. Klaar met prikken, dan zie je aan de andere zijde van het plaatje allemaal kleine bobbeltjes en dat wordt dus de voorzijde van de plaat. De zijde waarop je dus prikt wordt ook de lijmzijde.
Doordat het materiaal dun is, gaan de plaatjes wat krom staan. Buig deze met beleid weer iets terug.



Stap 7.
Lijm nu de eerste plaatjes( zie blauw) van 0,3 mm dik, zoals aangegeven op de tekening, tegen de onderste ligger en op beide hekken, draai het hek om en lijm de andere plaatjes.
Daarna snijden we van een profieltje 0,5 x 0,75 mm en een lengte 2 stukjes van 28 mm lang en lijmen deze tegen de bovenzijde van de platen, zie tweede tekening (blauw).
En als laatste snijden we van een profieltje van 0,75 x 1,5 mm, twee stukjes van 29 mm lang en lijm ze tegen de zijkant van het hek, het hek is op die plaats ook 1,5 mm dik. Zie onderste tekening, blauw lijntje. Zorg dat de bovenzijde gelijk zit met de andere spijlen van het hek.



Stap 8.
Neem nu de buis van 2,4 mm doorsnede en snij twwe stukjes af van 30 mm en van het ronde profieltje van 1mm ook twee stukjes van 30 mm.
Daarna snijden we van de buis van 2,4 mm, twee stukjes af van 2 mm lang, probeer dit zo recht mogelijk te doen.
Ook snijden we van de styreenplaat van 1 mm dik, twee stukjes af van ongeveer 50 x 5 mm.



Stap 9.
Lijm de twee buizen van 28 mm lang, zoals aangegeven op de tekening, zorg dat de onderzijde gelijk zit met het hekwerk. Je zult zien dat de ronding van de buis mooi in het midden van de staanders komt.



Stap 10.
Lijm de twee kleine stukjes buis van 2 mm op de twee stukjes styreenplaat van 1 mm dik, zie tekening.
Daarna lijm je de twee stukjes profiel van 1 mm doorsnede in het gaatje van de buis. Dit gedeelte goed laten drogen!!



Stap 11.
Als alles goed gedroogd is kun je de losse hekken over het dunne profieltje schuiven, niet lijmen dus!



Stap 12.
Je kunt nu de hekken naar elkaar toe schuiven. Het 1 mm strookje styreen komt uiteindelijk gelijk met de bovenzijde van de straat of berm, aangezien dit vaak 1 mm dik materiaal is. Het is nu ook even gebruikt om het hek te laten staan. Je kunt dan zowel links als rechts een schutting aanbouwen of wat dan ook.
Dit is dan het eindresultaat:



Met deze methode kun je natuurlijk allerlei varianten maken, smaller, breder, hoger, andere vorm met de spijltjes, noem maar op. En het schilderen..... in een eigen gewenste kleur. 1 TIP: Als je het hek gaat schilderen, stop dan even een profieltje van 1mm in de buis, Zo voorkom je dat er verf in de buis komt en zou het ’scharnieren’ moeilijker worden. Gebruik alleen matte verf!



Als laatste zou je het kunnen bewerken, naar een oud hek of het wordt gewoon een nieuw hek! Maak er maar wat moois van, succes  (y)


Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: H0llandsBouwwerk: Wat gaan we bouwen?
« Reactie #32 Gepost op: 11 januari 2015, 12:50:13 »
Top (y) (y) (y)

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: H0llandsBouwwerk: Wat gaan we bouwen?
« Reactie #33 Gepost op: 11 januari 2015, 12:55:14 »
Wauw!

Goeie uitleg Peter, echt goed.

Ik begrijp nu ook steeds meer dat vooral die koffiepauzes halverwege belangrijk zijn. Dan heb ik dat onderdeel in ieder geval onder de knie. Nu de rest nog. 8) ::)

Maar serieus, ik leer veel van je uitleg en ga er zeker zelf mee aan de slag.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
    • DV modelspoor
Re: H0llandsBouwwerk: Wat gaan we bouwen?
« Reactie #34 Gepost op: 11 januari 2015, 13:22:08 »
Wat een mooi initiatief  (y)
Hier ga ik zeker gebruik van maken (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: H0llandsBouwwerk: Wat gaan we bouwen?
« Reactie #35 Gepost op: 11 januari 2015, 14:02:36 »
 (y) (y) top, en een mooie uitleg (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re: H0llandsBouwwerk: Wat gaan we bouwen?
« Reactie #36 Gepost op: 11 januari 2015, 14:12:31 »
Schitterend  (y)
Groet,Marco.

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
Re: H0llandsBouwwerk: Wat gaan we bouwen?
« Reactie #37 Gepost op: 11 januari 2015, 17:11:07 »
 (y)
Have fun every day, before you know it's..........

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: H0llandsBouwwerk: Wat gaan we bouwen?
« Reactie #38 Gepost op: 11 januari 2015, 17:15:52 »
Dit is hoe deze site onder meer bedoeld is: advies, hulp en informatie bij het bouwen. Werkelijk super.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: H0llandsBouwwerk: Wat gaan we bouwen?
« Reactie #39 Gepost op: 11 januari 2015, 19:36:37 »
Ziet er weer goed uit!

Ben vanmiddag met de abri begonnen. Gisteren in houten vergeten humbrol 75 mee te nemen  :(

Vond vooral de zijkanten erg lastig snijden (de 1mm plaat). Erg lastig doorheen te komen en mooi strak te krijgen. Wordt vervolgt :)

Hippel1958

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: H0llandsBouwwerk: Wat gaan we bouwen?
« Reactie #40 Gepost op: 11 januari 2015, 20:19:17 »
Gaaf Peter,

hier was ik naar op zoek.   Heb alle maten en profielen liggen om te starten , met deze goede en duidelijke uitleg moet het zeker lukken.

Ik blijf je activiteiten volgen  (y)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: H0llandsBouwwerk: Wat gaan we bouwen?
« Reactie #41 Gepost op: 12 januari 2015, 08:04:30 »
Hoi Peter,

Echt een mooi hekje, zoals ik reeds eerder schreef. Dank je wel voor de heldere uitleg. Dit moet me denk ik wel gaan lukken  :)

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2015, 08:06:50 door tothebeach »

HOllandsBouwwerk

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
  • ’Geduld is een schone zaak’
    • h0llandsbouwwerk
Re: H0llandsBouwwerk: Wat gaan we bouwen?
« Reactie #42 Gepost op: 12 januari 2015, 20:23:03 »
Allemaal dank voor de positieve reacties  (y)
Mochten er mensen zijn die nog iets anders zouden willen en dan bedoel ik van die kleine overzichtelijke projecten, laat het maar weten! Ik zal dan mijn best doen om ook daarvan een goede uitleg te gaan geven. Dit is leuk om te doen en ik wil dat graag met anderen delen.

Joran: Ja, in 1 mm dik een klein bochtje snijden valt niet mee, maar hoe vaker je het doet, des te makkelijker gaat het, maar het blijft dik  ;)
Mijn eerste bocht zag er ook niet uit hoor  ;D
Peter is op 27 september 2016 overleden

Modelbouwer van Nederlandse objecten in H0.
Mijn ander bouwwerken
of mijn website

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: H0llandsBouwwerk: Wat gaan we bouwen?
« Reactie #43 Gepost op: 12 januari 2015, 20:52:10 »
Joran: Ja, in 1 mm dik een klein bochtje snijden valt niet mee, maar hoe vaker je het doet, des te makkelijker gaat het, maar het blijft dik  ;)
Mijn eerste bocht zag er ook niet uit hoor  ;D

Ik heb vandaag gelijk nog 2 zijkantjes gemaakt en de 'mooiste' uitgezocht. Middels wat schrapen en schuren het redelijk goed gekregen. Verder de delen vandaag in de primer gezet. Valt me niet mee het schilderen van styreen. Het dekt niet lekker. Ik was daar met mijn bovenleidingsportalen al achter (die heb ik 2x geschilderd, middels de Artitec manier (klodder verf onderuit het potje mengen met terpentine). Vandaar ook dat het eerst met de primer doe van Humbrol. Deze heb ik verdund met terpentine. Toch blijf ik het lastig vinden om mooi en zonder strepen te schilderen. Ik hoop  dat het met het uiteindelijke schilderen toch goed komt.

Misschien zou je over het schilderen ook wat kunnen schrijven  ;D

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: H0llandsBouwwerk: Wat gaan we bouwen?
« Reactie #44 Gepost op: 12 januari 2015, 21:28:38 »
Overigens is hier mijn WIP (work in progress) van mijn abri. Morgen even langs Huider om verf te kopen: