Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:02:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
  

Auteur Topic: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)  (gelezen 15680 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Gepost op: 16 oktober 2022, 14:57:21 »
Van het zomer las ik weer eens in een rangeerboek van Lance Mindheim. Daardoor begon ik na te denken over een minimalistisch baantje met 1 wissel. Dat is eigenlijk niets voor mij, want meestal wil ik meer. Maar zoals Lance in zijn boek schrijft, is 1 wissel al eigenlijk genoeg om 20 minuten speelplezier te hebben.


Het ontwerp dat ik maakte was ook gebaseerd op zijn gedachtegang. Een doorgaand spoor passeert een industrie aansluiting en eventueel een losweg. bij de industrie is een kort laadplatform aangelegd. Een buurtgoederentrein passeert de industrie, plaatst eventueel een wagon bij de losweg en eventueel bij de industrie en gaat weer verder. De lijn is nu wel geblokkeerd, maar dat maakt het rangeren misschien interessanter.


Aan beide zijden kan een cassette geplaatst worden en het spel is compleet.De bebouwing was voor een deel al klaar. Ik was voor Metzgerstrasse al begonnen met het bouwen van een fabriek, een gevel van Walthers samengevoegd met twee gevels van een Vollmer lokloods.


Deze gebouwen zouden nu naast elkaar komen te staan, in plaats van haaks op elkaar. Het hoge gebouw zou een laadplatform kunnen krijgen, om de goederen in en uit te laden.
Ik legde dit idee eens neer bij een modelspoorvriend en hij zag het op zich wel zitten. Indirect stimuleerde hij mij zelfs om dit te gaan bouwen. Maar daar moest ik nog even niet aan denken. Ondertussen bouwde ik rustig door aan deze twee kunststof gebouwen.

Omdat de gebouwen overgenomen zijn van diezelfde vriend, leek het me een uitdaging om deze baan eens van zoveel mogelijk 2e hands spullen op te bouwen. Ik informeerde op Marktplaats en Ebay bij diverse verkopers naar gebruikte rails en het railprofiel om zodoende de baan te gaan voorzien van een deugdelijk traject. En ik struinde de buurt af naar bouwmateriaal voor deze modelbaan. En dat werd gevonden, bij mij om de hoek...


Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2022, 09:28:45 door tothebeach. Reden: titel iets aangepast »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 't Is niets (h0, opp=0,459 m2)
« Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2022, 15:03:09 »
Deze vuilcontainer had interessant materiaal. Ik heb er een voormalige meterkastdeur uit kunnen halen en een plaat zachtboard. De kastdeur was gemaakt van volhout en 18mm dik, dus prima geschikt als ondergrond voor een klein modelbaantje.


Het baanplan uit de vorige blog heb ik iets aangepast. Er is een wissel bijgekomen en het spoor is niet meer doorlopend. Het extra wissel geeft een extra aansluiting naar een korte losweg, waar eventueel extra goederen geladen kunnen worden, of los afval kan worden opgehaald. Het gebouw met het laadplatform staat nu dwars op het langere lage gebouw. Eigenlijk net zo als bij één van de opzetten van Metzgerstrasse.


Qua rangeren blijft het interessant. Een lok kan niet omlopen, dus de lok heeft hulp nodig van een extra lok. Een andere optie is, dat de lok ingesloten is tussen de wagons aan komt rijden om te rangeren. Terug gaat het dan op dezelfde manier.


Uit dezelfde plank kan ik een minimalistische Fiddle Yard bouwen. Dit wordt gewoon een los plankje met rails dat je handmatig heen en weer kunt schuiven. Waarschijnlijk voorzie ik de bovenzijde nog wel van ballast, zodat je een soort van fotodijkje hebt. Maar meer aandacht wil ik er voorlopig niet aan besteden.


Deze module is ook een snel project. Ik wil er zo'n twee maanden aan bouwen en dan moet de basis zo goed als af zijn, zodat ik mij nog alleen op details hoef te richten. Daarnaast kan ik dan ook rustig knutselen aan enkele lokomotieven en wagons, die ik dan tussendoor kan presenteren op dit minimalistische rangeerbaantje.

De gehele breedte van de meterkastdeur kon ik niet gebruiken. De deur was gewoonweg uit de deurpost gerukt, zo leek het. De scharnieren zaten er nog in, meer het hout was daar wel gespleten. Ik heb de deur versmald tot 27 cm en opgedeeld in een stuk van 110cm. (rangeerdeel) en 65cm. (Fiddle Yard). Twee korte stukken van de deur heb ik onder grote plaat gemonteerd. Zo heb ik net iets hoogte om de wisselaandrijving en de electra eronder aan te brengen.

Vervolgens heb ik het zachtboard er op geplakt. Dit was helaas wat smaller dan de basis, dus hier en daar zijn er wat opvulstukjes. Toen die eenmaal goed vast zat is het zachtboard tweemaal goed geschilderd. Dat voorkomt dat de vezels door kunnen dringen tot de tandwielen van de lokomotief. De demping blijft dan gewoon goed.



Uit mijn verzameling restanten bouwmateriaal haalde ik nog wat stukjes lichtblauw ondervloer van de Gamma. Dit heeft een mooie dikte voor het imiteren van een ballastbed. Andere delen vulde ik op met restanten zachtboard, karton, en een soort schuimkarton. De rails kan gelegd gaan worden, maar tot nu toe ben ik al heel tevreden voor 1 dag werk.

Groet,
michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 't Is niets (h0, opp=0,459 m2)
« Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2022, 15:03:55 »
De volgende stap: De rails wordt gelegd. En ik werk nog even aan de ondergrond van de terreinen. In wat weinig tijd moet er veel gebeuren. Ik wil de baan zover gereed hebben, dat ik de komende tijd me ook kan richten op wat kleinere klusjes.


Het leggen van de rails is eigenlijk eenvoudig. Ik hergebruik de rails van Metzgerstrasse. Bij het bouwen van die modules had ik alle raildelen voorzien van een eigen aansluiting. Dat komt nu goed uit. Bij het leggen van de rails boor ik dus gelijk gaatjes om deze draden doorheen te trekken. De rails wordt vastgeplakt en kan even drogen. Ondertussen sloop ik de opbouw van de bakken van Metzgerstrasse.


Met wat breekwerk lukt het mij de bakken zodanig te demonteren dat ze veilig kunnen worden opgeborgen. De Fiddle Yard blijft nog even liggen. Deze is te groot en te zwaar om ‘even’ ergens achter op te bergen. En ze ligt toch niet in de weg, dus kan deze gewoon blijven liggen. Wel zet ik een deel van mijn bouwsels er bovenop.

Ondertussen zit de rails goed vast. Ik keer de module om en met behulp van wat kroonsteentjes verbind ik alle draden van de raildelen met elkaar. Aan het eind komen er nog twee draadjes onder de module uit, die ik samen laat komen in een klein kroonsteentje. Als ik een trafo op aansluit, kan ik de eerste decimeters rijden. En het rijdt!
 De wissels zijn nog niet gepolariseerd, maar dat komt later wel. Op dit moment functioneert de modelbaan minimaal, maar het functioneert.


Als laatste plak ik nog wat dik karton op de plekken waar een straat komt en op de plaats van de industrie. Met wat boeken erop, kan dit rustig een nachtje drogen. Voor het zicht plak ik ook nog wat zand tussen de rails.


Groet,
Michel


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: 't Is niets (h0, opp=0,459 m2)
« Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2022, 15:06:10 »
Hoi,

Mooi om ook hier te kunnen volgen, Michel.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: 't Is niets (h0, opp=0,459 m2)
« Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2022, 21:05:02 »
Leuk projectje!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 't Is niets (h0, opp=0,459 m2)
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2022, 09:17:59 »
Als basis voor de gebouwen, plak ik grijs karton van ongeveer 1-1,4 mm dik. De stukken zijn zo afgesneden dat de gebouwen er net op passen. Als dit droog is, kan er omheen met klei gespeeld worden. Met klei (DAS) wil ik de grote laad en losweg bekleden. De kleine laad en losweg wordt met stelconplaten aangekleed.


Het bekleden van een deel van het landschap is vrij eenvoudig. In het verleden heb ik eens een mal gemaakt van een stuk styreen met twee vierkante profielen aan de zijkanten. Een deel van een bezemsteel is mijn roller. De klei leg ik op het stuk styreen en rol deze uit.


Door de twee vierkante profielen aan de zijkant, wordt de klei niet dunner dan de profielen. Vervolgens haal ik de platte klei eruit en plak deze met houtlijm vast op de te bekleden ondergrond.
De klei tussen de rails wordt iets anders gedaan. Allereerst vul ik de ruimte tussen de bielzen op met stukjes klei. Daarna leg ik twee vierkante profielen direct naast de rails met een propje klei. Van de klei maar ik een lange worst die ik tussen de railstaven inleg en deze rol ik plat met de roller. In principe ben ik nu klaar. Even de restantjes wegwerken en mooi recht afsnijden en dan lekker laten drogen. Die profieltjes haal ik weg zodra de klei droog is. Daarna werk ik de kleine restjes weg en is het straatspoor gereed om bereden te worden.


Nu ik toch lekker aan het spelen ben met de klei werk ik ook wat spleten en naden weg. Uiteindelijk besluit ik de weg ook alvast aan te leggen. Van wat profielhout maak ik een deel van de overweg. Met contactlijm plak ik enkele korte balkjes tegen de buitenzijde van de rails. Als die stevig genoeg liggen rol ik weer een stuk klei uit snij deze uit op een breedte van ongeveer 7cm.. Deze plak ik vast op de kartonnen ondergrond. Ook dit mag nu drogen. Volgende keer weer verder.


Groet,
michel


tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 't Is niets (h0, opp=0,459 m2)
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2022, 09:27:48 »
Er wordt nog wat gewerkt aan de basis van het landschap en ik doe alvast wat voorbereidingen voor de elektronica. Het zou mooi zijn als ook dit baantje voorzien is van Cabcontrol. En dit gaat eigenlijk op dezelfde manier als op mijn andere baantjes.


Allereerst het landschap. Hiervoor pak ik wat behangerslijm en kranten. Het vlakke landschap mag wel wat reliëf hebben. En met deze papier-maché prut ik een lichte hoogte op de vlakke plaat. De boel is nog niet droog, maar toch ga ik het schilderen. Ik ben gewoon wat ongeduldig. Het ziet er wel gelijk beter uit.


Dan volgt de elektra. Ik had nog wat oude schakelaars, maar niet voldoende. Via internet heb ik enkele DIN-chassis stekkers gekocht en wat schakelaars. De rest van de week soldeer ik de draadjes aan deze onderdelen. Tussendoor maak ik enkele technische foto's om de bedrading voor alle banen hetzelfde te houden. Niet dat ze te combineren zijn (alhoewel???), maar omdat de voeding en de rijregelaars wel uitwisselbaar zijn. En het is gewoon prettig als alle banen hetzelfde werken.


In het opvolgende weekeinde is zoveel mogelijk van de werkende elektronica gemonteerd. Eenmaal klaar bleek dat ik de verkeerde schakelaars had ontvangen, on-on in plaats van on-off-on.


Voor het monteren van de chassisidelen en de schakelaars heb ik een frontje en een achterzijde gemaakt. Beiden zijn wit geschilderd, net als de kast waarin de baan staat. Het front volgt de contouren van het landschap. De oude schakelaars worden in het front geplaatst. Bij het testen bleek dat 1 van deze het niet deed. Uiteindelijk was dus maar 1 spoordeel dat functioneerde.


Voor het mooie plak ik er het zand alvast op het landschap. Zo vormt zich langzaam een basis. De weg krijgt tussendoor zijn eerste laagje verf, net als het industrieterrein.


Op karton teken ik heel veel stelconplaten. Deze schilder ik over met lichtgrijze verf en met een donkerbruine verfstift teken ik de randen van de platen. Later woorden deze nog uitgesneden en bijgekleurd. Maar daarvoor moet eerst de meest natte taak gedaan worden, namelijk het ballasten.

Groet,
michel

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2022, 09:34:42 »
Dit ziet er allemaal weer veelbelovend uit. Als analoog bekwame vijftiger kijk ik bewonderend naar je electro....

Groet, Gert-Jan

Ps. dat ongeduld ken ik, ik werk laag over laag totdat het kletsnat is!

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2022, 10:47:05 »
Nou, die electro houdt niet veel over. 't Is even uitvogelen hoe het zit en voor de rest is het veel solderen....

Jouw nat in nat werken vind ik ook wel bewonderingswaardig. Maar hoe doe je dat met het begrassen en zo? Zelfs als alles droog is, zitten mijn kwasten vol met strooisels en grasvezels.

Groet,
michel

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2022, 16:40:38 »
En heb je dan ook zo'n rolletje om steentjesmotief in de klei te drukken?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2022, 16:47:33 »
ik niet, ik kras mijn steentjes, dat vind ik mooier. En het is rustiger werken, want je hoeft niet bang te zijn dat de klei te droog is voor het rolletje.

Of was deze vraag voor Gert-Jan bedoeld?

Groet,
michel

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #11 Gepost op: 17 oktober 2022, 16:59:29 »
Nee, was voor jou...  ;)

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #12 Gepost op: 17 oktober 2022, 17:26:30 »
Met dit resultaat (uit het verleden):




Maar ja, dat garandeert niets voor de toekomst. Bij de fabriek worden het dan ook betonplaten (lekker makkelijk).

Groet,
Michel

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2022, 10:02:35 »
En dan valt het even stil. Ik wil wat verven, maar de verf is op. Met de elektronica zit ik te wachten op de levering van de correcte schakelaars. En wat doe je dan?


Dan ga je nog even wat kleine projectjes uitvoeren. Zo ben ik wat druivenstruikjes aan het bouwen voor een vriend van mij. Gewoon van koperdraad en wat vezels. Een geduldig werkje, maar in half uur draai ik er toch weer drie in elkaar.


En er zijn nog talloze wagons die er wat vuiler uit mogen zien. Niet dat deze nu al klaar zijn, er mag nog wat aan gebeuren, maar ondertussen hou ik mijzelf zo wel lekker bezig.


En op ebay heb ik nog een lokje kunnen scoren. Helaas had de verkoper er niet bij vermeld dat dit lokje niet getest was. Want bij aankomst reed het voor geen meter, sterker het geheel zat hartstikke vast. Dus heb ik het lokje gedemonteerd en gesmeerd. En nu rijd ie best wel leuk.


Aan het einde van de week kwamen de schakelaars binnen en kon ik de boel solderen. In het weekeinde werden de sporen aangesloten. Het testrijden kon beginnen. En het functioneerde allemaal, al moet ik hier en daar nog wel de rails schoonmaken.


Ook de wissels heb ik gelijk maar aangesloten. Via een eenvoudig systeem zijn deze gepolariseerd en handbediend. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld. Door de schuifschakelaar blijft het wissel ook in de juiste stand staan

Nog even een plaatje van het geheel:


Groet,
michel

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 't Is niets (h0, opp=0,46 m2)
« Reactie #14 Gepost op: 18 oktober 2022, 17:32:13 »
Misschien een keer Polyfilla One Fill proberen. Da's hele lichte, witte vulpasta die een beetje als foam werkt. Dat wil zeggen, je kunt ook als het droog is nog steentjes er in drukken. Minder zwaar werk als plamuur of klei. Bergswerk verkoopt het als "Ultraleichter Modellbauspachtel", maar het ziet er uit en werkt gewoon als Polyfilla One Fill, dus lokaal te halen. Tino laat op Youtube hier nog een demonstratie van zien.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.