Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Longtall203
16 July 2025, 23:25:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 July 2025, 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
16 July 2025, 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
  

Auteur Topic: Klokanker-motortjes  (gelezen 4014 keer)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2564
Re: Klokanker-motortjes
« Reactie #15 Gepost op: 12 October 2022, 17:01:50 »
Allereerst welkom op het forum!

Dat hogere voltage is bij digitaal bedrijf. bedoel ik neem aan dat jij analoog rijd?
En Klaas was me net voor ;)

en ik heb tevens een huishoudelijk mededeling: wil je svp bij een reactie kort naar elkaar niet
meerdere onder elkaar zetten maar je aanvulling plaatsen door je bericht te wijzigen.

Ferenc als moderator
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
    • Mijn van-alles website
Re: Klokanker-motortjes
« Reactie #16 Gepost op: 12 October 2022, 17:33:16 »
- Ik heb de 8 x 16 mm motor getest op 17V. Dit werkte 9 en een half uur, totdat deze de geest gaf. Je moet het niet doen, omdat ze voor 12V bedoeld zijn, maar ik wil alleen maar even aangeven dat het pittige beestjes zijn.
En dus worden klokankermotoren onterecht de hemel in geprezen. Wat denk je dat er met een gewoon 12 Volt motortje gebeurd als je dat op een veel hogere spanning laat draaien? Ook dat gaat korter mee. De lagers zijn niet gemaakt op het hogere toerental, er loopt meer stroom en dus zal het anker meer opwarmen, tot ook dergelijke motoren gewoon de geest geven.
Uiteraard is de vertraging belangrijk, omdat het minder torque (koppel?) heeft dan de traditionele motor
Volgens mij is dat wederom iets dat niet zozeer met een klokanker te maken heeft, maar gewoon met het formaat van de motor.

Daarnaast ben ik het niet geheel eens met het afbranden van 'de traditionele motor': de vele vervangende motoren uit CD-ROM drives en dergelijke voor Lima-spul, draaien praktisch net zo soepel (er is in ieder geval geen voelbare ankerkleef als je de as met de hand ronddraait) als een klokanker. Misschien dat er er dan ook een klokanker-achtige constructie in zit, maar omdat databladen vaak moeilijk vindbaar zijn en ik slopen zonde vind, moet ik daar het antwoord schuldig op blijven.

@ topicstarter: eigenlijk moet je beide motoren eens naast elkaar voelen. Dan merk je dat een motor met klokanker heel soepel draait en ook door blijft draaien als je een zwieper aan de as geeft. Dit in tegenstelling tot de traditioneler motoren met een flinke ankerkleef, die na een zetje vrijwel ogenblikkelijk stilstaan.

Fidoboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Klokanker-motortjes
« Reactie #17 Gepost op: 12 October 2022, 17:39:10 »

De grote merken gebruiken allemaal de Micro motoren uit China, Piko, FLM, Roco, Marklin geen uitzonderingen.


Dan begrijp ik nog heel even één ding niet, namelijk als FLM 12 Volt motoren is gaan gebruiken, zij steevast doorgaan met het leveren van 14 Volt voedingen. Of heb ik iets gemist?

GreetZzz, Fidoboy
Assumption is the mother of all fuckups.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
    • Biesje.nl
Re: Klokanker-motortjes
« Reactie #18 Gepost op: 12 October 2022, 19:09:00 »
Ouderwetsche ijzeranker motoren kunnen de ankerkleef verminderen door het anker te torderen/draaien (zie Roco, Mashima ea motoren). Ook de ruimte tussen de ankers zo klein mogelijk houden helpt, maar dan is het wikkelen weer lastiger. De magneten in de motor trekken aan de ijzermassa, als deze meer in elkaar overgaat loopt de motor soepeler en regelmatiger op lagere snelheden. Meer polen (5 ipv 3 bv) helpt daar ook bij en verhoogt het koppel. Een echte trein motor heeft veel meer polen :P .

PWM (pulsbreedte sturing) bij een klokanker is afhankelijk van de frequentie volgens mij. Een decoder doet dit met 10KHz of hoger en oudere pulsbreedte bedieningen gebruiken wellicht gewoon de 50/60 Hz van het stopcontact of een andere lagere frequentie.

Mvg,

Robert


Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8322
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Klokanker-motortjes
« Reactie #19 Gepost op: 12 October 2022, 22:11:39 »
Ben jij al zo oud?
Zo'n 30 jaar geleden gebruikte ik al Verbeck-aandrijvingen met 12V Faulhaber (klokanker-)motoren in modeltreinen.
Ik had even moeten aangeven dat ik refereerde naar de Chinese klokankermotortjes. Niet Faulhaber/Maxon uiteraard. Er was toen ik er mee ging experimenteren maar een beperkt aanbod en ik heb speciaal voor de modelspoor motortjes laten ontwikkelen die er voorheen niet waren. De Chinese motors werden indertijd op fora gezien als niet sterk genoeg. De Tramfabriek heeft dat inzicht en de markt veranderd.

Zelf kijk ik minder naar de specificaties, misschien juist ook waarom ik er mee aan de slag ging. Ik ben meer van het proberen. Zelf ben ik nog steeds zeer onder de indruk en ik hoor toch regelmatig van klanten dat ze verrast zijn hoe sterk dit soort motortjes zijn. Een video met de trekkracht is hier te zien: https://www.youtube.com/watch?v=nWsSrThWlHQ . Het was alleen het gebrek aan gewicht in de loco en de bocht waardoor de loc ging slippen.

Toen ik drie jaar geleden met de chef van de ontwikkelafdeling van Dapol sprak, zei hij dat ze bij Dapol voor standaard motoren kozen omdat deze goedkoper te produceren waren en de klokankermotoren volgens hem niet betrouwbaar genoeg waren. Maar Bachmann, en Märklin Z volgens mij ook, installeert ze in hun 009 modellen. ESU trouwens ook met hun nieuwe T18 stomer.

Mijn advies dus: je kunt er lang en breed over discussiëren, maar gewoon eens proberen als je er onbekend mee bent.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: Klokanker-motortjes
« Reactie #20 Gepost op: 12 October 2022, 22:39:45 »
@Sven,

Bedankt voor de verduidelijking. Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat klokankermotoren goed zijn. Integendeel, ik ben er een grote fan van.
Mijn kanttekening ging alleen over de combinatie met PBM. De harde woorden waarmee jij mijn ervaring op dit gebied afserveerde als "ongeinformeerd",  "geruchten" en "flauwekul" schoot bij mij echt in het verkeerde keelgat. Iedereen mag zijn mening hebben en iedereen heeft zijn eigen ervaring. En die delen we hier met elkaar, liefst met een beetje respect.

En nog even ter onderbouwing van mijn mening (die jij niet hoeft over te nemen): in de gebruiksaanwijzing van de Escap RG4, de veelgeprezen aandrijving met klokankermotor, wordt door de fabrikant gewaarschuwd dat gebruik met pulssturing leidt tot meer trillingen en een kortere levensduur van de motor.

Grtz, Ton

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Klokanker-motortjes
« Reactie #21 Gepost op: 12 October 2022, 22:47:45 »
PWM (pulsbreedte sturing) bij een klokanker is afhankelijk van de frequentie volgens mij. Een decoder doet dit met 10KHz of hoger en oudere pulsbreedte bedieningen gebruiken wellicht gewoon de 50/60 Hz van het stopcontact of een andere lagere frequentie.
Ik gebruik de Weistra regelaar en die heeft een frequentie die varieert van 30 tot 100 Hz.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.