Als degene die de 12 Volt klokankermotoren voor modelspoor mede ontwikkeld en gepionierd heeft, ...
Het is dus flauwekul dat PWM er niet geschikt mee is, maar dat gerucht doet wel vaker de ronde. Het klopt wel dat besturing met "feedback" er niet mee werkt.
Een tijdlang stond Faulhaber zo'n beetje synoniem met klokanker.
Wat we wel duidelijk merken is een relatie in voltage baanspanning. De micromotoren gaan langer mee bij een lagere voltage dan een hogere. Officieel is de maximale voltage 12Vdc, om dit te bereiken is een 16V baanspanning het meest optimaal (15V als je geen stroomdetectie gebruikt). Maar ook dit is weer sterk afhankelijk van het model, de belasting vanuit de overbrenging en de mate van koeling naar de motor toe. De Maxxon motoren van SB Modellbau zijn meer geschikt voor hogere voltages
Allereerst welkom op het forum!Dat hogere voltage is bij digitaal bedrijf. bedoel ik neem aan dat jij analoog rijd?En Klaas was me net voor en ik heb tevens een huishoudelijk mededeling: wil je svp bij een reactie kort naar elkaar niet meerdere onder elkaar zetten maar je aanvulling plaatsen door je bericht te wijzigen.Ferenc als moderator
Martin heeft het hier over digitale besturing. Dan is de baanspanning altijd hoger dan de spanning die de motor bereikt omdat er in de decoder spanningsverlies optreedt.