Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 21:50:52
Een NS 5500 knutselen door janw
Vandaag om 21:49:12
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 21:46:44
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 21:45:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 21:40:08
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
Vandaag om 21:15:36
Klein baantje 1200x1200mm door NS264
Vandaag om 21:14:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 21:13:59
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 20:53:38
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
Vandaag om 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
Vandaag om 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
Vandaag om 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
Vandaag om 17:34:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:31:45
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
  

Auteur Topic: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals  (gelezen 2758 keer)

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #15 Gepost op: 06 October 2022, 23:51:56 »
Personenauto's worden voorzien van allerhande toeters en bellen die op de gekste momenten aan je stuur trekken, afremmen, herrie gaan maken etc. etc. etc.

Maar kennelijk is er nog nooit iemand op het idee gekomen om dit soort voertuigen van een beveiliging te voorzien waarmee het met een niet ingevouwen kraan onmogelijk is om überhaupt te rijden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8458
  • Spoor N
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #16 Gepost op: 07 October 2022, 07:10:28 »
Of de wagens die daar wel van zijn voorzien halen het nieuws niet, dat zou zomaar kunnen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 281
  • Dordrecht jaren 70
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #17 Gepost op: 07 October 2022, 08:57:33 »
Vroeger stonden er voor veel overwegen palen met een balk boven de weg met een bord “Aanraken van de draden levensgevaarlijk”. Nu zal deze poort een vrachtwagen niet tegenhouden maar mogelijk merkt de chauffeur hierdoor wel op tijd dat er iets mis is voordat hij de draden bereikt. Maar dat deze er niet meer zijn zal ook wel een kostenberekening zijn. Overal dit soort “poorten” voor de overwegen plaatsen die dan ook kapot gereden worden en vervangen moeten worden of een paar keer per jaar een stuk bovenleiding vervangen.
Er zijn ook wel andere modernere manieren te bedenken voor hoogte meting van aankomend verkeer, zoals bij het naderen van een tunnel op een snelweg, bv de tunnel onder de Oude Maas bij Dordrecht op de A16, maar ook hier zal wel gelden dat dit te duur wordt om bij alle overwegen uit te voeren, dus dan maar een paar keer per jaar een kapotte bovenleiding.
Hoewel ik overigens geen idee heb hoe vaak per jaar de bovenleiding kapot getrokken wordt op overwegen door kruisend verkeer in Nederland.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26613
    • Pagina van klaas
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #18 Gepost op: 07 October 2022, 10:05:51 »
Maar kennelijk is er nog nooit iemand op het idee gekomen om dit soort voertuigen van een beveiliging te voorzien waarmee het met een niet ingevouwen kraan onmogelijk is om überhaupt te rijden.
Dat zal wel zijn omdat ze soms met een uitgevouwen kraan moeten rijden, b.v. om een last een paar meter te verplaatsen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #19 Gepost op: 07 October 2022, 10:13:18 »
In ieder geval was de boel echt goed stuk: nog steeds geen treinverkeer. Nu schat men in dat dit om 12:30 wordt hervat.
Groet, Frank

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #20 Gepost op: 07 October 2022, 11:44:14 »
Er zijn ook wel andere modernere manieren te bedenken voor hoogte meting van aankomend verkeer, zoals bij het naderen van een tunnel op een snelweg, bv de tunnel onder de Oude Maas bij Dordrecht op de A16, maar ook hier zal wel gelden dat dit te duur wordt om bij alle overwegen uit te voeren, dus dan maar een paar keer per jaar een kapotte bovenleiding.

Dan zou je zulke installaties bij alle situaties moeten plaatsen waar de doorrijhoogte beperkt is.
Dat zijn er heel wat.
Ik heb vanaf mijn werkplek heel wat vrachtauto's gezien die zich in de Diergaardetunnel hier in Rotterdam klemreden...

Groet,

Ronald
Groet,
      Ronald

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #21 Gepost op: 07 October 2022, 11:57:00 »
Dat zal wel zijn omdat ze soms met een uitgevouwen kraan moeten rijden, b.v. om een last een paar meter te verplaatsen.
Lijkt me sterk, want zeker dwars op het voertuig moet je al snel gaan stempelen.
Daarbij heb je voor een kraan iha de PTO nodig en meestal functioneert die alleen bij stilstand.

En als dat in de praktijk toch het geval zou (kunnen) zijn, kun je altijd nog een beveiliging inbouwen dat dat bv alleen in 1e/2e versnelling kan.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #22 Gepost op: 07 October 2022, 12:43:47 »
Hoewel ik overigens geen idee heb hoe vaak per jaar de bovenleiding kapot getrokken wordt op overwegen door kruisend verkeer in Nederland.
Dat kon best nog wel eens gebeuren ... Als ik kijk in het archief van Rijden de treinen dan vind ik over 2021 81 meldingen beschadigde bovenleiding / Defecte bovenleiding.
Nu zullen die lang niet allemaal het gevolg zijn van te hoog, kruisend wegverkeer, maar het is wel een behoorlijk aantal in totaal ...
Voor 2022 staat de teller inmiddels op 113, maar daar zit natuurlijk een flink aandeel van Almere-Dronten in.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26613
    • Pagina van klaas
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #23 Gepost op: 07 October 2022, 12:47:36 »
Lijkt me sterk, want zeker dwars op het voertuig moet je al snel gaan stempelen.
Hangt er maar helemaal vanaf hoe zwaar de last is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3441
    • Mijn van-alles website
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #24 Gepost op: 07 October 2022, 13:20:38 »
Personenauto's worden voorzien van allerhande toeters en bellen die op de gekste momenten aan je stuur trekken, afremmen, herrie gaan maken etc. etc. etc.
En je dacht dat de professionele sector achterbleef? Vrachtwagens worden steeds meer voorzien van allerhande beveiligingen die bij slaapneigingen of onoplettendheid van de bestuurder signalen geven. Volvo loopt geloof ik voorop met hun automatisch remmende vrachtwagens: nee, ze voorkomen niet altijd een botsing, maar de botsing die overblijft is tenminste geen totale verwoesting meer, maar eerder een flinke tik.

Zelfs heftrucks worden steeds meer uitgerust met allerhande sensoren die heffen bij een bepaalde schuinstand van de machine onmogelijk maken, de hef of daalsnelheid beperken afhankelijk van de last en de hoogte, steeds vaker dodemanschakelaars hebben die je met 1 of 2 handelingen zelfs moet bevestigen als je weer op de machine stapt...
Maar kennelijk is er nog nooit iemand op het idee gekomen om dit soort voertuigen van een beveiliging te voorzien waarmee het met een niet ingevouwen kraan onmogelijk is om überhaupt te rijden.
Het moet niet onmogelijk zijn om te rijden, maar veel sneller dan een kilometer of 15 moet het naar mijn mening niet meer kunnen. Er moet mogelijkheid zijn om in de nabijheid van 1 object met uitgeschoven kraan verder te rijden naar het dichtbij zijnde tweede object (ook al zal dat vast ten sterkste afgeraden worden, net zoals het rijden met hooggeheven last op een hef- of reachtruck niet mag, maar soms moet je wel).

Energievoorziening.info had 'vroeger' heel vaak foto's van kapotgetrokken bovenleidingen op de website staan, maar er is al een tijdje geen nieuw materiaal meer bijgekomen.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #25 Gepost op: 07 October 2022, 22:54:30 »
Hangt er maar helemaal vanaf hoe zwaar de last is.
Zeker, iets met kracht x arm, maar als het geen zware last is, laat je geen kraan aanrukken  ;D