Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals  (gelezen 2258 keer)

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #15 Gepost op: 06 oktober 2022, 23:51:56 »
Personenauto's worden voorzien van allerhande toeters en bellen die op de gekste momenten aan je stuur trekken, afremmen, herrie gaan maken etc. etc. etc.

Maar kennelijk is er nog nooit iemand op het idee gekomen om dit soort voertuigen van een beveiliging te voorzien waarmee het met een niet ingevouwen kraan onmogelijk is om überhaupt te rijden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #16 Gepost op: 07 oktober 2022, 07:10:28 »
Of de wagens die daar wel van zijn voorzien halen het nieuws niet, dat zou zomaar kunnen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rob Hagg

  • Techniek is mijn passie!
  • Offline Offline
  • Berichten: 280
  • Dordrecht jaren 70
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #17 Gepost op: 07 oktober 2022, 08:57:33 »
Vroeger stonden er voor veel overwegen palen met een balk boven de weg met een bord “Aanraken van de draden levensgevaarlijk”. Nu zal deze poort een vrachtwagen niet tegenhouden maar mogelijk merkt de chauffeur hierdoor wel op tijd dat er iets mis is voordat hij de draden bereikt. Maar dat deze er niet meer zijn zal ook wel een kostenberekening zijn. Overal dit soort “poorten” voor de overwegen plaatsen die dan ook kapot gereden worden en vervangen moeten worden of een paar keer per jaar een stuk bovenleiding vervangen.
Er zijn ook wel andere modernere manieren te bedenken voor hoogte meting van aankomend verkeer, zoals bij het naderen van een tunnel op een snelweg, bv de tunnel onder de Oude Maas bij Dordrecht op de A16, maar ook hier zal wel gelden dat dit te duur wordt om bij alle overwegen uit te voeren, dus dan maar een paar keer per jaar een kapotte bovenleiding.
Hoewel ik overigens geen idee heb hoe vaak per jaar de bovenleiding kapot getrokken wordt op overwegen door kruisend verkeer in Nederland.
Techniek is mijn passie, dus wat is er nu mooier om je passie tot hobby te maken !
Dordrecht 1970: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90492.0

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #18 Gepost op: 07 oktober 2022, 10:05:51 »
Maar kennelijk is er nog nooit iemand op het idee gekomen om dit soort voertuigen van een beveiliging te voorzien waarmee het met een niet ingevouwen kraan onmogelijk is om überhaupt te rijden.
Dat zal wel zijn omdat ze soms met een uitgevouwen kraan moeten rijden, b.v. om een last een paar meter te verplaatsen.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #19 Gepost op: 07 oktober 2022, 10:13:18 »
In ieder geval was de boel echt goed stuk: nog steeds geen treinverkeer. Nu schat men in dat dit om 12:30 wordt hervat.
Groet, Frank

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #20 Gepost op: 07 oktober 2022, 11:44:14 »
Er zijn ook wel andere modernere manieren te bedenken voor hoogte meting van aankomend verkeer, zoals bij het naderen van een tunnel op een snelweg, bv de tunnel onder de Oude Maas bij Dordrecht op de A16, maar ook hier zal wel gelden dat dit te duur wordt om bij alle overwegen uit te voeren, dus dan maar een paar keer per jaar een kapotte bovenleiding.

Dan zou je zulke installaties bij alle situaties moeten plaatsen waar de doorrijhoogte beperkt is.
Dat zijn er heel wat.
Ik heb vanaf mijn werkplek heel wat vrachtauto's gezien die zich in de Diergaardetunnel hier in Rotterdam klemreden...

Groet,

Ronald
Groet,
      Ronald

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #21 Gepost op: 07 oktober 2022, 11:57:00 »
Dat zal wel zijn omdat ze soms met een uitgevouwen kraan moeten rijden, b.v. om een last een paar meter te verplaatsen.
Lijkt me sterk, want zeker dwars op het voertuig moet je al snel gaan stempelen.
Daarbij heb je voor een kraan iha de PTO nodig en meestal functioneert die alleen bij stilstand.

En als dat in de praktijk toch het geval zou (kunnen) zijn, kun je altijd nog een beveiliging inbouwen dat dat bv alleen in 1e/2e versnelling kan.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #22 Gepost op: 07 oktober 2022, 12:43:47 »
Hoewel ik overigens geen idee heb hoe vaak per jaar de bovenleiding kapot getrokken wordt op overwegen door kruisend verkeer in Nederland.
Dat kon best nog wel eens gebeuren ... Als ik kijk in het archief van Rijden de treinen dan vind ik over 2021 81 meldingen beschadigde bovenleiding / Defecte bovenleiding.
Nu zullen die lang niet allemaal het gevolg zijn van te hoog, kruisend wegverkeer, maar het is wel een behoorlijk aantal in totaal ...
Voor 2022 staat de teller inmiddels op 113, maar daar zit natuurlijk een flink aandeel van Almere-Dronten in.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #23 Gepost op: 07 oktober 2022, 12:47:36 »
Lijkt me sterk, want zeker dwars op het voertuig moet je al snel gaan stempelen.
Hangt er maar helemaal vanaf hoe zwaar de last is.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #24 Gepost op: 07 oktober 2022, 13:20:38 »
Personenauto's worden voorzien van allerhande toeters en bellen die op de gekste momenten aan je stuur trekken, afremmen, herrie gaan maken etc. etc. etc.
En je dacht dat de professionele sector achterbleef? Vrachtwagens worden steeds meer voorzien van allerhande beveiligingen die bij slaapneigingen of onoplettendheid van de bestuurder signalen geven. Volvo loopt geloof ik voorop met hun automatisch remmende vrachtwagens: nee, ze voorkomen niet altijd een botsing, maar de botsing die overblijft is tenminste geen totale verwoesting meer, maar eerder een flinke tik.

Zelfs heftrucks worden steeds meer uitgerust met allerhande sensoren die heffen bij een bepaalde schuinstand van de machine onmogelijk maken, de hef of daalsnelheid beperken afhankelijk van de last en de hoogte, steeds vaker dodemanschakelaars hebben die je met 1 of 2 handelingen zelfs moet bevestigen als je weer op de machine stapt...
Maar kennelijk is er nog nooit iemand op het idee gekomen om dit soort voertuigen van een beveiliging te voorzien waarmee het met een niet ingevouwen kraan onmogelijk is om überhaupt te rijden.
Het moet niet onmogelijk zijn om te rijden, maar veel sneller dan een kilometer of 15 moet het naar mijn mening niet meer kunnen. Er moet mogelijkheid zijn om in de nabijheid van 1 object met uitgeschoven kraan verder te rijden naar het dichtbij zijnde tweede object (ook al zal dat vast ten sterkste afgeraden worden, net zoals het rijden met hooggeheven last op een hef- of reachtruck niet mag, maar soms moet je wel).

Energievoorziening.info had 'vroeger' heel vaak foto's van kapotgetrokken bovenleidingen op de website staan, maar er is al een tijdje geen nieuw materiaal meer bijgekomen.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #25 Gepost op: 07 oktober 2022, 22:54:30 »
Hangt er maar helemaal vanaf hoe zwaar de last is.
Zeker, iets met kracht x arm, maar als het geen zware last is, laat je geen kraan aanrukken  ;D