Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door Pauldg
Vandaag om 13:54:17
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:36:53
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 13:34:18
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Aachenau West door Chris Westerduin
Vandaag om 12:12:21
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:52:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
Een Rotterdams gebouw door Dave.......
Vandaag om 11:45:47
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:17:52
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:11:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:06:55
LIMA IRM Cardanassen door Duikeend
Vandaag om 00:48:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
03 September 2025, 23:26:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 September 2025, 22:40:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
03 September 2025, 22:05:28
  

Auteur Topic: Kasten bij overwegen  (gelezen 2420 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26764
    • Pagina van klaas
Re: Kasten bij overwegen
« Reactie #15 Gepost op: 04 October 2022, 22:57:32 »
Dit wordt al wat concreter. Maar het verklaart nog steeds niet waarom er bij overwegen in de lijn Zutphen-Winterswijk-Zevenaar zo veel kasten staan. Het zijn allemaal bescheiden overwegen en in de verste verte is er geen sein te bekennen.

De betonnen kasten van Scheidt und Bachmann ken ik, er staat een aantal in het Sloegebied.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Heij

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • N-spoor
Re: Kasten bij overwegen
« Reactie #16 Gepost op: 06 October 2022, 20:27:25 »
Hoeveel kasten er bij een overweg staan, is afhankelijk van wat er allemaal met de kasten verbonden is: de overweg (soms zo groot dat meerdere kasten nodig zijn voor de aansturing), seinen, spoorstroomlopen en assentellers.
Bij een overweg of langs de baan zijn het voor de assentellers zogenoemde kabelkasten. De werkelijke systemen voor de assentellers staan vrijwel altijd opgesteld in Relaishuizen of straatkasten (de grotere betonnen varianten). Ik zou niet graag de kasten met de electronica in weer en wind buiten hebben staan.

Dit wordt al wat concreter. Maar het verklaart nog steeds niet waarom er bij overwegen in de lijn Zutphen-Winterswijk-Zevenaar zo veel kasten staan. Het zijn allemaal bescheiden overwegen en in de verste verte is er geen sein te bekennen.

De betonnen kasten van Scheidt und Bachmann ken ik, er staat een aantal in het Sloegebied.
Klaas, qua kabelkasten zou dat best kunnen voor de assentellers, op de betreffende lijn staan nog meerdere systemen van het type AzL90 en is het mogelijk dat er kabels lopen van 2 verschillende AzA's (Assentellersysteemkast) om een stukje overlap qua beveiliging te krijgen. Dit heeft te maken met de beperking van het aantal telpunten per seriële bus waarvan er 2 per kast zijn.
Bovendien zijn er per overweg al 4 telpunten nodig bij enkelspoor en 8 bij dubbelspoor. Dat is bij het oude systeem al gelijk een kwart tot de helft van het systeem.
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26764
    • Pagina van klaas
Re: Kasten bij overwegen
« Reactie #17 Gepost op: 06 October 2022, 21:17:11 »
Het heeft dus te maken met het feit dat ze daar met assentellers werken.
Toen ik op streetview inzoomde kon ik de opschriften op de kasten lezen. Enkele heten RK, dat zal relaiskast betekenen. Er zijn er 3, twee heten RK...A en RK...B.
Een KK is dan een kabelkast? Er staat ook een VK, wat betekent dat dan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Kasten bij overwegen
« Reactie #18 Gepost op: 06 October 2022, 21:33:16 »
VK = voedings kast

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26764
    • Pagina van klaas
Re: Kasten bij overwegen
« Reactie #19 Gepost op: 06 October 2022, 21:45:37 »
Het is me duidelijk.
Intussen heb ik ook mijn plan getrokken. Mijn spoorbaan werkt niet met assentellers maar met stroomdetectie. De fictieve werkelijkheid werkt ook niet met assentellers maar met kortsluitdetectie. ik ga dus de 3 standaardkasten plaatsen: de RK, de HS en de batterijkast.
En als op een tentoonstelling iemand komt vertellen dat het niet klopt dan mag die haarfijn uitleggen wat er fout is.  ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.