Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 22:44:17
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 22:43:46
Pfarrerwinkel bahn door Benelux795
Vandaag om 22:42:06
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 22:38:59
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 22:36:39
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Michiel 80
Vandaag om 22:35:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 22:18:36
Rangeren met een pec door Noordernet
Vandaag om 22:17:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:01:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
Vandaag om 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
Vandaag om 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
  

Auteur Topic: Kasten bij overwegen  (gelezen 2635 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26877
    • Pagina van klaas
Re: Kasten bij overwegen
« Reactie #15 Gepost op: 04 October 2022, 22:57:32 »
Dit wordt al wat concreter. Maar het verklaart nog steeds niet waarom er bij overwegen in de lijn Zutphen-Winterswijk-Zevenaar zo veel kasten staan. Het zijn allemaal bescheiden overwegen en in de verste verte is er geen sein te bekennen.

De betonnen kasten van Scheidt und Bachmann ken ik, er staat een aantal in het Sloegebied.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Heij

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • N-spoor
Re: Kasten bij overwegen
« Reactie #16 Gepost op: 06 October 2022, 20:27:25 »
Hoeveel kasten er bij een overweg staan, is afhankelijk van wat er allemaal met de kasten verbonden is: de overweg (soms zo groot dat meerdere kasten nodig zijn voor de aansturing), seinen, spoorstroomlopen en assentellers.
Bij een overweg of langs de baan zijn het voor de assentellers zogenoemde kabelkasten. De werkelijke systemen voor de assentellers staan vrijwel altijd opgesteld in Relaishuizen of straatkasten (de grotere betonnen varianten). Ik zou niet graag de kasten met de electronica in weer en wind buiten hebben staan.

Dit wordt al wat concreter. Maar het verklaart nog steeds niet waarom er bij overwegen in de lijn Zutphen-Winterswijk-Zevenaar zo veel kasten staan. Het zijn allemaal bescheiden overwegen en in de verste verte is er geen sein te bekennen.

De betonnen kasten van Scheidt und Bachmann ken ik, er staat een aantal in het Sloegebied.
Klaas, qua kabelkasten zou dat best kunnen voor de assentellers, op de betreffende lijn staan nog meerdere systemen van het type AzL90 en is het mogelijk dat er kabels lopen van 2 verschillende AzA's (Assentellersysteemkast) om een stukje overlap qua beveiliging te krijgen. Dit heeft te maken met de beperking van het aantal telpunten per seriële bus waarvan er 2 per kast zijn.
Bovendien zijn er per overweg al 4 telpunten nodig bij enkelspoor en 8 bij dubbelspoor. Dat is bij het oude systeem al gelijk een kwart tot de helft van het systeem.
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26877
    • Pagina van klaas
Re: Kasten bij overwegen
« Reactie #17 Gepost op: 06 October 2022, 21:17:11 »
Het heeft dus te maken met het feit dat ze daar met assentellers werken.
Toen ik op streetview inzoomde kon ik de opschriften op de kasten lezen. Enkele heten RK, dat zal relaiskast betekenen. Er zijn er 3, twee heten RK...A en RK...B.
Een KK is dan een kabelkast? Er staat ook een VK, wat betekent dat dan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re: Kasten bij overwegen
« Reactie #18 Gepost op: 06 October 2022, 21:33:16 »
VK = voedings kast

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26877
    • Pagina van klaas
Re: Kasten bij overwegen
« Reactie #19 Gepost op: 06 October 2022, 21:45:37 »
Het is me duidelijk.
Intussen heb ik ook mijn plan getrokken. Mijn spoorbaan werkt niet met assentellers maar met stroomdetectie. De fictieve werkelijkheid werkt ook niet met assentellers maar met kortsluitdetectie. ik ga dus de 3 standaardkasten plaatsen: de RK, de HS en de batterijkast.
En als op een tentoonstelling iemand komt vertellen dat het niet klopt dan mag die haarfijn uitleggen wat er fout is.  ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.