Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:59:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:43:34
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Frits C
Vandaag om 17:40:54
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
TAMS PZS-2.2 door Japie
Vandaag om 16:33:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Rico [momfer]
Vandaag om 16:30:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door GD
Vandaag om 16:20:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:32:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door AlbertG
Vandaag om 15:21:13
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door nighttrain1
Vandaag om 13:01:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
  

Auteur Topic: Dilemma wisseldecoder en motor  (gelezen 1014 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Dilemma wisseldecoder en motor
« Gepost op: 28 September 2022, 16:11:54 »
Hallo,

ik heb een digitale doorstart gedaan met een z21 start (zo'n witte).

Bevalt goed, 1ste locs gedigitaliseerd en rijden.

Nu kom ik bij wat wissels.

Ik gebruik de Conrad aandrijvingen met Peco code 55 N-spoor wissels. Met het veertje verwijderd.
Ik vind het altijd een crime om het goed afgesteld te krijgen. Dan met name dat de wisseltong goed aandrukt.

Er zijn genoeg decoders die overweg kunnen met de Conrad aandrijvingen, al dan niet met hulpschakeling. Maar veelal bieden die veel aansluitingen.
Ik heb bijvoorbeeld op 1 locatie maar 3 aansluitingen nodig, terwijl een volgende locatie 3m verder ligt.

Dus dan heb je betaald voor een x-aantal aansluitingen die je niet gebruikt (Nedelander he :) )

Nou zie je bijvoorbeeld vaak servo decoders die in met 4 aansluitingen werken. Dat is aantrekkelijk, maar hoe eenvoudig is dit af te stellen?

Wie wil zijn gedachten/ervaringen hierover delen?

Verwijzingen naar merken en types zijn welkom.

Jeroen


N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re: Dilemma wisseldecoder en motor
« Reactie #1 Gepost op: 28 September 2022, 17:37:13 »
Er zijn ook decoders met vier aansluitingen voor spoelenaandrijvingen of Conrad-aandrijvingen. En die Conrad-aandrijvingen kan je best 3 meter verderop aansluiten.

Servo’s zijn nauwkeurig af te stellen. De uitslag regel je na installatie van de aandrijving met de elektronica. 
Maar juist servo’s kan je niet te ver van de decoder aansluiten met het oog op een nauwkeurige werking.

Kortom, met servo’s is de kans eigenlijk groter dat je een viervoudige decoder niet vol krijgt.
« Laatst bewerkt op: 29 September 2022, 07:24:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6393
Re: Dilemma wisseldecoder en motor
« Reactie #2 Gepost op: 28 September 2022, 19:59:20 »
Servo‘s zijn inderdaad prima na installatie in- en af te stellen. Alleen moet je de aansluitkabel tussen servo en decoder zeker niet langer dan 75 cm á 1 meter maken. Er is echter ook een fabrikant die servodecoders maakt waar je 2 servo’s op kunt aansluiten. En omdat in de behuizing 2 losse prints zitten kun je op die manier ook de print direct bij de servo plaatsen. (Fabrikant is Rosoft en nee, heb geen aandelen of belangen)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re: Dilemma wisseldecoder en motor
« Reactie #3 Gepost op: 29 September 2022, 11:26:40 »
Er zijn ook decoders met vier aansluitingen voor spoelenaandrijvingen of Conrad-aandrijvingen

Heb je hier voorbeelden van? Ik vind vooral de Digikeijs DR4018, maar die heeft 16 uitgangen.

Andere  bijvoorbeeld de ESU 51830 SwitchPilot 3, hebben dus nog een hulpschakeling nodig.
Maar bijvoorbeeld de LDT S-DEC-4-MM-F kom ik op dat punt niet uit.

Jeroen


N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.