Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko 2025
door
henk
Vandaag
om 15:39:22
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 15:34:42
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
Raadplaatje
door
Bob11
Vandaag
om 14:29:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Railpassie
Vandaag
om 14:25:29
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:59:34
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Sikje 225
door
Eric B
Vandaag
om 13:49:47
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Locatie van foto gezocht
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
martijnhaman
Vandaag
om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
shay59
Vandaag
om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 11:16:52
Lima IRM pimpen
door
Railpassie
Vandaag
om 11:13:09
digitaal veranderd in 15 jaar
door
HeRo
Vandaag
om 09:05:42
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Erik Mijd
Vandaag
om 07:43:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Dilemma wisseldecoder en motor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Dilemma wisseldecoder en motor (gelezen 903 keer)
everh003
Offline
Berichten: 385
Dilemma wisseldecoder en motor
«
Gepost op:
28 September 2022, 16:11:54 »
Hallo,
ik heb een digitale doorstart gedaan met een z21 start (zo'n witte).
Bevalt goed, 1ste locs gedigitaliseerd en rijden.
Nu kom ik bij wat wissels.
Ik gebruik de Conrad aandrijvingen met Peco code 55 N-spoor wissels. Met het veertje verwijderd.
Ik vind het altijd een crime om het goed afgesteld te krijgen. Dan met name dat de wisseltong goed aandrukt.
Er zijn genoeg decoders die overweg kunnen met de Conrad aandrijvingen, al dan niet met hulpschakeling. Maar veelal bieden die veel aansluitingen.
Ik heb bijvoorbeeld op 1 locatie maar 3 aansluitingen nodig, terwijl een volgende locatie 3m verder ligt.
Dus dan heb je betaald voor een x-aantal aansluitingen die je niet gebruikt (Nedelander he
)
Nou zie je bijvoorbeeld vaak servo decoders die in met 4 aansluitingen werken. Dat is aantrekkelijk, maar hoe eenvoudig is dit af te stellen?
Wie wil zijn gedachten/ervaringen hierover delen?
Verwijzingen naar merken en types zijn welkom.
Jeroen
Gelogd
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.
henk
Offline
Berichten: 22502
Re: Dilemma wisseldecoder en motor
«
Reactie #1 Gepost op:
28 September 2022, 17:37:13 »
Er zijn ook decoders met vier aansluitingen voor spoelenaandrijvingen of Conrad-aandrijvingen. En die Conrad-aandrijvingen kan je best 3 meter verderop aansluiten.
Servo’s zijn nauwkeurig af te stellen. De uitslag regel je na installatie van de aandrijving met de elektronica.
Maar juist servo’s kan je niet te ver van de decoder aansluiten met het oog op een nauwkeurige werking.
Kortom, met servo’s is de kans eigenlijk groter dat je een viervoudige decoder niet vol krijgt.
«
Laatst bewerkt op: 29 September 2022, 07:24:50 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Frank 123
Offline
Berichten: 6154
Re: Dilemma wisseldecoder en motor
«
Reactie #2 Gepost op:
28 September 2022, 19:59:20 »
Servo‘s zijn inderdaad prima na installatie in- en af te stellen. Alleen moet je de aansluitkabel tussen servo en decoder zeker niet langer dan 75 cm á 1 meter maken. Er is echter ook een fabrikant die servodecoders maakt waar je 2 servo’s op kunt aansluiten. En omdat in de behuizing 2 losse prints zitten kun je op die manier ook de print direct bij de servo plaatsen. (Fabrikant is Rosoft en nee, heb geen aandelen of belangen)
Gelogd
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
everh003
Offline
Berichten: 385
Re: Dilemma wisseldecoder en motor
«
Reactie #3 Gepost op:
29 September 2022, 11:26:40 »
Citaat van: henk op 28 September 2022, 17:37:13
Er zijn ook decoders met vier aansluitingen voor spoelenaandrijvingen of Conrad-aandrijvingen
Heb je hier voorbeelden van? Ik vind vooral de Digikeijs DR4018, maar die heeft 16 uitgangen.
Andere bijvoorbeeld de ESU 51830 SwitchPilot 3, hebben dus nog een hulpschakeling nodig.
Maar bijvoorbeeld de LDT S-DEC-4-MM-F kom ik op dat punt niet uit.
Jeroen
Gelogd
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Dilemma wisseldecoder en motor