Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Roco model 63138 door Casmir
Vandaag om 19:17:37
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Duvel
Vandaag om 18:52:38
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Charles_
Vandaag om 17:57:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:45
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door VAM65
Vandaag om 12:45:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19

Auteur Topic: Printplaten voor Gützold locomotieven  (gelezen 1621 keer)

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Printplaten voor Gützold locomotieven
« Gepost op: 13 September 2022, 20:36:42 »
Ik overweeg om nieuwe printplaten met NEM652 stekker aan te schaffen voor mijn Gützold loks. Wat er nu in zit is hopeloos.
Het enige wat er op aangesloten dient te worden is uiteraard de motor en ledverlichting aan voor- en achterzijde.

Heeft iemand tips waar (vervangende) printplaten voor H0 loks te koop zijn? Zijn die er überhaupt wel?
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

VvKan

• Gast
Re: Printplaten voor Gützold locomotieven
« Reactie #1 Gepost op: 14 September 2022, 09:14:53 »
Gützold loks, wat zijn dat ?  Oftewel, kun je iets specifieker zijn ?

Loks van voor of vlak na 1989, dus uit DDR productie ?  Loks met of zonder printplaat met voorbereiding digitaal ?

En wat is er zo hopeloos aan de bestaande situatie ?

Het beste is een plaatje van de binnenkant van de loc, met uiteraard de gegevens waar we naar kijken.  Voor zover ik weet bestaan er geen vervangende printplaten voor Gützold.  De loks zijn erg oud, of hebben een printplaat zonder connector of hebben een printplaat met connector en die zijn goed.

Hasenwald

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 14 September 2022, 10:14:13 »
Op verzoek een afbeelding van de printplaat en de gevraagde info. Ben benieuwd naar de reactie.
- De lok is van 1995 -2002;
- Artikelnr 33300
- De printplaat heeft een digitale interface volgens NEM 652 norm;
- Er zit waarschijnlijk een fout in de printplaat want zowel sluitseinen als frontseinen branden. Als van richting gewisseld wordt ook. De sluitseinen branden dan een klein beetje of dat er stroom lekt ofzo. Soms gaan ook de frontseinen aan de verkeerde kant mee branden.
- Deze lok heeft altijd vreemd gedrag vertoond. Met het vervangen van gele LED's naar Warm witte is dat helaas niet verholpen.

Er zit een Lenz decoder in Veroniek :-)

« Laatst bewerkt op: 14 September 2022, 10:16:02 door Hasenwald »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 14 September 2022, 10:33:59 »
je zou er ook voor kunnen kiezen om er een universele print in te doen.
Deze wordt door iemand van het forum aangeboden.
Ik heb hem wel al binnen maar nog niet geprobeerd.
is wel een andere decoder aansluiting.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2022, 10:35:32 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Hasenwald

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14 September 2022, 10:44:05 »
Dat is zeker een optie! Kunnen de LED's hier rechtstreeks op aangesloten worden of moet er nog met weerstanden oid gewerkt worden? Ik geloof dat de LED's 2,8V nodig hebben.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2022, 10:47:51 door Hasenwald »
Groet, Enrico

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 14 September 2022, 11:25:23 »
ik ga er van uit dat er nog een weerstand tussen moet. maar je kunt het natuurlijk ook de maker vragen ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

VvKan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 14 September 2022, 17:25:58 »
Ik zie op de foto een aantal zaken, die je meteen uit kunt bouwen.  Dus lossolderen en verwijderen.
Een rare baan met waarschijnlijk een condensator (linker kant):  loskoppelen.
Diodes:  weg ermee.
Rechts een witte led met een weerstand:  maar waar gaat die printbaan naar toe of waar komt die vandaan ? Van de diode(s) of rechtstreeks van de decoder ?
Wat ik niet zie is hoe de decoder er in zit.

Advies:  alle onderdelen van de print verwijderen.  De printbanen komende van de stroomafnemers van de wielen volgen, die zullen ergens op de 8 soldeerpuntjes eindigen.
Hetzelfde met de printbanen, die naar de motor leiden, maar daar zal mogelijk ergens een onderbreking in zitten vanwege de verwijderde onderdelen.  De grijze en oranje draad van de decoder in ieder geval rechtstreeks met de motor verbinden.
 De banen voor de ledjes volgen.  Daar zijn nu de diodes uit, dus rechtstreeks op de ledjes blauw, wit/geel aansluiten.  MAAR LET OP: er zit geen weerstandje meer tussen, dus die of aanbrengen, of als ze er nog wel zitten, dan VOOR de weerstand aansluiten.  Dus:  decoder - weerstand (printplaat) - led.

Als de printplaat niet dient voor de ondersteuning van de leds of voor verbindingen met contact strips naar de motor:   heel de printplaat verwijderen en de decoder inbouwen met draadverbindingen.  Ben je van een hoop gedoe af.

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 September 2022, 20:30:08 »
Het is gewoon een doodnormale NEM stekker hoor Veroniek.
Niks spannends aan…

@ Enrico, ff checken of niet ergens een soldering contact maakt, waarschijnlijk lost dat je problemen van de verlichting op.
Zitten de LED’s ( niet die rechts) er origineel in?
Want een LED is een diode dus lijken me de diodes op de print overbodig.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2022, 21:16:44 door Dave........ Reden: Gaat je niks aan :) »
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 14 September 2022, 20:51:13 »
Ik zie op de foto een aantal zaken, die je meteen uit kunt bouwen.  Dus lossolderen en verwijderen.
Een rare baan met waarschijnlijk een condensator (linker kant):  loskoppelen.

Wat is het toch dat mensen altijd maar die ontstoorcondensator weg willen halen? Die zit er nl echt niet voor niets
Groet Frits

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 14 September 2022, 21:47:27 »
condensator over de motoraansluitingen laten zitten.De rest meestal naar massa eruit als je een decoder inbouwt .
Greetings,salutations,groetjes,

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #10 Gepost op: 14 September 2022, 21:57:35 »
Sommige decoders vinden een condensator niet fijn en kunnen de motor beter aansturen zonder. Vandaar dat velen zeggen 'eruit daarmee'.

Vroeger konden je treinen Hilversum 3 en Veronica storen. Nare BZZZZZ door de Hepi en Hepi in de huiskamer :( . Geen idee wat nu kan storen. Wekkerradio misschien, maar als ik wakker moet worden ben ik niet met mijn treinen aan het frutten. Volgens mij was er al eens een discussie over geweest, weet alleen de conclusie niet meer.

Wel grappig overigens, een poos geleden zocht ik deze witte 1.8 mm LEDs voor iets waar ook geel in zat, maar nu weet ik niet meer waarvoor :-X

Mvg,

Robert

henk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 15 September 2022, 06:20:39 »
Heb je deze loc nieuw met leds gekocht?
Je zou denken dat de printplaat eind vorige eeuw voor gloeilampjes is ontworpen.

De aanpak van Veroniek is de aanpak die normaal gereserveerd is voor locs die niet digitaal zijn voorbereid. Dat is deze wel. Ik lees nergens dat de loc slecht rijdt. Als dat inderdaad niet zo is, dan hoeft daar ook niets te veranderen. De rode en zwarte draad gaan naar de motor en zijn ook duidelijk via de print op de motoraansluitingen van nem652 aangesloten. Aan de ene kant via een rare spiraal op de print - spoelimitatie? - maar wel aangesloten.
De leds beïnvloeden elkaar kennelijk. Als je de diodes verwijdert, dan is dat denk ik verholpen, omdat er niks meer brandt.  :D

Toch vind ik de aanpak van Veroniek ook weer niet vreemd. Hij is bijna net zo rigoureus als de hele print vervangen. Het is een optie om de verlichting los te maken en apart op de decoder aan te sluiten. Een alternatief is een vervangend printje van bijvoorbeeld ESU of Tams. Die hebben kleine universele printjes voor een mtc21 of Plux decoder. Daar sluit je dan stroomafname, motor en leds op aan. Je kan de sluitverlichting dan ook apart op aux1 en aux2 aansluiten. Is er zeker geen probleem meer.

Wel eerst even de suggestie van Dave uitvoeren en kijken of er ergens overslag is. Maar ik denk eigenlijk dat deze print niet geschikt is voor leds.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 15 September 2022, 09:38:18 »
]Het onderdelenblad van Gützold vertoont maar 1 led aan elke kant.  Dat betekent, in mijn ogen, dat het een led is die, afhankelijk van de polariteit, wit (geel) of rood licht geeft.  Vandaar de diodes, maar dan voor aansturing analoog, dus gelijkstroom.

Excuus, niet verder gekeken op het blad naar de lijst met onderdelen.  Daardoor vervalt de zin van de rest wat ik schreef.
Zie reactie hieronder
« Laatst bewerkt op: 15 September 2022, 10:06:42 door VvKan. Reden: correctie »

Quinzeedied

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 September 2022, 09:47:18 »
De Gutzold 119 heeft meer LEDs (namelijk iedere lamp een eigen LED), de andere zitten wat verder van de print direct achter het lokfront

http://www.bahnwahn.de/steckbrief/gudr219099-9/Guetzold_DR_219_099-9_07.jpg

Print lijkt ook origineel als je vergelijkt met andere foto's op http://www.bahnwahn.de/steckbrief/gudr219099-9/

Aparte LEDs zijn op zich makkelijk te schakelen, ook zou je de warmwitte danwel rode in serie kunnen zetten, branden ze ook meteen minder fel.

Valt me wel op de de print met onderste LEDs vrij dicht tegen het lokframe aanzitten, wellicht maken de LEDs daarmee contact en staan ze daarom tegelijk aan?
« Laatst bewerkt op: 15 September 2022, 09:55:26 door Quinzeedied »

Hasenwald

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 15 September 2022, 12:08:52 »
Van alles inmiddels geprobeerd. Geen soldeerfout oid aangetroffen. De LEDS maken ook geen contact met het frame. Zitten er nog redelijk ver vanaf zelfs. Ook de onderzijde van de LED printjes niet, die staan in een kunststof vormpje.

Ik ga het nu heel rigoureus aanpakken. Alles eraf, zoals sommige WEL en sommige NIET aanbevelen :-) en alles opnieuw direct aansluiten op een adapterprintje van LaisDCC waar de NEM 652 stekker vervolgens in gestoken kan worden.
Groet, Enrico