Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Conrat door rvredebregt
Vandaag om 18:40:53
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 18:33:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:17:39
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
Koppelingsmechanisme klemt? door Herb73
Vandaag om 16:40:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
  

Auteur Topic: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?  (gelezen 4664 keer)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #15 Gepost op: 07 September 2022, 13:22:13 »
Klaas, je kunt nog steeds zelf kiezen.

Het "automaatje" zit op de voorste stroomafnemer, maar als je de voorste stroomafnemer handmatig opzet, dan wordt de automaat overruled.
Ik rij DDZ vaak juist met de voorste stroomafnemer, in de hoop mezelf een keer terug te zien op de foto van een alerte spotter.  ;D

De automaat is pas in een later stadium als eerste bij DDZ6 geïntroduceerd. De nieuweling weet niet beter, de iets oudere nieuweling zal uit automatisme de voorste stroomafnemer zelf bedienen.

Defect kan altijd, maar ik gok in 99% van de gevallen op een bedieningsfoutje.


Mvg

Sander.

Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #16 Gepost op: 07 September 2022, 13:56:56 »
Het is eigenlijk een loc: de achterste.
Als het eigenlijk een loc is dan is de achterste stroomafnemer toch juist degene die al op staat? Dat klopt ook met wat Sander aangeeft.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #17 Gepost op: 07 September 2022, 13:59:32 »
Ik weet niet hoe het allemaal werkt bij een dergelijke stam maar bij sommige locomotieven is het raadzaam om 2 stra's op te hebben. Als er een faalt en strijkt trek je niet gelijk je batterijen leeg als deze nog ingeschakeld staat. Maar weet dus niet zeker of dit probleem zich voor doet bij een dergelijke stam. Misschien is de inzet cyclus korter  :)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #18 Gepost op: 07 September 2022, 16:04:19 »
Bij normaal gebruik is 1 stroomafnemer opgezet, de 2e komt
pas bij na stilstand langer dan 10 minuten.

Bij de standen "parkeren" en "gereed continu" worden direct
automatisch beide stroomafnemers tegen de draad gezet.

Dus de collega had in deze waarschijnlijk beide fisiek op gezet
of er is een relais of stuurklep blijven plakken.
(ja ook dat gebeurt en dan rest het handmatig afsluiten van 1 van
de stroomafnemers om zo schade aan de bovenleiding te voorkomen.)

Gr,

Robbert Jan.
Prima uitleg, net als die van Sander. Dus waarom er dan nog verder over gediscussieerd wordt.. mij een raadsel.
Groeten Joop, machinist Lls

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #19 Gepost op: 07 September 2022, 16:13:53 »
Omdat we het naadje van de kous willen weten. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #20 Gepost op: 07 September 2022, 19:39:40 »
Ik weet niet hoe het allemaal werkt bij een dergelijke stam maar bij sommige locomotieven is het raadzaam om 2 stra's op te hebben. Als er een faalt en strijkt trek je niet gelijk je batterijen leeg als deze nog ingeschakeld staat. Maar weet dus niet zeker of dit probleem zich voor doet bij een dergelijke stam. Misschien is de inzet cyclus korter  :)
Het enige wat bij een opstaande stroomafnemer zou kunnen falen is de magneetklep die de cilinder van de stroomafnemer onder druk zet.
De kans dat die ineen stuk gaan bij een opstaande stroomafnemer is ontzettend klein en komt niet zo snel voor.

Kwa lucht aanvoer krijgen beide stroomafnemers luchtdruk uit dezelfde bron dus ook dat maakt niets uit in deze.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #21 Gepost op: 07 September 2022, 20:17:53 »
Thom,

Als ik je zo hoor begrijp ik dat het bij dit materieel en mogelijk meer materieel uit het reizigersvervoer blijkbaar niet vaak voorkomt.
Ik heb daar nagenoeg geen ervaring mee (op de 1600den na dan, maar die hadden een eigen willetje  ;) ).
Met enige regelmaat maak ik mee dat het bij bepaalde locseries in het goederenvervoer voorkomt dat er een beveiliging ingrijpt en één (soms beide)  stroomafnemers plat gooit... met platte batterijen als gevolg.. erg vervelden als de eigenaar zijn treinen wil laten rijden. Dus vandaar dat ik als voorkeur wel voor 2 stra's kies als het even kan.

Maargoed, das een heel ander verhaal  ;D


A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #22 Gepost op: 07 September 2022, 21:30:11 »
Als het eigenlijk een loc is dan is de achterste stroomafnemer toch juist degene die al op staat? Dat klopt ook met wat Sander aangeeft.
Ja je hebt gelijk, ik had beter moeten lezen. Bij rijden staat de achterste op, bij stilstand komt de voorste automatisch bij.
Met vriendelijke groeten, altijd.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #23 Gepost op: 08 September 2022, 14:30:31 »
...waarschijnlijk gewoon een foutje van de meester.  Wij van ons die al jaren Faivelyblokbedienaar zijn (lees locomotieven) zijn gewend om beide stroomafnemers op te zetten en na vertrek de voorste te laten zakken. Bij DDZ is dat niet nodig, omdat de tweede stroomafnemer na enige tijd vanzelf opkomt (bij stilstand) en zakt (na vertrek)
Bij stilstand zijn 2 stroomafnemers juist gewenst, omdat er op 1 punt langere tijd aan de rijdraad gelurkt wordt. Dat wil je juist met een zo groot mogelijk oppervlak.
Het rijden met beide stroomafnemers op is niet toegestaan en kan schade aan de bovenleiding veroorzaken, omdat beide zo kort bijelkaar geplaatst zijn en daarmee eigenlijk 1 oppervlak vormen.

Vanuit zijaanzicht: de rijdraad loopt dan niet in een vloeiende boog over de stroomafnemer, maar vormt een vlak stuk op de stroomafnemers. Dus boog-vlak-boog.

Zo is het ons uitgelegd.

Mvg

Sander.
Als aanvulling hierop, bij de loc’s dienden bij vertrek 2 stroomafnemers op te staan omdat bij vertrek de maximale stroom wordt gevraagd bij stilstand/lage snelheid waardoor je dan een zo groot mogelijk contactvlak wilt hebben om doorbranden  van de rijdraad  te voorkomen.
Bij een snelheid van 30km/u moet dan de voorste stroomafnemer worden neergelaten omdat dan a. door de snelheid het gevaar van plaatselijke verhitting is geweken en b. de opwaartse druk van de voorste stroomafnemer toeneemt door de met de snelheid stijgende invloed van de rijwind. Vooral door de vlakke kopvorm  van de loc’s is dit effect fors en levert dan het gevaar op dat bij wissels de rijdraad te hoog wordt opgedrukt t.o.v. het aan- respectievelijk aftakkende spoor met alle gevolgen van dien. In geval van een defect aan de achterste stroomafnemer waardoor de voorste moet worden gebruikt geldt dan een snelheidsbeperking.
Grtz. Frits

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2793
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #24 Gepost op: 08 September 2022, 15:36:44 »
Dat was toch alleen zo bij de weerstandlocs? Dus 1100, 1200, 1300, 1500en? Of misschien ook de 1600en?

Volgens mij bij de modernere locs niet.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #25 Gepost op: 08 September 2022, 15:52:08 »
Klopt, maar uit gewoonte werd het bij de latere locs ook gedaan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5587
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #26 Gepost op: 08 September 2022, 16:13:18 »
Klopt, al vaak genoeg gezien hier in Delft bij de serie 186 voor de IC Den Haag - Eindhoven: bij vertrek twee stroomafnemers op, ook bij de duwende loc.
Groet, Frank

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #27 Gepost op: 08 September 2022, 17:56:01 »
Das omgekeerd, die 2e stroomafnemer komt niet op bij vertrek, maar komt juist automatisch op bij stilstand op de lok die de treinverwarming voorziet en daalt ook weer automatisch als de trein op snelheid komt.

Ook bij de 16/1700 is het een tijd verplicht geweest om bij stilstand de tweede stroomafnemer op te zetten, vanwege het stroomverbruik van de rijtuigen door verwarming en airco's.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #28 Gepost op: 09 September 2022, 03:53:56 »
Bij normaal gebruik is 1 stroomafnemer opgezet, de 2e komt
pas bij na stilstand langer dan 10 minuten.

Bij de standen "parkeren" en "gereed continu" worden direct
automatisch beide stroomafnemers tegen de draad gezet.

Dat kan ik me voorstellen.

Een duidelijk verschil van een DDZ en een DD-AR viel mij altijd wel op tijdens het keren in de normale dienst.
Bij een DD-AR (zowel met 1700-loc als met motorwagen) werd de stroomafnemer neergelaten op het moment dat de machinist de stuurstroom uitschakelde. De stroomafnemers bleven gestreken. De stroomafnemer kwam pas weer omhoog als de machinist de stuurstroom weer inschakelde aan de andere kant.
Bij DDZ is er kennelijk wat gewijzigd, want op het moment dat de stuurstroom werd uitgezet door de machinist kwamen direct beide stroomafnemers omhoog. Als de stuurstroom vervolgens werd ingeschakeld, ging een stroomafnemer naar beneden. Beide stroomafnemers gestreken kwam niet meer voor.

Dit tafereel heb ik als student een flink aantal jaren meegemaakt met zowel DD-AR als DDZ in de stoptreinserie 5600 tussen Utrecht en Zwolle.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #29 Gepost op: 09 September 2022, 08:05:15 »
Misschien omdat een DDZ de airco moet blijven voeden, wat een DDAR niet had?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein