Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door AlbertG
Vandaag om 21:44:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:40:03
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Mcn1986
Vandaag om 21:29:44
Mijnbouw Indonesië door Peter Soonius
Vandaag om 21:26:45
Conrat door ruudns
Vandaag om 21:21:03
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
  

Auteur Topic: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?  (gelezen 4681 keer)

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5824
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Gepost op: 06 September 2022, 16:07:06 »
Vanmiddag fietste ik nabij station Vleuten en daar kwam een DDZ voorbij met beide stroomafnemers tegen de draad.
Enig speurwerk leverde mij de volgende gegevens op:
DDZ 7623, trein van Den Haag naar Enschede.
6 wagen trein. Klopt heb ik geteld.
Bron Treinposities .nl.



Met het zoeken naar een foto van deze trein kwam ik een passende foto tegen van vervoerspotter, en wel op deze foto staat de trein ook met 2 pantograven tegen de rijdraad.
Waarom is dit?

Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #1 Gepost op: 06 September 2022, 17:58:52 »
Omdat iemand vergeten is de tweede stra te laten zakken... zo rijden is niet de bedoeling (dit is de parkeerstand of schoonmaakstand, zoiets).

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3532
  • Mcn NSR Groningen.
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #2 Gepost op: 06 September 2022, 18:48:15 »
Bij normaal gebruik is 1 stroomafnemer opgezet, de 2e komt
pas bij na stilstand langer dan 10 minuten.

Bij de standen "parkeren" en "gereed continu" worden direct
automatisch beide stroomafnemers tegen de draad gezet.

Dus de collega had in deze waarschijnlijk beide fisiek op gezet
of er is een relais of stuurklep blijven plakken.
(ja ook dat gebeurt en dan rest het handmatig afsluiten van 1 van
de stroomafnemers om zo schade aan de bovenleiding te voorkomen.)

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1504
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #3 Gepost op: 06 September 2022, 19:14:16 »
Vroeger (ik weet niet of het nu ook zo is) werd er bij ijzel ook met meerdere stroomafnemers op gereden.
Tijdens het maken van de foto met de DDZ was er in ieder geval geen ijzel.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5587
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #4 Gepost op: 07 September 2022, 11:08:00 »
Dat ding staat gewoon geparkeerd en derhalve met beide stroomafnemers tegen de draad. Niets bijzonders dus.
Groet, Frank

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #5 Gepost op: 07 September 2022, 11:29:06 »
... en daar kwam een DDZ voorbij....
Klinkt niet als geparkeerd staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1263
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #6 Gepost op: 07 September 2022, 11:33:22 »
Roept de vraag op waarom de parkeerstand twee pantoos op heeft staan

Mvg Johan

Hasenwald

  • Online Online
  • Berichten: 925
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #7 Gepost op: 07 September 2022, 11:39:42 »
Dat ding staat gewoon geparkeerd en derhalve met beide stroomafnemers tegen de draad. Niets bijzonders dus.

Frank, even nog goed lezen....
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5824
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #8 Gepost op: 07 September 2022, 11:42:41 »
Dat ding staat gewoon geparkeerd en derhalve met beide stroomafnemers tegen de draad. Niets bijzonders dus.

En/of

Roept de vraag op waarom de parkeerstand twee pantoos op heeft staan

Mvg Johan

Ding reed op dat moment rond de 130 km/uur.

Heb 2x eerder nabij Vleuten een trein stil zien staan, dat kwam doordat er een as naast stond van een containerwagen, dat was in de zelfde rijrichting.
En de andere keer was er een loc defect en die heeft er een paar dagen gestaan, was ook met containers onderweg van voorbij Utrecht richting Woerden en verder, op een van de middelste sporen.
Maar de rest rijdt daar echt, mits het even stopt om te halteren.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5587
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #9 Gepost op: 07 September 2022, 11:47:21 »
Reageerde op de foto, had de tekst daarboven even gemist. Dat is inderdaad gek: bij die snelheid twee stroomafnemers op die zo dicht naast elkaar staan. Dacht dat zoiets helemaal niet mag, iets met kans op ernstige beschadiging van een stroomafnemer en dan mogelijk dus ook de bovenleiding. Er lezen hier machinisten mee, er zal er vast wel eentje bij zijn die DDZ goed kent en opheldering kan verschaffen.
Groet, Frank

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #10 Gepost op: 07 September 2022, 12:02:25 »
En nu de rest van de berichten nog lezen.  ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #11 Gepost op: 07 September 2022, 12:31:18 »
...waarschijnlijk gewoon een foutje van de meester.  Wij van ons die al jaren Faivelyblokbedienaar zijn (lees locomotieven) zijn gewend om beide stroomafnemers op te zetten en na vertrek de voorste te laten zakken. Bij DDZ is dat niet nodig, omdat de tweede stroomafnemer na enige tijd vanzelf opkomt (bij stilstand) en zakt (na vertrek)
Bij stilstand zijn 2 stroomafnemers juist gewenst, omdat er op 1 punt langere tijd aan de rijdraad gelurkt wordt. Dat wil je juist met een zo groot mogelijk oppervlak.
Het rijden met beide stroomafnemers op is niet toegestaan en kan schade aan de bovenleiding veroorzaken, omdat beide zo kort bijelkaar geplaatst zijn en daarmee eigenlijk 1 oppervlak vormen.

Vanuit zijaanzicht: de rijdraad loopt dan niet in een vloeiende boog over de stroomafnemer, maar vormt een vlak stuk op de stroomafnemers. Dus boog-vlak-boog.

Zo is het ons uitgelegd.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #12 Gepost op: 07 September 2022, 12:45:23 »
Bij DDZ is dat niet nodig, omdat de tweede stroomafnemer na enige tijd vanzelf opkomt (bij stilstand) en zakt (na vertrek)
Kun je kiezen welke de tweede is? Of is dat altijd automatisch de voorste?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2793
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #13 Gepost op: 07 September 2022, 12:52:34 »
Als de 2e stra automatisch opkomt en daalt, dan kan het ook zo zijn dat daar een defect in zat?

Duvel

  • Online Online
  • Berichten: 447
Re: NS 7326 DDZ, gespot met 2 stroomafnemers op. Waarom?
« Reactie #14 Gepost op: 07 September 2022, 12:55:28 »
Kun je kiezen welke de tweede is? Of is dat altijd automatisch de voorste?
Het is eigenlijk een loc: de achterste.
Met vriendelijke groeten, altijd.