Het is eigenlijk een loc: de achterste.
Bij normaal gebruik is 1 stroomafnemer opgezet, de 2e komt pas bij na stilstand langer dan 10 minuten.Bij de standen "parkeren" en "gereed continu" worden direct automatisch beide stroomafnemers tegen de draad gezet.Dus de collega had in deze waarschijnlijk beide fisiek op gezetof er is een relais of stuurklep blijven plakken.(ja ook dat gebeurt en dan rest het handmatig afsluiten van 1 van de stroomafnemers om zo schade aan de bovenleiding te voorkomen.)Gr,Robbert Jan.
Ik weet niet hoe het allemaal werkt bij een dergelijke stam maar bij sommige locomotieven is het raadzaam om 2 stra's op te hebben. Als er een faalt en strijkt trek je niet gelijk je batterijen leeg als deze nog ingeschakeld staat. Maar weet dus niet zeker of dit probleem zich voor doet bij een dergelijke stam. Misschien is de inzet cyclus korter
Als het eigenlijk een loc is dan is de achterste stroomafnemer toch juist degene die al op staat? Dat klopt ook met wat Sander aangeeft.
...waarschijnlijk gewoon een foutje van de meester. Wij van ons die al jaren Faivelyblokbedienaar zijn (lees locomotieven) zijn gewend om beide stroomafnemers op te zetten en na vertrek de voorste te laten zakken. Bij DDZ is dat niet nodig, omdat de tweede stroomafnemer na enige tijd vanzelf opkomt (bij stilstand) en zakt (na vertrek)Bij stilstand zijn 2 stroomafnemers juist gewenst, omdat er op 1 punt langere tijd aan de rijdraad gelurkt wordt. Dat wil je juist met een zo groot mogelijk oppervlak.Het rijden met beide stroomafnemers op is niet toegestaan en kan schade aan de bovenleiding veroorzaken, omdat beide zo kort bijelkaar geplaatst zijn en daarmee eigenlijk 1 oppervlak vormen.Vanuit zijaanzicht: de rijdraad loopt dan niet in een vloeiende boog over de stroomafnemer, maar vormt een vlak stuk op de stroomafnemers. Dus boog-vlak-boog.Zo is het ons uitgelegd.MvgSander.
Bij normaal gebruik is 1 stroomafnemer opgezet, de 2e komt pas bij na stilstand langer dan 10 minuten.Bij de standen "parkeren" en "gereed continu" worden direct automatisch beide stroomafnemers tegen de draad gezet.