Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: Nieuwe treinbaanruimte  (gelezen 2928 keer)

PkAlfisti

• Offline Offline
Nieuwe treinbaanruimte
« Gepost op: 02 September 2022, 15:23:17 »
Na een onrustige periode van afbouw van de oude baan, en een overbruggingsperiode van de ombouw van de zolder met nu een dubbele dakkapel, is het dan bijna zover. Na een goed half jaar nu véél meer ruimte om een mooie nieuwe baan te bouwen met Märklin K-rail. Nu volop bezig om diverse lay-outs te ontwerpen in RailModeller Pro. En ja, dit keer een echte schaduwbaan erbij. Nog twee weken en de zolder is in zijn geheel klaar (om de fantastische hobby weer op te pakken en dus weer terug te keren in de verschillende forums.
Twijfel nog over een geraamte, of -waar ik ervaring mee had- vaste MDF platen op verstelbare poten, en ten dele bevestigen aan een zolderwand met een lengte van 4.20 m en een diepte van 1 m (Misschien wel 120 cm met uitsparingen om overal bij te kunnen)
!De baan wordt dus niet modulair!
Nu even de basis hamvraag: bouwen wij eerst de schaduwbaan (niveau -1) en daarna de hoofdbaan op niveau 0 en +1)? Wat is de algemene ervaring? (Je wilt er tijdens het bouwproces toch wel bij kunnen blijven...)
Groet, Pk

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
Re: Nieuwe treinbaanruimte
« Reactie #1 Gepost op: 02 September 2022, 17:10:09 »
Ik zou geen MDF-platen nemen. Gebruik daarvoor multiplex. Dat is steviger en lichter in gewicht. Je hebt dan ook een minder dikke plaat nodig (rond de 1 cm).

Qua opbouw is het het handigst om met niveau -1 te beginnen en daarna niveau 0 en 1.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

PkAlfisti

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 02 September 2022, 17:17:28 »
Thx. Ik denk ook even na om de schaduwbaan middels lasercut te laten 'bouwen' + een Helix en daarna traditioneel verder bouwen.
Groet, Pk

Frank 123

• Online Online
« Reactie #3 Gepost op: 02 September 2022, 17:52:29 »
Zeker beginnen met schaduwstation! Is misschien even eerst wat zaai werk maar dan kun je er tenminste goed bij. Komt kwaliteit en bouwplezier ten goede.
Gebruik zelf populieren multiplex (18 mm voor de constructie en 9 mm voor de basisplaat en dat bevalt me heel goed. Zeker geen mdf gebruiken. Lastiger schroeven en veel gevoeliger voor vocht (en stukken zwaarder).

Ik heb mijn baan (7,2 x 1,4 meter) trouwens op wielen gezet. Staat normaal tegen de wand maar als het moet kan ik er rondom bij.

Succes en plezier met het plannen

bask185

• Online Online
« Reactie #4 Gepost op: 02 September 2022, 22:55:11 »
Citaat
(Misschien wel 120 cm met uitsparingen om overal bij te kunnen)
Normale reikwijdte is idd 100cm, maar dat wil niet zeggen dat je baan niet dieper kan zijn.

Als je perse rails op die laatste 20cm tegen de muur aan wilt leggen. Dan moet je er of voor zorgen dat je er bij kan, of leg er geen wissels en laat treinen daar niet stoppen. Geen wissels -> geen ontsporingen. Veel rijdende treinen die niet stoppen -> treinen vallen niet uit.

Ja en hoe kom je daar achter bij? Men zegt het al wieltjes! of herzie deze mening
Citaat
!De baan wordt dus niet modulair!
Modulair is handig om meer dan 1 reden. evt verhuizing overleven maar denk ook aan makkelijk onderhoud en makkelijker aanleggen van elektronica. Ik heb voor mezelf bijvoorbeeld een werkplaats ingericht van 183cm. Ik kan hier dus modules van 1,80m of korter kwijt om aan te werken onder het genot van TL verlichting en comfort. Module op zijn zijkant en solderen maar. Ik moet alleen nog een bierfleshouder en koffiebekerhouder toevoegen  ;D

Dat gezegd hebbende kan je ook stukken (uitneembaar) scenery maken die verder geen onderhoudt behoeft om zo toch een diepere baan te creëren.

Hoe dan ook, we wachten het af  ;)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

PkAlfisti

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 September 2022, 00:46:58 »
Goede adviezen, Bas. Dank! Wordt vervolgd :-)
Groet, Pk

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #6 Gepost op: 03 September 2022, 15:43:36 »
Normale reikwijdte is idd 100cm, maar dat wil niet zeggen dat je baan niet dieper kan zijn.

Als je perse rails op die laatste 20cm tegen de muur aan wilt leggen. Dan moet je er of voor zorgen dat je er bij kan
Reikwijdte 100cm of meer (als je telescoop armen hebt),dat is een leuk theoretisch iets.
Meestal vergeet men dat als er dingen vooraan geplaatst worden die de hoogte in gaan,dat je daar dan overheen moet gaan en het liefst zonder dingen te slopen.
Kortom je reikwijdte word eerder korter dan langer,of je moet een kale plaat houden met enkel rails erop  ;D

Als je de baan niet kan verplaatsen dan zou ik niet eens aan die 100cm durven denken maar eerder smaller gaan.
OF toch zorgen dat die baan mobiel word  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Frank 123

• Online Online
« Reactie #7 Gepost op: 03 September 2022, 15:56:32 »
Klopt helemaal wat Floris zegt. En zeker als je dan aan de achterzijde ook nog wat gedetailleerd fröbel werk moet doen. Mijn baan is 1,4 meter breed maar dankzij de wielen rondom bereikbaar en zelf dan is het nog wel eens lastig om er lekker bij te komen.

741230

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 03 September 2022, 17:03:55 »
Ik denk dat een reikwijdte van ong. 60cm de max is om overal goed bij te kunnen. Ik heb zelf een breedte van 122 maar er zitten in het midden 2 gaten van 45 x 60cm die later kunnen worden opgevuld met een passtuk. Op dat passtuk kan je dan bijgevolg geen spoor leggen anders wordt het wel erg gecompliceerd allemaal, dus dat vul ik op met scenery zoals straten, huizen of bedrijvigheid.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

PkAlfisti

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 September 2022, 22:00:29 »
Heel helder! We schrijven het erbij. (Maak een 'tip' - lijstje :-)
Groet, Pk

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #10 Gepost op: 05 September 2022, 08:43:59 »
Tip: pak een rolmaat, steek je arm uit en kijk hoever die reikwijdte is. Ik ben lang (194 cm) en toch haal ik maar een cm of 80 bij recht uitstrekken. Dat zou dan de max diepte zijn en zelfs dan kun je maar net bij dat verste punt.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 05 September 2022, 09:27:33 »
Dan is het blijkbaar niet alleen afhankelijk van je lengte. Ik heb nooit zo veel moeite gehad met een diepte van 120cm.
Tuurlijk niet alleen met mijn arm, ook over de baan buigen. Wat wel betekend dat je vooraan geen hoge zaken moet plaatsen, of zaken die je makkelijk weg kunt halen, zoals een gebouw.
En het hangt af van hoe hoog je de baan hebt zitten om te kijken hoe ver je er over heen kunt hangen. Hoe hoger de baan, hoe minder dat wordt.

Mijn zoon, nog kleiner, werkt ook met een baan van 120 breed, en dat lukt hem ook.
Gederailleerd frobel werk doen we op een los onderstuk die we naar voren kunnen halen en later op z'n plaats kunnen leggen.
Maar de baan leggen, en bij een ontsporing het probleem oplossen, of de rails een keer goed schoonmaken gaat best met die diepte van 120.

Dus kijk ook gewoon zelf wat je handig vindt, hoe lenig je bent.
Als je met smaller weg kunt is dat natuurlijk wel makkelijker te bereiken/werken, maar 120 is ook best wel te doen.

Groet,
Roelco

PkAlfisti

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 05 September 2022, 09:31:26 »
Thx! Het heeft inderdaad voor en nadelen. Ik ben aan het kijken op de baan toch een klein beetje van de muur af kan houden aan de achterkant van de zolder. Het wordt passen en meten, maar zeker maak ik ook een of twee mans gaten. Dat brengt natuurlijk ook rust in de zaak als je 120 cm breedte aan zou kunnen houden. Nogmaals dank voor (alle) goede adviezen. Het wordt vervoerd, maar eerst het afwerken van de nieuwe hobby zolder annex werkplek :-)
Groet, Pk

VictorPM

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 05 September 2022, 18:50:22 »
Is misschien even eerst wat zaai werk maar dan kun je er tenminste goed bij.
Je moet zaaien om te kunnen oogsten. Is misschien nog niet eens zo'n gekke vergelijking. Maar dat is vast niet wat je bedoelt  :P

Groet, Victor

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #14 Gepost op: 06 September 2022, 09:18:07 »
zolder met nu een dubbele dakkapel
Met 2 schuine wanden of 1 schuine wand?
Hoek vloer-dakbeschot 30, 45 of eerder 60 graden?
Al of niet met een aftimmering (voor de onderste meter)?

Ik vraag ook maar zo wat (waar ik zelf mee stoeide).
Zoals of je ruimte benut in je schaduwstation die je mist op het nul-niveau.
Of je een helix kunt plaatsen of schuine hellingen moet plaatsen om van niveau te wisselen.

En schuine of rechte wand heeft te maken met de vraag of delen van je baan optakelbaar of opklapbaar kunnen zijn.
Als een tafel niet op wieltjes kan staan (b.v. om dat die niet weg te rollen is wegens plaatsgebrek) en je wil toch een diepe tafel, dan moet je het anders doen.

Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail