Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
  

Auteur Topic: Ga weer verder met waar ik nu mee bezig ben.  (gelezen 8249 keer)

Tom1946

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Geniet en droom.
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon.
« Reactie #15 Gepost op: 18 augustus 2022, 12:19:41 »
Na een paar dagen nog wel een beetje het baanplannetje zitten aanpassen en denk dat dit het weleens zou gaan worden.
Achteraan komt over de opstelsporen een gebogen achterwand welke de 3 sporen uit het zicht zal nemen.

Denk dat de scenery op dit baantje helemaal gaat worden wat er in mijn ouwe grijze koppie zit. ;) :)



DR5000, Roco rail, iTrain 5, Rosoft
Met vriendelijke groet.
Tom Engelfriet

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon.
« Reactie #16 Gepost op: 18 augustus 2022, 12:25:10 »
Heerlijk eenvoudig baanplan  (y) En toch leuk om wat te rangeren met wat wagonnetjes. En veel ruimte voor landschap  (y)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon.
« Reactie #17 Gepost op: 18 augustus 2022, 12:47:55 »
Wat een geschiedenis!!
Het waren mooie banen!  (y) (y)
Nog een voordeel van dit ontwerp is dat elk fabriekspoortje bereikbaar is vanaf de hoofdbaan, je hoeft niet over andermans terrein te rangeren.
Dit werkt een stuk efficiënter. Goed over nagedacht!  (y)
Succes met de bouw.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon.
« Reactie #18 Gepost op: 18 augustus 2022, 13:04:49 »
Hoi Tom,
Ja ik volg je al vanaf dat ik de hobby in 2009 weer oppakte. Zeer veel bewondering voor je banen.
Ga zo door ik blijf je graag volgen (y)
Groeten Eeg

Tom1946

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Geniet en droom.
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon.
« Reactie #19 Gepost op: 18 augustus 2022, 13:22:29 »
Was toch nog best wat werk  voor zo'n klein baantje.
Draadjes gelijk door de bindruggen getrokken en voorzien van adereindhulzen.
Ik weet dat adereindjes niet nodig zijn maar het werkt wel een stuk makkelijker om ze in het betreffende gaatje te steken.
Verbinding maken met de DR5000 en de bezetmelders was zo gebeurt.

DR5000, Roco rail, iTrain 5, Rosoft
Met vriendelijke groet.
Tom Engelfriet

Tom1946

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Geniet en droom.
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon.
« Reactie #20 Gepost op: 18 augustus 2022, 13:29:07 »
Even een paar stappen verder.
De scenery leuk om te doen en te maken, begin van desteiger en de helling die zoals te zien niet doorloopt tot het maaiveld.
Vloeren van de hellingen zijn dikwijls verweerd en gescheurd en zoals ik al had gedacht begroeit met wat alg en waterpest.
Dat moet dan ook op mijn helling worden toegepast.
Met Oost-Indische inkt getracht wat te vervuilen en een enkele scheur in het beton te tekenen, was toch wel een lastig dingetje.





De palen staan straks echt in het water.


DR5000, Roco rail, iTrain 5, Rosoft
Met vriendelijke groet.
Tom Engelfriet

Tom1946

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Geniet en droom.
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon.
« Reactie #21 Gepost op: 18 augustus 2022, 13:38:22 »
Om de arbeiders niet te zwaar te belasten met klimwerk komt er een trapje zodat ze makkelijker met hun gereedschappen bij een schip kunnen komen. Simpel trapje want voor die mannen met Eisbein mit sauerkraut in hun donder is dat genoeg, waren geen watjes die op zo´n werf aan het werk waren.



Van Artitec de eerste werkbootjes binnen gekregen. Moet nog een likje verf op en een plekje voor vinden. Er zal best eentje straks gedeeltelijk onder water liggen  :D



Inmiddels bezig met de dukdalven en zo, weet ook niet precies hoe die dingen allemaal heten.





Het gaat in de scenery vaak om de details, daarom komt er een ladder bij.  :D



Bij de brug komen er ook wat van die remmers, denk dat er nog wel enkele bij gaan komen ook wellicht ter bescherming van de brug.



De balkjes heb ik met een scherpmesje een beetje bewerkt zo lijken het net gebruikssporen.



De kademuren van de helling met een rand afgewerkt, kleur is nog niet helemaal naar wens.





De palen nog eens nadat ze droog waren na bewerkt zo dat ze minder contrast hebben met de steiger.







Zo dat was het weer voor vandaag.
In ieder geval is het weer wat aangenamer aan het worden.
DR5000, Roco rail, iTrain 5, Rosoft
Met vriendelijke groet.
Tom Engelfriet

Tom1946

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Geniet en droom.
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon.
« Reactie #22 Gepost op: 18 augustus 2022, 14:40:35 »
Steenfabriek staat nu vast, ik plak eerst schilderstape op de ondergrond en vervolgens met wat streepjes houtlijm wordt de steenfabriek vast gelijmd op het schilderstape. Zo kan ik later deze altijd weer makkelijk loshalen mocht ik weer eens plannen hebben voor een nieuw baantje.  :)
Gelijk de eerste lantaarnpaal geplaatst.



2 stroken mulltiplex verbergen de achterste 2 sporen, ze sluiten redelijk op elkaar aan, indien nodig kan ik nu de baan opklappen, wel eerst naar voren trekken en kan ik bij de treinen op de 2 achterste 2 sporen.



Om nog wat draadjes te kunnen trekken is de baan scharnierend gemaakt, zo kan ik zittend op mijn kruk makkelijk draadjes aansluiten.





De verlichting van  huisjes en straatlantaarns worden vanuit een SDD (SeinDecoder) aangestuurd.
Uiteraard worden de draadjes nog wat netter weggewerkt.



Via het schakelbord kan ik d.m.v. het witte bolletje (ben gek op witte bolletjes) de verlichting aan en uit schakelen.
De Seinsdecoder heeft net als de wisseldecoders 8 aansluitingen, maar ik gebruik maar 1 kant van de aansluiting, rood en zo blijft op hetzelfde adres groen over en kan ik i.p.v. 8 verlichtingen 16 aan en uit schakelen.




Beetje geklungeld bij het spoor van de steenfabriek.
Grotere werk komt later wel weer, spoortje rechts wordt programmeerspoor.



Beetje het idee geven van een kruising waar de wagons handmatig overheen geduwd worden, niet helemaal een kruising maar zie het niet zitten om het spoor waar de lok overheen rijd ook door te slijpen en dan weer draadjes er aan solderen, je ziet het op de foto maar als je er bij staat dan valt het minder op. Misschien dat ik een klein stukje ga inslijpen, zal er nog een paar warme nachtjes over slapen.




DR5000, Roco rail, iTrain 5, Rosoft
Met vriendelijke groet.
Tom Engelfriet

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon.
« Reactie #23 Gepost op: 18 augustus 2022, 16:42:47 »
Welkom Tom.

Das handig!
nu hoef ik niet meer naar het andere forum te gaan om je bouwkwaliteit te bekijken. ;D
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Tom1946

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Geniet en droom.
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon.
« Reactie #24 Gepost op: 18 augustus 2022, 19:05:06 »
Nog even een verhaaltje voor we gaan slapen dan is het voor vandaag weer mooi geweest.
Pad naar de grot aangelegd en trap uitgehakt.
De wijnranken staan er goed bij, of het wat gaat worden met die druif, ik denk het niet.



Verder het overtollige gras met de stofzuiger verwijdert en hatseflats, daar ging ook de schildersezel van Von Klomp mee.
Volgende keer ook voor de laatste vezeltjes een pantykousje op de slang zetten.
2 minuten in de stofzuigerzak zitten turen en daarna was ik er wel klaar mee, nieuwe ezel gemaakt.
De wereldberoemde kunstschilder Von Klomp legt de laatste hand aan het welbekende schilderij van de Madonna met de bekende titel.





Verder nog wat blokken schuim naast de ruïne geplakt, ga ik volgende keer lekker mee verder en vol smeren met Sculptamold.
DR5000, Roco rail, iTrain 5, Rosoft
Met vriendelijke groet.
Tom Engelfriet

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon.
« Reactie #25 Gepost op: 18 augustus 2022, 19:29:54 »
Zo hee, wat een geschiedenis. Behalve het afbreken, ziet het er allemaal zeer mooi uit. Had je na het bouwen van de eerste baan niet bedacht om in modules te bouwen, zodat de baan wél door het trapgat kan?

Leuk dat je H0e gaat rijden. Dat Roco diesellokje dat je daar hebt, rijdt digitaal niet geweldig door het weinige gewicht. Je zou er meer gewicht in kunnen doen en een powerpack is ook zeer aan te raden. Zonder aanpassingen zal het regelmatig frustratie opleveren.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tom1946

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Geniet en droom.
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon.
« Reactie #26 Gepost op: 18 augustus 2022, 20:00:22 »
Zo hee, wat een geschiedenis. Behalve het afbreken, ziet het er allemaal zeer mooi uit. Had je na het bouwen van de eerste baan niet bedacht om in modules te bouwen, zodat de baan wél door het trapgat kan?

Leuk dat je H0e gaat rijden. Dat Roco diesellokje dat je daar hebt, rijdt digitaal niet geweldig door het weinige gewicht. Je zou er meer gewicht in kunnen doen en een powerpack is ook zeer aan te raden. Zonder aanpassingen zal het regelmatig frustratie opleveren.

Sven, dat h0e baantje is inmiddels verkocht, het Roco diesellokje rijdt inderdaad niet geweldig.
Jij hebt het lokje zelf een keer onderhanden genomen en toen liep het wel stukken beter.

Inderdaad bouw ik nu meer in modules die ik kan opklappen.
Misschien zie ik je weer volgende week in Katwijk.
2019 was de vorige keer  :)

« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2022, 20:57:05 door Tom1946 »
DR5000, Roco rail, iTrain 5, Rosoft
Met vriendelijke groet.
Tom Engelfriet

Tom1946

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Geniet en droom.
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon.
« Reactie #27 Gepost op: 19 augustus 2022, 10:51:41 »
Het baantje is bijna klaar, water gemaakt van epoxy en een laag ModPodge glans. Anders is het spiegelglad.
Beetje rommel in de hoek van de haven en een reddingpoging om de man uit het water te halen.



Verder nog wat aan het wateroppervlak gedaan, moet als het goed is nu minder op een bevroren stuk water lijken.



Verder de voorkant nog afgewerkt, gaatjes dicht geplamuurd en de boel glad geschuurd, daarna met een rolletje afgelakt.



Rondom de helling nog wat Preisertjes geplakt, ook een bankschroef (best groot) gemaakt en wat troep in het gras verwerkt.
Voor de ijzerwaren is er ook nog een stelling gemaakt zo dat nu alles netjes bij elkaar gesorteerd word opgeslagen.









Ook op de steiger word het steeds drukker en voller.



Nu koffie en dan het laatste verhaaltje over hoe het allemaal was begonnen.
DR5000, Roco rail, iTrain 5, Rosoft
Met vriendelijke groet.
Tom Engelfriet

Tom1946

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
  • Geniet en droom.
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Het laatste deel over hoe het begon.
« Reactie #28 Gepost op: 19 augustus 2022, 13:47:42 »
Ja, alweer het laatste deel over hoe ik was begonnen met mijn eerste digitale baan.

Bomen maken is ook een kunst maar wat te denken over bomen die inmiddels zijn gekapt.  :D







Zo krijgt het snoeihout van de druif ook nog een nuttig plekje op mijn baantje.
Snoeihout op maat knippen, bij de knoop knip ik het door waardoor het lijkt dat daar de boom met zijn wortels in de bodem staat, tenminste dat vond ik.  :)



Als de stronken goed stevig staan komt er nog wat wild gras omheen.
Het snoeihout wel eerst ff in kokend water ontbeest.  ;)

Verder nog wat bezig geweest met het spul van Martin Welberg, dat gaat zo wel lekker en snel gedaan.







Nog even wat uit mijn voorraad mensen in h0 gedoken en enkele figuren plus een klein clubje VW rijders geplaatst. (auto's komen net uit de wasstraat)
Het terrein bij de werf ingesmeerd met houtlijm en daar modelbouwgips overheen gestrooid, wilde eens kijken wat dat voor effect geeft. Na drogen een beetje ingesmeerd met verdunde zwarte verf.





Het gekapte hout wordt nader bekeken.



De mockup bij de werf zou nu toch weleens vervangen moeten worden maar ja, de fabrikant is niet snel met leveren, staat nu bijna een jaar in bestelling.
Misschien de mockup maar eens aanpakken en daar wat van zien te maken.



Kleine dingen kosten soms meer tijd en me daar maar eens op gefocust.





Er was ook hard gewerkt aan de bestrating, hier moet nog wel het (ver)weer over heen zo dat het de juiste kleur gaat krijgen.
Ben wel ff klaar weer met het stempelen met zo'n klein kaal schede kwastje.  ;) :)



Bij de scheepshelling getracht een oude vermolmde sloep te positioneren.





Meerdere fietsen zijn geschilderd en ook nog wat preisertjes die nog geen kleertjes aan hadden.















En dat waren dan wat stappen door het verleden, nu op naar het heden met het baantje waar ik nu nog mee bezig ben.


DR5000, Roco rail, iTrain 5, Rosoft
Met vriendelijke groet.
Tom Engelfriet

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
  • DB Tijdperk III
Re: Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Het laatste deel over hoe het begon.
« Reactie #29 Gepost op: 19 augustus 2022, 13:58:27 »
Leuk om je hier ook te treffen Tom (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal