Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: Artitec stopt met hondekoppen  (gelezen 15995 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Artitec stopt met hondekoppen
« Reactie #75 Gepost op: 17 augustus 2022, 20:52:15 »
Dan neem ik aan dat je druk bezig bent de bedoelde personen bij elkaar te trommelen ?  Anders is het in mijn ogen loze praat.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Artitec stopt met hondekoppen
« Reactie #76 Gepost op: 17 augustus 2022, 20:59:13 »
Ik zal daar wijselijk niet verder op ingaan, Veroniek.
Ik houd het graag leesbaar.

Gr Koen

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Artitec stopt met hondekoppen
« Reactie #77 Gepost op: 17 augustus 2022, 21:19:39 »
Nou, nou, nou,
zo raar is Koens idee niet. sterker nog dit gebeurt eigenlijk al jaren zo. Kijk maar eens op shapeways. En als je andere 3D ontwerpers vraagt, brouwen ze ook diverse spoorobjecten.

Het zijn niet anders dan bouwpakketten op bestaande of te nog zelf te bouwen onderstellen, dus niks nieuws, het bestaat al gewoon. Volgens mij is dat de gedachte achter Koens idee. En wat is daar mis mee? Mag ik dan ook niet meer huisjes bouwen voor iemand anders en daar bijvoorbeeld geld voor vragen?

Beetje flauw om Koen daar zo op aan te spreken...

Groet,
michel

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: Artitec stopt met hondekoppen
« Reactie #78 Gepost op: 17 augustus 2022, 21:28:16 »
Als iedereen die goed kan technisch tekenen.
Het ontwerp op een open source zet.
Mensen met een 3D printer zich beschikbaar stellen voor productie op afroep.
Iemand erbij die goed is met het gemotoriseerde deel.

Dan heb je niemand anders nodig en kun je maken waar vraag naar is op de precieze hoeveelheid af.

Ik bedoel er zitten hier een hoop knappe ontwerpers en bouwers dus die hoeven alleen maar de koppen bij elkaar te steken en een front vormen en je kan er alles mee.
En je hoeft de deur er niet eens voor uit behalve bestellingen wegbrengen naar de post.

Gr. Koen

Koen, wie is "je" in de vet gemaakte zin van bovenstaand citaat? Bedoel je jezelf? Kennelijk niet, want je geeft in een volgende bijdrage aan dat je niet over de technische kunde beschikt. 3D-bestanden van treinen kun je nu ook al downloaden/kopen op het internet. Shapeways (e.a.) printen dit gaarne voor je uit. Of dit goedkoper is dan de modellen van de kleinseriefabrikanten (die een andere productietechniek gebruiken afhankelijk van de seriegrootte) is maar de vraag. In China is van alles te koop op het gebied van motoren en elektronica. Wie gaat je helpen om e.e.a. aan de praat te krijgen als je trein, tegen alle verwachtingen in, niet of niet lekker blijkt te rijden? Ik denk dat je onderschat hoeveel effort er nodig is om een product te maken. Elon Musk stelt niet voor niets dat iedereen een prototype kan maken, maar dat je door een hel moet voordat je serieproducten kunt maken. Ik raad je aan eens een bouwpakket van bijvoorbeeld Frie of MK aan te schaffen en die te bouwen. Ik zou me verbazen dat dat niet je kijk op deze materie zal veranderen.

Sterkte
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Artitec stopt met hondekoppen
« Reactie #79 Gepost op: 17 augustus 2022, 21:34:22 »
Ach. Ik koop ook bouwpakketen van trams die door derden zijn getekend, beproefd en soms zelfs al zijn gespoten. Wat is daar nou opeens mis mee? Mag je niet  vragen om hulp bij een model? Een oproep doen, een wens uiten?
Ik snap ff oprecht niet wat hier opeens aan de hand is.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2022, 21:36:56 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Artitec stopt met hondekoppen
« Reactie #80 Gepost op: 17 augustus 2022, 21:37:10 »
hoi,

Koen, wie is "je" in de vet gemaakte zin van bovenstaand citaat? Bedoel je jezelf? Kennelijk niet, want je geeft in een volgende bijdrage aan dat je niet over de technische kunde beschikt. 3D-bestanden van treinen kun je nu ook al downloaden/kopen op het internet. Shapeways (e.a.) printen dit gaarne voor je uit. Of dit goedkoper is dan de modellen van de kleinseriefabrikanten (die een andere productietechniek gebruiken afhankelijk van de seriegrootte) is maar de vraag. In China is van alles te koop op het gebied van motoren en elektronica. Wie gaat je helpen om e.e.a. aan de praat te krijgen als je trein, tegen alle verwachtingen in, niet of niet lekker blijkt te rijden? Ik denk dat je onderschat hoeveel effort er nodig is om een product te maken. Elon Musk stelt niet voor niets dat iedereen een prototype kan maken, maar dat je door een hel moet voordat je serieproducten kunt maken. Ik raad je aan eens een bouwpakket van bijvoorbeeld Frie of MK aan te schaffen en die te bouwen. Ik zou me verbazen dat dat niet je kijk op deze materie zal veranderen.

Sterkte
Ted

Helemaal gelijk Ted! Trouwens er staat nu een bouwpakket van Frie op het forum. 2 wadlopers voor 340 euro. Dat is niet duur... Zeker niet als je weet welke tijd en moeite in het samenstellen van het bouwpakket zit. Dat heeft Frie (en anderen) goed gedaan.  :)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Artitec stopt met hondekoppen
« Reactie #81 Gepost op: 17 augustus 2022, 21:48:37 »
Nou goed,

Nog heel even dan.

Ik wilde alleen aangeven dat als iemand echt iets wil wat er niet is dat er dan volop technieken is om het te maken.

Ik snap ook wel dat een ontwerp, productie en garantie niet over 1 nacht ijs gaan ook al is het maar een relatief klein ontwerp.

Qua prijs verwacht ik ook niet dat het goedkoper zal worden dat zie ik ook wel in.

Ikzelf zie me zoiets niet doen of bouwen.
Maar knap als dat door anderen zoals PB models of kleinseries.

Gr. Koen.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2022, 22:14:54 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Artitec stopt met hondekoppen
« Reactie #82 Gepost op: 17 augustus 2022, 22:14:52 »
hoi,

Ach. Ik koop ook bouwpakketen van trams die door derden zijn getekend, beproefd en soms zelfs al zijn gespoten. Wat is daar nou opeens mis mee? Mag je niet  vragen om hulp bij een model? Een oproep doen, een wens uiten? Ik snap ff oprecht niet wat hier opeens aan de hand is.

Dat is het probleem ook niet. Kleinserie en hobbyproducenten zullen er altijd wel zijn. Het is meer dat Koen aangeeft dat je helemaal geen "producenten" nodig hebt. Dat je met een groepje mensen precies op maat en bestelling ieder treintje kan maken wat je wil. En dat het alleen "even op de post doen is". Dat is helaas niet zo. Dat vergeten mensen. Er komt meer kijken.

Ik wilde alleen aangeven dat als iemand echt iets wil wat er niet is dat er dan volop technieken is om het te maken.

Dat is er altijd wel geweest. Van vroeger uit maakte zelf bepaalde modellen als die er niet waren. Tegenwoordig zijn er wat extra technieken bijgekomen. Daaruit zijn ook kleinseriefabrikanten ontstaan. Het is alleen meer dan "je hoeft je huis niet uit dan de bestelling op de post te doen". Dat is dan heel kort door de bocht.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2022, 22:18:48 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Artitec stopt met hondekoppen
« Reactie #83 Gepost op: 18 augustus 2022, 13:06:35 »
@Ronald Koerts
Zeer goed omschreven Ronald, dat lijkt me precies de spijker op de kop. (y)
Groeten Eeg

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Artitec stopt met hondekoppen
« Reactie #84 Gepost op: 18 augustus 2022, 13:19:47 »
En een toevoeging: dat er veel meer komt kijken bij het ontwikkelen van een nieuw model dan "je hoeft je huis niet uit dan de bestelling op de post te doen", is volgens mij nu duidelijk. Maar dit geldt natuurlijk niet alleen voor 'Kleinserie en hobbyproducenten', maar ook voor de grote spelers...  Die hebben wellicht schaalvoordeel, maar daar houdt 't dan ook wel mee op...

In dat verband 2 leuke filmpjes  :) 'kleinere' leverancier en Roco, proces is niet heel anders, al doet Roco meer in huis:
https://www.youtube.com/watch?v=WoxtnAYGwrc&t=920s
https://www.youtube.com/watch?v=gOL2aHJbBAM

Och, de NS stopte ook ooit met hondekoppen. Niets is voor eeuwig hetzelfde  :angel:
:D :D :D :D

« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2022, 13:42:23 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Artitec stopt met hondekoppen
« Reactie #85 Gepost op: 18 augustus 2022, 13:40:04 »
Och, de NS stopte ook ooit met hondekoppen. Niets is voor eeuwig hetzelfde  :angel:
Boomshanka!

DH1-3104

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
Re: Artitec stopt met hondekoppen
« Reactie #86 Gepost op: 18 augustus 2022, 14:16:18 »
Als iedereen die goed kan technisch tekenen.
Het ontwerp op een open source zet.

Als eerste heb je input nodig voor je ontwerp.
Dit is iets waar jaren werk in gaat zitten weliswaar niet dagelijks of maandelijks.
Een dossier op bouwen van foto's, schetsen, tekeningen maar ook boeken tijdschriften.
Deze boeken of tijdschriften moeten soms worden aangekocht  zijn vaak niet meer leverbaar dus gaat in het vinden hiervan een hoop tijd zitten.
Als er voldoende info is kan er gestart worden met het maken van een ontwerp.

Het 3d modelleren van onderdelen is vergelijkbaar met het uit messingen zagen of uit styreen snijden van onderdelen om tot een vorm van een onderdeel te komen.
De tijd die ik steek in het 3d modelleren is vergelijkbaar met bijvoorbeeld het snijden en lijmen schuren en vijlen van styreen plaat of profiel.

Het bouwen is alleen verplaatst van de werkbank naar computer/3d tekenprogramma.

Wat dan volgt is de output.
Dat zijn bijvoorbeeld STL bestanden welke via slicer programma worden omgezet naar bijvoorbeeld een G code.
En 3d printer leest de g code in en print het object.
Een andere output kan een DXF bestand zijn welke ik bijvoorbeeld gebruikt voor het snijden van ramen met de snijploter.

Het ontwerp delen is dus iets heel anders dan een output bestand delen zoals een STL bestand

Citaat
Dan heb je niemand anders nodig en kun je maken waar vraag naar is op de precieze hoeveelheid af.
Dat is wel heel zwart wit gezien.  ;)

Citaat
Ik bedoel er zitten hier een hoop knappe ontwerpers en bouwers dus die hoeven alleen maar de koppen bij elkaar te steken en een front vormen en je kan er alles mee.

Ik kom nu al tijd te kort en dan ben ik maar met 1 model tegelijk bezig.
Het idee is leuk, maar lijkt me moeilijk tot niet haalbaar.

Groet Ronald.

« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2022, 14:22:16 door DH1-3104 »
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Artitec stopt met hondekoppen
« Reactie #87 Gepost op: 18 augustus 2022, 14:21:46 »
https://www.artitecshop.com/nl/account/login/

Emailadres in voeren op de grote grijze balk.
"U bent al aangemeld voor de nieuwsbrief."
En toch heb ik die niet gekregen.
Die van MTE wel trouwens.

Ik snap trouwens niet dat mensen hier weer anderen afbranden omdat die menen dat het enigermate te verwachten zou zijn dat Artitec op hun site iets zou vermelden hierover?
Dat is toch gewoon slim/verstandig koopmanschap en die hebben ze toch niet voor niets?
Het laatste nieuws (kennelijk toch de moeite waard) op www.artitec.nl is van 3 februari en zelfs op https://www.artitecshop.com/nl/treinen/materieel-54/ zie ik niets staan terwijl een opmerking van de strekking "er komt niks nieuws meer" toch weifelende kopers over de streep kan trekken (€€€).
Dergelijk nieuws na minstens 8 maanden ("hebben we vorig jaar besloten"!) op je eigen communicatiemedium plaatsen is niet verplicht (en dat zei ook niemand volgens mij) maar wel een gemiste kans. Niemand die zegt dat je naast prachtige modellen niet ook perfecte informatievoorziening mag treffen  8)

Je zou kunnen redeneren dat de kans groter zou kunnen zijn geworden dat ze nu met een DE-5 komen (na DE-1, DE-2, DE-3, HK-4: ...-5 :) ) maar ik vrees het ergste...
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2022, 15:45:08 door Illya Vaes. Reden: Tikfoutje "DE-4" gewijzigd in "DE-3" »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Artitec stopt met hondekoppen
« Reactie #88 Gepost op: 18 augustus 2022, 14:35:37 »
Citaat
Dat is wel heel zwart wit gezien.  ;)
 
Ik kom nu al tijd te kort en dan ben ik maar met 1 model tegelijk bezig.
Het idee is leuk, maar lijkt me moeilijk tot niet haalbaar.

Groet Ronald.
Kan zijn, maar ergens werkt het wel zo. Hoe ontstaan bedrijfjes als PB anders?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Artitec stopt met hondekoppen
« Reactie #89 Gepost op: 18 augustus 2022, 15:37:54 »
Och, de NS stopte ook ooit met hondekoppen. Niets is voor eeuwig hetzelfde  :angel:
Heb ik nooit een nieuwsbrief over gekregen.  :angel:

"U bent al aangemeld voor de nieuwsbrief."
En toch heb ik die niet gekregen.
Die van MTE wel trouwens.
Wat een lekker geneuzel over nieuwsbrieven zo.  ;D

Ik denk zelf dat je hier een onderscheid moet maken.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de nieuwsbrief die de winkeliers krijgen een geheel andere is dan waar wij ons op kunnen abonneren. En dat daar het stoppen van het hondekop project in bekend gemaakt werd met extra info over wat er nog leverbaar is etc.
Dan is het niet zo vreemd dat winkeliers dit op hun site/FB of eigen nieuwsbrief aan hun klanten bekend maken.
Gr.
Eric