Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.  (gelezen 8253 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #60 Gepost op: 17 augustus 2022, 10:51:41 »
Hier op BNLS altijd prima gegaan en ondanks het gezonde wantrouwen op MP toch bijna een keer nat gegaan. Na veel gedreig uiteindelijk mijn locje gekregen in een staat die niet geweldig was en niet overeenkwam met de beschrijving. Blijft altijd een gok maar het gros van de MP verkoperw is zeker van goede wil.

Vind nog steeds dat men hier gewoon een vraagprijs moet geven. Zeker omdat we liefhebbers zijn.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #61 Gepost op: 17 augustus 2022, 11:09:09 »
@Montanbahn,

Als je citeert uit een wetstekst moet je natuurlijk wel de context meenemen, goed kijken naar de begrippen die gebruikt worden en welke betekenis de wet aan die begrippen toekent.

Burgerlijk Wetboek, Boek 7, artikel 5, 1e lid, sub a. geeft aan wat moet worden verstaan onder "consumentenkoop":
"consumentenkoop: de koop met betrekking tot een roerende zaak die wordt gesloten door een verkoper die handelt in het kader van zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit en een koper, natuurlijk persoon, die handelt voor doeleinden buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit"

Het door jou aangevoerde artikel 11 begint met "bij een consumentenkoop" en geldt dus alleen wanneer de verkoper een zakelijke verkoper is. Dit artikel is dan ook niet van toepassing op verkoop door een particulier. Oftewel, als een forumlid zijn treinenverzameling wil opruimen mag hij gerust de voorwaarde stellen dat de verzending voor risico van de koper is.

Grtz, Ton

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Steel is king!
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #62 Gepost op: 17 augustus 2022, 11:21:03 »
Was inderdaad iets te snel  :-X.

Het juridisch loket bevestigd je uitspraak:
relvante stukje geknipt;
U kunt verschillende afspraken maken over het verzenden van uw product. U moet zelf regelen voor wie het risico is:

Zegt de verkoper in de advertentie dat hij het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor de verkoper. Als het misgaat, moet hij het aankoopbedrag terugbetalen of een nieuw product verzenden.
Staat in de advertentie ‘verzenden voor risico van de koper’? Dan ligt het risico bij de koper.
Geeft de verkoper duidelijk aan dat de koper het product moet ophalen, maar vraagt de koper toch om verzending? Dan ligt het risico bij de koper.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #63 Gepost op: 17 augustus 2022, 11:24:55 »
Nee, maar zoals ik schreef, voor mij hoeft het niet verplicht te zijn. Maar als een verkoper zich afvraagt, waarom reageert Klaas niet? dan is het antwoord: ik zie geen vraagprijs. :)

Ik verwacht niet dat Klaas nu wél op mijn huidige advertentie gaat bieden ;D , maar gezien alle berichten over "richtprijs" versus "vraagprijs", heb ik de tekst van mijn huidige advertentie op BNLS maar even aangepast. Wie weet helpt het. Ik beschouw beide termen ongeveer als synoniemen. Het is een prijs waar je als potentiële koper een biedprijs tegenover mag uitbrengen.

Overigens mis ik in dit draadje een beetje de verkoperskant van het verhaal. Ik heb op BNLS naast gekocht, ook aardig wat spullen verkocht. En daarbij heb ik de meest absurd lage biedingen voorbij zien kopen. Om even een recent voorbeeld aan te geven, iemand die maar liefst 20,- bood op een Multimaus-set. Afdingen mag bij mij, het is tenslotte een vraagprijs ;), maar er zijn grenzen!

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #64 Gepost op: 17 augustus 2022, 11:28:05 »
Precies dat. Je mag het ophalen, maar als je het verzonden wilt hebben wil ik dat voor jouw kosten en risico best doen. Ik heb dan ook niets aangeboden, jij hebt wat gevraagd aan mij.

Maarrr, los van de juridische haarkloverij:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=43930.msg700198#msg700198

Dat er persoonlijke voorkeuren zijn die hier niet mee stroken zal uiteraard, zo ook ik. Ik word daar niet boos of gefrustreerd om, ik handel gewoon niet. Zo simpel is het.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #65 Gepost op: 17 augustus 2022, 12:04:16 »
Even een knuppel in dit hoenderhok.

Met prijzen is het in de hobby vaak zo, dat de verkoper een zo hoog mogelijk bedrag wil hebben voor zijn spullen en de koper het liefst geld toe zou krijgen. We zijn per slot van rekening Nederlanders.  ;)
Dus veel onvrede van verkopers die vinden dat kopers voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en van kopers die vinden dat de verkoper belachelijk veel vraagt zijn oude meuk.

Misschien is de beste manier wel het "bieden onder couvert": de verkoper biedt een artikel aan en wie het wil hebben stuurt aan de verkoper een bericht met de prijs die hij wil betalen. Het artikel wordt verkocht aan de hoogste bieder of, als er in de ogen van de verkoper geen fatsoenlijk bod komt, blijft bij de verkoper.

Resultaat is dat de verkoper in zijn ogen een goede prijs krijgt en de koper precies betaalt wat hij er zelf voor wil geven. (y)
Eerlijker kan het niet  ;D

Grtz, Ton


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #66 Gepost op: 17 augustus 2022, 12:06:40 »
@VAM65,


In de titel staat duidelijk "koop". Dus of een titelaanpassing aanvragen of een nieuw topic starten over ervaringen met verkoop op dit forum.
------
Ook aantal malen wat gekocht op het forum. Altijd goed gegaan. (Afkloppen) 


ik vind wel dat je mag afdingen, maar dat je het niet te gek moet maken. Afdingen mag je volgens mij ook doen in een winkel, bijvoorbeeld een witgoedwinkel.


https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/geld-werk-recht/afdingen-in-nederland-zo-doet-u-dat/
Jeroen

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5761
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #67 Gepost op: 17 augustus 2022, 12:12:10 »
Ik verkocht hier ooit LsModels ICR rijtuigen voor wat ik er voor betaald had: 5 tientjes stuk. Ik werd voor gek verklaard, erger nog: iemand meldde zich geheel in de stress waarom ik hem geen PB had gestuurd want hij wilde het dubbele betalen. "Je weet toch dat ik die graag wilde hebben" schreef hij er verontwaardigd bij.  ;D ;D

Gr, Ben.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #68 Gepost op: 17 augustus 2022, 13:13:26 »
Koen, het kan ook de plaatselijke Expert of Mediamarkt zijn.... ga je ook niet bieden op de vraagprijs. Mijn punt is duidelijk  ;)

Mijn punt is dat handel hier iets anders is dan beroepshandel: bakkers, elektra winkels, etc, etc
In beroepshandel ben ik niet gewend af te dingen voor aankopen tot ~2000 euro. Maar in particuliere verkopen wel.
Boven die 2000 euro doe ik trouwens niet zoveel aankopen :)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #69 Gepost op: 17 augustus 2022, 13:24:25 »
Ik ben het met Klaas eens Ben.

(...)

Samengevat:

Mag je het risico voor eventuele schade tijdens de verzending NIET verleggen naar de klant door middel van een vermelding in de algemene voorwaarden.
Is het risico voor verzending nog steeds voor jouw risico wanneer een klant zelf kiest voor onverzekerde verzending.
Enkel wanneer de klant expliciet zelf vraagt om een andere verzendmethode dan er standaard aangeboden wordt dan is de verlegging van het risico mogelijk. Geef dit dan wel nadrukkelijk aan om discussie te voorkomen op het moment dat het wel mis gaat.

Dit is het geval bij een B2C (business to consumer) aankoop. Maar geld niet voor aankopen tussen particulieren. Dan mag daarvan afgeweken worden als dat expliciet gemeld (en dus overeengekomen) wordt. Als je als particuliere verkoper dus meldt in je advertentie of communicatie dat risico bij de koper ligt (doe ik ook altijd) en de koper gaat inderdaad over tot aankoop dan is dat het geval.

Zie https://www.ictrecht.nl/blog/wie-draagt-nu-eigenlijk-het-risico-voor-retourzending-van-producten

Koen

Edit: excuus: was al besproken zie ik nu
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #70 Gepost op: 17 augustus 2022, 13:30:54 »
Verschil tussen 'vraagprijs' en 'prijs'. Ik ben erover na gaan denken toen ik in dit forum op een vraagprijs reageerde met de vraag of dat de prijs was (of dat er nog iets vanaf kon) en dacht echt dat vraagprijs dat inhield. Een beetje verbaasd kreeg ik antwoord dat het gewoon 'de prijs' was.

In de woningmarkt is de vraagprijs uitnodigend om te bieden. Bij de bakker en de mediamarkt is er gewoon een prijs, geen vraagprijs.

Wil je een bepaald bedrag ontvangen voor je artikel, waarop niet afgedongen kan worden, vermeld dan gewoon de prijs. Een beetje overdreven zou zijn: 'vaste prijs', maar duidelijk is het wel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #71 Gepost op: 17 augustus 2022, 17:17:35 »
ik vind wel dat je mag afdingen, maar dat je het niet te gek moet maken. Afdingen mag je volgens mij ook doen in een winkel, bijvoorbeeld een witgoedwinkel.
Doet me denken aan een leuk verhaal van een collega van me. Die was voor hij bij ons kwam werken verkoper geweest in een witgoedwinkel. Een klant wilde een wasmachine kopen, en toen hij de prijs hoorde, vroeg hij: "kan er niet wat vanaf?" Verkoper: "even met mijn baas overleggen." Ging naar het magazijn en kwam even later terug met een ijzerzaag. "Zegt u maar welk stuk er af moet." ;D

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #72 Gepost op: 17 augustus 2022, 19:38:46 »
Advertenties waar geen prijs bij staat of 'bieden' sla ik meestal over. Vertel me een prijs die je wil hebben, dan bedenk ik of ik het er voor over heb. In uiterst zeldzame gevallen stuur ik een berichtje met de vraag om de prijs te verklappen als ik het item echt wil hebben.

Heb jaren in een computerwinkel gewerkt. Als een klant om korting vroeg voelde dat als een belediging. 'Ik wil het wel kopen maar dan mag je er niks op verdienen' Marges op computers waren/zijn dan ook erg karig. Er staat gewoon een prijs bij, wil je het niet kopen dan koop je het toch niet? Dat zei ik natuurlijk niet zo tegen de klant, maar heb genoeg 'Nee, helaas, dat kan niet' gezegd. Er waren toen nog geen grote online shops die het voor een paar euro minder aanboden dus uiteindelijk kocht de klant het wel. Moet er wel bij vertellen dat ik niet bij een dozenschuiver werkte maar in een speciaalzaak waar mensen specifiek voor advies kwamen. Ik was geen super commerciële verkoper, maar meer een adviseur. Maar ik zou niet snel 'afdingen' in een winkel. De verkopers doen ook maar gewoon hun werk en bepalen zelf de prijs niet.

Mvg,

Robert


Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #73 Gepost op: 17 augustus 2022, 21:34:25 »
Dag naamgenoot,

Het vragen of er nog iets van de prijs af kan is min of meer een Nederlandse gewoonte. Het valt mij op dat als forumleden hun nieuwste aanwinsten tonen er regelmatig aangegeven wordt dat het ‘voor weinig’ verkregen is. In mijn zakelijke leven heb ik regelmatig producten naar de toenmalige DDR verkocht. Daar was algemeen bekend dat men een korting bedong zodat er eerder een toeslag op de prijs toegepast werd en je dus genereus een korting kon verlenen. Mijn contact kon derhalve bij zijn superieur het bereikte resultaat tonen. Anders dan nu gebruikelijk liep de financiële afhandeling uiterst moeizaam.

Na het plotseling overlijden van mijn hobbyvriend Han kreeg ik dringende verzoek van de weduwe om de verkoop van de modelspoorverzameling op me te nemen. Omdat Han veel Zwitsers kleinserie materiaal had heb ik een aantal verenigingen benaderd. Ook hierbij werd ik met de genoemde Nederlandse gewoonte geconfronteerd.  Uiteindelijk heb ik het grootste deel van de verzameling via de Duitse Ebay site kunnen verkopen waar de weduwe heel blij mee was.

Vanzelf zie je ook in modelspoor speculaties waarbij prijzen aan de ‘marktvraag’ worden aangepast. Kijk maar eens naar de ontwikkelingen van de aangeboden ICR modellen  - voor  - en nadat vier (4) fabrikanten deze modellen hebben aangekondigd. De spoeling zal voor iedere fabrikant wel dun worden…

Een ander interessant thema is de prijsstelling ten opzichte van de kunststofkwaliteit van het product. Dit valt buiten de scope van dit draadje maar daar valt genoeg over te zeggen.

Groet, Rob


Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #74 Gepost op: 18 augustus 2022, 07:32:11 »
Aantal keren wat gekocht en in mindere maten verkocht via het forum.
Als ik wat koop ben ik altijd van het ophalen. Niet dat ik de verkoper niet vertrouw maar meer hoe de posterijen met het pakje omgaan...
Wanneer er wat wordt gekocht altijd leuke gesprekken gehad en zelfs baantjes van diverse verkopers mogen zien waarbij de tijd dan omvloog.
Heb er zelfs nog een collega aan over gehouden door deze 'vraag en aanbod' afdeling!  (y)