Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door MRdirect
Vandaag om 15:33:14
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.  (gelezen 8261 keer)

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Steel is king!
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #45 Gepost op: 17 augustus 2022, 10:12:58 »
Je gaat toch ook niet in een treinen winkel de verkoper aan het werk zetten deze lok wil ik pak die ff en deze rijtuig en die decoder, en in de laatste seconde zeg je nee laat maar doei.

Je wilt niet weten hoe vaak dat gebeurd. Vaak ook nog nadat men eerst naar een 'prijsje' heeft gevraagd en daar dan brutaalweg ook nog bij een ongevraagd tegenbod ruim onder gaat zitten. Dan ben ik genegen om 'daar is het gat van de deur' te zeggen.... Op de Houtense beurs was dit (sta er niet meer met handel) schering en inslag.

Maar goed, dat is wel off topic...
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4258
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #46 Gepost op: 17 augustus 2022, 10:19:18 »
Zeker hier op het forum vind ik dat je gewoon een vraagprijs moet kunnen vermelden en op Marktplaats eigenlijk ook.

Meerdere voorbeelden van advertenties vol tekst, dat je bij vragen altijd kunt mailen etc. maar vraagprijs vermelden ho maar.
Teksten "ik weet niet wat ik er voor hebben wil en verder geen verstand van, doe maar een bod" heb ik ook een hekel aan, zeker als je een tientje bied je een boze mail krijgt dat het een schofterig laag bod is.

Jij wilt van een artikel af, dan heb je echt wel een bedrag in je hoofd. Zet het gewoon bij een advertentie.
Geen bedrag in je hoofd? Google op artikel, kijk waarvoor het is verkocht (of niet) en bepaal zo je vraagprijs.

Als ik interesse heb in een artikel wil ik niet hoeven mailen en vervolgens moeten wachten om een vraagprijs te horen, of nog erger "wat heb je er voor over..." . Ik wil DIRECT kunnen overwegen of ik de vraagprijs akkoord vind of te hoog waarbij ik wel probeer iets van de prijs af te snoepen.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken en me het ergens ook wel voorstellen dat mensen die laten bieden het maximale er uit willen halen, dus meer dan het bedrag wat in het koppie zit. Dat mag, maar ik reageer zelden op advertenties waar op geboden moet worden en ben daarin niet de enige.

Verder ook teksten als: "Er kan een krasje op zitten/Er kunnen AC-wielen onder zitten/er kunnen deeltjes missen" krijg ik ook mep-neigingen van, en wordt helaas bij catawiki ook toegestaan. Ik vind dat degene die aanbiedt dat zelf dient uit te zoeken en naar waarheid dient te vermelden.
Ook zou je niet nav een vage enkele foto de vraag moeten stellen waar die ene buffer is, dat dient die persoon te melden bij de advertentie.

O, en is een model stoffig? Maak het even schoon, zeker als je toch wilt vasthouden aan "bieden". Voorkomt teleurstelling  ;D

Over mijn negatieve ervaring van de koop van Mehano-containerwagens paar jaar terug alhier op het forum hebben we het nog wel eens, maar als ik hem tegenkom op Houten is ie de mijne  >:(
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #47 Gepost op: 17 augustus 2022, 10:25:10 »
Verplichte vraagprijs hoeft van mij niet, maar als er geen vraagprijs wordt gegeven, dan is het voor mij einde verhaal.
Ook de opmerking "bieden naar waarde" valt bij mij verkeerd. Wat bedoelt iemand daarmee? De aanbieder weet toch zelf wel wat de waarde is, dan kan hij beginnen met daar een indicatie van te geven.

Ik heb zelf een afstreeplijstje en dat werkt zo:

1. wil ik het aangebodene wel hebben? Zo nee, einde. Zo ja, door.

2. is er een vraagprijs vermeld? zo nee, einde, zo ja door.

3. vind ik de gevraagde prijs acceptabel? Als ik het idee heb dat ik zelfs met afdingen niet tot een vergelijk kan komen, dan houdt het op. Als ik denk dat er iets te regelen valt, dan gaan we zaken doen.

Ik heb maar enkele keren iets van een forumgenoot gekocht, en dat is altijd tot mijn tevredenheid verlopen.

Nog een opmerking over verzenden. Er is hier iemand actief die steevast stelt: bij verzenden kosten en risico voor de koper. Dat van de kosten, daar ben ik het mee eens. Het is logisch dat je die doorberekent.
Maar het risico niet. De verkoper sluit een overeenkomst met de pakketdienst door het spul ter verzending aan te bieden. De pakketdienst handelt dus in opdracht van de verzender, niet van de ontvanger. Het risico blijft dus bij de verzender totdat de spullen onbeschadigd bij de ontvanger worden aangeboden.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Steel is king!
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #48 Gepost op: 17 augustus 2022, 10:28:55 »
veel komt waarschijnlijk voort uit het 'onderbuik'gevoel dat men uiteindelijk te weinig heeft gevraagd (al hoewel omgekeerd, kijk naar de waanzin op Catawiki) en dus er vanuitgaat dat er flink overboden wordt (het lijkt wel de huizenmarkt :-X)

Ik reageer ook (bijna) nooit op een verkoper met een 'bieden prijs'. Als ik al belangstelling heb is het eerste wat ik vraag, Wat wil je er voor hebben. Geen zinvol antwoord, einde discussie dan.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4258
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #49 Gepost op: 17 augustus 2022, 10:30:47 »
"bieden naar waarde" is inderdaad jeuk-opwekkend, net als "de kenner weet de prijs".

"richtprijs" eigenlijk ook. Als ik wil richten ga ik wel naar een pissoir.

Verplichte vraagprijs hoeft van mij niet

Daar wil men hier op het forum ook niet aan. Een van de argumenten is dat het "laagdrempelig" moet zijn, echter wordt voor mij de drempel om op zo een advertentie te reageren alleen maar hoger.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2022, 10:33:03 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #50 Gepost op: 17 augustus 2022, 10:33:15 »
Dus "vraagprijs" is dan niet zo gek toch?  :)

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Steel is king!
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #51 Gepost op: 17 augustus 2022, 10:33:58 »
"bieden naar waarde" is inderdaad jeuk-opwekkend, net als "de kenner weet de prijs".

"richtprijs" eigenlijk ook. Als ik wil richten ga ik wel naar een pissoir.
Eens, als er staat 'de kenner weet de prijs' dan zijn ze deze kenner kwijt  ;D  Dit is altijd het signaal voor "veuls te duuuur"  :angel:

...wordt voor mij de drempel om op zo een advertentie te reageren alleen maar hoger.

idem!
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2022, 10:36:28 door Montanbahn. Reden: Quote toegevoegd »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5763
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #52 Gepost op: 17 augustus 2022, 10:37:36 »

Nog een opmerking over verzenden. Er is hier iemand actief die steevast stelt: bij verzenden kosten en risico voor de koper. Dat van de kosten, daar ben ik het mee eens. Het is logisch dat je die doorberekent.
Maar het risico niet. De verkoper sluit een overeenkomst met de pakketdienst door het spul ter verzending aan te bieden. De pakketdienst handelt dus in opdracht van de verzender, niet van de ontvanger. Het risico blijft dus bij de verzender totdat de spullen onbeschadigd bij de ontvanger worden aangeboden.


Als ik dat in mijn advertentie zet (wat ik overigens niet doe) is dat onderdeel van de voorwaarden waaronder ik iets verkoop. Daar hoef je het niet mee eens te zijn en dan is er geen deal.

Gr, Ben.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #53 Gepost op: 17 augustus 2022, 10:38:41 »
Ik sla dit forum qua betrouwbaarheid van de leden hoger aan dan de diverse virtuele marktplaatsen. Ik ben daarom van mening dat als ik op dit forum reageer op een door een stamgast aangeboden artikel ik er vanuit kan gaan dat de aangeboden waar in goede staat verkeert, tenzij anders omschreven. Als een verkoper dit vertrouwen beschaamt mag hij/zij een flinke tik op de neus krijgen. Als dat niet leidt tot een voor alle partijen bevredigende oplossing lijkt een ban mij gepast, ook om nieuwe teleurstellingen te voorkomen.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #54 Gepost op: 17 augustus 2022, 10:41:38 »
Dus "vraagprijs" is dan niet zo gek toch?  :)
Nee, maar zoals ik schreef, voor mij hoeft het niet verplicht te zijn. Maar als een verkoper zich afvraagt, waarom reageert Klaas niet? dan is het antwoord: ik zie geen vraagprijs. :)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #55 Gepost op: 17 augustus 2022, 10:42:53 »
Een leuk verhaal over verkoop alhier.

Een paar maanden geleden heb ik een overgeschoten Roco VAM-wagen te koop gezet voor een heel tientje.
Iemand wilde het model wel hebben en reed regelmatig langs Utrecht, dus afspraak gemaakt voor ophalen.
Afspraak ben ik straal vergeten.  :-[ :-[ :-[ Dus koper kwam voor niks langs, want ik was er niet en mijn echtgenote wist niet precies waar het over ging.
Per PB mijn excuses aangeboden en nieuwe afspraak gemaakt. Om het goed te maken mocht koper het model voor niets meenemen.
Zo is het ook gegaan. Vervolgens heeft koper op eigen initiatief dat tientje naar Beneluxspoor overgemaakt.  (y)

Meestal gaat het over groter bedragen en wil het geld toch echt zelf hebben, maar voor mij is deze gang van zaken kenmerkend voor de gemoedelijkheid waarop het meestal gaat. Voor beter gereguleerd kan je al elders terecht. Ik vergelijk de service van Beneluxspoor met het prikbord dat vroeger in de supermarkt hing.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #56 Gepost op: 17 augustus 2022, 10:43:45 »
Als ik dat in mijn advertentie zet (wat ik overigens niet doe) is dat onderdeel van de voorwaarden waaronder ik iets verkoop. Daar hoef je het niet mee eens te zijn en dan is er geen deal.
Ik denk dat het juridisch niet standhoudt.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5763
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #57 Gepost op: 17 augustus 2022, 10:46:14 »
Ik weet wel zeker van wel. Je gaat willens en wetens een overeenkomst met mij aan......

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #58 Gepost op: 17 augustus 2022, 10:48:17 »
Ik vind de drie punten van Klaas een heel goeie leidraad.

'Biedingen via PB' werkt sjoemelen in de hand. Tegen de eerste de beste bieder kan verkoper al verkondigen dat die al overboden is, zo vaag allemaal. Maar toch blijft dat zich steeds weer voordoen.

Het vertrouwen dat Tom heeft in verkopers op dit forum deel ik niet helemaal, ook hier is kaf onder het koren. Ik pas een gezonde hoeveelheid wantrouwen toe, heb dan ook nog nooit een miskoop gedaan.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Steel is king!
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #59 Gepost op: 17 augustus 2022, 10:51:14 »
Ik weet wel zeker van wel. Je gaat willens en wetens een overeenkomst met mij aan......

Ik ben het met Klaas eens Ben.
Voor de duidelijkheid de verwijzing naar het wetsartikel

Juridische basis risico verzending
De juridische basis hiervoor ligt in het Burgelijk wetboek en wel in Boek 7, Artikel 11.  In dit artikel lezen we het volgende:

Artikel 11

1. Bij een consumentenkoop waarbij de zaak bij de koper wordt bezorgd, is de zaak voor het risico van de koper vanaf het moment dat de koper of een door hem aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen.
2. In geval de koper een vervoerder aanwijst en de keuze voor deze vervoerder niet door de verkoper wordt aangeboden, gaat het risico over op de koper op het moment van ontvangst van de zaak door de vervoerder.
Als verkoper ben je in principe altijd verantwoordelijke voor de verzending. Je mag deze verantwoordelijkheid niet verleggen naar de klant door bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden te vermelden dat het risico van de eventuele schade tijdens verzending voor risico van de klant is.

Uitzondering
De enige uitzondering die de wet noemt is wanneer de consument expliciet vraagt om een vervoermethode welke standaard niet wordt aangeboden. Deze uitzondering is NIET van toepassing wanneer je zelf diverse verzendmethodes standaard aanbied. Het aanbieden van een goedkope verzendmethode en een (duurdere) verzekerde verzending verlegt het risico van verzending niet naar de klant. Bij elke verzendmethode die je aanbied ligt het risico bij jezelf, de webwinkel. Is het risico op bijvoorbeeld onverzekerde verzending of brievenbus-verzending te hoog, dan kun je er voor kiezen deze verzendopties niet standaard aan te bieden. Enkel wanneer je bijvoorbeeld standaard geen verzending per envelop aanbied en de klant vraag hier zelf expliciet om vraagt (bijvoorbeeld om kosten te besparen), dan mag je de klant mededelen dat dit mogelijk is, maar wel voor eigen risico.

Samengevat:

Mag je het risico voor eventuele schade tijdens de verzending NIET verleggen naar de klant door middel van een vermelding in de algemene voorwaarden.
Is het risico voor verzending nog steeds voor jouw risico wanneer een klant zelf kiest voor onverzekerde verzending.
Enkel wanneer de klant expliciet zelf vraagt om een andere verzendmethode dan er standaard aangeboden wordt dan is de verlegging van het risico mogelijk. Geef dit dan wel nadrukkelijk aan om discussie te voorkomen op het moment dat het wel mis gaat.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje