Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 17:43:15
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.  (gelezen 8390 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #15 Gepost op: 15 augustus 2022, 10:36:09 »
Als ik wat te verkopen heb, begin ik meestal hier. En dan inderdaad tegen een redelijke prijs die ik in mijn hoofd heb. Mijn ervaring is dat het vrijwel altijd heel gemoedelijk gaat.

En ik vind niet dat we de moderatoren moeten opzadelen met scheidsrechteren bij zakelijke geschillen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #16 Gepost op: 15 augustus 2022, 10:47:50 »
Er zijn inderaad regels voor (ver)koop op dit forum

Even een quote daaruit:

De Stichting BeneluxSpoor.net is geen partij in een transactie die via dit medium tot stand wordt gebracht en kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor enigerlei schade, financieel, materieel of anders, die als gevolg van een dergelijke transactie kan ontstaan. Handelen gebeurt uit eigen naam en op eigen risico.
Jeroen

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #17 Gepost op: 15 augustus 2022, 10:52:14 »
Tom.

Toendertijd hebben het bestuur c.q de mods
niet ingegrepen. Dit na vragen van meerdere
kopers via p.b. En dat is niet zo vreemd.
Zie de opmerking van Ronald.

Iedere situatie is anders en ik heb door de jaren heen veel vertrouwen gekregen in de moderatoren van dit forum. Het is ook duidelijk dat de stichting geen partij is in de tot stand gekomen transactie. Ingrijpen is echter op basis van de regels voor de betreffende verkooprubriek wel mogelijk:

Nadat men zelf alles vergeefs in het werk gesteld heeft om eventuele geschillen op te lossen, kan misbruik gemeld worden bij het moderatorteam, en kunnen maatregelen genomen worden, tot en met definitieve ban van het forum en aangifte bij de politie.

Dat melden is dan aan de TS.

Waar het gaat om een verkoper die hier dagelijks actief is zou een bemiddelende rol vanuit de moderatoren voor mij persoonlijk niet vreemd lijken.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3839
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #18 Gepost op: 15 augustus 2022, 10:53:06 »
Er zijn inderaad regels voor (ver)koop op dit forum

Even een quote daaruit:

De Stichting BeneluxSpoor.net is geen partij in een transactie die via dit medium tot stand wordt gebracht en kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor enigerlei schade, financieel, materieel of anders, die als gevolg van een dergelijke transactie kan ontstaan. Handelen gebeurt uit eigen naam en op eigen risico.

Nou

Wilde ik daar nou net naar verwijzen. Het is ook niet te doen trouwens. Idd hoor en wederhoor en wij kunnen slecht zien van een afstand wat er wel of niet gezegd, gedaan en afgesproken is.

Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #19 Gepost op: 15 augustus 2022, 11:03:41 »
Terwijl ik dit intypte is er al drie keer uit de regels geciteerd :) Ik plaats het toch maar.

Ik heb nog even in de regels gekeken of dat klopt met wat ik me herinnerde. Beetje formele taal, maar goed:

Citaat
De Stichting BeneluxSpoor.net is geen partij in een transactie die via dit medium tot stand wordt gebracht en kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor enigerlei schade, financieel, materieel of anders, die als gevolg van een dergelijke transactie kan ontstaan. Handelen gebeurt uit eigen naam en op eigen risico.

Logisch.

Citaat
Nadat men zelf alles vergeefs in het werk gesteld heeft om eventuele geschillen op te lossen, kan misbruik gemeld worden bij het moderatorteam, en kunnen maatregelen genomen worden, tot en met definitieve ban van het forum en aangifte bij de politie.

Hm, dit staat er iets explicieter dan ik me herinnerde. Enfin, in de praktijk komt het er op neer dat wij geen rechterllijke uitspraak gaan doen door uitgebreid beide kanten van het verhaal uit te zoeken en een oordeel te vellen als de ene zegt "hij deed het toen ik 'em op de post deed" en de ander "hij deed het niet toen ik hem uitgepakt had". Niet te doen.

Naar ik me herinner is er wel een keer een mailtje gestuurd naar iemand à la "wat we horen klinkt niet helemaal netjes, kun je proberen er met de koper uit te komen?". Veel meer kan er niet. Er komen trouwens nauwelijks meldingen over gekochte/verkochte spullen binnen waar conflict over is.

Er zijn wel veel meldingen over advertenties (of dingen die we als moderatoren zelf opmerken) :

- Reageren alleen bij interesse. Dus niet "schandalig dat je deze prijs vraagt!" of "dit kan je ook nog nieuw daar-en-daar kopen".

- Geen marktplaats link. Alle info hoort hier te staan, we willen expliciet geen doorgeefluik voor marktplaats zijn.

- Combineer advertenties i.p.v. elk los wagonnetje een losse advertentie te geven.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5825
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #20 Gepost op: 15 augustus 2022, 11:23:33 »
Heel veel verkocht hier en ook wel gekocht. Eigenlijk altijd probleemloos maar van mijn advertenties maak ik doorgaans veel werk: foto's en beschrijving waarbij eventuele minpunten nadrukkelijk benoemd worden.
En kopen doe ik vrijwel alleen van min of meer bekenden: mensen die actief posten. Is het een onbekende die hier nauwelijks actief is kijk of vraag ik naar de mogelijkheid om af te halen als het iets is wat ik heel graag wil kopen en als dat niet kan ben ik snel klaar.

Oftewel: doorgaans een plezierige bezigheid. Het enige waar ik me met regelmaat aan stoor is als een vraagprijs niet is vermeld.

Aan enige bemoeienis van het bestuur of moderatie heb ik overigens geen behoefte, simpelweg omdat zij bij een eventueel conflict niets toe kunnen voegen.

Gr, Ben.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4145
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #21 Gepost op: 15 augustus 2022, 14:45:15 »
Ik sluit me volledig bij het verhaal van Ben aan. Niets aan toe te voegen.

SvenW

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #22 Gepost op: 15 augustus 2022, 15:35:53 »
Via het forum nooit problemen gehad met aankopen. Gelukkig is alles altijd netjes geleverd, in Barcelona.

Marktplaats is een iets ander verhaal: daar heb ik me 3 keer op de advertentie verkeken zullen we maar zeggen. Maar over het algemeen ook daar altijd alles netjes ontvangen, en in de staat die overeenkwam met de foto.

Wat Ben ook aangeeft: een beetje onderzoek doen, mbv de beschikbare info omtrent de koper, en dan komt het goed.

Groeten Sven

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #23 Gepost op: 15 augustus 2022, 15:52:34 »
Oftewel: doorgaans een plezierige bezigheid. Het enige waar ik me met regelmaat aan stoor is als een vraagprijs niet is vermeld.
Ik ook, je ziet op alle marktplaatsen de prijs en zijn biedingen zichtbaar voor een ieder. Dat zou hier ook zo moeten, maar ik snap wel dat je geen discussies wilt in je verkoopdraadje.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #24 Gepost op: 15 augustus 2022, 19:29:45 »
In een grijs verleden heb ik het bestuur wel eens benaderd of zij een bemiddelende rol konden spelen tussen mij en een ander forumlid. Ik had hem een NS 1200 opgestuurd die hij in de juiste kleur turkoois zou spuiten voor me. Na een paar maanden radiostilte, heb ik het bestuur benaderd of zij konden bemiddelen. De modelbouwer die het klusje zou uitvoeren, bleek mijn loc kwijt te zijn. Uiteindelijk heb ik, mede dankzij het bestuur, de loc door hem vergoed gekregen.

Nu spreken we echt over jaren her, volgens mij makkelijk veertien jaar geleden  ;D

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8406
  • Nooit uitgeklust....
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #25 Gepost op: 15 augustus 2022, 19:40:47 »
Ah, toen je nog jong en fris was... ;D

Silvolde

  • Online Online
  • Berichten: 1472
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #26 Gepost op: 15 augustus 2022, 19:46:32 »
Ik heb nu een aantal malen een slijpschijfjes actie opgestart. Alle transacties verliepen zonder enig probleem. Het is dan wel misschien
een andere situatie dan het aan- of verkopen van modellen maar toch de correspondentie en afhandeling heeft nimmer tot enig probleem geleid. Mijn ervaringen met forumleden zijn uitsluitend positief.

Groet uit een broeiend Nieuwerbrug,

Rob

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #27 Gepost op: 15 augustus 2022, 19:50:58 »
Ah, toen je nog jong en fris was... ;D

In elk geval kort voordat ik zo ongeveer persona non grata was op BNLS, waar iedereen een pesthekel aan had. Waarna ik boete deed en mod werd. Om daarna gewoon een irritante ouwe zeikerd te worden  ;D

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #28 Gepost op: 15 augustus 2022, 19:57:23 »
... waar iedereen een pesthekel aan had.

Dat heb ik nog steeds, maar ja...
Wie moet dan mijn zooi bij Ken ophalen  ;D
Mvh Steef

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8406
  • Nooit uitgeklust....
Re: Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum.
« Reactie #29 Gepost op: 15 augustus 2022, 20:01:22 »


Om daarna gewoon een irritante ouwe zeikerd te worden  ;D
Dat was je in je jonge jaren ook al. Niks veranderd dus. ;D