Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Lasersnijden/graveren met diode laser  (gelezen 3544 keer)

PhantomRC

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Lasersnijden/graveren met diode laser
« Reactie #15 Gepost op: 11 augustus 2022, 09:45:10 »
Bij de diodelaser die PhantomRC heeft hoeft dat niet. Daar is de laserstraal al afgeschermd. De kap dient alleen voor het goed afzuigen van dampen.

Ter info:
Mijn toestel is uitgerust met een noodstop knop ... zo'n dikke knop waar je niet overheen kan kijken  :D


https://www.atomstack.net/products/atomstack-s10-pro-50w-laser-engraving-machine?variant=42940300755194


PhantomRC

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Lasersnijden/graveren met diode laser
« Reactie #16 Gepost op: 11 augustus 2022, 09:49:04 »

... Bij iedere laser zal je moeten experimenteren met het materiaal. Voor styreen is het een combinatie van snelheid, power uit de laser en het aantal keren dat je erover heen gaat. Styreen moet je dus in meerdere keren doen. Acryl liefst in één keer. Maar daar heb je dan weer genoeg power voor nodig. PP heb je ook genoeg power nodig om er door heen te komen.


Inderdaad en gisteren deed ik dat met Evergreen 0.25 mm en 0.75 mm.
Het graveren is een ramp in beide gevallen. In feite zou ik het moeten half-graveren noemen.
Het snijden lukt wel aardig met de 0.25 maar bij de 0.75  kreeg ik zwartgeblakerde plekken.

... en dan de stank ...  :o

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Lasersnijden/graveren met diode laser
« Reactie #17 Gepost op: 11 augustus 2022, 10:49:30 »
hoi,

Ter info:
Mijn toestel is uitgerust met een noodstop knop ... zo'n dikke knop waar je niet overheen kan kijken  :D

Een noodstop is niet hetzelfde als dat als je er een kap over hebt en je doet de kap open dat de machine dan meteen stopt. Bij jouw type machine zit de laserstraal in een afschermde constructie waardoor deze geen schade aan de mens kan aanrichten. Daarom worden die dingen ook standaard zonder beschermkap geleverd. Een CO2-laser werkt op een iets andere manier waardoor er eigenlijk altijd een stopbeveiliging op moet zitten als je de kap van de laser op tilt. Als de machine niet zo stoppen dan kan je met lichaamsdelen in de straal komen wat niet handig zou zijn.

Het snijden lukt wel aardig met de 0.25 maar bij de 0.75  kreeg ik zwartgeblakerde plekken.

En dat is precies wat Karst al omschreef. Jouw machine gaat dus niet lekker met 0,75mm. Wel met 0,25mm. Mogelijk ook met 0,5mm Maar dat zal ook tegen het randje aan zitten.

... en dan de stank ...  :o

Je bent plastic aan het verfikken. Daarom stinkt het zo.  ;D Deur open met een zacht zeebriesje is aardig maar dan heb je het nog door de hele ruimte. Want met de stank komen ook andere schadelijke dingen mee. Een goede kap en een goede afzuiging is een must.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2022, 10:54:18 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 237
Re: Lasersnijden/graveren met diode laser
« Reactie #18 Gepost op: 11 augustus 2022, 15:12:23 »
Naar aanleiding van de opmerkingen van Ronald over kap en afzuiging bij een lasersnijder het volgende. Ben me aan het oriënteren op de afzuiging van een zogenaamde K 40 en kom dan de meest wilde filmpjes op You Tube tegen. Valt er iets zinnigs te zeggen over de voorwaarden waaraan de afzuiging moet voldoen zoals capaciteit, maten van de buizen/slangen en het soort filters? En is het kopen of zelf bouwen?

Bij voorbaat dank voor nuttige reacties, met vriendelijke groet, Tom Zoutendijk

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Lasersnijden/graveren met diode laser
« Reactie #19 Gepost op: 11 augustus 2022, 17:11:15 »
Ik maak gebruik van een kap met slechts 1 aanzuig opening van 32 mm in een van de wanden (korte zijde, start van de laser)
Aan de andere zijde (printplaatadapter zijde) een hulpstuk voor afzuiging 125 mm vastgemaakt in de wand, een aluminium zig zag buis ( 3 meter) en een ruimteventilator (praxis merk) 125 mm.

Aan de ventilator een verloop van rond naar rechthoekig. Dat steekt naar buiten en blaast dus weg. (y)
Met de schakelaar van de ventilator zet ik deze aan of uit.

Ronald Visser
(o ja, de kap is van dozen karton samengesteld en is daardoor heel licht. Vandaar ook de zigzag buis.)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Lasersnijden/graveren met diode laser
« Reactie #20 Gepost op: 11 augustus 2022, 17:56:23 »
Hoi,

Ben me aan het oriënteren op de afzuiging van een zogenaamde K 40 en kom dan de meest wilde filmpjes op You Tube tegen. Valt er iets zinnigs te zeggen over de voorwaarden waaraan de afzuiging moet voldoen zoals capaciteit, maten van de buizen/slangen en het soort filters? En is het kopen of zelf bouwen?

Ja, er valt wel wat over te zeggen. Zorg voor een goed debiet en een goede luchtstroom door de kast heen. Bedenk dat als je een afzuiger van 100m3/uur aan het ding hangt er ook 100m3/uur lucht in de machine moet komen. Dus als deze helemaal gesloten is kan er geen goede aanvoer zijn. Datzelfde geldt voor te kleine aanvoer of valse aanvoer (vanaf de verkeerde zijde van de machine) dan blijft de rook en dampen in de machine hangen. Sommige machines voeren lucht vanaf onderen of de voorzijde aan. Kan je het zien of je een goede flow hebt? Ja, dat kan je zien. Wordt je machine van binnen goed smerig dan zit er geen goede luchtstroom in de machine.

De meeste K40's hebben een (rechthoekige) aansluiting voor een afvoer. Meestal aan de achterzijde. Met een verloop naar rond.  En de slang naar buiten om de vieze lucht niet binnen houden. Je ziet bij de grotere lasers debieten van 400 - 500 m3/uur voorbij komen. Dat is voor de kleinere lasers niet nodig. Dan kan je gewoon met wat lagere debieten als 100 - 200 m3/uur aan de slag. Dan kan je een (Chinese) Centrifugaal ventilator gebruiken of juist een buisventilator.

Filters: Ik heb een bofa gehad. Was er niet kapot van. Je moet iedere keer de filters vervangen. Zeker als je harshout zoals MDF en multiplex aan het snijden gaat. Deze is in een paar week vervangen door een slang naar buiten.

Bekijk ook deze website eens: K40 Sweden.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2022, 18:01:27 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 237
Re: Lasersnijden/graveren met diode laser
« Reactie #21 Gepost op: 11 augustus 2022, 18:16:41 »
Beste Ronald, hartelijk dank.
Met jouw info en de link naar die website die ik nog niet kende kom ik wel weer verder. Kan even duren voor er echt wat mee gebeurt maar daar breng ik dan tzt wel verslag van uit.
Tom Z.

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: Lasersnijden/graveren met diode laser
« Reactie #22 Gepost op: 18 augustus 2022, 10:23:11 »
... Maar ik laser net zo makkelijk styreenplaat. In verschillende diktes van 0.5 tot 2.5mm.
De truuk is, dat je niet als een dolle er in 1 keer door moet willen. Kleine stapjes tegelijk. En dat vereist natuurlijk een goede lasersnijder die je heel fijn van vermogen kunt instellen. En ja... die kosten een paar centen ;)
...
Grtzz,
Karst

Ik ben zelf ook aan het experimenteren met het laseren van styreen en heb (net als iedereen) last van die smeltrand bij het in 1 keer laseren van styreen. Links 1mm styreen, rechts 0,5mm styreen, de testplaatjes zijn 2cm x 2cm. Binnenin het testvierkantje heb ik een ander vierkant lijngegraveerd.



In hoeveel stappen gaan jullie door bijvoorbeeld styreen van 1mm heen?

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Lasersnijden/graveren met diode laser
« Reactie #23 Gepost op: 18 augustus 2022, 15:44:39 »
2 passes per 0.5mm

Snelheid en vermogen zo afstellen, dat je geen smeltrand krijgt.

3dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 689
  • Fred
    • 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: Lasersnijden/graveren met diode laser
« Reactie #24 Gepost op: 18 augustus 2022, 19:42:55 »
Dankjewel (y) daar ga ik mee aan de slag!

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Lasersnijden/graveren met diode laser
« Reactie #25 Gepost op: 19 september 2023, 20:43:50 »
Interessant topic,  al wat oud maar toch.

Waarom zou je styreen willen laseren, het is erg eenvoudig te snijden met een mes of gloeidraad. ( tenzij er veel details gewenst zijn)

Maar, ik wij gaan veel gebouwen voor onze baan zelf bouwen. Op dit moment van 2mm karton, best lastig te snijden. Een laser lijkt me leuk en handig.

Veilig werken is een must, dus bescherming en afzuiging.

Maar dan, diode of CO2????? Tips?
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Lasersnijden/graveren met diode laser
« Reactie #26 Gepost op: 19 september 2023, 23:27:39 »
Ik gebruik al een tijdje een Automstack (graveerder)
Tot nu toe geen problemen mee gehad.
(zie topic  BMB module Corfe Castle.....)

Weet dat de goedkope varianten meestal graveerders zijn. En dus niet echt laseren.
Doorsnijden/laseren kan wel, maar dan gaat de kop meerdere keren over het zelfde patroon.

Een echte laser is dan ook veel duurder, maar kan dikten hout aan, etc....

Bij open machines is afzuiging is een noodzaak.
Gesloten machines hebben een afzuiging.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Lasersnijden/graveren met diode laser
« Reactie #27 Gepost op: 19 september 2023, 23:31:38 »
Dank voor jouw reactie Ronald, BMB volg ik al een poosje met interesse, resultaat zie ik zaterdag graag op de digitale dagen indien ik me niet vergis.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Lasersnijden/graveren met diode laser
« Reactie #28 Gepost op: 20 september 2023, 07:58:21 »
OK je gaat naar Ermelo.
Leuke dag daar.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.