Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:11:57
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:18
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
Vandaag om 20:10:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 20:10:00
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
Vandaag om 19:48:58
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:43:53
Vervangen wissels flm profi door marco
Vandaag om 19:36:15
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
Vandaag om 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:27:32
Een nieuw baantje op Micromodules door Casmir
Vandaag om 19:12:52
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door janvanbemmel
Vandaag om 18:38:31
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 16:40:29
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 16:40:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 16:34:17
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 15:07:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door aad52
Vandaag om 13:47:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
  

Auteur Topic: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS  (gelezen 7679 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4604
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Gepost op: 31 July 2022, 19:27:15 »
In oktober 2021 kwam ik in dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100080.0 een toen voor mij onbekende 4-assige kolenwagen van de NS tegen. Ook hier https://www.seinarm.nl/Goederen/Kolentransport wordt dit type wagon niet vermeld.
Later kwam ik nog dit draadje van mijn naamgenoot tegen https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7003.0

Ik vond dat deze wagen niet in mijn tijdperk 3 kolentrein mocht ontbreken, en met dank aan Carel Ruysink voor de scans van de Railhobby, en aangemoedigd door meester Ed van onze club, heb ik de stoute schonen aangetrokken, en ben begonnen met er zelf eentje te bouwen. Mijn ervaring met zelfbouw van materieel tot dat moment was exact 0. De komende weken kunnen jullie hier het verloop van de bouw volgen.



Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11704
    • Mijn fotoarchief
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #1 Gepost op: 31 July 2022, 21:16:10 »
Ga je twee van die twee-assige bakkies aan elkaar plakken? Ik volg, staat ook op mijn wensenlijstje  :)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7650
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #2 Gepost op: 31 July 2022, 22:45:53 »
Ik gluur ook mee  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #3 Gepost op: 01 August 2022, 10:59:05 »
Uit HUA: NCS/NS



odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #4 Gepost op: 01 August 2022, 11:03:10 »
en de volgende ook uit HUA:

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4604
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #5 Gepost op: 01 August 2022, 17:20:11 »
Die tekeningen kende ik nog niet, dank! Hoe dan ook, ze zouden nu toch al te laat zijn. Ik heb het namelijk welllicht niet helemaal goed uitgelegd in het openingsbericht, de wagon is reeds af. Omdat ik zoals gezegd 0 ervaring had, zou het jammer voor zowel jullie als mij zijn geweest als ik het wel "live" had gedaan, en dat het faliekant mis was gegaan. Het wordt dus een bouwverslag met een happy end.

Ik heb destijds voor de versie zonder remmershuis gekozen. Dat leek me namelijk wat gemakkelijker. Stap 1: 2 donoren scoren.



En als je die dan op de tekening legt, dan heb je voor je gevoel een goed vertrekpunt. Eelco had het dus goed geraden ;)



To be continued...
 

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4604
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #6 Gepost op: 02 August 2022, 20:21:46 »
Stap 2: Uit beide wagons moet een zijwand verwijderd worden. Dat heb ik gedaan door eerst met een klein boortje een flink aantal gaatjes te boren. Hierdoor krijg je een soort afscheurrandje wat ook in een een postzegelvelletje zit. En vergeet daarna de buffers en de opstaptreden aan die zelfde zijden niet te verwijderen.









Het kiert nog flink, maar dat lossen we hierna wel op.

To be continued...

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4604
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #7 Gepost op: 05 August 2022, 13:45:56 »
Stap 3: vijlen







Stap 4: plakken




Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5459
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #8 Gepost op: 05 August 2022, 16:29:47 »
Ik zit naar je lijmpunt te kijken en ik kan me niet onttrekken aan de gedachte dat die samengelijmde verticale profielen in het midden van je nieuwe bak veel te breed zijn….

Rob
Tbinnebarretije…

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6756
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #9 Gepost op: 05 August 2022, 18:00:55 »
Even een stuk schuurpapier met dubbelzijdige (tapijt)tape op iets vlaks (glasplaat o.i.d.) plakken en bij beide wagentjes de profielen tot de helft wegschuren en dan tegen elkaar plakken.

Stephan.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8798
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #10 Gepost op: 05 August 2022, 20:13:13 »
Spannend!

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3370
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #11 Gepost op: 05 August 2022, 20:29:45 »
Dit is een leuk projectje!
Bij twijfel kijk ik graag naar de tekeningen van het origineel. Die tekening is ook maatgevend voor de lengte van je aan elkaar geplakte bakken.
In reactie 3 is te zien dat op de aansluiting net zo’n staand profiel moet komen als op de andere verticale vaste delen. Als ik mocht kiezen: (1) de wagenbak op de juiste maat brengen door al een stuk van je hoekprofielen af te vijlen, (2) de rest van het buiten de wand liggende profiel wegvijlen, en (3) op de naad een gewoon staand profiel reconstrueren uit bijvoorbeeld Evergreenstrip.
Het zal dan bijna niet opvallen dat de wagenbak bestaat uit twee delen.

Evengoed waardeer ik dat je de foto’s plaatst nadat je de wagen hebt gebouwd.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #12 Gepost op: 05 August 2022, 20:32:54 »
Mijn methode in dit soort klusje is met wet and dry schuurpapier op een vrij dikke glasplaat. Als je het s hurpapier aan beide kante nat maakt hoef je niets vast te plakken. Het verschuift niet en jewerkstuk blijft koel zolang het papier vochtig is.


Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4604
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #13 Gepost op: 06 August 2022, 13:53:44 »
Wat ik al eerder schreef, mijn ervaring toen ik ermee begon was 0. Inderdaad is het middenprofiel te dik geworden, maar als ik die had moeten versmallen dan was dat een helse klus geweest. Het plastic vijl je zo weg, maar Fleischmann heeft in de bodem een plaat zitten van gehard staal (die is in een volgende fase nog een keer te zien), die er niet zo even uit te halen is/was. Dat werd me te lastig om die in te korten zonder verdere beschadigingen. Vandaar dat ik de breedte destijds voor lief heb genomen. Misschien bouw ik er nog een keer eentje, en dan gaat de lat hoger  ;)

Stap 5: de kopse kant aanpakken.
De 2 donoren waren voorzien van een gebogen kopse kant. Daar moest dus ook de vijl overheen.




En daarna een stripje Evergreen eroverheen plakken en een klein beetje plamuren:







To be continued...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4231
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
« Reactie #14 Gepost op: 07 August 2022, 00:33:37 »
Dat vind ik een merkwaardig uitgangspunt. Sowieso moet je bak van onderstel scheiden, want de stelbalk van de wagen ligt niet flink terug ( zoals normaal) maar bijna gelijk met de wand van de opbouw. Zie de tekening van Odaoda dd 1 augustus. Zodra je beide scheidt valt het stuk ijzer er tussenuit, dus die kan dan ook niet in de weg zitten.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.